Lumea de sub unghii

2 noiembrie 2016
Lumea de sub unghii jpeg

 ● Marius Aldea, sinistra, Casa de Editură Max Blecher, 2015.

Din start mi s-a părut interesant la Marius Aldea modalitatea prin care reușește să recreeze limbajul oral. Nu transplantează expresii, nu transpune în scrisul său vorbirea populară sau regională, dar imprimă textelor sale o anumită degajare a limbajului și o anumită flexibilitate specifice vorbirii populare. De fapt, e vorba mai mult despre libertate, despre un perimetru  în care autorul se simte cel mai  sigur pe sine. Poemele din primul ciclu, d` ai casei, numesc, așa cum indică și titlul, personajele cărții: „neluță”, „cristina”, „soare”, „cataramă”, „fononă”, „turcoaica”, „chioru`” și „maica”. Toți acești protagoniști  nu se disting neapărat prin limbaj, ci prin ceea ce fac ele. Limbajul e, la Marius Aldea, atitudine. Nu trebuie să căutăm în poezia de față doar subtilități expresive, ci forța, dinamica și, de multe ori, tragismul unor caractere: „rîde la cîinele din lanț / cîndva va băga furca în el / fiindcă nu are ce să-i dea de mîncare / neluță va băga furca în tot / și va vorbi prin crăpăturile pămîntului /  cu tataia și cu maica” („neluță”).

Tragismul de care vorbeam se insinuează cumva brutal în scene memorabile, dar și la nivel subtil prin unele metafore depoetizate (dacă mă pot exprima astfel, de genul „pămîntul de sub unghii”. Avem de-a face cu o lume în continuă mișcare, cu oameni care își dau continuu replici, care sînt ceea ce sînt prin felul în care apar percepuți de ceilalți dintr-o perspectivă psihologică  pe care doar cititorul e capabil să o înțeleagă. Lumea vermaculară își are regulile ei de multe ori precizate ca atare în texte: „cînd te abați de la regulă / te abați de la viață / a scris cu semințe de floarea soarelui / pe mormîntul fiului / la prima ninsoare din an („sub unghii e o lume la fel de nebună”). Fragmentul citat face parte din primul poem din secțiunea a treia a cărții, intitulată „abateri. la țară”. Cea de-a doua, „de-ale gurii”, conține mai multe ipostaze ale vieții de zi cu zi. Întreaga poezie a lui Marius Aldea este o abatere de la normă. Atît la nivel de limbaj, cît și la nivel de atitudine. Substanța cărții se face vizibilă gradual. În prima parte a cărții aceasta nu e anunțată decît prin unele mici indicii care devin mult mai elocvente la relectură. Din această parte a doua a cărții, recomand spre lectură poemul „noi ne-am îngropat morții”.

Există în poezia lui Marius Aldea și o anumită dualitate în percepția lucrurilor. În legătură cu aceasta, aș vrea să fac o precizare. Nu poetul privește și înțelege dual lucrurile, ci lucrurile sînt duale, au esențe duble. În asemenea situații, poetul doar constată și consemnează: „cu funia asta s-au spînzurat mai mulți / dar pentru priponit animalul cu ea / e încă bună / […] / ce bine-i să-ți treci palmele / prin iarba fragedă / avioanele lasă pe cer zeci de funii / coaja de săpun o ții în buzunar / vezi prin ea ca printr-o apă limpede” („funia”).

Lumea lui Marius Aldea e prin excelență stranie. Iar această stranietate derivă din desfășurarea naturală a lucrurilor. Stranietatea e aici o formă de normalitate. Această stare a lucrurilor nu are legătură cu vreo viziune prismatică a autorului (așa ducă cum am sugerat și mai sus). Autorul nu face decît să ordoneze lucrurile: „femeile pun căldări / sub streșini strîng apă / să se spele cu leșie / și s-aștepte / bărbații beau cu icoana pe / pe masă să prindă curaj / de cînd cu seceta și blestemul / ele rămîn uscate / seară de seară” („în sfîrșit plouă”). Distihul „mai demult zicea tataia” poate fi citit ca o completare a textului anterior.

Nu aș spune că poezia din volumul de față ar fi o „artă de familie”, cum s-a spus în legătură cu cărțile altora, unii dintre ei, foarte buni. Dar în Sinistra se simt foarte clar legăturile de esență dintre membrii unei familii extinse. Aicvi familia nu e un spațiu de protecție, ci o lume construită parcă după niște reguli împotriva naturii. Viața trăiește în moarte. Morții trăiesc alături de cei vii. Vii au nevoie de prezența morților și tot așa: „tatăl nostru care ești în pămînt / toate s-au întîmplat atît de repede / încît mulți te-au invidiat / eu aș fi vrut să mai învăț cîte ceva / cum se schimbă o priză / cum se procedează la primul bărbierit” („tatăl nostru care ești în pămînt”). Între morți și vii există o legătură de determinare reciprocă. Moartea nu e stranine în sine, e chiar unul dintre puținele lucruri firești din lumea lui Marius Aldea.  Modul în care se poziționează ceilalți la ea instituie regula jocului, perspectiva/ perspectivele de lectură. De aceea mă întreb (mai mult sau mai puțin sau deloc retoric). Unde se află cu adevărat Poezia din cartea de față? În această lume sinistră, esența e cumva la vedere, fiind în același timp ascunsă. Metafora „pămîntul de sub unghii” mi se pare că aproximează cel mai bine universul poetic al lui Marius Aldea.

Din punctul meu de vedere, sinistra este una dintre cele mai bune cărți apărute anul trecut, o carte care cere totuși răbdare cititorului pentru ca acesta să-i deslușească adevărata frumusețe.

Şerban Axinte este scriitor şi cercetător ştiinţific la Institutul de Filologie Română „A. Philippide” al Academiei Române, Filiala Iaşi. Cea mai recentă carte publicată: Gabriela Adameşteanu. Monografie, antologie comentată, receptare critică, Editura Tracus Arte, 2015.

Imagine featured jpg
Enola Holmes 2, noul film bazat pe seria autoarei Nancy Springer, se lansează spre finalul anului
Filmele ale căror scenarii sînt inspirate din cărți de succes rămîn o constantă și în lumea actuală a cinematografiei.
man plugging charger into electric    Copy jpg
5 motive să alegi o mașină electrică sau hibrid
În 2022, autoturismele electrice sau hibrid sînt o alegere tot mai populară în rîndul cumpărătorilor auto.
74907741 afc99f4360 k jpg
Scrisoare deschisă Ministrului Educației
Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română Ioana Em. Petrescu (ANPRO) vă solicită atenția cu privire la următoarele sesizări și propuneri referitoare la Proiectul Legii Învățămîntului Preuniversitar „România educată”, aflat în dezbatere publică:
20220726 185215 jpg
Bătrînii
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural – Cronicari Digitali
20220728 210201 jpg
Integrarea la scoala jpg
Cum poți facilita integrarea copilului în sistemul de învățămînt
Atunci cînd copiii merg la creșă, grădiniță sau școală, activitățile de orientare îi ajută să se familiarizeze cu mediul nou în care își vor petrece o mare parte a zilei.
Palama lui Dumnezeu jpg
Poiana Omului
Text de Toader Păun, jurnalist, căutător de oameni, locuri și experiențe de milioane
G0122246 JPG
Drumul transformării
Text de Toader Păun, jurnalist, căutător de oameni, locuri și experiențe de milioane
Imagine dilemaveche ro jpg
Ce înseamnă expresia „Toate drumurile duc la Roma” și care sînt originile sale
Roma a fost mereu o destinație populară pentru producătorii de filme și jocuri video.
20220724 174033 jpg
Balauri mici, balauri mari, cale ferată fără șină și povestea celor două țări
Text de Alexandra Bumbăcaru, căutătoare de povești alături de Cronicari Digitali
20220722 180510 jpg
20220721 180351 jpg
Prezent în propria-ți viață
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural – Cronicari Digitali
Resita vedere de sus jpg
Cea mai bună dilemă în gama RE
Text de Silvia Teodorescu, coordonator al campaniei Cronicari Digitali
20220719 160815 jpg
Piftii de iulie – jurnalul unui gurmand pe Via Transilvanica
Text de Cosmin Dragomir, jurnalist culinar și autor al cărții „Curatorul de Zacuscă”
20220720 185246 jpg
20220719 170725 jpg
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” concentrează cea mai complexă experiență turistică și culturală din România
Al doilea an de rezidență itinerantă de digital storytelling pune în valoare patrimoniul cultural de pe Via Transilvanica.
Aula magna cairoli jpg
Plagiatul la români: îngrijorări și propuneri
Scrisoare deschisă adresată universităților românești și Ministerului Educației
Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica jpg
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” – Peste 1000 km din România autentică, parcurși în două săptămîni
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” scoate la lumină 50 de obiective de patrimoniu cultural, comunități etnice, antreprenoriate locale, gastronomie, natură, oameni-tezaur și localități uitate.
video poker sanse castig jpg
Are Video Pokerul cele mai bune şanse de cîştig?
În peisajul ofertelor de cazino îşi face apariţia un joc care cel mai adesea este trecut cu vederea de jucători, cel de Video Poker.
imagine (4) jpg
Teorii cu privire la serialul „Stranger Things”, ce ar putea fi confirmate în sezoanele viitoare
Sezonul cu numărul 4 a fost mult timp așteptat de fani, care deja se gîndesc acum la viitorul sezon.
chirilov cover jpg
Mihai Chirilov: „Un festival, dacă nu e construit în jurul comunității, e degeaba”
„Filmul de artă te forțează să devii inventiv în a găsi metode de expunere pentru a ajunge la cît mai mulți oameni.”
ILC jpg
Posteritatea Graziellei
În toți acești (mulți) ani în care l-am recitit, periodic, pe Caragiale, m-am întrebat nu o dată cum se face că opera sa a părut să accepte tot felul de interpretări, unele de-a dreptul stupide, reductive și, în fond, absurde.
jocuri noroc populare jpg
Care sînt cele mai populare jocuri de noroc din străinătate?
Oamenii din diferite țări de pe glob au preferințe specifice în materie de jocuri de noroc, modelate de culturi distincte.
boluri diversificare little prints jpg
Diversificarea, acum o joacă de copii – ce am învățat de la generațiile mai vechi de părinți
Din drag pentru copii, din nevoia de a oferi celor mici tot ce mai bun din tot ce mai bun, au apărut și branduri de lux, cu produse premium.

Adevarul.ro

image
Doliu în sportul românesc: Baschetbalista Alessia Maria Raiciu s-a stins în ziua în care a împlinit 18 ani
O veste cutremurătoare a apărut, astăzi, pe pagina de Facebook a Federaţiei Române de Baschet, în legătură cu o jucătoare extrem de promiţătoare.
image
Cherofobia: teama de a fi fericit sau „după bine vine rău“. Cum se manifestă, care sunt semnele
Unele persoane simt aversiune faţă fericire, fără a avea un motiv raţional pentru acest lucru. În termeni de specialitate, această formă de anxietate se numeşte „cherofobie“, iar cei afectaţi fac tot posibilul să evite sentimentul de fericire.
image
Afacerile bănoase cu o păstrăvărie şi o firmă de taximetrie, făcute de un poliţist în timpul serviciului
Fost adjunct al Poliţiei Mioveni, comisarul Marius Aioanei a făcut, timp de patru ani, numeroase afaceri bănoase în timpul serviciului, deşi acest lucru este interzis de lege. Poliţistul promova constant pe Facebook două firme deţinute de către familia sa, o păstrăvărie şi o firmă de taximetrie

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.