Istoria aplicațiilor mobile: Steve Jobs a avut un rol crucial
Aplicațiile mobile fac parte din viața noastră de zi cu zi și le folosim practic de fiecare dată cînd atingem telefonul sau tableta. Astăzi, aplicațiile mobile sînt prezente în toate domeniile.
Verificăm vremea deschizînd aplicații gen Yahoo Weather, ne uităm la filmele și serialele favorite pe Netflix sau HBO GO, vizionăm videoclipurile preferate pe YouTube sau accesăm Unibet Sports App pentru pariuri sportive, poker și jocuri de cazino. Asta ca să nu mai amintim de cît de simplu este azi să găsești o adresă, folosind aplicații precum Waze sau Google Maps.
Începuturile
Totul a început însă în 1983, cînd Steve Jobs, despre care s-a făcut inclusiv un film autobiografic de succes în 2015, a afirmat că „viitorul va fi complet schimbat”. În acel moment, Steve Jobs anticipa apariția unui magazin virtual, din care programele pot fi accesate prin intermediul liniilor telefonice.
Lucrurile au luat o nouă turnură în ianuarie 1987, cînd un laptop denumit Psion EPOC folosea un sistem de operare Symbian, care beneficia de aplicații precum un jurnal.
Apoi, în august 1993 cei de la Apple au făcut o mutare revoluționară prin Newton MessagePad, care beneficia de aplicații mobile precum browser de Internet, e-mail, calendar și agendă.
În ianuarie 1996 a apărut primul PDA care își făcea cu adevărat treaba, denumit Palm OS. Apoi, o altă mutare importantă a fost făcută în decembrie 1997, cînd Nokia a lansat telefonul 6110. Cu ajutorul acestui dispozitiv, oamenii au putut juca în premieră celebrul Snake pe telefonul mobil.
Apple a făcut o altă mutare importantă în octombrie 2001, cînd a lansat prima generație de iPod. Pe lîngă faptul că oamenii puteau stoca în jur de 1.000 de melodii pe iPod, acesta avea și jocuri precum Solitaire și Brick. Din 2003, Apple a mai făcut un pas spre progres prin lansarea iTunes Music Store, magazinul virtual în care se aflau peste 200 de mii de melodii, la 99 de cenți fiecare. În prima săptămînă, Apple a vîndut 1 milion de melodii.
Pe măsură ce tehnologia se dezvolta au apărut și problemele, iar în decembrie 2004 a fost descoperit primul malware pe o interfață mobilă, SymbOS.Cabir, care infecta telefoanele prin intermediul conexiunii Bluetooth.
2007 este anul în care a fost lansat primul iPhone
În iunie 2007 a fost lansat însă primul iPhone, care s-a bucurat de un succes major încă din prima clipă, cu peste 270 de mii de unități vîndute în primele 30 de ore. iPhone era astfel primul telefon cu aplicații mobile ce puteau fi adăugate sau șterse. De asemenea, Apple a invitat dezvoltatorii să creeze aplicații care să ruleze pe iPhone. Astfel, în iulie 2008 a fost lansat App Store, care la început avea 522 de aplicații, dintre care 135 erau gratuite. Într-o lună de la lansare s-au făcut 10 milioane de download-uri, iar numărul aplicațiilor a crescut considerabil.
Un alt moment cheie a avut loc în septembrie 2008, cînd a fost lansată brățara Fitbit, care putea calcula cîți pasi face utilizatorul pe zi, cîte calorii a ars și calcula și numărul orelor dormite.
De asemenea, în octombrie 2008 a fost lansat și Android Market, care la vremea respectivă rivaliza cu App Store-ul celor de la Apple. Tot în aceeași lună, Google a lansat HTC Dream, primul telefon care rula pe Android.
2009: Se lansează WhatsApp
În noiembrie 2009 s-a înregistrat o altă bornă importantă deoarece a apărut WhatsApp, aplicația de mesagerie care a schimbat multe lucruri în bine. De asemenea, la finalul anului 2009 a apărut și unul dintre cele mai populare jocuri pe mobil din istorie, Angry Birds.
Ulterior, și ceilalți giganți din industrie s-au văzut nevoiți să țină pasul și astfel au apărut Windows App Store și Amazon App Store. De asemenea, din martie 2012, Android Market a fost redenumit în Google Play Store.
Un alt joc extrem de popular a fost lansat pe iOS în noiembrie 2012, Candy Crush, care a fost mai downloadat în 2013 decît Facebook, Angry Birds sau YouTube.
De asemenea, în octombrie 2013, Apple a anunțat că în App Store sînt peste 1 milion de aplicații. Acestea generau venituri de 13 miliarde de dolari.
În martie 2014, Facebook a lansat noua sa aplicație de mesagerie, iar două luni mai tîrziu Snapchat anunța că este într-o continuă creștere și că 700 de milioane de imagini sînt distribuite în fiecare zi.
Pe măsură ce tot mai multe aplicații și jocuri au apărut pe dispozitivele mobile, și hackerii au creat tot mai mulți viruși, astfel că în momentul de față aceasta este o grijă majoră a oamenilor din industrie.
În acest moment, în App Store sînt aproape 2 milioane de aplicații, în timp ce în Google Play Store în jur de 3 milioane. Practic, avem aplicații pentru absolut orice, iar acestea au devenit parte din viața noastră, indiferent că vrem să rezervăm un zbor, să citim știrile, să socializăm sau, mai nou, chiar să învățăm online.