Gîlceava absurdului cu istoria

30 octombrie 2018
Gîlceava absurdului cu istoria jpeg

● Despre senzația de elasticitate cînd pășim peste cadavre, de Răzvan Mureșan, Teatrul Național din Cluj-Napoca.

Duhul „tătucului” Stalin a bîntuit de trei ori în ultimii cinci ani prin Teatrul Național din Cluj-Napoca, inițial în Art Club, după care s-a mutat în sala Euphorion. Probabil v-ați dat seama că mă refer la seria de trei spectacole regizate de Răzvan Mureșan pe texte de Matei Vișniec: Spectatorul condamnat la moarte (2013), Richard al III-lea se interzice (2015) și recenta montare Despre senzația de elasticitate cînd pășim peste cadavre.

Pe rînd, regizorul Răzvan Mureșan ne-a prezentat mecanismul diabolic al sistemului juridic din perioada stalinistă, sacrificiul lui Meyerhold în aceeași perioadă istorică pentru ca acum să ne confrunte cu amprenta greu de șters a stalinismului transpus în spațiul românesc. Deși cu anumite fluctuații, distribuția își păstrează în general structura în cele trei spectacole și putem cu ușurință să observăm cum actorii sunt asimilați unor tipologii care trasează un fir roșu al trilogiei, profilul lor artistic și cheia în care le este atribuit rolul de către regizor fiind cele care scot la iveală semnificațiile pieselor lui Matei Vișniec care sunt, desigur, o critică la adresa sistemului comunist în varianta lui stalinistă, dar, în același timp, reprezintă mai mult de atît.

Nu rămînem niciodată într-un singur plan de discurs, spațio-temporalitatea din creațiile lui Matei Vișniec, trecută prin filtrul regizoral al lui Răzvan Mureșan, este purtătoarea unor potențialități de sens care se manifestă în durata și perimetrul istoric propus, deschizîndu-se concomitent spre alte planuri.

În acest sens, universul lui Eugen Ionescu, dramaturgul căruia Matei Vișniec îi aduce un omagiu prin piesa Despre senzația de elasticitate cînd pășim peste cadavre (scrisă în anul 2009, ȋn Franţa, la cererea actorului și regizorului Mustapha Aouar, director al companiei Gare Au Théître din Ivry-sur-Seine, cu ocazia centenarului naşterii lui Eugène Ionesco) nu este doar o lume alternativă, un contrapunct al realității imediate, al calvarului istoric instituit de atrocitățile sistemului stalinist. Absurdul ionescian este consubstanțial cu lumea personajului principal, poetul Sergiu Penegaru, o veritabilă fîntînă de versuri, creator fără intermitențe ale inspirației, care, ca și Meyerhold în Richard al III-lea se interzice nu face compromisuri cu arta sa, ceea ce conduce, inevitabil, la întemnițarea sa.

De o funcționalitate impecabilă în spectacol este decorul creat de Răzvan Mureșan, un univers miniatural care conține în el toate spațiile cuprinse în textul piesei. Cei doi pereți sunt fie redacția, fie barul, din ei se deschid ferestrele casei surorii lui Penegaru, pentru ca apoi să devină celula de detenție în care o adevărată metafizică a rîsului își face loc atunci cînd cei încarcerați povestesc piesa absurdă a lui Eugen Ionescu, Cîntăreața cheală.

senzatia foto 1 jpg jpeg

Ceilalți doi pereți care închid spațiul sunt reprezentați chiar de public, de cele două laturi populate cu spectatori. Astfel, martorii spectacolului sunt asimilați edificiului istoric al piesei, ca potențiale cărămizi ale unei realități din care inevitabil provin. Nu e de mirare că din rîndurile publicului este invitat Eugen Ionescu însuși să intre în scenă, un spectator fiind ales în acest sens. Spre final, interactivitatea se va intensifica, spectatorii devenind, prin dialog, parte activă în spectacol.

Probabil cel mai important aspect al spectacolului este faptul că personajul Cîntăreața cheală își manifestă prezență la întretăierea dintre ființă și neființă, punînd sub semnul întrebării orice posibilă definiție a realității. Ea intră în celulă, plutește prin tot universul lui Penegaru, cei doi comportîndu-se ca un cuplu aflat la debutul unei idile. Uimirea Cîntăreței este generată de importanța pe care o primește ea în acest context, tocmai ea, un personaj „care nu există”. Conceptul de non-existență se dovedește funcțional în economia piesei și a spectacolului. Materia realității imediate se metamorfozează într-o formă de inexistență operată cu mijloacele absurdului. Acesta conferă o concentrație de realitate unei lumi aparent fără substanță, dar care funcționează impecabil, întocmai ca o supratitrare a istoriei realizată cu un inventar inepuizabil de sensuri.

Trebuie subliniată calitatea interpretativă pe care Patricia Brad o conferă personajului Cîntăreața cheală. Forma de expresie atribuită acesteia e cristalizată printr-o corporalitate aproape ireală, în perfect acord cu uimirea generată de revelația non-existenței. Nicio o secundă nu este abandonat profilul personajului, nu este părăsit spațiul absurdului, iar inserțiile în realitate accentuează și mai mult stranietatea sa.

În rolul poetului Penegaru, Matei Rotaru dovedește, așa cum ne-a obișnuit, abilitatea de pendula cu ușurință între lumile și planurile spectacolului, de a organiza, cu energie și asumare toată substanța spectacolului care gravitează în jurul său și de a transmite toate resursele de sens generate de infrastructura poetică a piesei lui Matei Vișniec.

Cristian Grosu, în rolul Redactorului șef, construieşte un personaj dual, o existență ce poartă marca a două fețe ale aceleiași monede istorice. Directorul închisorii, Adrian Cucu, transmite cu acuratețe cinismul și umorul negru generate de o realitate de coșmar, întocmai ca și Miron Maxim (Fostul ministru, Judecătorul), a cărui interpretare e greu să nu o citim în continuarea registrului elaborat în Richard al III-lea se interzice în rolul lui Stalin.

Universul feminin al spectacolului susținut de Patricia Brad cu tonalitatea irealității deja menționate, este completat și potențat de Diana Buluga (Vera) și de Alexandra Tarce (Miți), cu nuanțele cerute de profilul personajelor pe care le interpretează. Sivius Iorga, in rolul soțului Verei, interpretează un personaj de factură distinctă celor ce i-au fost încredințate în celelalte două spectacole din trilogia regizată de Răzvan Mureșan.

Una dintre scenele cele mai semnificative ale spectacolului este creată de Miron Maxim, Cătălin Codreanu, Petre Băcioiu și Matei Rotaru: momentul povestirii în închisoare a piesei Cîntăreața Cheală de Eugen Ionescu. Există o întreagă poezie a rîsului în această scenă, în care devine evidentă funcția absurdului, rolul său în demascarea și amendarea ororilor istoriei. Absurdul este, din această perspectivă, vocea critică menită să “certe” istoria pentru convertirea vieții în producție de cadavre.

Răzvan Mureșan se dovedește, în raport cu creația lui Matei Vișniec, mai mult decît un regizor. Prin cele trei montări ale sale, avînd în centru problematica stalinistă reflectată în creațiile lui Matei Vișniec, el a realizat o veritabilă hermenutică ce s-a manifestă cu acuratețe în materializări scenice de valoare.

Spectacolul a fost prezentat în cadrul Întîlnirilor Internaționale de Cluj (2018) și a făcut parte din selecția oficială a Festivalului Național de Teatru – Ediția 2018.

Despre senzația de elasticitate cînd pășim peste cadavre de Matei Vișniec

regia şi decorul: Răzvan Mureșan
costume: Ilona Lorincz
asistent de scenografie: Radu Lărgeanu
maestru de lumini: Jenel Moldovan
Distribuţia:
Poetul: Matei Rotaru
Redactorul Șef: Cristian Grosu
Miți: Alexandra Tarce
Directorul închisorii: Adrian Cucu
Fostul magistrat: Cătălin Codreanu
Fostul ministru, Judecătorul: Miron Maxim
Filozoful: Petre Băcioiu
Vera: Diana Buluga
Soțul Verei: Silvius Iorga
Cîntăreața cheală: Patricia Brad
regia tehnică: Răzvan Pojonie
operatori lumini: Alexandru Corpodean, Ionuț Maier
sonorizare: Vlad Negrea

Gina Șerbănescu este critic de teatru.

Foto: Nicu Cherciu

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
O mamă obsedată de eclipsă și-a ucis partenerul și și-a aruncat copiii din mașină pe o autostradă din Los Angeles
O mamă și-a înjunghiat mortal partenerul, luni, în apartamentul lor din Los Angeles, apoi și-a aruncat cele două fetițe dintr-un SUV în mișcare, pe autostradă. Cu câteva zile înainte, într-o postare online, femeia, care este astrolog, numise eclipsa de soare „simbolul războiului spiritual”.
image
Moartea stranie a unei tinere de 22 de ani: a pornit în căutare de stafii și a fost găsită într-o biserică abandonată
O căutare de stafii s-a terminat tragic pentru o tânără de doar 22 de ani din Franța, care a fost găsită moartă weekendul trecut într-o biserică părăsită din Valle d' Aosta, situată în nordul Italiei.
image
Surori siameze, dezvăluiri despre viața amoroasă. Ce se întâmplă dacă una dintre ele moare VIDEO
Deși la naștere cadrele medicale au spus că vor trăi doar câteva zile, două surori siameze, Carmen și Lupita Andrade, au sfidat șansele de supraviețuire și se bucură de tot ce le oferă viața la cei 23 de ani ai lor, relatează Daily Mail.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.