Ghici cine votează pe cine?

Valentin BURADA
22 mai 2014
Ghici cine votează pe cine? jpeg

Organizaţia Expert Forum remarcă faptul că au trecut 7 ani de cînd România a devenit ţară membră a UE şi se întreabă cîţi dintre candidaţii la europarlamentare au cei şapte ani de-acasă? Proiectul lor « Votez EUropean pentru alegeri romanesti » este realizat în parteneriat cu Centrul Român pentru Politici Europene, Centrul Raţiu pentru Democraţie şi Funky Citizens, cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile. Scopul proiectului este de a monitoriza funcţionarea sistemului legislativ şi instituţional, pentru a propune alături de factorii interesaţi modificări ce vor conduce la eficientizarea acestuia pe termen lung.

Alegerile din România readuc permanent pe agenda publică probleme cu care se confruntă instituţiile responsabile cu organizarea proceselor electorale, organizaţiile neguvernamentale sau competitorii electorali. Însă de multe ori rămîn fără rezolvare. De pildă Expert Forum recomandă norme clare privind facilitarea accesului persoanelor cu dizabilităţi locomotorii în secţiile de votare.

Faptul că această problemă, relativ minoră în economia tumultoasă şi obscură a alegerilor, a rămas nerezolvată, spune totul despre atitudinea politicienilor faţă de alegătorii lor şi dovedeşte că aceştia nu au cei 7 ani (europeni) de acasă.

Dar acest lucru nu trebuie să ne mai uimească. Marea masă a alegătorilor români este caracterizată de (prea) mulţi în primul rînd prin raportare la orbirea aparentă de care dă dovadă atunci cînd trimite în Parlament politicieni corupţi sau incapabili să aducă Europa în fiecare casă şi să îi facă mîndri că sînt. Pe cale de consecinţă, votantul tipic este prezentat, adesea în batjocurā, sub sintagma simplă de alegător „iraţional”.

Ipoteza de lucru a politicienilor români este similară şi vizează extragerea voturilor de la clientela de partid (prin recompensă sau şantaj) şi de la alegătorul „iraţional”, cu educaţie deficitară, uşor manipulabil şi a cărui vot este uşor de cumpărat. În aceeaşi vulgată a politicianului tipic, acestei majorităţi amorfe şi inerte i se opune o minoritate cu idei şi atitudini care nu contează în economia maşinii de făcut cîrnaţi a alegerilor. Alegătorul sărac şi fără acces la educaţie este victima preferată a candidatului român. Dacă ar fi să dăm crezare teoriei conspiraţiei, politicienii români menţin deliberat poporul în condiţii de precaritate materială şi spirituală pentru a extrage mai uşor voturi.

Dar este oare chiar "iraţional" alegătorul simplu? Cît de "raţional" este tot ceea ce se întîmplă în jurul lui? La fiecare patru ani alegătorul „iraţional” vede că vila alesului creşte deodată cu noua şcoala din sat sau cu noul sediu a primăriei, e zidită cu aceleaşi cărămizi şi e zugrăvită cu aceeaşi vopsea, cumpărate din bani europeni. Acelaşi alegător vede că prin acoperişul şcolii plouă, dar căsoiul alesului este impermeabil. Alegătorul „iraţional” nu vede nicio diferenţă între palatele aleşilor (toate sînt din ce în ce mai mari), la fel cum nu vede nicio diferenţă în viaţa lui, retrospectiv, din patru în patru ani. În tradiţia populară toţi politicienii sînt hoţi. Dar cum să îi diferenţiezi la vot? Toţi se îmbracă la fel, sînt conduşi în  aceleaşi maşini, vorbesc la fel. Toţi oferă cam aceleaşi pungi de făină, iar micii au acelaşi gust. Chiar şi afişele electorale arată cam la fel. La televizor află că ăia care erau răi ieri, azi sînt buni, iar mîine probabil vor fi iar răi. Alegătorul „iraţional” vede că nu se schimbă nimic. Acesta este oare principalul motiv pentru care este „iraţional”?

Dincolo de ceea ce observă cu ochiul (relativ) liber, alegătorul „iraţional” acţionează pe baza informaţiei de care dispune. Iar informaţia e puţină şi scrîntită. Alegătorul „iraţional” se uită la talk-showuri cu acelaşi instinct cu care se uită la “Las Fierbinţi”. Actorii din dezbaterile televizate joacă prost, dar sînt credibili pentru că îşi joacă prost propriile personaje. Nu sînt răsturnări spectaculoase de situaţie în telenovela talk showurilor, este o rutină a certurilor de mahala. La „Las Fierbinţi” se rîde, la talk showuri se înjură. Efectul terapeutic e acelaşi, iar alegătorul „iraţional” este mulţumit pentru că se poate exprima liber. În faţa televizorului el şi politicianul sînt egali: „iraţionali”.

Profilul alegătorului „iraţional” ideal este completat de alţii şi prin suprapunerea imaginii unei fiinţe superstiţioase (cu frică de Dumnezeu) a cărei sete de credinţă se astîmpără prin zidirea de biserici de beton, cît mai mari şi cît mai dese. Aidoma boierului medieval ctitor de biserici, baronul politic contemporan împarte cu dărnicie bani pentru ridicarea de lăcaşuri de cult. Diferenţa este că banii de azi sînt publici, iar bisericile de odinioară erau private. Alegătorul „iraţional” este credincios pentru că se închină şi merge la Biserică. Clerul nu uită să îi reamintească să se roage pentru mai marii dregători ai ţării. Clerul uită să le reamintească aleşilor care sînt păcatele de care ar trebui să se ferească: mîndria, invidia, iubirea de argint, desfrînarea, lăcomia pîntecului, trîndăvia şi mînia. Este ciudat, pentru că toate acestea sînt stereotipuri pe baza cărora se construieşte portretul robot al politicianului, aşa cum apare el frecvent şi repetitiv la televizor. Alegătorul „iraţional” le vede, dar nu le sancţionează pentru că nici măcar Biserica nu le judecă.

Partidele se apără afirmînd că aleşii nu pot fi profund diferiţi de cei care îi aleg şi că reprezentarea nu este doar politică ci şi... culturală. Pe de altă parte politicienii îşi cred votanţii proşti şi îi tratează ca atare. Alegătorul este “irational” doar in masura in care ca i se cere sa faca alegeri irationale. Ratiunea alegerilor din 25 mai este existenta insasi a Uniunii Europene, iar UE pare singura sursă de ratiune pentru societatea romaneasca. Putem merge la vot nu pentru politicienii romani, ci pentru ca Uniunea Europeana sa mai fie printre noi. Asta nu rezolvă problema, ci doar dilema.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
image
Rușii au pierdut încă 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore, anunță Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei
Statul Major al Forțelor Armate ale Ucrainei a raportat că Rusia a pierdut alți 1.160 de soldați și 58 de sisteme de artilerie în ultimele 24 de ore. Aceste pierderi se adaugă la totalul forțelor rusești între 24 februarie 2022 și 16 iunie 2024.
image
Bătaie ca în filme între fanii Angliei și Serbiei la Gelsenkirchen înaintea meciului celor două echipe de la Euro 2024. Meci cu grad ridicat de risc VIDEO
Un fan al Angliei și un ofițer de poliție din Germania s-au ales cu răni grave după ce huliganii au atacat un bar în care suporterii Serbiei sărbătoreau înaintea meciului Serbia - Anglia de la Euro 2024, care va începe la ora 22.00.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.