Ficţiune şi cyber-spaţiu

Ion MANOLESCU
26 martie 2012
Ficţiune şi cyber spaţiu jpeg

Apărut în Vineri - supliment de (post)tranziție, nr. 88 / 1999

În 1984, prozatorul americano-canadian William Gibson, un soi de Jules Verne postmodern asociat ulterior mişcării cyberpunk, publica un roman, Neuromancer, care intra în istoria literaturii prin extrapolarea tehnologiei cibernetice într-o lume a viitorului bîntuită de generaţii post-punkiste şi decădere socială. Aici se consideră că apare pentru prima oară termenul de cyber-spaţiu, importat apoi (printr-un proces invers decît cel obişnuit) de limbajul tehnologiei digitale, cu sens sinonim sau apropiat de acela al realităţii virtuale, sferei informaţionale, spaţiului digital sau teritoriului electronic: "Cyberspaţiu: o halucinaţie consensuală, trăită zilnic de miliarde de operatori legitimi, în fiecare naţie, de copii care sînt învăţaţi concepte matematice... O reprezentare grafică a datelor abstrase din băncile fiecărui computer al sistemului uman. Complexitate de neconceput. Linii de lumină aliniate în non-spaţiul minţii, roiuri şi constelaţii de date. Ca luminile oraşului, retrăgîndu-se."

De fapt, cea dintîi utilizare terminologică a cyber-spaţiului îi aparţine tot lui Gibson, însă mai devreme, într-o povestire publicată în 1982 şi care dă titlul volumului său din 1986, Burning Chrome. Aici, termenul e folosit pentru a desemna o realitate virtuală generată pe computer sub forma unei matrici (matrix) botezate Cyberspace Seven. Aceasta îmbină volumele reale, cibernetice şi holografice într-un univers tri-dimensionalizat: "(...) matricea începu să se desfacă în capul meu, o tablă de şah 3-D, infinită şi perfect transparentă." Desemnînd un spaţiu jumătate metaforic, jumătate real (şi într-un caz şi în celălalt, cibernetizat structural), cyber-spaţiul apare mai puţin ca un construct fantezist al unui viitor ştiinţifico-fantastic şi mai mult ca materializarea prezentă a unei infrastructuri comunicaţionale aflate într-o accelerată dezvoltare tehnică. De altfel, în opinia filosofilor Mark C. Taylor şi Esa Saarinen, matricea cyber-spaţială există astăzi concret sub forma unei electronetwork (electro-reţea) care filtrează mediatic realul şi pe care cei doi o numesc mediatrix-combinaţie între media şi matrix (vezi volumul lor Imagologies. Media Philosophy, 1994).

Istoria acesteia poate porni din secolul 19, cu apariţia telegrafului (1830), probabil prima reţea informaţională electrică şi se poate racorda la descoperirea radioului şi televiziunii în prima jumătate a secolului 20, forme de distribuţie informaţională prin unde şi semnale cablate. În zilele noastre, legătura calculatoarelor cu sistemele telefonice şi apoi autonomizarea reţelelor de computere (modalitate simplă de accesare a Internetului sau a poştei electronice) au dus la extinderea cyber-spaţiului ca reţea inter-comunicaţională globală, dincolo de limitele cronotopice şi semiotice; în acest ritm, cercetătorii anticipează transformarea lui într-un habitat individual indispensabil: "Odată cu dezvoltarea în curs a reţelelor de fibre optice, cu apariţia super-magistralelor de date în bandă înaltă şi cu extinderea comunicaţiilor inter-personale bazate pe sisteme digitale individuale, a reţelelor celulare radio şi a comunicaţiilor prin satelit, cyber-spaţiul va deveni locul în care ne vom petrece o parte din ce în ce mai mare din timpul nostru de afaceri şi distracţie." (Bob Cotton, Richard Oliver, The Cyberspace Lexicon. An Illustrated Dictionary of Terms from Multimedia to Virtual Reality, 1994).

De altfel, pe filiera McLuhan, una din cele mai frecvente interpretări terminologice atribuie cyber-spaţiului calitatea de a anihila spaţiul ontologic printr-o globalizare conectivă electronică. Fenomenul de compresie (mai degrabă decît de anulare) se poate obţine dacă noţiunii tradiţionale de spaţialitate i se atribuie conţinut informaţional, cu alte cuvinte, dacă reprezentarea spaţialităţii este realizată sub forma unei administrări de date (ca şi în cazul realităţii virtuale). Spaţializarea informaţională în era ciberneticii poate duce, printre altele, la conotarea politică a cyber-spaţiului, aşa cum se întîmplă în analizele socialist-feministe ale Donnei Harraway - vezi subcapitolul The Informatics of Domination din volumul Simians, Cyborgs and Women. The Reinvention of Nature (1991), celebru pentru tabelul "noilor reţele înspăimîntătoare", prelucrat iniţial în şi mai cunoscutul Manifesto for Cyborgs: Science, Technology and Socialist Feminism in the 1980's din Socialist Review, 80/1985.
Un experiment de pionierat în privinţa compresiei spaţiale a fost dus la capăt de Nicholas Negroponte şi Richard Bolt în 1976, atunci cînd cei doi au încercat să creeze un mediu spaţial computerizat care să funcţioneze ca o interfaţă între utilizator şi maşinăria electronică; fără a fi fost prima tentativă de acest gen, demersul lor a avut un impact esenţial în dezvoltarea ulterioară a realităţii virtuale. Pe scurt, în cadrul experimentului, utilizatorul stătea pe un scaun într-o cameră, în faţa unui perete pe care se proiecta o imagine generată pe computer ("spaţiul" reprezentînd datele care trebuiau manipulate de utilizator). Mişcîndu-şi braţul conectat senzorial la computer, utilizatorul putea alege din obiectele afişate pe ecran şi, arătînd spre ele, să le deplaseze în diferite zone.

De fapt, în zilele noastre, punctele de contact între utilizatori şi calculatoare tind să se şteargă, iar interfaţa om-computer pare să se dizolve într-o gigantică matrice cyber-spaţială. La William Gibson, cel care a impus, în Neuromancer, termenul de matrice electronică (Matrix - desemnînd suma tuturor reţelelor mondiale de computere inter-conectate), aceasta funcţionează ca o fabrică digitală de universuri virtuale în acelaşi timp paralele şi înglobante faţă de cel "real"; imaginea nu mai are caracter iluzoriu (desigur, din punct de vedere ficţional, o convenţie), capătă carnalitate şi impune o consistenţă materială cantităţilor de date din care este alcătuită: "Cyberspaţiul alunecă în existenţa lui din toate punctele cardinale. Uşor, se gîndi, dar nu suficient de uşor. Trebuie să mai lucrez la el... Apoi accesă noua legătură. Prăpastia se mută într-un alt trup. Matricea dispărută, un val de sunet şi culoare... (...) Mirosuri de urină, monomeri liberi, parfum, plăcinte cu kril prăjit."

Fabrica digitală de imagerie virtuală e şi mai perfecţionată la Neal Stephenson, care, într-un roman la fel de cunoscut ca şi cel al lui Gibson şi intitulat Snow Crash (1992), inventează un univers cyber numit Metavers (Metaverse, corespondentul îmbunătăţit al Matrix-ului din Neuromancer) pe care personajul principal, Hiro Protagonist, îl frecventează sub forma corpo-virtuală a "avatarurilor" (materializări cibernetice ale individului conectat la universul electronic). Presupusa dedublare corporală şi iconică printr-un joc de personae multiple (interpretare la îndemînă pentru sistemele VR şi în special pentru video-jocuri) nu se mai aplică însă aici, individul mutîndu-şi corporalitatea reală, cu toate funcţiile ei vitale, în interiorul spaţiului cibernetic, pe care îl parcurge la fel de natural cum ar parcurge o stradă concretă: "Hiro se apropie de Stradă. E Broadway-ul, Champs-Elysées-ul Metaversului. E cel mai bine luminat bulevard din cîte se pot vedea, miniaturizat şi răsturnat, reflectat în lentilele căştii. Nu există cu adevărat. Dar, chiar în clipa asta, milioane de oameni se plimbă în sus şi-n jos pe el. Dimensiunile Străzii sînt stabilite de un Protocol, pus la punct de lorzii ninja ai graficii pe computer de la Asociaţia pentru Maşinării Computerizate a Grupului Global de Protocol Multimedia."

Înăuntrul cyber-spaţiului construit de Stephenson, personajele se întîlnesc ca cyber-cetăţeni sub forma avatarurilor, discută, mănîncă, fac amor, tranzacţionează afaceri ¬ toate, cît se poate de reale şi, în cele din urmă, pot muri, dispariţia lor din Metavers echivalînd cu eliminarea fizică din lumea "reală". În această situaţie, cyber-spaţializarea ficţională anulează distincţia logică dintre lumea "reală" şi lumile posibile, deplasînd referenţialul "consistent" într-un teritoriu holo-real pe cît de incert şi contradictoriu, pe atît de "substanţial".

Ion Manolescu este scriitor, eseist şi conferenţiar dr. la Facultatea de Litere, Universitatea Bucureşti. Cea mai recentă carte publicată: Benzile desenate și canonul postmodern, Editura Cartea Românească, 2011.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
INTERVIU EXCLUSIV Nuami Dinescu, despre complexul de a fi „mică și grasă“ și povara rolului Tanța GALERIE
Chiar dacă umbra Tanța a urmat-o ani de zile și i-a pus piedici, Nuami Dinescu a reușit să își pună numele în locul personajului.
image
Santorini „made in China”: Imagini surprinzătoare cu o copie perfectă a insulei grecești VIDEO
O tiktokeriță a dezvăluit că a vizitat cea mai emblematică insulă a Greciei la peste 7.000 de kilometri distanță - în China. Yasmin von Roon, în vârstă de 27 de ani, a rămas uluită când a descoperit stațiunea Dali’s Ideal State - o copie fidelă a insulei Santorini.
image
Instalația bizară care a supraviețuit din Primul Război Mondial. La ce folosea staţia de despăduchere „Larga” de la intrarea în Galați
Rămășițele unei stații de despăduchere pe linia ferată, din perioada Primului Război Mondial, pot fi văzute la marginea orașului Galați. Pe vreme aceea, călătorii care ajungeau din Rusia, dar şi vagoanele, erau supuse dezinfectării cu insecticidul acum interzis DDT.

HIstoria.ro

image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor.