„E important ca publicul să devină parte din spectacol” - interviu cu Răzvan MUREȘAN

26 ianuarie 2016
„E important ca publicul să devină parte din spectacol”   interviu cu Răzvan MUREȘAN jpeg

Din 2013, Răzvan Mureșan este regizor la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, iar din 2007, asistent universitar la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş-Bolyai”. Pe 29 ianuarie va avea loc premiera spectacolului Bzzap, recenta piesă semnată de Robert Cohen. Este a doua montare din această stagiune a regizorului Răzvan Mureșan, realizată la Teatrul Național din Cluj-Napoca, după Richard al III-lea se interzice de Matei Vișniec, a cărui cronică o puteţi citi aici.

Ce tip de dramaturgie preferați?

E vorba de un gen care a ajuns, încă timid, și la noi. Mie îmi place foarte mult dramaturgia engleză contemporană și formulele de teatru practicate în Marea Britanie. Nu mă refer la teatrul de consum, la teatrul comercial, ci la o modalitate mai îndrăzneață de a face spectacol. Am văzut, fie live, fie înregistrate, spectacole în care dispare orice barieră între actori și public. Mă simt foarte aproape de teatrul imersiv, care are deja o istorie remarcabilă și cred că aceasta e o propunere de actualitate și de viitor în același timp, pentru că e important ca publicul să fie parte din spectacol. De vreme ce în cinematograf s-a impus 3 D-ul care este tot o variantă de a „imersa” publicul, iar în performance se impun instalațiile care conțin spectatorul, cred că și teatrul ar trebui să aibă din ce în ce mai mult în vedere importanța implicării publicului. E, practic, vorba de o reașezare a emoțiilor între scenă și sală, între actor și spectator. Funcțiile lor se împletesc, se combină, se transferă de la unul la celălalt.

De ce spectacolul Richard al III-lea se interzice de Matei Vișniec?

Mi-am dorit ca el să fie, într-un fel, o continuare a Spectatorului condamnat la moarte, tot de Matei Vișniec, dar nu a fost ceva programat. După ce am prezentat Spectatorul..., m-am gîndit că sala în care jucăm (Studio Art Club) are un potențial care poate fi exploatat în profunzime. Ea nu este o sală destinată producțiilor teatrale, ci adaptată în vederea montării unor spectacole. De fapt, așa am ajuns să montez Spectatorul condamnat la moarte, pornind de la proprietățile sălii, care mi se părea că se pretează foare bine „înscenării” unui proces bolșevic. Mai în glumă, mai în serios, vorbeam cu prietenii mei actori și le spuneam că chiar ar fi bine să existe o continuare a acestui tip de proiect. Astfel, am venit cu propunerea montării spectacolului Richard al III-lea se interzice. Fiind vorba cam de aceeași echipă, am stabilit chiar niște legături între rolurile pe care actorii le au în primul spectacol și ipostazele în care au fost distribuiți în cel de al doilea. De exemplu, Matei Rotaru, interpretul lui Meyerhold în al doilea spectacol, este cel care joacă rolul regizorului în primul spectacol. Miron Maxim, interpretul lui Stalin în Richard al III-lea se interzice, este Judecătorul din Spectatorul condamnat la moarte, tot un soi de „tătuc”.

Ce forme ar putea căpăta cenzura în lumea contemporană?

De la o autocenzură, acel tip de cenzură pe care ți-l impui pentru că uneori trebuie să faci anumite compromisuri ca să reușești să te exprimi, pînă la modul în care e văzut teatrul în anumite contexte. Există forme de cenzură date chiar de anumite direcții estetice. În plus, trebuie să ții cont de public, cerințele și gustul lui pot impune o variantă de cenzură care îți direcționează uneori opțiunile artistice și care te poate împiedica să montezi oriunde, orice.

Lucrați foarte mult la interactivitate; ce riscuri implică o astfel de formulă de spectacol?

Ambele spectacole de care vorbim acum, dar mai ales Spectatorul condamnat la moarte implică riscuri. Există, desigur, o marjă de siguranță în care se mișcă spectacolul și în limitele căreia încercăm să încadrăm anumite jaloane ale lui. Au existat unele reacții date de zona de risc a spectacolului, dar ele sînt interesante și pînă la urmă fac foarte bine și spectacolului, și experienței artiștilor. Pe moment însă, ele necesită un alt tip de actor decît cel tradițional, e nevoie de un actor mult mai spontan, care să gasească, în situații limită de spectacol, rezolvările cele mai adecvate. Din fericire, în echipa de la Cluj există astfel de actori, cărora le-a plăcut foarte mult ideea implicării publicului, acest demers de a face cumva din spectatori o categorie de actori. E un mod de a vedea teatrul care cred că trebui folosit mai mult, pentru că are funcția de a ne apropia cît mai mult de spectatori, iar acestea sînt vremuri în care e nevoie să îi aducem pe oameni cît mai aproape de teatru.

Pînă la urmă, spectatorul e protejat de o convenție, chiar dacă nu e cea tradițională...

E adevărat, numai că noi mizăm pe scoaterea spectatorului dintr-o zonă de confort cu care a fost obișnuit, rezultatul fiind nu numai implicarea lui efectivă în spectacol, transformarea lui în parte integrantă a actului artistic, dar și prilejuirea unei experiențe mai intime, mai profunde cu spectacolul respectiv. Eu, personal, mă simt la mare distanță de teatrul cu o scenă mare, cu o sală cu mii de locuri, în care spectatorul din ultimele rînduri aproape că nu vede chipul actorului. Mă simt foarte aproape de un tip de teatru mult mai intim, mai aproape de spectator, fie că e interactiv, fie că nu.

În plus, există multe formule de teatru care pur și simplu nu mai funcționează azi, în acest gen de cutie italiană, de raport frontal, în care publicul e la locul lui în sală, iar actorii la locul lor pe scenă, cu distanța de confort între ei. Sînt spectacole și texte care nu se mai pretează acum unei astfel de configurații.

Dacă aţi monta Richard al III-lea de William Shakespeare, în ce spațiu l-aţi plasa și în ce viziune?

Viziunea mea ar fi legată, fără îndoiala, de lumea în care trăim și în care Shakespeare se regăsește în continuare cu fiecare piesă a lui. Dacă îl relaționez cu Richard al III-lea se interzice, Richard al III-lea ca om, ca făcător de istorie, pare depășit atunci cînd il comparăm cu Stalin, ceea mi se pare un aspect foarte inteligent tratat și urmărit în textul lui Matei Vișniec. Avem de-a face cu două formule, cu două tipologii de dictatori, iar cea care e mai aproape de noi e infinit mai perfidă decît cea din alte timpuri. Poate că o montare cu Richard al III-lea de Shakespeare ar trebui să conțină această realitate. Chiar dacă o anumită istorie nu are legătură directă cu noi, anumite punți pot fi găsite. Și aici s-a murit pentru lucruri pe care azi, cînd le avem, ni se pare că se petrec de la sine, cînd, de fapt, la bază există un sacrificiu.

Mi-aș dori să îl pot monta tot într-un tip de spațiu care să permită proximitatea publicului, dar nu ar fi foarte simplu. Spațiile teatrale de la noi sînt în procent covîrșitor cutii italiene. Sînt prea puține spațiile necesare unor montări adecvate timpurilor pe care le trăim acum, în care e din ce în ce mai necesară apropierea de public și experimentarea unor noi formule de spectacol.   

Considerați că faceți teatru politic?

Nu m-am apropiat niciodată de teatrul politic propriu-zis, în sensul unui teatru al problemelor momentului, un teatru angajat, militantist. În formulele pe care le propun există, fără îndoială, dimensiunea politică și cumva așa s-a născut dorința de a monta cele două spectacole pe textele lui Matei Vișniec. Desigur, putea exista un alt pretext prin care să se vorbească despre o perioadă traumatizantă din punct de vedere istoric, dar am preferat să propun această formulă care să nu se limiteze la un discurs unidirecționat, ci o variantă de spectacol în care se păstrează și politicul, și esteticul, și experimentul, în care pînă la urmă ceea ce rămîne la modul fundamental este teatrul.

a consemnat Gina Șerbănescu

Foto: Nicu Cherciu
 

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.