Doina Simionescu: absenţa prezentă, linii ale vieţii

27 noiembrie 2016
Doina Simionescu: absenţa prezentă, linii ale vieţii jpeg

Nu am cunoscut-o, nu am cum s─â o mai fac, nu g─âsesc multe informa╚Ťii despre aceast─â artist─â ├«n spa┼úiul virtual ori ├«n posibile cataloage pe care le-a╚Ö putea avea la ├«ndem├«n─â, nu m─â aflu ├«n fa╚Ťa unei expozi╚Ťii de muzeu care s─â mi-o poat─â oferi pe de-a ├«ntregul, m─â g─âsesc ├«ntr-o expozi╚Ťie mic─â, de galerie, am ├«n m├«n─â un text foarte personal, scris de o curatoare care a fost ╚Öi prietena artistei, un text care ├«mi traseaz─â portretul unei artiste elegante, pentru care desenul, fotografia definesc momente ale vie╚Ťii sale ╚Öi o ├«nso╚Ťesc pe artist─â introspectiv; la fel cum, ne explic─â aceea┼či curatoare, toat─â aceast─â practic─â artistic─â respect─â ritmurile naturii ┼či le urmeaz─â. For┼úa naturii nu opre┼čte arta, dar o redirec┼úioneaz─â, o ghideaz─â. Desenul, odat─â descoperit─â ┼či creat─â o gr─âdin─â, se refugiaz─â ├«ntr-un desen pur mental, urmat ├«n lumea real─â de fotografie, ca document care poate confirma o stare.

Expozi┼úia Linia copacului, a artistei Doina Simionescu, av├«nd-o curator pe Liviana Dan, la Galeria Anca Potera┼ču din Bucure┼čti, o v─âd ├«ntr-o dup─â-amiaz─â, c├«nd linia ├«ntunericului ├«ncepe s─â se instaleze ┼či s─â topeasc─â toate celelalte linii de lumin─â, entre chien et loup, timpul propice accidentelor, reveriilor, medita┼úiei ┼či fricilor inexplicabile. U┼ča galeriei e deschis─â, luminile la etaj aprinse, lumina la parter stins─â, dar biroul, scaunul, soba, se disting ├«nc─â. ├Än galerie nu e nimeni, iar eu vizitez cele dou─â camere ┼či holul singur─â, fac fotografii ├«n tihn─â ┼či m─â surprind parcurg├«nd f─âr├«mele unui jurnal vizual pe alocuri datat ÔÇô 1972, 1976, 1977... Serii de desene abstracte, ├«n care ├«ntrevezi d├«rele figurative atunci c├«nd iei o distan┼ú─â necesar─â. Desene automate, repetitive, care amintesc, pe alocuri, de preocup─âri artistice ale Getei Br─âtescu, numeroase ├«ncerc─âri, schi┼úe de nuduri ┼či diferite scheme ├«ncifrate pe h├«rtie. Acuarele care ascund o muzic─â interioar─â ┼či mi-l amintesc pe Kandinsky, fotografii al c─âror focus pare tocmai o ie┼čire din focus, o aten┼úie c─âtre o anumit─â simetrie ascuns─â, c─âutarea unei reguli interne a fotografiei.

ds foto 2 JPG jpeg

Dar ceea ce m─â surprinde s├«nt fotografiile ├«n care o ghice┼čti chiar pe artist─â, fie ea ├«n diferite c─âl─âtorii, cu prieteni ori al─âturi chiar de Liviana Dan. Pe Magheru, cele dou─â ├«mpreun─â, ├«mbr─âcate ├«n negru ┼či cu ochelari cu lentile ├«ntunecate, ori tot cele dou─â ├«n gr─âdina artistei, din satul Gruiu. Aceast─â din urm─â fotografie o descoperi dac─â faci c├«┼úiva pa┼či ├«n spate: peretele de acuarele pe h├«rtie al─âturate are ├«n el o ruptur─â ÔÇô o fotografie. Atunci c├«nd a┼čezarea lucr─ârilor ├«n spa┼úiu ob┼úine o dimensiune concret─â, un fir narativ, o coeren┼ú─â, curatoarea intervine cu o destabilizare a ordinii ┼či o integrare a personalului. Un spa┼úiu personal care s─â l─ârgeasc─â discursul istoricului de art─â, o parantez─â p─âtrat─â care ar putea p─ârea violent─â, dar, din contr─â, e opusul violen┼úei.

Curatoarea m─ârturise┼čte la finalul textului s─âu c─â lucr─ârile artistei se afl─â ÔÇ×sechestrate de un procesÔÇŁ, dar c─â au existat ÔÇ×dou─â plase de rafie cu mult material secundar pentru aceast─â expozi┼úieÔÇŁ. Cum te raportezi la ceea ce un atelier ├«┼úi las─â ca ÔÇ×secundarÔÇŁ? Cum ├«ncadrezi schi┼úele, ├«ncerc─ârile, ceea ce artistul ar fi dorit s─â lase, poate, ├«n afara vederii publice? Ai dreptul s─â ÔÇ×manipuleziÔÇŁ istoria ┼či le dai un alt statut, de ÔÇ×principalÔÇŁ? Cum g├«nde┼čti o expozi┼úie f─âr─â ÔÇ×lucr─âriÔÇŁ ┼či, totu┼či, cu ÔÇ×lucr─âriÔÇŁ, care, odat─â a┼čezate ├«ntr-un spa┼úiu de expunere, pot deveni la fel de puternice? Cum trasezi liniile unei expozi┼úii despre o artist─â care, o spunem ├«n sf├«r┼čit acum, a murit ├«n primele zile ale lui ianuarie 2016? (de altfel, expozi┼úia se va ├«ncheia la ├«nceput de ianuarie 2017, c├«nd se va ├«mplini un an). S─â lucrezi cu absen┼úa unui artist ┼či, ├«n plus, cu absen┼úa corpus-ului central al operei acestuia, e o provocare mai mult dec├«t dificil─â. O asemenea expozi┼úie poate fie s─â taie linii directoare clare, s─â organizeze materialul g─âsit ├«n jurul unor anumite teme ┼či s─â se raporteze continuu la lucr─âri principale (de┼či absente din expozi┼úie), fie poate s─â ├«┼či propun─â mai mult dec├«t at├«t, s─â reconstituie discret liniile vie┼úii artistei, liniile unei vie┼úi-art─â: s─â construiasc─â o expozi┼úie din desen, fotografie, alfabete ne├«n┼úelese trasate cu peni┼úe fine, s─â creeze o expozi┼úie a vulnerabilit─â┼úii. Vulnerabilitate nu doar a curatoarei ├«n fa┼úa unei asemenea ├«ntreprinderi, dar ┼či a artei Doinei Simionescu ┼či, mai mult dec├«t at├«t, a vulnerabilit─â┼úii privitorului ├«n fa┼úa unei arte bazate pe absen┼ú─â.

C├«teva desene, prinse non-invaziv pe pere┼úii galeriei, las─â o linie de creion s─â scape din perimetrul foii de h├«rtie, chiar pe peretele alb. O linie care ├«┼či continu─â drumul pe zid, al─âturi de mesaje ÔÇô ÔÇ×aud luminaÔÇŁ, ÔÇ×este o linie foarte bun─âÔÇŁ ÔÇô scrise de m├«n─â, cu creionul, de c─âtre curatoare, pentru a reda, a┼ča cum m─ârturise┼čte chiar aceasta, ÔÇ×puterea performativ─â a desenuluiÔÇŁ Doinei Simionescu. Mesajul iese din desen ┼či are menirea tocmai de a puncta, prin cuvinte scrise, o estetic─â a t─âcerii ┼či a izol─ârii artistei ├«ntr-o lume a sa, cu o dimensiune spiritual─â proprie.

├Änainte s─â plec din expozi┼úie ┼či s─â ├«nchid u┼ča ├«n urma mea, m─â las pironit─â ├«n semi-├«ntuneric de reflexia luminii pe unul dintre pere┼úii galeriei ┼či de un desen pe care aceast─â lumin─â ├«l face ├«ntr-un moment unic. Linia copacului ÔÇô a smochinului din curtea interioar─â a galeriei ÔÇô traseaz─â un monument temporar al absen┼úei ┼či al evanescen┼úei, o ÔÇ×lucrareÔÇŁ care ├«nchide o expozi┼úie despre for┼úa materiei, despre simplificarea realit─â┼úii (┼či acestea dou─â te determin─â s─â ├«l identifici ├«n expozi┼úie ┼či pe Juan Mir├│, cu care artista construie┼čte ├«n timpul vie┼úii o leg─âtur─â ÔÇô c├«┼čtig─â ├«n 1981 premiul Funda┼úiei Juan Mir├│ ┼či particip─â la acest concurs de desen ├«n repetate r├«nduri), dar f─âr─â uitarea acesteia, din contr─â.

Linia copacului este o expozi┼úie despre prietenie, despre absen┼ú─â, despre hazardul vie┼úii care trebuie s─â se supun─â regulilor naturii, dar ┼či o meta-expozi┼úie, ├«n care curatoarea Liviana Dan stabile┼čte, ├«n t─âcere, c├«teva linii ale vie┼úii unei artiste disp─ârute, ale c─ârei c─âut─âri o situeaz─â ├«ntr-un spa┼úiu aflat la ├«nt├«lnirea dintre mai multe genera┼úii de arti┼čti rom├óni (├«i reg─âsesc aproape, ├«n c├«teva puncte, pe Geta Br─âtescu, dar ┼či pe Horia Bernea ori Ion Dumitriu, pentru a da doar c├«teva nume), dar ┼či ├«ntr-un perimetru fertil european ┼či american, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o filosofie a vie┼úii ce se apropie de lumea oriental─â.

Expozi┼úia Linia copacului ÔÇô Doina Simionescu / In Memorian, curator: Liviana Dan este deschis─â la Galeria Anca Potera┼ču din Bucure┼čti (Str. Plantelor nr. 58) ├«ntre 11 noiembrie 2016 ┼či 8 ianuarie 2017

Foto: Daria Ghiu 

 

ds foto 3 JPG jpeg
Imagine featured jpg
Enola Holmes 2, noul film bazat pe seria autoarei Nancy Springer, se lanseaz─â spre finalul anului
Filmele ale c─âror scenarii s├«nt inspirate din c─âr╚Ťi de succes r─âm├«n o constant─â ╚Öi ├«n lumea actual─â a cinematografiei.
man plugging charger into electric    Copy jpg
5 motive să alegi o mașină electrică sau hibrid
În 2022, autoturismele electrice sau hibrid sînt o alegere tot mai populară în rîndul cumpărătorilor auto.
74907741 afc99f4360 k jpg
Scrisoare deschis─â Ministrului Educa╚Ťiei
Asocia╚Ťia Profesorilor de Limba ╚Öi Literatura Rom├ón─â Ioana Em. Petrescu (ANPRO) v─â solicit─â aten╚Ťia cu privire la urm─âtoarele sesiz─âri ╚Öi propuneri referitoare la Proiectul Legii ├Änv─â╚Ť─âm├«ntului Preuniversitar ÔÇ×Rom├ónia educat─âÔÇŁ, aflat ├«n dezbatere public─â:
20220726 185215 jpg
Bătrînii
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural ÔÇô Cronicari Digitali
20220728 210201 jpg
Integrarea la scoala jpg
Cum po╚Ťi facilita integrarea copilului ├«n sistemul de ├«nv─â╚Ť─âm├«nt
Atunci c├«nd copiii merg la cre╚Ö─â, gr─âdini╚Ť─â sau ╚Öcoal─â, activit─â╚Ťile de orientare ├«i ajut─â s─â se familiarizeze cu mediul nou ├«n care ├«╚Öi vor petrece o mare parte a zilei.
Palama lui Dumnezeu jpg
Poiana Omului
Text de Toader P─âun, jurnalist, c─âut─âtor de oameni, locuri ╚Öi experien╚Ťe de milioane
G0122246 JPG
Drumul transform─ârii
Text de Toader P─âun, jurnalist, c─âut─âtor de oameni, locuri ╚Öi experien╚Ťe de milioane
Imagine dilemaveche ro jpg
Ce ├«nseamn─â expresia ÔÇ×Toate drumurile duc la RomaÔÇŁ ╚Öi care s├«nt originile sale
Roma a fost mereu o destina╚Ťie popular─â pentru produc─âtorii de filme ╚Öi jocuri video.
20220724 174033 jpg
20220722 180510 jpg
20220721 180351 jpg
Prezent ├«n propria-╚Ťi via╚Ť─â
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural ÔÇô Cronicari Digitali
Resita vedere de sus jpg
Cea mai bună dilemă în gama RE
Text de Silvia Teodorescu, coordonator al campaniei Cronicari Digitali
20220719 160815 jpg
Piftii de iulie ÔÇô jurnalul unui gurmand pe Via Transilvanica
Text de Cosmin Dragomir, jurnalist culinar ╚Öi autor al c─âr╚Ťii ÔÇ×Curatorul de Zacusc─âÔÇŁ
20220720 185246 jpg
20220719 170725 jpg
ÔÇ×Rucsacul cu Povestiri de pe Via TransilvanicaÔÇŁ concentreaz─â cea mai complex─â experien╚Ť─â turistic─â ╚Öi cultural─â din Rom├ónia
Al doilea an de reziden╚Ť─â itinerant─â de digital storytelling pune ├«n valoare patrimoniul cultural de pe Via Transilvanica.
Aula magna cairoli jpg
Plagiatul la români: îngrijorări și propuneri
Scrisoare deschis─â adresat─â universit─â╚Ťilor rom├óne╚Öti ╚Öi Ministerului Educa╚Ťiei
Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica jpg
ÔÇ×Rucsacul cu Povestiri de pe Via TransilvanicaÔÇŁ ÔÇô Peste 1000 km din Rom├ónia autentic─â, parcur╚Öi ├«n dou─â s─âpt─âm├«ni
ÔÇ×Rucsacul cu Povestiri de pe Via TransilvanicaÔÇŁ scoate la lumin─â 50 de obiective de patrimoniu cultural, comunit─â╚Ťi etnice, antreprenoriate locale, gastronomie, natur─â, oameni-tezaur ╚Öi localit─â╚Ťi uitate.
video poker sanse castig jpg
Are Video Pokerul cele mai bune ┼čanse de c├«┼čtig?
├Än peisajul ofertelor de cazino ├«┼či face apari┼úia un joc care cel mai adesea este trecut cu vederea de juc─âtori, cel de Video Poker.
imagine (4) jpg
Teorii cu privire la serialul ÔÇ×Stranger ThingsÔÇŁ, ce ar putea fi confirmate ├«n sezoanele viitoare
Sezonul cu numărul 4 a fost mult timp așteptat de fani, care deja se gîndesc acum la viitorul sezon.
chirilov cover jpg
Mihai Chirilov: ÔÇ×Un festival, dac─â nu e construit ├«n jurul comunit─â╚Ťii, e degeabaÔÇŁ
ÔÇ×Filmul de art─â te for╚Ťeaz─â s─â devii inventiv ├«n a g─âsi metode de expunere pentru a ajunge la c├«t mai mul╚Ťi oameni.ÔÇŁ
ILC jpg
Posteritatea Graziellei
├Än to╚Ťi ace╚Öti (mul╚Ťi) ani ├«n care l-am recitit, periodic, pe Caragiale, m-am ├«ntrebat nu o dat─â cum se face c─â opera sa a p─ârut s─â accepte tot felul de interpret─âri, unele de-a dreptul stupide, reductive ╚Öi, ├«n fond, absurde.
jocuri noroc populare jpg
Care sînt cele mai populare jocuri de noroc din străinătate?
Oamenii din diferite ╚Ť─âri de pe glob au preferin╚Ťe specifice ├«n materie de jocuri de noroc, modelate de culturi distincte.
boluri diversificare little prints jpg
Diversificarea, acum o joac─â de copii ÔÇô ce am ├«nv─â╚Ťat de la genera╚Ťiile mai vechi de p─ârin╚Ťi
Din drag pentru copii, din nevoia de a oferi celor mici tot ce mai bun din tot ce mai bun, au apărut și branduri de lux, cu produse premium.

Adevarul.ro

image
Concubine plimbate în turism sexual. Cele mai mari preţuri erau la Suceava
Un ora┼č din nordul Bucovinei a ajuns paradis pentru proxene┼úi ┼či prostituate datorit─â tarifelor mari care sunt practicate ├«n aceast─â zon─â.
image
Rom├ónii, la fel de ÔÇ×aten┼úiÔÇŁ cu mediul ca francezii ├«n urm─â cu 30 de ani. Cum se comport─â acum cei din Vestul Europei
Acum 30 de ani, francezii aruncau chi┼čtoacele pe plaj─â, PET-urile ├«n ape ┼či se comportau exact ca rom├ónii ├«n anul 2022. ├Äntre timp, lucrurile s-au schimbat radical ├«n Fran┼úa
image
M─ârturiile ┼čoferi┼úei care a omor├ót patru muncitori la Ia┼či. Femeia spune c─â n-a fost acolo, ci se uita la desene animate
O echip─â a firmei Citadin din subordinea Prim─âriei Ia┼či se afla la o lucrare, ├«ntr-o noapte de iunie, c├ónd a fost spulberat─â de ma┼čina condus─â de o femeie ├«n stare de ebrietate. Patru oameni au murit, iar patru au fost r─âni┼úi.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciad─â
├Än ziua de 27 noiembrie 1095, pe c├ómpul din fa╚Ťa ora╚Öului Clermont, c├óteva sute de oameni a╚Öteptau s─â aud─â predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al R─âzboiului ruso-turc din 1877-1878
R─âzboiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unit─â╚Ťi otomane, ruse╚Öti ╚Öi rom├óne╚Öti ├«n principal, dar ╚Öi trupe s├órbe╚Öti ╚Öi muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemor─ârii recente a mor╚Ťii voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Na╚Ťional ÔÇ×Regele Ferdinand IÔÇŁ a publicat pe pagina de socializare a institu╚Ťiei povestea inedit─â a raclei ├«n care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.