Cu rușii la proteste

13 februarie 2017
Cu rușii la proteste jpeg

Rușii au doi termeni pentru adevăr: pravda și istina. Primul e de uz moral, înseamnă adevărat dar și drept; e versiunea nobilă a adevărului, trimite la supunerea față de Dumnezeu. Al doilea e adevărul empiric, de zi cu zi; e versiunea trivială a acestuia, eventual cea dispensabilă. Așa susține Alain Besançon în cartea sa cea mai recentă, Sfînta Rusie (tradusă în română la Humanitas, în 2013). Și pornind de aici, el dezvoltă o întreagă teorie a raporturilor dintre Rusia și Occident.

În demonstrația lui Besançon intră și psihologie, și istorie și teologie. El observă aspirația mistică a mujicului rus, sensibil la frumusețea liturghiei și a icoanelor ortodoxe. Notează și atașamentul față de nuanța teologică - de pildă, în disputa privind Filioque - pe care nu o înțelege, dar o creditează necondiționat. Îndemnat dar și predispus la sărirea etapelor, mujicul rus calcă peste istina pentru a ajunge la pravda. Face multe cruci, biserici, se căiește, cîntă și se înduioșează însă nu atinge pragul transfigurării despre care citește în cărți sau aude la predici; dar se crede aproape acolo. De aici s-a dezvoltat în timp un dublu discurs și o dublă realitate pentru ruși, de aici propensiunea lor pentru manifestări extreme, de aici senzația occidentului că rușii îl păcălesc permanent. Besançon plasează în această descendență și rădăcina minciunii endemice rusești din perioada comunistă. Și nu doar din perioada comunistă, căci ideea satelor lui Potemkin a apărut încă din secolul al XVIII-lea.

În paralel, zona latină și-a construit temelia tocmai pe ceea ce rușii refuzaseră alegînd scurtătura mistică prin care prea puțini se realizează. Și anume, în enumerarea lui Alain Besançon: știința teologică, autonomia filozofiei, retorica, observația științifică, respectarea dreptului. Sînt acele valori care conduc la imperativele vieții de zi cu zi și care au construit contractul occidental. Să nu furi, să nu înșeli, să nu corupi și să nu fii corupt - dar nu în sens mistic și absolut, ci acum și aici, în relația lucrativă cu semenul tău. Suspectez că aici se plasează și proveniența tipului de corupție din societatea românească. Coruptul român, ca și cel rus, nu are senzația că greșește fundamental; cel mult, ce face el nu e istina, dar nu se pune problema dacă e sau nu pravda. Pravda nu se ocupă cu asemenea trivialități. Furtul e permis; ce, am omorît pe cineva?! Doar nu cade cerul. Nu am stricat rostul lumii, ce aveți cu mine? Coruptul româno-rus gîndește în termeni cosmici; ce face el concret, în particular, nu se pune, pentru că e neînsemnat, e o simplă ciupeală. În schema lui de valori pline de sfințenie, nepămîntești, corupția nu ajunge să se califice.

S-a spus că recentele proteste simetrice de la cele două palate bucureștene sînt dovada unei rupturi între generații. Dar dacă luăm corupția ca leitmotiv al genezei lor, nu pot să nu observ că țara nu duce lipsă nici de corupți tineri, gata să preia frîiele partidelor imediat ce bătrînilor le mai scapă. Corupția nu ține de vîrstă, și nici de partid sau de orientare politică. La extrem, e posibil să fii și pro-european, ba chiar și europarlamentar, și să fii și corupt în sens oriental. Acesta e paradoxul disimulării rusești de care vorbea Alain Besançon: îl mimezi chiar și pe cel de care te delimitezi, pe față sau pe ascuns, dar mai mereu cu superioritate. Așa că mai degrabă aș crede că protestele țin de registrul valorilor. Cu toate stîngăciile, stridențele sau scăpările sale, un strat al societății optează pentru corectitudine și în mic, permanentă, de tip latin-occidental. Celălalt strat nu înțelege de ce i se strică rostul și de unde atîta înverșunare din partea cealaltă a baricadei. Înfruntarea e mai amplă decît lasă să se vadă lozincile împotriva ordonanței 13. Iar miza ține de evoluția reintegrării României într-un spațiu de valori din care a fost deturnată acum șapte-opt decenii.

Într-o asemenea interpretare, devine semnificativă intervenția pe tema protestelor a Patriarhiei Ortodoxe Române, care a spus public că „lupta anticorupție trebuie continuată”, cu grijă pentru recuperarea păcătosului care se căiește (adică fără excese justițiare și cu respectarea procedurilor, înțeleg eu), și că „hoţia şi furtul degradează societatea în plan moral şi material”. La prima vedere, poate să pară o mișcare de PR inspirată, dacă ne amintim că acum mai bine de un an, la protestele „Corupția ucide!” de după incendiul din Colectiv, însuși patriarhul fusese contestat. Dar la fel de bine poate fi și o declarație publică de asumare a unei opțiuni de evoluție a societății în sensul a ceea ce spunea Besançon. Ceea ce e nu doar interesant, ci și îndrăzneț. Că pe patriarhul Kiril al Moscovei și întregii Rusii nu-l văd dînd un asemenea comunicat.

Ionuţ Iamandi este jurnalist la Radio România Actualităţi.

Foto: Adevarul.ro

man plugging charger into electric    Copy jpg
5 motive să alegi o mașină electrică sau hibrid
În 2022, autoturismele electrice sau hibrid sînt o alegere tot mai populară în rîndul cumpărătorilor auto.
74907741 afc99f4360 k jpg
Scrisoare deschisă Ministrului Educației
Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română Ioana Em. Petrescu (ANPRO) vă solicită atenția cu privire la următoarele sesizări și propuneri referitoare la Proiectul Legii Învățămîntului Preuniversitar „România educată”, aflat în dezbatere publică:
20220726 185215 jpg
Bătrînii
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural – Cronicari Digitali
20220728 210201 jpg
Integrarea la scoala jpg
Cum poți facilita integrarea copilului în sistemul de învățămînt
Atunci cînd copiii merg la creșă, grădiniță sau școală, activitățile de orientare îi ajută să se familiarizeze cu mediul nou în care își vor petrece o mare parte a zilei.
Palama lui Dumnezeu jpg
Poiana Omului
Text de Toader Păun, jurnalist, căutător de oameni, locuri și experiențe de milioane
G0122246 JPG
Drumul transformării
Text de Toader Păun, jurnalist, căutător de oameni, locuri și experiențe de milioane
Imagine dilemaveche ro jpg
Ce înseamnă expresia „Toate drumurile duc la Roma” și care sînt originile sale
Roma a fost mereu o destinație populară pentru producătorii de filme și jocuri video.
20220724 174033 jpg
Balauri mici, balauri mari, cale ferată fără șină și povestea celor două țări
Text de Alexandra Bumbăcaru, căutătoare de povești alături de Cronicari Digitali
20220722 180510 jpg
20220721 180351 jpg
Prezent în propria-ți viață
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural – Cronicari Digitali
Resita vedere de sus jpg
Cea mai bună dilemă în gama RE
Text de Silvia Teodorescu, coordonator al campaniei Cronicari Digitali
20220719 160815 jpg
Piftii de iulie – jurnalul unui gurmand pe Via Transilvanica
Text de Cosmin Dragomir, jurnalist culinar și autor al cărții „Curatorul de Zacuscă”
20220720 185246 jpg
20220719 170725 jpg
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” concentrează cea mai complexă experiență turistică și culturală din România
Al doilea an de rezidență itinerantă de digital storytelling pune în valoare patrimoniul cultural de pe Via Transilvanica.
Aula magna cairoli jpg
Plagiatul la români: îngrijorări și propuneri
Scrisoare deschisă adresată universităților românești și Ministerului Educației
Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica jpg
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” – Peste 1000 km din România autentică, parcurși în două săptămîni
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” scoate la lumină 50 de obiective de patrimoniu cultural, comunități etnice, antreprenoriate locale, gastronomie, natură, oameni-tezaur și localități uitate.
video poker sanse castig jpg
Are Video Pokerul cele mai bune şanse de cîştig?
În peisajul ofertelor de cazino îşi face apariţia un joc care cel mai adesea este trecut cu vederea de jucători, cel de Video Poker.
imagine (4) jpg
Teorii cu privire la serialul „Stranger Things”, ce ar putea fi confirmate în sezoanele viitoare
Sezonul cu numărul 4 a fost mult timp așteptat de fani, care deja se gîndesc acum la viitorul sezon.
chirilov cover jpg
Mihai Chirilov: „Un festival, dacă nu e construit în jurul comunității, e degeaba”
„Filmul de artă te forțează să devii inventiv în a găsi metode de expunere pentru a ajunge la cît mai mulți oameni.”
ILC jpg
Posteritatea Graziellei
În toți acești (mulți) ani în care l-am recitit, periodic, pe Caragiale, m-am întrebat nu o dată cum se face că opera sa a părut să accepte tot felul de interpretări, unele de-a dreptul stupide, reductive și, în fond, absurde.
jocuri noroc populare jpg
Care sînt cele mai populare jocuri de noroc din străinătate?
Oamenii din diferite țări de pe glob au preferințe specifice în materie de jocuri de noroc, modelate de culturi distincte.
boluri diversificare little prints jpg
Diversificarea, acum o joacă de copii – ce am învățat de la generațiile mai vechi de părinți
Din drag pentru copii, din nevoia de a oferi celor mici tot ce mai bun din tot ce mai bun, au apărut și branduri de lux, cu produse premium.
drujba jpg
Există modele de drujbă care să poată fi manevrate cu o singură mînă? Răspunsul specialiștilor!
Un model eficient de drujbă garantează o tăiere rapidă a elementelor de vegetație nedorite, precum și un confort sporit în utilizare.

HIstoria.ro

image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.
image
Şiretlicurile lui Vlad Țepeș: Începutul războiului cu otomanii
În 1460, câțiva dintre boierii nemulțumiți de Vlad Țepeș au sosit la Curtea lui Mahomed al II-lea și i-au prezentat situația din Valahia și probabil unele povești exagerate de-ale lor. Chemat imediat la Edirne/Adrianopol pentru a duce tributul și 500 de băieți, Vlad a trimis vorbă sultanului...
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.