Vederea de nicăieri

11 decembrie 2016
Vederea de nicăieri jpeg

Cînd o expoziţie se deschide, ca un leporello, în faţa ochilor tăi doar prin intermediul unor fotografii, fotografii ale aşezării în spaţiu a lucrărilor, cînd la rîndul lor lucrările – fotografii – îţi trec prin faţa ochilor pe ecranul computerului, de la un artist la altul, de la o ţară de origine la alta, atunci cînd toate acestea se petrec, contrar principiilor criticii de artă (care ar putea să se facă cu adevărat doar dacă „ai fost la faţa locului”, dacă ai respirat aerul expoziţiei), punctul tău de a privi lucrurile devine unul total inedit. Te afli la distanţă, vezi totul de pe o muchie – între adevăr şi ficţiune –, poţi ajunge să fabulezi, poţi cu uşurinţă să devii imprecis, să metaforizezi excesiv: distanţa critică faţă de expunere nu o poţi cu adevărat lua decît în momentul în care vezi lucrurile aşezate şi legate prin discursul curatorial. Tăietura operată de curatori trebuie observată în spaţiu. Chiar şi atunci cînd fotografia este mediul predominant într-o expoziţie (şi nu instalaţia site-specific).

lebohang kganye jpg jpeg

Călătoriile mentale conduc către hărţi imaginare, proiecţiile minţii noastre se pot – sau nu – întîlni cu ceea ce şi-a propus cel care decide să „taie”, să gîndească spaţiul expoziţional într-un anumit fel. Sau se pot contrazice radical. O expoziţie pe care nu o vezi, dar despre care scrii, la o distanţă mai mică sau mai mare de timp de aceasta, e, cu siguranţă, deja un „altceva”, un alt produs social şi cultural: straturile istoriei, mărturiile orale culese, contextul în care te situezi acum faţă de cel de atunci, absenţa principalilor actanţi ori memoria denaturată a acestora dacă ei încă trăiesc, articolele scrise despre expoziţia respectivă – toate îţi modifică percepţia. Cronica unei expoziţii pe care o vezi, în schimb, este, fireşte, şi ea un „altceva”, dar o compoziţie care are posibilitatea să capteze aerul spaţiului de expunere, aerul lucrărilor aşezate în tensiune sau armonizate, momentul genuin al expunerii, esenţial.

O minte strălucită ca aceea a regretatului istoric de artă Piotr Piotrowski ne invita să recitim arta recentă şi din alte puncte geografice, periferice, să vedem cum aceste puncte „excentrice”, artistice, modifică cursul canonic al istoriei artei, să stabilim, aşadar, deplasări fertile în timp şi spaţiu, pentru o istorie a artei orizontale, non-ierarhice şi pluri-direcţionate. Curatorii expoziţiei pe care vă invit să o vizitaţi cît mai curînd – şi la care eu am ajuns doar prin intermediul fotografiilor şi al discursului – propun un proces de lucru colectiv, pentru scrierea unei istorii a artei orizontale, pentru imaginarea unor modernităţi plurale, pentru crearea unei perspective noi, o perspectivă complexă, asupra „periferiilor dense”.

claudiu cobilanschi trofee modeste 1 jpg jpeg

„La vedere. Viaţa socială în fotografia contemporană din Africa de Sud şi România”, o expoziţie curatoriată de Cristian Nae (România) şi Judy Peter (Africa de Sud), s-a deschis pe 25 noiembrie, simultan la Galeria apARTe din Iaşi şi la Borderline Art Space din acelaşi oraş. Parte a unei colaborări dintre Universitatea din Johannesburg, împreună cu Centrul de Fotografie Contemporană din Iași, Asociația Culturală AltIași prin Borderline Art Space și Centrul de Cercetare Estetică și Creație Artistică din cadrul Universității Naționale de Arte ”George Enescu” din Iași, expoziţia aparţine unui număr de 11 artişti, din România şi Africa de Sud, şi propune un tip de reflecţie trans-regională, care permite o privire asupra artei contemporane din România şi Africa de Sud. Reperul este acelaşi: anii nouăzeci, punct de cotitură în ţările din blocul est-european şi pentru societatea sud-africană. Contradicţiile aduse de viaţa în „noua libertate” – cum devin ele imagine pentru arta contemporană din două colţuri atît de depărtate? Abordările directe, fruste ale Tanishei Bhana (urmele precare pe care le lasă muncitorii imigranţi şi spaţiile de locuit improvizate ale acestora, avînd pe fundal clădirile înalte care domină peisajul, produsul muncii lor în construcţii) versus viziunea nostalgică a lui Claudiu Cobilanschi, pe urmele arhivei unei Case a Pionierilor din Reşiţa. Ori viziunea lui Iosif Kiraly, care, în reconstrucţiile sale, teoretizează însuşi mediul fotografic şi provoacă o nouă geneză a fotografiei, în plin secol 21: comprimînd într-o fotografie unică mai multe secvenţe temporale aplicate aceluiaşi loc, decupajele sale fac, din perspectiva mea, indirect referire la vechea tehnică a cronofotografiei. Dacă această tehnică împingea către naşterea filmului, asamblajele lui Iosif Kiraly dau o altă şansă fotografiei, posibilitatea acesteia de a a bricola elemente disparate ale unei memorii colective.

Un „exercițiu de comparație trans-regională”, este definiţia pe care o dau curatorii expoziţiei lor, aruncînd o mare provocare; un exerciţiu „menit să contracareze construcția etnografică a subiectivității implicată în anumite procese de panoramare trans-culturală”. Expoziţia „La vedere. Viaţa socială în fotografia contemporană din Africa de Sud şi România” permite abordarea unei multitudini de unghiuri artistice, prin intermediul cărora să poţi privi efectele istoriei recente, împotriva unui unghi unic (deşi acest „unghi unic” a fost deseori pus la îndoială la nivel de discurs, practicile curatoriale vestice au continuat să cultive o viziune verticală, ierarhică, supusă modelor). Nu e întîmplător că acest proiect stă sub semnul Centrului de Fotografie Contemporană din Iaşi, un spaţiu de reflecţie, născut ca urmare a unei extraordinare colaborări, deja cu un trecut solid, între artişti şi teoreticieni, cum ar fi Matei Bejenaru, Cristian Nae, Cătălin Gheorghe. Bienala Periferic a fost unul dintre punctele de plecare către teoretizarea unei marginalităţi dense.

Întorcîndu-ne la experienţa mea cu această expoziţie, a unui „a nu fi fost la faţa locului”, e, ironic, o experienţă proprie omului contemporan. Pe de-o parte, lăsăm impresia unor călători de neoprit, pe de altă parte, ne deplasăm, de fapt, tot mai puţin, şi credem că vedem totul scufundaţi în marele ocean al tehnologiei, find astfel tot mai singuri, pe marea noastră insulă, utopie şi distopie deopotrivă a individualismului de masă. Hărţile mentale hrănesc marile naraţiuni şi riscă să cultive acelaşi unghi unic de a privi. Scriu totuşi, chiar şi în aceste condiţii, despre „La vedere. Viaţa socială în fotografia contemporană din Africa de Sud şi România” tocmai pentru a mă pune pe mine în locul acestui „unghi unic”, pentru a experimenta nemişcarea (fie ea voită, din dorinţa de a fi indiferent, de a nu şti ce e dincolo de zid, ce e dincolo de „lumea ta”, pentru a lăsa ierarhiile aşa cum sunt şi lumea ta, aparent, „mai stabilă”, ori necesară din cauza unei anumite stări fizice, fie ea impusă de un regim politic dictatorial, care te ţine blocat într-o gîndire unică, impusă, nelăsîndu-te să vezi ce e „dincolo”). Expoziţia deschisă la Iaşi pînă pe 14 decembrie tocmai asta pare că îşi propune: un „la vedere”, o transparenţă a gîndirii, prin vocile unor spaţii geografice depărtate. O recartografiere mentală a lumii, dar realizată la pas, prin cercetare şi cu ajutorul poziţilor artistice cît se poate de prezente.

„La vedere. Viaţa socială în fotografia contemporană din Africa de Sud şi România”

Galeria apARTe şi Borderline Art Space

25 noiembrie - 14 decembrie, 2016 

Artiști: Omar Badsha (SA), Matei Bejenaru (RO), Tanisha Bhana (SA), Reshma Chhiba (SA), Claudiu Cobilanschi (RO), Paul Emmanuel (SA), Lebohang Kganye (SA), Iosif Kiraly (RO), Andrei Nacu (RO), Cedric Nunn (SA), Dumitru Oboroc (RO)

Curatori: Cristian Nae (RO) & Judy Peter (SA) 

iosif kiraly sinapse 2 jpg jpeg
anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.