Joi, 29 noiembrie, a avut premiera de gală la Sala Palatului Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, un pseudo-documentar semnat Andrei Ujică, ce reconstituie subiectiv în trei ore istoria unei dictaturi, mixînd imagini de arhivă din propaganda oficială a vremii cu fragmente de home-movies. De la înmormîntarea lui Gheorghiu-Dej pînă la revoluţia culturală obscenă importată de la chinezi. Ceauşescu la plajă, vînînd sălbăticiuni ori jucînd volei cu nomenclaturiştii din anturaj, savurînd baia de mulţime de la sărbătorile populare ori punînd primul cancioc de mortar la fundaţia Casei Poporului. Un film despre noi toţi, oglindă ruşinoasă a lucrurilor pe care le-am lăsat să ni se întîmple. De văzut. Neapărat! Highlights: Nicu, Elena şi toţi cei din jurul lor.

Tot săptămîna asta are premiera la noi o altă pseudo-biografie: The Social Network, istoria uşor romanţată a lui Mark Zuckerberg, creatorul fenomenului Facebook. Nu strîmbaţi din nas, nu e un film dedicat în exclusivitate utilizatorilor reţelei sociale, curioşi să afle cine e tipul care i-a transformat în dependenţi. David Fincher izbuteşte un thriller captivant despre elitele din brava lume nouă, unde ambiţia se scrie în cod binar, iar mogulii sînt nişte geeks post-adolescenţi cu hanorace ponosite. Sobru, ba chiar sumbru pe alocuri, radiografiind autismul epocii care se împleteşte pervers cu narcisismul digital, poate fi văzut cu conştiinţa împăcată şi de către cei care snobeaza Facebook-ul din principiu. Highlights: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield + scenariul lui Aaron Sorkin (West Wing).

Despre Saw 3D ce-ar fi de spus, dincolo de titlul extrem de explicit? E pe bază de ciopîrţeli, maţe şi sînge, capcane mortale cu mecanisme de tortură fistichii plus alte asemenea pe care le-aţi mai văzut şi în cele 6 serii precedente. Ilustrate, de data asta, în 3D, pentru un Halloween pe cinste. Deşi cred că aţi fi mai cîştigaţi dacă aţi urmări un episode din Spartacus -barem acolo, pe lîngă sîngele care împroaşcă ecranul, mai aveţi drept bonus şi cîte o orgie mică, din cînd în cînd. Highlights: tot e bine că nu e în 6D, puteţi ieşi din cinema cu toate membrele la locul lor.

Masochiştii care nu vor să vadă sînge pot încerca Charlie St. Cloud, o dramoletă dulceagă în care Zac Efron e folosit pe post de magnet pentru adolescentele predispuse la lacrimi. Şi la oftaturi duioase, stîrnite de vederea pectoralilor expuşi pe ecran. E povestea unui tip care stă de vorba cu morţii. Sau cu niste figuri create de propria imaginate, nu e niciodată prea clar. Mesajul e previzibil - dragostea transcende lumile, blabla, am mai văzut asta şi în Ghost, şi în The Lovely Bones. Cel puţin acolo spiritele aveau bunul simţ să fie imateriale şi nu jucau baseball cu pămîntenii încă vii. Highlights: peisajele (filmate în Vancouver, deşi acţiunea se petrece undeva în Massachusetts).

Fantomele bîntuie grav pe la Hollywood: Kenny Ortega va regiza un film bazat pe videoclipul de la Thriller, după un scenariu semnat de Jeremy Garelick şi Rod Temperton. Cele 14 minute cu Michael care aveau potenţial de scurtmetraj se vor topi în n-şpe minute fără el, dar cu potenţial de venituri suplimentare pentru moştenitori.

Într-o notă mai optimistă, aşteptăm adaptarea lui Ang Lee după The life of Pi, povestea adolescentului Pi Patel şi a tigrului Richard Parker, naufragiaţi împreună pe apele oceanului. Sperăm că filmul ce va fi turnat în 3D să nu fie cu mult sub valoarea romanului semnat de Yann Martel (dacă nu l-aţi citit pînă acum, daţi fuga şi căutaţi-l). Şi ţinem pumnii debutantului Suraj Sharma, ales de către regizor după îndelungi sesiuni de casting prin liceele indiene.

Iar ca să rămînem în zona asiatică, va semnalăm că Ambasada Regală a Thailandei în Bucureşti, în colaborare cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român, organizează în perioada 28 - 31 octombrie 2010, Festivalul Filmului Thailandez. Acesta se va desfăşura în Studioul “Horia Bernea”, intrarea este liberă, iar programul complet şi prezentarea filmelor le găsiţi aici.

Adela Marcov este autoarea blogului BolaDeNieve.