Eliberați căile de acces

8 iunie 2014
Eliberați căile de acces jpeg

„Indiferent dacă este sau nu considerat adecvat să pronunți «politică culturală» într-o companie selectă, fiecare societate are una și ar fi bine să fie făcută explicit, pentru ca toți să putem judeca cît de bine stăm.” (Mark Schuster)

„Intelectualii ar trebui să se implice pentru că dumneavoastră aveți puterea de a vă face auziți.” / „Dacă pentru dumneavoastră a fost doar un spectacol, pentru noi e realitatea.”

***

Pe 28, 29, 30, 31 mai şi 1 iunie, la Odeon s-a jucat De vînzare / For Sale, cel mai recent spectacol semnat de Gianina Cărbunariu. Temele: acapararea de terenuri, agricultura în noua ordine a marilor corporații, strivirea micilor producători, explorarea și exploatarea gazelor de şist prin fracturarea hidraulică a solului, corupție de la cel mai înalt nivel al statului pînă la cei mai neînsemnați executanți, abuzul statului protejat de labirintul legislativ, manipulare prin formule semnatice intimidante, lipsa informării, pasivitatea mass-media și agendele ascunse, sfidarea democrației printr-un parteneriat lipsit de responsabilitate între instituțiile statului și super-companii care știu, pot, au interesul și sînt dispuse să meargă în linie dreapta pentru profit, fără deraieri etice. Studiul de caz central pentrul textul și montarea Gianinei Cărbunariu a fost comuna Pungești și miscarea de rezistență creată de localnici împotriva companiei Chevron, protejată de autoritățile statului. Totul a fost documentat, construit prin interviuri, muncă de teren și depășirea perimetrului artistic prin implicarea de sociologi, antropologi, activiști și jurnaliști.

Contextul în care întraga producție a fost plasată o face și mai interesantă: montarea a făcut parte dintr-un proiect internațional, finanțat prin Programul Cultura, care a cuprins mai multe țări, de pe mai multe continente: România, Belgia, Marea Britanie, Africa de Sud, Brazilia, India, Burkina Faso, Elveția și Germania cu Deutsches SchauSpielHaus din Hamburg ca leader de proiect. Tema propusă pentru toate țările a fost „Hunger for Trade” și fiecare a avut libertatea de a propune un subiect din țara sa, relevant pentru publicul local, într-o abordare proprie. Surpriza experimentului, pentru că era un experiment artistic și social în definitiv, a fost aceea că toate producțiile au generat un fir roșu, nu prin tematica dată, cum ar fi fost de așteptat, ci prin problemele identificate. Toate fațetele pe care Gianina Cărbunariu le-a atins în spectacolul său se regăseau într-o formă sau alta în celelalte texte dramaturgice. Pungești și corupția din România au devenit brusc probleme locale, odată analizate dintr-o perspectivă macro, globală. Ce se întîmplă la noi și unii își permit cu nonșalanță să o pună pe seama hipsterilor/ecologiștilor/ongiștilor scandalagii și potrivnici dezvoltării economice a țării capătă dimensiunea de fenomen internațional. Și în Brazilia se întîmplă, și în Africa de Sud, și în India, și în Burkina Faso. Societățile pe care le-am fi considerat, poate, ferite de asemenea disfuncționalități – cum sînt țările vest-europene participante în proiect - experimentează și ele business-urile mamut, care decid cum se va întîmpla exploatarea terenurilor și ce va ajunge în supermarketuri și pe mesele noastre. Spre deosebire de noi, cei mai săraci, ele au viziunea și practica de a reflecta mult mai de sus, propunînd optici extinse, ceea ce-i poziționează ca leaderi în jocul de idei, de vizibilitate și de exercițiu intelectual.

În seara de 30 mai, la spectacol au fost invitați și patru locuitori ai comunei Pungești, care au asistat la reprezentație și au participat la dezbaterea care i-a urmat, alături de spectatori, conducerea Teatrului Odeon, un sociolog, doi activiști și partenerul din Germania, prin Skype. Două afirmații m-au frapat din timpul dezbaterii: „dacă pentru dumneavoastră a fost un spectacol, pentru noi e realitatea” și „intelectualii ar trebui să se implice pentru că dumneavoastră aveți puterea de a vă face auziți”. M-am gîndit instantaneu la ce a însemnat „democrația culturală” pentru proiectarea sistemelor culturale în Europa: în Franța anilor ’70, pentru că tot de acolo a pornit schimbarea de paradigmă în politicile culturale, printr-un raport UNESCO semnat de Augustin Girard se propunea ca în loc ca „arta înaltă” să fie promovată în toate regiunile şi tuturor categoriilor sociale, într-o mișcare de centru-periferie și o ierarhie valorică fermă (ceea ce André Malraux numise cu zece ani mai devreme „democratizarea culturii”), subculturile să fie la rîndul lor recunoscute și încurajate în interiorul culturii naţionale. Adică invers: ca fiecare comunitate să aibă proprii artiști și să creeze pe baza unor subiecte care sînt relevante pentru ei. Ei bine, în proiectul „Hunger for Trade” și în spectacolul De vînzare sensul s-a schimbat din nou: oamenii din Pungești sperau ca prin această punere în scenă problemele care lor le sînt vitale să devină cunoscute și celor de sus, celor de la centru, celor din pătura „înaltă”, de la București sau din orașele mari, unde sînt cei mai mulți intelectuali și vocile sînt cele mai puternice.

Iar proiectul nu a făcut parte dintr-o politică culturală națională, vizionară. El a fost posibil într-un cadru internațional, cu un tip de mecanism financiar pe care statul român îl ține intenționat subdezvoltat: finanțarea pe bază de proiecte artistice și culturale, în schimbul graselor subvenții directe, a căror valoare este stabilită a priori și care sînt scutite de evaluări reale (AFCN fiind singura instituție care acordă finanțare transparentă, prin concurs de proiecte, la nivel național). Putea fi acest spectacol produs exclusiv de un teatru public din România, independent de sprijinul și vizibilitatea internațională? Experiența ne-ar spune că nu, pentru că un alt proiect dedicat Roșiei Montană realizat pentru scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, prin aceeași metodă de documentare, cu echipă formată din cei mai buni artiști din tînăra generație din țară, a fost cenzurat și sabotat de însăși conducera teatrului (caz prezentat inclusiv acum cîteva luni în cadrul Festivalului One Word Romania și redat printr-o scrisoare publică a autorilor: aici).

Spectacolul este extrem de curajos, de angajant fără a fi în intruziv, de stimulant intelectual și de explicit la adresa clasei politice din România. Ferm ancorată în realitatea socială, montarea își păstrează o puternică dimensiune estetică, punîndu-te în fața unui act artistic autentic. Pentru niciun moment spectatorul nu poate regreta experiența „de teatru” pentru care a plătit bilet. Actorii nu numai că își interpretează foarte bine rolurile, de la corporatiști spilcuiți, la țărani uitați de lume sau angajați umili care comit injustiții grave din spatele uniformelor pe care le poartă, dar se simte pasiunea pe care au dezvoltat-o pentru ceea ce au adus pe scenă. Conducerea Teatrului Odeon și doamna Dorina Lazăr și-au asumat un risc prezentînd acest spectacol (din moment ce pentru Cluj a fost un risc, bănuiesc că și pentru București poate fi, nu?!) și cred că au cîștigat multe bile albe în aceste seri consecutive de reprezentații. Am înţeles că teatrul și-a exprimat intenția de a-l include în repertoriu, ceea ce ar fi fabulos și ar deveni o șansă de a-l vedea. De urmărit, în schimb, dacă se va și întîmpla acest lucru.

Pagina spectacolului: aici – http://www.teatrul-odeon.ro/diverse/de-vanzare.htm
Pagina proiectului: aici – http://www.hunger-for-trade.net
Portalul antifracturare din România: aici – http://farafracturare.ro

* Aceasta nu este o cronică, ci o punere a spectacolului într-un context de politici culturale.

** Afimațiile participanților la dezbatere sînt citate din memorie.

Ioana Tamaș este doctor în teatru, titlu obținut în 2013 cu o lucrare despre politicile culturale în teatrul din spațiul central și est-european; cofondatoare a asociației MetruCub – resurse pentru cultură (www.m3culture.ro) și antreprenor cultural prin Parteneriat pentru arte (www.parteneriatarte.ro).

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.