Anul 2020 – anul Beethoven, la 250 ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari compozitori pe care i-a avut vreodată omenirea. Din păcate, anul 2020 va rămîne ca anul pandemiei globale COVID-19. Însă aceasta nu înseamnă că Beethoven nu are o importanță cu atît mai mare în aceste timpuri grele.

Special pentru anul Beethoven, casa Deutsche Grammophon a pregătit o serie de discuri; cel mai recent dintre ele avea programată lansarea pe 20 martie, decalată acum în 3 aprilie. Pe acest album: Triplul concert pentru vioară, violoncel, pian și orchestră și Simfonia a VII-a, cu nume prestigioase – Anne Sophie Mutter, Yo Yo Ma, Daniel Barenboim și West Eastern Divan Orchestra. Triplul concert a fost înregistrat la Berlin, în cadrul unui eveniment live; Simfonia a VII-a, la Buenos Aires.

Dincolo de aniversarea lui Beethoven, albumul marchează și 20 de ani de existență ai ansamblului West Eastern Divan, împliniți în 2019, dar și 40 ani de cînd Anne Sophie Mutter a înregistrat prima dată Triplul concert de Beethoven – avîndu-l partener tot pe celebrul Yo Yo Ma, dar sub bagheta lui Herbert von Karajan.

Însă dincolo de aceste aspecte festive, albumul este valoros prin conținutul său – aș spune că este acel Beethoven de ascultat în vremuri grele, pentru a păstra speranța. Construcții foarte limpezi, foarte clare, atent, dar foarte ferm construite, iar în cazul triplului concert, mari soliști – recunoaștem experiența, profesionalismul, transpuse cu sensibilitate într-un discurs omogen care reunește personalități diferite: impetuoasa Mutter, liricul Yo Yo Ma, echilibratul Barenboim. O versiune de zile mari pentru acest concert, în care simțim și tensiunea evenimentului live, dar și sărbătoarea momentului!

Nu mai puțin valoroasă mi s-a părut versiunea Simfoniei a VII-a de Beethoven, cu West Eastern Divan Orchestra, dirijor Daniel Barenboim. În urmă cu 20 ani, Barenboim pornea acest proiect al unei orchestre alcătuite din evrei și arabi, în încercarea de a aduce reconciliere între popoare și religii prin muzică. Proiectul s-a dezvoltat în timp; avem astăzi o orchestră și un ansamblu de cameră care funcționează sub acest titlu, există Academia Barenboim-Said de la Berlin cu o nouă sală de concerte. Membrii orchestrei sînt și astăzi muzicieni tineri, iar această impetuozitate a tinereții se simte și în interpretarea Simfoniei a VII-a de pe acest disc.

În timp ce ascultam pentru prima dată această interpretare, știrile proaste despre pandemie curgeau în valuri, așa că, inevitabil, cu atît mai mult am simțit tensiunea și dramatismul părții a doua, care descrie atît de bine timpurile pe care le trăim. Însă Beethoven a știut că întotdeauna e o luminiță la capătul tunelului, ceea ce transpare atît de clar din părțile a treia și a patra ale Simfoniei a VII-a, o călătorie către fericire, lumină și pace, admirabil construită de West Eastern Divan Orchestra și Daniel Barenboim. Dacă trebuia să existe o interpretare care să dea speranță, aceasta este și mesajul cred că este clar pentru toți: întotdeauna după furtună apare soarele, important este să avem grijă de noi și de ceilalți.

Emisiunea de la Radio România Muzical în cadrul căreia poate fi ascultat acest disc va fi disponibilă pe site-ul proiectului Discurile anului 2020 începînd cu 4 aprilie.