Aripi ├«n c─âma╚Ö─â de for╚Ť─â

28 noiembrie 2018
Aripi ├«n c─âma╚Ö─â de for╚Ť─â jpeg

ÔŚĆ Zbor deasupra unui cuib de cuci, scenariu: Dale Wasserman dup─â un roman de Ken Kesey, traducere ╚Öi dramaturgie: Adrian Nicolae, direc╚Ťie scenic─â: Victor Ioan Frunz─â. Conducere muzical─â: Csibi Andreea, ilustra╚Ťia muzical─â: Andrei Hu╚Ťuleac. Asisten╚Ťi de regie: George Costin, Alexandru Pavel. Decor ╚Öi costume: Adriana Grand. Teatrul Metropolis, Bucure╚Öti.

Lumea e un mare azil ├«n care guvernan╚Ťii s├«nt psihologii, iar poporul, pacien╚Ťii. (Michel Foucault ÔÇô Lumea e un mare azil ÔÇô Studii despre putere)

O analiză de spectacol debutează, de regulă, cu trimiteri la contextul punerii în scenă, vizitează cadre istorice și se instituie ca preambul la așezarea sub lupă a elementelor care au concurat la materializarea produsului artistic respectiv.

De obicei, m─â supun acestui cli╚Öeu din ra╚Ťiuni ce ╚Ťin de o anumit─â metodologie de comunicare cu cititorii dar, ├«n cazul elabor─ârii  perspectivei asupra spectacolului Zbor deasupra unui cuib de cuci de la Teatrul Metropolis din Bucure╚Öti, a c─ârui direc╚Ťie de scen─â este semnat─â de Victor Ioan Frunz─â, se impune accentuarea unor elemente care asigur─â, cu statut de regul─â, succesul sau e╚Öecul unui spectacol. Este vorba de forma ├«n care este turnat discursul artistic ╚Öi de modelajul dramaturgic al textului.

E o banalitate, desigur, s─â afirm─âm c─â avem de-a face cu o art─â a cuv├«ntului (cu toate c─â aceasta este o premis─â necesar─â, dar nu ╚Öi suficient─â ├«n argumentarea unui discurs cu privire la actul teatral), dar cel mai adesea modul ├«n care este luat─â ├«n calcul  premisa ├«n cauz─â trece neobservat. Un merit incontestabil ├«n reu╚Öita recentei puneri ├«n scen─â a textului scris de Dale Wasserman  dup─â romanul lui Ken Kesey o au at├«t traducerea semnat─â de Adrian Nicolae, c├«t ╚Öi interven╚Ťia sa dramaturgic─â. Faptul c─â aceste dou─â elemente s├«nt asamblate de un actor performant asigur─â un plus de via╚Ť─â mont─ârii, o ├«nc─ârc─âtur─â optim─â de firesc. Cuvintele ╚Öi substan╚Ťa dramaturgic─â au, ├«n acest caz, o flexibilitate ╚Öi o fluiditate, dar ╚Öi o notabil─â consisten╚Ť─â care ├«i plaseaz─â pe actori ├«n situa╚Ťia fericit─â de a se sim╚Ťi ca pe╚Ötele ├«n ap─â ├«n mijlocul sensurilor pe care trebuie s─â le asimileze ╚Öi s─â le metabolizeze.

3 jpg jpeg

Se spune c─â este riscant s─â pui ├«n scen─â un text care se origineaz─â ├«ntr-un roman de succes, pentru a deveni o pies─â de teatru cu statut de legend─â, pentru ca apoi s─â se converteasc─â ├«ntr-un scenariu al unui film care se constituie ├«ntr-o interven╚Ťie istoric─â ├«n arta cinematografic─â. Dac─â ne mai g├«ndim ╚Öi la faptul c─â primul interpret al personajului Randle P. McMurphy a fost Kirk Douglas ╚Öi dac─â avem iremediabil gravat─â ├«n memorie interpretarea lui Jack Nicholson ├«n filmul semnat de Milo┼í Forman putem s─â ne ├«narm─âm cu un arsenal complex de prejudec─â╚Ťi ╚Öi s─â pornim spre teatru cu pesimismul consumatorilor de acte de cultur─â cu statut de mituri, atunci c├«nd se reitereaz─â crea╚Ťii adesea feti╚Öizate.

Prejudec─â╚Ťile men╚Ťionate s├«nt demontate cu fine╚Ťe de viziunea lui Victor Ioan Frunz─â care face din Zbor deasupra unui cuib de cuci un discurs artistic despre problematica real─â a valorilor ├«n lumea contemporan─â, despre conflictul dintre resorturile umanit─â╚Ťii ╚Öi motorul raporturilor de putere ├«n plan social, interpersonal ╚Öi individual.

 Romanul lui Kesey ╚Öi dramatizarea lui Wasserman se coaguleaz─â ├«n jurul unei simptomatologii specifice contextului social ╚Öi politic al Statelor Unite din anii 60ÔÇÖ ╚ÖiÔÇÖ70, dar ele se muleaz─â u╚Öor pe arm─âtura oric─ârei societ─â╚Ťi ├«n care nebunia este emana╚Ťia unei lu─âri ├«n st─âp├«nire s─âv├«r╚Öite cu violen╚Ť─â, a eradic─ârii unor valori originare. America optimismului ╚Öi a reu╚Öitei, a z├«mbetului Hollywoodian ╚Öi a posibilit─â╚Ťilor nelimitate este m─âcinat─â, ├«n esen╚Ť─â, de trauma istoric─â generat─â de sacrificarea popula╚Ťiei b─â╚Ötina╚Öe. Visul american devine, ca urmare a situ─ârii sale pe un teren pretins etic, dar golit de orice rezerv─â de tip axiologic, un co╚Ömar care, la trezire, este urmat de nebunie sau moarte

├Än acest sens, cheia ÔÇ×citiriiÔÇŁ perspectivei aduse de Victor Ioan Frunz─â prin spectacolul s─âu este instituirea confesiunilor indianului Bromden (interpretat de Alin Florea) ca fir c─âl─âuzitor ├«n labirintul problematicii spectacolului. Aceste momente ÔÇô clar delimitate prin sunet ╚Öi lumin─â ÔÇô reprezint─â laolalt─â un plan al unei forme de adev─âr pe care ├«ncearc─â s─â-l oculteze complet societatea bazat─â pe control, supraveghere ╚Öi pedeaps─â (├«ntocmai ├«n sensul precizat de Michel Foucault). M─ârturisirile lui Bromden (care simuleaz─â condi╚Ťia surdo-mutului ├«n clinica psihiatric─â ├«n care se petrece ac╚Ťiunea din Zbor deasupra unui cuib de cuci) reprezint─â o parte solid─â a infrastructurii spectacolului, at├«t la nivelul construc╚Ťiei ╚Öi  esteticii sale, c├«t ╚Öi ├«n sfera sensurilor pe care le genereaz─â.

 ├Än clinica de psihiatrie puterea se identific─â, f─âr─â rest, cu prezen╚Ťa asistentei Ratched. Distribuirea Nicoletei H├óncu ├«n acest rol serve╚Öte de minune perspectivei conform c─âreia sistemul ├«ncepe s─â fie un angrenaj care func╚Ťioneaz─â de la sine ╚Öi se ├«ntemeiaz─â pe simulacre. Sora Ratched, cu prezen╚Ťa ei fragil─â, cu eternul exerci╚Ťiu al compasiunii practicat aproape permanent este, de fapt, un produs al ÔÇ×societ─â╚Ťii punitiveÔÇŁ (Michel Foucault) care ac╚Ťioneaz─â ├«n afara oric─âror ipoteze de factur─â moral─â sau a oric─ârei empatii. Sora Ratched este un soft al marelui program, proiectat s─â apeleze la ╚Öocuri electrice ╚Öi lobotomiz─âri, ├«n caz c─â vocea pacien╚Ťilor disturb─â mersul prestabilit impus de set─ârile ini╚Ťiale. Este simulacrul perfect care ac╚Ťioneaz─â tocmai ├«mpotriva prototipului. Cu mici sc─âp─âri, ea mai transmite ecouri ale unei umanit─â╚Ťi care nu intr─â ├«n configura╚Ťia programului. (A se vedea momentul de compasiune real─â, petrecut ├«n singur─âtate, ├«nainte s─â intre ├«n scen─â targa cu McMurphy lobotomizat).

Clinica ÔÇ×guvernat─âÔÇŁ de sora Ratched este ipostazierea acelui tip de societate teoretizat─â de Michel Foucault ├«n studiile sale despre nebunie ╚Öi putere. Este un loc al represiunii, exemplificare f─âr─â cusur al unui context macrosocial:

ÔÇ×Terapia medical─â este o form─â de represiune. Psihiatrul este, ast─âzi, o persoan─â care determin─â ├«n mod categoric normalitatea ╚Öi nebunia. Importan╚Ťa antipsihiatriei const─â ├«n faptul c─â ea pune la ├«ndoial─â aceast─â certitudine a medicului, aceast─â putere de care el dispune de a decide ├«n privin╚Ťa st─ârii mintale a unui individ. ÔÇŁ (Michel Foucault)

McMurphy este un personaj cu statut de superstar ╚Öi nu m─â refer acum la func╚Ťia sa ├«n economia romanului/piesei/spectacolului. Este un superstar dincolo de cuvintele din care e pl─âm─âdit, el joac─â ├«n aceea╚Öi echip─â cu Alex din Portocala Mecanic─â, este personajul-vedet─â, chiar ├«n afara situa╚Ťiei de a fi ├«ntrupat de cineva. Faptul c─â a fost materializat prin interpret─ârile unor ÔÇ×greiÔÇŁ ai Hollywood-ului face dificil─â misiunea oric─ârui actor care e distribuit ├«n rolul lui. ╚śi totu╚Öi, interpretarea lui Andrei Hu╚Ťuleac te face s─â nu ├«╚Ťi fie dor de vreo legend─â ╚Öi, dac─â ai prejudec─â╚Ťi, ele s├«nt dizolvate u╚Öor ├«n acidul prezen╚Ťei sale scenice. Cheia o ofer─â, din nou, Victor Ioan Frunz─â care rupe conven╚Ťia ╚Öi ├«l pune pe McMurphy ├«n situa╚Ťii de concert, ├«l fixeaz─â ├«n configura╚Ťie de superstar. Misiune perfect posibil─â pentru Hu╚Ťuleac care asum─â situa╚Ťia ca ╚Öi cum ar c├«nta hit-uri ├«ntr-un concert pe un mare stadion. Astfel, este spulberat─â orice mitologie, este anulat orice apriori cu privire la cum ar trebui s─â fie McMurphy. ├Än consecin╚Ť─â, Andrei Hu╚Ťuleac poate revela un McMurphy construit pe o tehnic─â a contrapunctului care nu are cum s─â dea gre╚Ö. El este ÔÇ×masca pe dosÔÇŁ, sinele ├«ntors spre valori livrate ├«mpotriva curentului, el este hacker-ul care p─âtrunde ├«n marele program.

4 jpg jpeg

S─â ne ferim s─â spunem c─â McMurphy are un destin tragic. Tragicul, prin defini╚Ťie, presupune o strategie perpetu─â a dep─â╚Öirii unei limite. Lui McMurphy i se refuz─â misiunea tragicului prin distrugerea esen╚Ťei sale, deci prin anularea libert─â╚Ťii de a se mai confrunta cu vreo limit─â. Scena final─â dintre McMurphy ╚Öi Bromden (nu o voi povesti, pentru asta sursele de informare credibile s├«nt la bibliotec─â sau la teatru) dovede╚Öte o dat─â ├«n plus c─â lobotomizarea individului este, de fapt, un caz particular al lobotomiz─ârii sociale. De prea mult─â vreme se folose╚Öte excesiv termenul alienare ╚Öi, ca orice cuv├«nt prea des rostit, ├«╚Öi pierde eficien╚Ťa semantic─â. McMurphy nu e alienat, este anulat ├«n final, ├«ntocmai cum s-a dat un shift-delete avant la lettre valorilor originare, prin instituirea violent─â a puterii ├«n spa╚Ťiul american. Pute╚Ťi ac╚Ťiona topografic pe o hart─â interactiv─â interioar─â ├«n multe alte contexte ╚Öi ve╚Ťi avea acela╚Öi output.

Cu o subiectivitate complet asumat─â pot afirma c─â una dintre cele mai bine construite scene (nu voi spune emo╚Ťionante, pentru c─â analiza de spectacol nu ar trebui s─â permit─â termeni conota╚Ťi afectiv) v─âzute de mine ├«n ultimii ani este cea a a lobotomiz─ârii lui McMurphy. Opera╚Ťia se petrece ├«n timp ce ÔÇ×pacientulÔÇŁ c├«nt─â The sound of silence. ├Än acest moment s├«nt adunate toate semnifica╚Ťiile spectacolului, acesta este punctul nodal ├«n care devine evident c─â salvarea omului a fost jucat─â la zaruri ├«ntr-un demers, paradoxal, lipsit de hazard.

E important s─â vezi cum, ├«ntr-un spectacol,  aluatul unui actor anun╚Ť─â cre╚Öteri inevitabile. M─â refer aici la interpretarea lui Voicu Aani╚Ťei ├«n rolul lui Billy Bibbit. Complexitatea personajului, planurile sale de manifestare interioar─â, oscila╚Ťiile comportamentale, sensibilitatea alternat─â cu accesele de fric─â rezultate din abuzul suferit din partea mamei s├«nt dozate impecabil de t├«n─ârul actor.

Toate rolurile din spectacol s├«nt interpretate cu strategia execut─ârii filigranului. Pacien╚Ťii, de exemplu, printr-o gestualitate specific─â se constituie ├«n tipologii care nu au cum s─â scape ulterior memoriei spectatorului: Sorin Miron (Harding), Codrin Boldea  (Scanon), Adrian Nicolae (Cheswick), Carol Ionescu (Ruckly) poart─â m─ârci specifice care fac din ei o comunitate ce vorbe╚Öte f─âr─â echivoc despre ├«ntreg, despre realitatea mai mare ├«n care inevitabil plonj─âm zi de zi, ├«n marele azil care e lumea noastr─â.

2 jpg jpeg

Un rol-cheie ├«n transmiterea perspectivei asumate ├«n spectacol este acela al decorului creat de Adriana Grand. De╚Öi geometric diferit, mi-a amintit de panopticonul teoretizat de Foucault, prin faptul c─â asigur─â eficien╚Ťa func╚Ťiei de supraveghere specific─â lumii ca azil. ├Än acest spa╚Ťiu converg deschiderea spre libertate (lumea de afar─â), cabina de supraveghere, cercul cald al prieteniei, ascunderea, z─âbrelele deten╚Ťiei. 

Zbor deasupra unui cuib de cuci este un spectacol despre st─âri de fapt care nu mai pot fi integrate jocului copil─âriei (sinonim al valorilor profund ╚Öi originar umane), despre o lume ├«n care aripile, asimilabile ca sens al libert─â╚Ťii, s├«nt claustrate ├«n c─âma╚Öa de for╚Ť─â a unui joc al puterii sc─âpat de sub control.

Gina ╚śerb─ânescu este critic de teatru.

Foto: Adriana Grand

00 cover event facebook (1) jpg
Via╚Ťa la 18 ani
ÔÇ×Am 18 aniÔÇŁ este un proiect, produs de Asocia╚Ťia Art No More ╚Öi cofinan╚Ťat de AFCN, la care au participat ╚Öapte scriitori rom├óni contemporani: Dan Coman, Augustin Cup╚Öa, Andreea C─ât─âlina Dr─âghici, Andrei Do╚Öa, Jean-Lorin Sterian, Cristina ╚śtefan, Mara Wagner.
serileRRM25 landscape 1920x1080 jpg
Serile Radio Rom├ónia Muzical ÔÇô 25. Recital sus╚Ťinut de violonistul R─âzvan Stoica ╚Öi pianista Andreea Stoica
Îndrăgitul violonist Răzvan Stoica, alături de sora sa, pianista Andreea Stoica, vor urca pe scena Sălii Radio joi, 2 iunie, ora 19:00.
Stailer, inspira╚Ťie pentru cei care merg la saloanele de hair and beauty jpeg
Stailer, inspira╚Ťie pentru cei care merg la saloanele de hair and beauty
To╚Ťi cei care au nevoie de serviciile din saloanele de beauty se pot programa online, la doar c├«teva click-uri distan╚Ť─â, la orice salon ├«╚Öi doresc.
4 legende pe care merită să le știi jpeg
4 legende pe care merită să le știi
Anumite legende au intrat deja în folclorul popular și, chiar dacă istoricii nu au reușit să le demonstreze veridicitatea în totalitate și unele par simple fabule, ele au un farmec aparte și sînt foarte interesante.
POLI╚ÜIA ROM├éN─é LANSEAZ─é CAMPANIA DE EDUCA╚ÜIE RUTIER─é PENTRU PIETONI, CONDUC─éTORI DE BICICLETE ╚śI TROTINETE jpeg
POLI╚ÜIA ROM├éN─é LANSEAZ─é CAMPANIA DE EDUCA╚ÜIE RUTIER─é PENTRU PIETONI, CONDUC─éTORI DE BICICLETE ╚śI TROTINETE
Scopul general al proiectului este ca Rom├ónia s─â devin─â o ╚Ťar─â cu un trafic rutier mai sigur, prin┬áreducerea progresiv─â a num─ârului victimelor accidentelor rutiere.
Funda╚Ťia Superbet continu─â s─â fie al─âturi de cel mai cunoscut brand cultural rom├ónesc prin sus╚Ťinerea seriei ÔÇ×Conferin╚Ťele Dilema vecheÔÇŁ jpeg
Funda╚Ťia Superbet continu─â s─â fie al─âturi de cel mai cunoscut brand cultural rom├ónesc prin sus╚Ťinerea seriei ÔÇ×Conferin╚Ťele Dilema vecheÔÇŁ
├Än 2022, Funda╚Ťia Superbet este din nou al─âturi de revista cultural─â, sus╚Ťin├«nd organizarea seriei ÔÇ×Conferin╚Ťele┬áDilema vecheÔÇŁ.
Cum s─â compari jocurile de mas─â la cazino? jpeg
Cum s─â compari jocurile de mas─â la cazino?
S├«nt foarte multe jocuri, foarte multe posibilit─â╚Ťi, iar dac─â e╚Öti ├«ncep─âtor, exist─â riscul s─â te sim╚Ťi pu╚Ťin st├«njenit, s─â nu ╚Ötii exact ce s─â te joci ╚Öi s─â ├«nchei sesiunea cu un gust amar.
Modul ├«n care por╚Ťi geanta poate indica tr─âs─âturi de personalitate pe care le ai  Zevo te inspir─â jpeg
Modul ├«n care por╚Ťi geanta poate indica tr─âs─âturi de personalitate pe care le ai. Zevo te inspir─â
Iubitoarele ╚Öi iubitorii de fashion vor g─âsi la magazinul online Zevo acele accesorii nelipsite din fiecare zi, realizate cu aten╚Ťie la detalii ╚Öi cu designuri inedite - GEN╚ÜILE!
Unde sa iti cumperi uniforme de calitate pentru bucatari jpeg
Unde sa iti cumperi uniforme de calitate pentru bucatari
├Ämbr─âc─âmintea de protec╚Ťie ╚Öi echipamentul personal de protec╚Ťie (EIP) reprezint─â o caracteristic─â de siguran╚Ť─â esen╚Ťial─â ├«n orice loc de munc─â, iar industria alimentar─â nu face excep╚Ťie.
Iat─â o dilem─â nou─â: s─â achizi╚Ťionezi un dulap metalic clasic sau cu u╚Öi glisante? jpeg
Iat─â o dilem─â nou─â: s─â achizi╚Ťionezi un dulap metalic clasic sau cu u╚Öi glisante?
Dulapurile produse din metal sînt structuri solide, foarte sigure și eficiente atunci cînd vine vorba despre depozitarea documentelor, obiectelor vestimentare, dar și a altor obiecte sau accesorii.
Leggings, blugi sau pantaloni de jogging? Ce pantaloni s─â alegi cu cizmele de dam─â? jpeg
Leggings, blugi sau pantaloni de jogging? Ce pantaloni s─â alegi cu cizmele de dam─â?
Pentru ca ╚Ťinutele tale s─â arate perfect, merit─â s─â ├«nve╚Ťi arta purt─ârii botinelor ╚Öi cizmelor.
Moda de vară   Ce costume de baie vor fi un succes în acest sezon? jpeg
Moda de vară - Ce costume de baie vor fi un succes în acest sezon?
Noile tendin┼úe ├«n materie de ┼úinute estivale s├«nt extrem de ofertante, d├«ndu-┼úi posibilitatea de a jongla cu creativitatea ┼či de a-┼úi dezvolta ideile vestimentare.
Cum a schimbat inteligen╚Ťa artificial─â joburile din lumea cazinourilor jpeg
Cum a schimbat inteligen╚Ťa artificial─â joburile din lumea cazinourilor
├Än ultimii cinci ani, tot mai mul╚Ťi pasiona╚Ťi de jocuri de noroc au mutat distrac╚Ťia ├«n online, beneficiind de avantajele oferite de acest mediu.
ÔÇ×Via╚Ťa dup─â AuschwitzÔÇŁ de Eva Schloss ╚Öi Karen Bartlett ÔÇô C├«nd suferin╚Ťa are chip de femeie jpeg
ÔÇ×Via╚Ťa dup─â AuschwitzÔÇŁ de Eva Schloss ╚Öi Karen Bartlett ÔÇô C├«nd suferin╚Ťa are chip de femeie
S├«nt c─âr╚Ťi care ├«╚Ťi schimb─â total viziunea despre lume, iar ÔÇ×Via╚Ťa dup─â AuschwitzÔÇŁ este una dintre ele.
Produsele Olaplex: ce reprezintă și de ce ar trebui să le folosești jpeg
Produsele Olaplex: ce reprezintă și de ce ar trebui să le folosești
Unul dintre principalele obiective ale producătorilor a fost să creeze produse cît mai naturale și au reușit.
Iat─â o dilem─â nou─â: cum s─â nu cheltui o avere pe accesorii de motocoas─â? jpeg
Iat─â o dilem─â nou─â: cum s─â nu cheltui o avere pe accesorii de motocoas─â?
Pentru a-╚Ťi u╚Öura munca, ai nevoie de instrumente specializate, care s─â te ajute s─â toaletezi elementele de vegeta╚Ťie ├«n siguran╚Ť─â ╚Öi f─âr─â eforturi fizice prea mari.
De ce sînt video urile cu unboxing atît de populare? jpeg
De ce sînt video-urile cu unboxing atît de populare?
Cel mai mare succes îl au prezentările de gadget-uri, cum ar fi ultimele tipuri de telefoane.
Cînd nu se poate produce alăptarea jpeg
Cînd nu se poate produce alăptarea
Există situaţii în care alăptarea nu se poate produce, din varii motive, fie aparţinînd mamei, fie nou-născutului.
Cum s─â economisi╚Ťi bani ├«n mod corespunz─âtor jpeg
Cum s─â economisi╚Ťi bani ├«n mod corespunz─âtor
Cu un plan financiar scris ╚Öi elaborat, va fi mai u╚Öor s─â v─â planifica╚Ťi rambursarea banilor pe care trebuie s─â-i ├«mprumuta╚Ťi.
Revelion cu bun gust: b─âuturi rafinate, ├«n func╚Ťie de preparate jpeg
Revelion cu bun gust: b─âuturi rafinate, ├«n func╚Ťie de preparate
Este important s─â asociem corect preparatele festive cu licorile care le poten╚Ťeaz─â aroma.
Lista cu rezolu╚Ťii de Anul Nou trebuie s─â includ─â cursuri de dezvoltare personal─â jpeg
Lista cu rezolu╚Ťii de Anul Nou trebuie s─â includ─â cursuri de dezvoltare personal─â
╚śtiai c─â exist─â┬ácursuri de dezvoltare personal─â┬áconcepute special pentru adolescen╚Ťi?
Cum po╚Ťi s─â reduci consumul de energie electric─â? jpeg
Cum po╚Ťi s─â reduci consumul de energie electric─â?
Pentru a te asigura c─â de fiecare dat─â c├«nd faci plata factura electrica online pl─âte╚Öti sume c├«t mai mici de bani, este bine s─â respec╚Ťi o serie de reguli.
Nu e prea tîrziu să cumperi pompe de căldură! Iată ce trebuie să știi! jpeg
Nu e prea tîrziu să cumperi pompe de căldură! Iată ce trebuie să știi!
Acest echipament pentru ├«nc─âlzirea locuin╚Ťei se remarc─â prin faptul c─â produce c─âldur─â f─âr─â s─â utilizeze combustibil, ci folosind pur ╚Öi simplu resurse din natur─â, precum apa, aerul ╚Öi solul.
Cum func╚Ťioneaz─â un cazino online? jpeg
Cum func╚Ťioneaz─â un cazino online?
Platformele online permit o dinamic─â mai accentuat─â ╚Öi un ritm de joc mai rapid, deoarece nu exist─â nici o interac╚Ťiune ├«ntre juc─âtori ╚Öi sistemele tehnologice.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.