Aripi în cămașă de forță

28 noiembrie 2018
Aripi în cămașă de forță jpeg

● Zbor deasupra unui cuib de cuci, scenariu: Dale Wasserman după un roman de Ken Kesey, traducere și dramaturgie: Adrian Nicolae, direcție scenică: Victor Ioan Frunză. Conducere muzicală: Csibi Andreea, ilustrația muzicală: Andrei Huțuleac. Asistenți de regie: George Costin, Alexandru Pavel. Decor și costume: Adriana Grand. Teatrul Metropolis, București.

Lumea e un mare azil în care guvernanții sînt psihologii, iar poporul, pacienții. (Michel Foucault – Lumea e un mare azil – Studii despre putere)

O analiză de spectacol debutează, de regulă, cu trimiteri la contextul punerii în scenă, vizitează cadre istorice și se instituie ca preambul la așezarea sub lupă a elementelor care au concurat la materializarea produsului artistic respectiv.

De obicei, mă supun acestui clișeu din rațiuni ce țin de o anumită metodologie de comunicare cu cititorii dar, în cazul elaborării  perspectivei asupra spectacolului Zbor deasupra unui cuib de cuci de la Teatrul Metropolis din București, a cărui direcție de scenă este semnată de Victor Ioan Frunză, se impune accentuarea unor elemente care asigură, cu statut de regulă, succesul sau eșecul unui spectacol. Este vorba de forma în care este turnat discursul artistic și de modelajul dramaturgic al textului.

E o banalitate, desigur, să afirmăm că avem de-a face cu o artă a cuvîntului (cu toate că aceasta este o premisă necesară, dar nu și suficientă în argumentarea unui discurs cu privire la actul teatral), dar cel mai adesea modul în care este luată în calcul  premisa în cauză trece neobservat. Un merit incontestabil în reușita recentei puneri în scenă a textului scris de Dale Wasserman  după romanul lui Ken Kesey o au atît traducerea semnată de Adrian Nicolae, cît și intervenția sa dramaturgică. Faptul că aceste două elemente sînt asamblate de un actor performant asigură un plus de viață montării, o încărcătură optimă de firesc. Cuvintele și substanța dramaturgică au, în acest caz, o flexibilitate și o fluiditate, dar și o notabilă consistență care îi plasează pe actori în situația fericită de a se simți ca peștele în apă în mijlocul sensurilor pe care trebuie să le asimileze și să le metabolizeze.

3 jpg jpeg

Se spune că este riscant să pui în scenă un text care se originează într-un roman de succes, pentru a deveni o piesă de teatru cu statut de legendă, pentru ca apoi să se convertească într-un scenariu al unui film care se constituie într-o intervenție istorică în arta cinematografică. Dacă ne mai gîndim și la faptul că primul interpret al personajului Randle P. McMurphy a fost Kirk Douglas și dacă avem iremediabil gravată în memorie interpretarea lui Jack Nicholson în filmul semnat de Miloš Forman putem să ne înarmăm cu un arsenal complex de prejudecăți și să pornim spre teatru cu pesimismul consumatorilor de acte de cultură cu statut de mituri, atunci cînd se reiterează creații adesea fetișizate.

Prejudecățile menționate sînt demontate cu finețe de viziunea lui Victor Ioan Frunză care face din Zbor deasupra unui cuib de cuci un discurs artistic despre problematica reală a valorilor în lumea contemporană, despre conflictul dintre resorturile umanității și motorul raporturilor de putere în plan social, interpersonal și individual.

 Romanul lui Kesey și dramatizarea lui Wasserman se coagulează în jurul unei simptomatologii specifice contextului social și politic al Statelor Unite din anii 60’ și’70, dar ele se mulează ușor pe armătura oricărei societăți în care nebunia este emanația unei luări în stăpînire săvîrșite cu violență, a eradicării unor valori originare. America optimismului și a reușitei, a zîmbetului Hollywoodian și a posibilităților nelimitate este măcinată, în esență, de trauma istorică generată de sacrificarea populației băștinașe. Visul american devine, ca urmare a situării sale pe un teren pretins etic, dar golit de orice rezervă de tip axiologic, un coșmar care, la trezire, este urmat de nebunie sau moarte

În acest sens, cheia „citirii” perspectivei aduse de Victor Ioan Frunză prin spectacolul său este instituirea confesiunilor indianului Bromden (interpretat de Alin Florea) ca fir călăuzitor în labirintul problematicii spectacolului. Aceste momente – clar delimitate prin sunet și lumină – reprezintă laolaltă un plan al unei forme de adevăr pe care încearcă să-l oculteze complet societatea bazată pe control, supraveghere și pedeapsă (întocmai în sensul precizat de Michel Foucault). Mărturisirile lui Bromden (care simulează condiția surdo-mutului în clinica psihiatrică în care se petrece acțiunea din Zbor deasupra unui cuib de cuci) reprezintă o parte solidă a infrastructurii spectacolului, atît la nivelul construcției și  esteticii sale, cît și în sfera sensurilor pe care le generează.

 În clinica de psihiatrie puterea se identifică, fără rest, cu prezența asistentei Ratched. Distribuirea Nicoletei Hâncu în acest rol servește de minune perspectivei conform căreia sistemul începe să fie un angrenaj care funcționează de la sine și se întemeiază pe simulacre. Sora Ratched, cu prezența ei fragilă, cu eternul exercițiu al compasiunii practicat aproape permanent este, de fapt, un produs al „societății punitive” (Michel Foucault) care acționează în afara oricăror ipoteze de factură morală sau a oricărei empatii. Sora Ratched este un soft al marelui program, proiectat să apeleze la șocuri electrice și lobotomizări, în caz că vocea pacienților disturbă mersul prestabilit impus de setările inițiale. Este simulacrul perfect care acționează tocmai împotriva prototipului. Cu mici scăpări, ea mai transmite ecouri ale unei umanități care nu intră în configurația programului. (A se vedea momentul de compasiune reală, petrecut în singurătate, înainte să intre în scenă targa cu McMurphy lobotomizat).

Clinica „guvernată” de sora Ratched este ipostazierea acelui tip de societate teoretizată de Michel Foucault în studiile sale despre nebunie și putere. Este un loc al represiunii, exemplificare fără cusur al unui context macrosocial:

„Terapia medicală este o formă de represiune. Psihiatrul este, astăzi, o persoană care determină în mod categoric normalitatea și nebunia. Importanța antipsihiatriei constă în faptul că ea pune la îndoială această certitudine a medicului, această putere de care el dispune de a decide în privința stării mintale a unui individ. ” (Michel Foucault)

McMurphy este un personaj cu statut de superstar și nu mă refer acum la funcția sa în economia romanului/piesei/spectacolului. Este un superstar dincolo de cuvintele din care e plămădit, el joacă în aceeași echipă cu Alex din Portocala Mecanică, este personajul-vedetă, chiar în afara situației de a fi întrupat de cineva. Faptul că a fost materializat prin interpretările unor „grei” ai Hollywood-ului face dificilă misiunea oricărui actor care e distribuit în rolul lui. Și totuși, interpretarea lui Andrei Huțuleac te face să nu îți fie dor de vreo legendă și, dacă ai prejudecăți, ele sînt dizolvate ușor în acidul prezenței sale scenice. Cheia o oferă, din nou, Victor Ioan Frunză care rupe convenția și îl pune pe McMurphy în situații de concert, îl fixează în configurație de superstar. Misiune perfect posibilă pentru Huțuleac care asumă situația ca și cum ar cînta hit-uri într-un concert pe un mare stadion. Astfel, este spulberată orice mitologie, este anulat orice apriori cu privire la cum ar trebui să fie McMurphy. În consecință, Andrei Huțuleac poate revela un McMurphy construit pe o tehnică a contrapunctului care nu are cum să dea greș. El este „masca pe dos”, sinele întors spre valori livrate împotriva curentului, el este hacker-ul care pătrunde în marele program.

4 jpg jpeg

Să ne ferim să spunem că McMurphy are un destin tragic. Tragicul, prin definiție, presupune o strategie perpetuă a depășirii unei limite. Lui McMurphy i se refuză misiunea tragicului prin distrugerea esenței sale, deci prin anularea libertății de a se mai confrunta cu vreo limită. Scena finală dintre McMurphy și Bromden (nu o voi povesti, pentru asta sursele de informare credibile sînt la bibliotecă sau la teatru) dovedește o dată în plus că lobotomizarea individului este, de fapt, un caz particular al lobotomizării sociale. De prea multă vreme se folosește excesiv termenul alienare și, ca orice cuvînt prea des rostit, își pierde eficiența semantică. McMurphy nu e alienat, este anulat în final, întocmai cum s-a dat un shift-delete avant la lettre valorilor originare, prin instituirea violentă a puterii în spațiul american. Puteți acționa topografic pe o hartă interactivă interioară în multe alte contexte și veți avea același output.

Cu o subiectivitate complet asumată pot afirma că una dintre cele mai bine construite scene (nu voi spune emoționante, pentru că analiza de spectacol nu ar trebui să permită termeni conotați afectiv) văzute de mine în ultimii ani este cea a a lobotomizării lui McMurphy. Operația se petrece în timp ce „pacientul” cîntă The sound of silence. În acest moment sînt adunate toate semnificațiile spectacolului, acesta este punctul nodal în care devine evident că salvarea omului a fost jucată la zaruri într-un demers, paradoxal, lipsit de hazard.

E important să vezi cum, într-un spectacol,  aluatul unui actor anunță creșteri inevitabile. Mă refer aici la interpretarea lui Voicu Aaniței în rolul lui Billy Bibbit. Complexitatea personajului, planurile sale de manifestare interioară, oscilațiile comportamentale, sensibilitatea alternată cu accesele de frică rezultate din abuzul suferit din partea mamei sînt dozate impecabil de tînărul actor.

Toate rolurile din spectacol sînt interpretate cu strategia executării filigranului. Pacienții, de exemplu, printr-o gestualitate specifică se constituie în tipologii care nu au cum să scape ulterior memoriei spectatorului: Sorin Miron (Harding), Codrin Boldea  (Scanon), Adrian Nicolae (Cheswick), Carol Ionescu (Ruckly) poartă mărci specifice care fac din ei o comunitate ce vorbește fără echivoc despre întreg, despre realitatea mai mare în care inevitabil plonjăm zi de zi, în marele azil care e lumea noastră.

2 jpg jpeg

Un rol-cheie în transmiterea perspectivei asumate în spectacol este acela al decorului creat de Adriana Grand. Deși geometric diferit, mi-a amintit de panopticonul teoretizat de Foucault, prin faptul că asigură eficiența funcției de supraveghere specifică lumii ca azil. În acest spațiu converg deschiderea spre libertate (lumea de afară), cabina de supraveghere, cercul cald al prieteniei, ascunderea, zăbrelele detenției. 

Zbor deasupra unui cuib de cuci este un spectacol despre stări de fapt care nu mai pot fi integrate jocului copilăriei (sinonim al valorilor profund și originar umane), despre o lume în care aripile, asimilabile ca sens al libertății, sînt claustrate în cămașa de forță a unui joc al puterii scăpat de sub control.

Gina Șerbănescu este critic de teatru.

Foto: Adriana Grand

00 cover event facebook (1) jpg
Viața la 18 ani
„Am 18 ani” este un proiect, produs de Asociația Art No More și cofinanțat de AFCN, la care au participat șapte scriitori români contemporani: Dan Coman, Augustin Cupșa, Andreea Cătălina Drăghici, Andrei Doșa, Jean-Lorin Sterian, Cristina Ștefan, Mara Wagner.
serileRRM25 landscape 1920x1080 jpg
Serile Radio România Muzical – 25. Recital susținut de violonistul Răzvan Stoica și pianista Andreea Stoica
Îndrăgitul violonist Răzvan Stoica, alături de sora sa, pianista Andreea Stoica, vor urca pe scena Sălii Radio joi, 2 iunie, ora 19:00.
Stailer, inspirație pentru cei care merg la saloanele de hair and beauty jpeg
Stailer, inspirație pentru cei care merg la saloanele de hair and beauty
Toți cei care au nevoie de serviciile din saloanele de beauty se pot programa online, la doar cîteva click-uri distanță, la orice salon își doresc.
4 legende pe care merită să le știi jpeg
4 legende pe care merită să le știi
Anumite legende au intrat deja în folclorul popular și, chiar dacă istoricii nu au reușit să le demonstreze veridicitatea în totalitate și unele par simple fabule, ele au un farmec aparte și sînt foarte interesante.
POLIȚIA ROMÂNĂ LANSEAZĂ CAMPANIA DE EDUCAȚIE RUTIERĂ PENTRU PIETONI, CONDUCĂTORI DE BICICLETE ȘI TROTINETE jpeg
POLIȚIA ROMÂNĂ LANSEAZĂ CAMPANIA DE EDUCAȚIE RUTIERĂ PENTRU PIETONI, CONDUCĂTORI DE BICICLETE ȘI TROTINETE
Scopul general al proiectului este ca România să devină o țară cu un trafic rutier mai sigur, prin reducerea progresivă a numărului victimelor accidentelor rutiere.
Fundația Superbet continuă să fie alături de cel mai cunoscut brand cultural românesc prin susținerea seriei „Conferințele Dilema veche” jpeg
Fundația Superbet continuă să fie alături de cel mai cunoscut brand cultural românesc prin susținerea seriei „Conferințele Dilema veche”
În 2022, Fundația Superbet este din nou alături de revista culturală, susținînd organizarea seriei „Conferințele Dilema veche”.
Cum să compari jocurile de masă la cazino? jpeg
Cum să compari jocurile de masă la cazino?
Sînt foarte multe jocuri, foarte multe posibilități, iar dacă ești începător, există riscul să te simți puțin stînjenit, să nu știi exact ce să te joci și să închei sesiunea cu un gust amar.
Modul în care porți geanta poate indica trăsături de personalitate pe care le ai  Zevo te inspiră jpeg
Modul în care porți geanta poate indica trăsături de personalitate pe care le ai. Zevo te inspiră
Iubitoarele și iubitorii de fashion vor găsi la magazinul online Zevo acele accesorii nelipsite din fiecare zi, realizate cu atenție la detalii și cu designuri inedite - GENȚILE!
Unde sa iti cumperi uniforme de calitate pentru bucatari jpeg
Unde sa iti cumperi uniforme de calitate pentru bucatari
Îmbrăcămintea de protecție și echipamentul personal de protecție (EIP) reprezintă o caracteristică de siguranță esențială în orice loc de muncă, iar industria alimentară nu face excepție.
Iată o dilemă nouă: să achiziționezi un dulap metalic clasic sau cu uși glisante? jpeg
Iată o dilemă nouă: să achiziționezi un dulap metalic clasic sau cu uși glisante?
Dulapurile produse din metal sînt structuri solide, foarte sigure și eficiente atunci cînd vine vorba despre depozitarea documentelor, obiectelor vestimentare, dar și a altor obiecte sau accesorii.
Leggings, blugi sau pantaloni de jogging? Ce pantaloni să alegi cu cizmele de damă? jpeg
Leggings, blugi sau pantaloni de jogging? Ce pantaloni să alegi cu cizmele de damă?
Pentru ca ținutele tale să arate perfect, merită să înveți arta purtării botinelor și cizmelor.
Moda de vară   Ce costume de baie vor fi un succes în acest sezon? jpeg
Moda de vară - Ce costume de baie vor fi un succes în acest sezon?
Noile tendinţe în materie de ţinute estivale sînt extrem de ofertante, dîndu-ţi posibilitatea de a jongla cu creativitatea şi de a-ţi dezvolta ideile vestimentare.
Cum a schimbat inteligența artificială joburile din lumea cazinourilor jpeg
Cum a schimbat inteligența artificială joburile din lumea cazinourilor
În ultimii cinci ani, tot mai mulți pasionați de jocuri de noroc au mutat distracția în online, beneficiind de avantajele oferite de acest mediu.
„Viața după Auschwitz” de Eva Schloss și Karen Bartlett – Cînd suferința are chip de femeie jpeg
„Viața după Auschwitz” de Eva Schloss și Karen Bartlett – Cînd suferința are chip de femeie
Sînt cărți care îți schimbă total viziunea despre lume, iar „Viața după Auschwitz” este una dintre ele.
Produsele Olaplex: ce reprezintă și de ce ar trebui să le folosești jpeg
Produsele Olaplex: ce reprezintă și de ce ar trebui să le folosești
Unul dintre principalele obiective ale producătorilor a fost să creeze produse cît mai naturale și au reușit.
Iată o dilemă nouă: cum să nu cheltui o avere pe accesorii de motocoasă? jpeg
Iată o dilemă nouă: cum să nu cheltui o avere pe accesorii de motocoasă?
Pentru a-ți ușura munca, ai nevoie de instrumente specializate, care să te ajute să toaletezi elementele de vegetație în siguranță și fără eforturi fizice prea mari.
De ce sînt video urile cu unboxing atît de populare? jpeg
De ce sînt video-urile cu unboxing atît de populare?
Cel mai mare succes îl au prezentările de gadget-uri, cum ar fi ultimele tipuri de telefoane.
Cînd nu se poate produce alăptarea jpeg
Cînd nu se poate produce alăptarea
Există situaţii în care alăptarea nu se poate produce, din varii motive, fie aparţinînd mamei, fie nou-născutului.
Cum să economisiți bani în mod corespunzător jpeg
Cum să economisiți bani în mod corespunzător
Cu un plan financiar scris și elaborat, va fi mai ușor să vă planificați rambursarea banilor pe care trebuie să-i împrumutați.
Revelion cu bun gust: băuturi rafinate, în funcție de preparate jpeg
Revelion cu bun gust: băuturi rafinate, în funcție de preparate
Este important să asociem corect preparatele festive cu licorile care le potențează aroma.
Lista cu rezoluții de Anul Nou trebuie să includă cursuri de dezvoltare personală jpeg
Lista cu rezoluții de Anul Nou trebuie să includă cursuri de dezvoltare personală
Știai că există cursuri de dezvoltare personală concepute special pentru adolescenți?
Cum poți să reduci consumul de energie electrică? jpeg
Cum poți să reduci consumul de energie electrică?
Pentru a te asigura că de fiecare dată cînd faci plata factura electrica online plătești sume cît mai mici de bani, este bine să respecți o serie de reguli.
Nu e prea tîrziu să cumperi pompe de căldură! Iată ce trebuie să știi! jpeg
Nu e prea tîrziu să cumperi pompe de căldură! Iată ce trebuie să știi!
Acest echipament pentru încălzirea locuinței se remarcă prin faptul că produce căldură fără să utilizeze combustibil, ci folosind pur și simplu resurse din natură, precum apa, aerul și solul.
Cum funcționează un cazino online? jpeg
Cum funcționează un cazino online?
Platformele online permit o dinamică mai accentuată și un ritm de joc mai rapid, deoarece nu există nici o interacțiune între jucători și sistemele tehnologice.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.