Victimă a resemnării sau combatant al sistemului
Luni, 26 noiembrie, în cadrul Documentary Mondays, la Centrul Ceh va fi proiectat filmul documentar Occupied Cinema, iar marți, 27 noiembrie, la Fiction Tuesdays – filmul mut ceh Erotikon. Ambele proiecții vor avea loc la ora 20, cu intrarea liberă.
Titlul filmului Occupied Cinema (r. Senka Domanović) este unul sugestiv, subiectul documentarului avînd ca protagoniști un grup de activiști sîrbi ce luptă împotriva privatizării unui cinematograf din Belgrad. Războiul de gherilă reușește să aducă împreună indivizi ce aparțin mai multor clase sociale, uniți de principii comune. Scopul ultim al combatanților este schimbarea realității sociale și a valorilor promovate de sistemul politic. Tensiunile apar, însă, în momentul în care ia naştere conflictul între viziunile diferite ale activiștilor, conform cărora realitatea ar trebui modificată astfel încît să satisfacă binele comunității.
Marţi, la Fiction Tuesdays, este timpul pentru un film mut. Erotikon (r. Gustav Machatý) este un film cehoslovac din 1929 ce prezintă povestea frumoasei Andrea, o tînără sedusă și abandonată de către George Sydney, un călător găzduit de tatăl fetei în contextul unor evenimente neplăcute. Odată cu depistarea unei sarcini neașteptate, presiunea socială o împinge pe protagonistă să-și părăsească locuința și să înceapă o viaţă nouă. Andrea se căsătoreşte cu un alt bărbat şi fătul este născut mort. În timp, circumstanțele o aduc din nou în contact cu George, ceea ce îi trezeşte din nou pasiunea pentru el.
De la valorile morale și etice ale societății și ale sistemului politic prezentate în documentarul Occupied Cinema, trecem la drama tinerei Andrea, protagonista unei povești de dragoste, ce o transformă în victima naivității sale. Chiar dacă abordează subiecte și realități din perioade temporale diferite, cele două filme surprind şi chestionează relațiile interumane şi modul de raportare la instituțiile și valorile promovate de societate.
În timp ce în Erotikon Andrea este o victimă supusă, ce alege să se conformeze presiunilor sociale, activiștii din Occupied Cinema se revoltă împotriva măsurilor implementate de autorități la nivel comunitar. Deși au perspective diferite asupra normelor sociale și politice, cele două filme prezintă alternative ale reacțiilor indivizilor la acestea.