Scurt ghid despre cultura și structura organizațională
Cît de mult ar trebui să te intereseze și ce reprezintă cultura organizațională a unei firme?
Cu toții sîntem de acord că aceasta există și că joacă un rol esențial în modelarea comportamentului în organizații, fără o definiție tocmai clară. Conceptul de cultură organizațională se referă la tot ceea ce nu putem vedea sau măsura. Se referă la un set comun de valori, standarde, obiceiuri, atitudini și comportamente la locul de muncă ale unei companii și ale angajaților săi.
De altfel, cultura companiei poate avea un impact și asupra clienților companiei dacă vorbim despre relația dintre angajat-client/ client.
Lucrurile nu sînt atît de simple pe cît par, căci structura și cultura organizationala se creează în timp fiind vorba despre un set de valori și norme la care mai întîi aderă acționarii și apoi angajații.
Fiecare organizație dezvoltă și menține o cultură unică, insă oferă îndrumări și limite, care implică o gama întreagă de elemente care vor diferenția organizația de alte companii. Iată cîteva exemple:
- respectul față de angajat
- transparență în comunicare
- egalitatea de șanse
- tratarea problemelor sensibile
- respectarea promisiunilor
- codul vestimentar, etc.
Da, și codul vestimentar este ceva ce poate face parte din cultura organizațională!
Ajungem și la subiectul: structura organizatorică. Probabil te-ai mai întrebat ce reprezintă acest termen.
Vom da o explicație cît mai simplă și anume: structura organizatorică reprezintă ansamblul persoanelor, subdiviziunilor organizatorice (direcții, comportamente) și relațiile acestora orientate spre realizarea obiectivelor companiei.
Mai este considerată ca fiind drept scheletul firmei și cuprinde două părți:
- structura de conducere
- structura de producție (operațională)
Explicăm pe scurt ce reprezintă fiecare:
- structura funcțională este suma funcțiilor de conducere și compartimente, tehnice, economice, comerciale, administrative, modul de grupare al acestora, dar și relațiile dintre ele necesare;
- structura operațională este veriga structurală de bază a unei întreprinderi cu profil industrial ce este reprezentată de secția de producție. Sub aspect administrativ în cadrul acesteia se execută un produs sau parte a acestuia, fie ca parte a procesului tehnologic.
Cum identifici o cultură și structură organizațională de succes în cadrul unei companii?
Cultura și structura organizațională modernă și eficientă se bazează astăzi pe o serie de principii precum:
- A greși nu este greșit (toate companiile de succes au mecanisme de control bazate pe indicatori de performanta care nu pedepsesc greșeala, ci încurajează evoluția, și învățarea din greșeli)
- Oameni nu Posturi (fiecare trebuie să știe ce are de făcut și să nu existe dubii asupra rezultatelor pe care trebuie să le obțină)
- comunicarea pe verticală (într-o organizație, 100 sau 1000 de minți cu certitudine sînt mai eficiente decît una singură)
- Fiecare este un Talent (este misiunea organizației să descopere cum poate activa potențialul angajaților săi!).
Construirea unei culturi și structuri organizaționale sănătoase și pozitive nu este o sarcină ușoara, dar orice organizație o poate realiza. Însă durează. Este un proces care nu trebuie accelerat.