„Nu trecutul mă nelinişteşte, ci prezentul” - interviu

Sergei LOZNITSA
17 iunie 2013
„Nu trecutul mă nelinişteşte, ci prezentul”   interviu jpeg

In the fog – cel de-al doilea lungmetraj de ficţiune al cineastului Sergei Loznitsa – a avut premiera la Festivalul de la Cannes de anul trecut, unde a fost considerat cel mai bun film de către critici. Actorul Vlad Ivanov şi operatorul Oleg Mutu se regăsesc pe afişul filmului lansat în România de Voodoo Films, cu ocazia Festivalului Filmului European organizat de ICR în luna mai.

Cum aţi făcut trecerea de la matematică la film?

Am simţit că trebuie să mă ocup şi de altceva, şi că ceea ce ştiu îmi este insuficient. În Rusia sovietică, educaţia tehnică nu presupunea şi educaţie umanistă, aşa că eu am încercat să „sistematizez” în alt fel ceea ce ştiam...

Cum vi se pare cinema-ul rus contemporan?

Trăiesc din 2001 în Germania, acum sînt la Bucureşti, pomîine voi fi la Varşovia...

Dar filmaţi în cel mai autentic stil rusesc.

Ceea ce vedeţi pe ecran reflectă un mod de a gîndi; un anglo-saxon sigur nu ar filma la fel...

Filmul În ceaţă vorbeşte despre Rusia celui de-al Doilea Război Mondial. De ce aţi ales acest subiect?

Pentru că pot să vorbesc numai despre ceea ce ştiu foarte bine şi, mai ales, despre ceea ce mă nelinişteşte.

Vă nelinişteşte trecutul?

Nu trecutul mă nelinişteşte, ci prezentul. Există „lumi” care nu s-au „terminat”, nu s-au „împlinit” nicicum, dar ele există încă. Timpul nu mai are importanţă în cazul acesta, pentru că aceste lucruri tot persistă. Spre exemplu, astăzi trăim în Rusia secolului XX mai ales pentru că ceea ce au făcut bolşevicii răscolind şi distrugînd nu s-a rezolvat nici pînă acum. Aşa cum evoluează situaţia în Rusia, pot să spun că ajungem la o a doua spirală, tot la ea ne întoarcem.

Doar în Rusia se întîmplă toate acestea?

Nu, nu doar în Rusia, şi am sentimentul că lumea de azi există doar fugind de probleme, dar istoria ne-a arătat că dacă fugim de o problemă, nu scăpăm de ea. Nu e vorba de faptul că trebuie să-i faci faţă, să o „combaţi”, ci, în primul rînd, de a o înţelege.

Care este cea mai gravă problemă într- un război?

Faptul că oamenii nu înţeleg că ei sînt de vină pentru declanşarea lui.

Este sau nu În ceaţă un film despre recuperarea memoriei?

Cred că e o lecţie despre demnitate, în primul rînd. Cu cine să se lupte personajul din film? Şi cum e posibil să rămînă om, în acele condiţii?

Cînd lucraţi cu Oleg Mutu, îi acordaţi libertate deplină?

Nici măcar nu abordez problema libertăţii cu Oleg. Spre exemplu, dacă ar fi să filmez cu Oleg acest interviu, discut cu el întîi ce vreau să arăt prin scena asta. Care e ideea şi unde trebuie plasată camera. Cine intră în cadru în interviu. Şi, tot aşa, sînt un milion de detalii pentru a-l face pe spectator să urmărească. M-aş simţi un dictator dacă mi-aş pune operatorul să lucreze ca într-un pluton. Lucrez cu Oleg şi pentru că prinde imediat ceea ce vreau eu să transmit prin film.

V-a fost greu să filmaţi în pădure cele două personaje principale?

Da, a fost extrem de dificil să pun lumina, pentru că au trebuit luate în calcul multe detalii tehnice (macarele, ralii, trepiede). Întrucît pelicula relatează o tragedie, trebuia filmat într-un anume fel.

În următorul lungmetraj, aţi ales ca subiect uciderea evreilor la Kiev...

Da, în două zile au fost ucişi 30.000 de evrei la Kiev iar trupurile lor au fost aruncate într-o groapă. A fost o catastrofă umană pe care mulţi contemporani o consideră o problemă „clasată”. În Rusia, oamenii nu vor să vorbească despre asta şi, pentru mine, rămîne foarte greu de înţeles cum de maşina de nimicire a oamenilor a funcţionat atît de bine într-o lume care se declara creştină...

Şi în Polonia s-au întîmplat atrocităţi cu asentimentul bisericii...

Exact. Fie ea ortodoxă, catolică sau protestantă, biserica a tolerat lucruri greu de imaginat.

L-aţi ales pe Vlad Ivanov să joace in cele două filme de lungmetraj pe care le-aţi regizat...

Vlad Ivanov e un actor uriaş. L-am văzut în 432 al lui Mungiu; apoi, acum trei ani, cînd am venit prima dată la Bucureşti, Vlad m-a invitat la Naţionalul bucureştean, la o piesă de teatru. În prima parte, m-am plictisit îngrozitor, nici nu înţelegeam limba română. Apoi, cînd a apărut el pe scenă, mi s-a părut fantastic. Are o energie imensă şi o gestică aparte.

interviu realizat de Roxana Călinescu

74907741 afc99f4360 k jpg
Scrisoare deschisă Ministrului Educației
Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română Ioana Em. Petrescu (ANPRO) vă solicită atenția cu privire la următoarele sesizări și propuneri referitoare la Proiectul Legii Învățămîntului Preuniversitar „România educată”, aflat în dezbatere publică:
20220726 185215 jpg
Bătrînii
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural – Cronicari Digitali
20220728 210201 jpg
Integrarea la scoala jpg
Cum poți facilita integrarea copilului în sistemul de învățămînt
Atunci cînd copiii merg la creșă, grădiniță sau școală, activitățile de orientare îi ajută să se familiarizeze cu mediul nou în care își vor petrece o mare parte a zilei.
Palama lui Dumnezeu jpg
Poiana Omului
Text de Toader Păun, jurnalist, căutător de oameni, locuri și experiențe de milioane
G0122246 JPG
Drumul transformării
Text de Toader Păun, jurnalist, căutător de oameni, locuri și experiențe de milioane
Imagine dilemaveche ro jpg
Ce înseamnă expresia „Toate drumurile duc la Roma” și care sînt originile sale
Roma a fost mereu o destinație populară pentru producătorii de filme și jocuri video.
20220724 174033 jpg
Balauri mici, balauri mari, cale ferată fără șină și povestea celor două țări
Text de Alexandra Bumbăcaru, căutătoare de povești alături de Cronicari Digitali
20220722 180510 jpg
20220721 180351 jpg
Prezent în propria-ți viață
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural – Cronicari Digitali
Resita vedere de sus jpg
Cea mai bună dilemă în gama RE
Text de Silvia Teodorescu, coordonator al campaniei Cronicari Digitali
20220719 160815 jpg
Piftii de iulie – jurnalul unui gurmand pe Via Transilvanica
Text de Cosmin Dragomir, jurnalist culinar și autor al cărții „Curatorul de Zacuscă”
20220720 185246 jpg
20220719 170725 jpg
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” concentrează cea mai complexă experiență turistică și culturală din România
Al doilea an de rezidență itinerantă de digital storytelling pune în valoare patrimoniul cultural de pe Via Transilvanica.
Aula magna cairoli jpg
Plagiatul la români: îngrijorări și propuneri
Scrisoare deschisă adresată universităților românești și Ministerului Educației
Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica jpg
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” – Peste 1000 km din România autentică, parcurși în două săptămîni
„Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica” scoate la lumină 50 de obiective de patrimoniu cultural, comunități etnice, antreprenoriate locale, gastronomie, natură, oameni-tezaur și localități uitate.
video poker sanse castig jpg
Are Video Pokerul cele mai bune şanse de cîştig?
În peisajul ofertelor de cazino îşi face apariţia un joc care cel mai adesea este trecut cu vederea de jucători, cel de Video Poker.
imagine (4) jpg
Teorii cu privire la serialul „Stranger Things”, ce ar putea fi confirmate în sezoanele viitoare
Sezonul cu numărul 4 a fost mult timp așteptat de fani, care deja se gîndesc acum la viitorul sezon.
chirilov cover jpg
Mihai Chirilov: „Un festival, dacă nu e construit în jurul comunității, e degeaba”
„Filmul de artă te forțează să devii inventiv în a găsi metode de expunere pentru a ajunge la cît mai mulți oameni.”
ILC jpg
Posteritatea Graziellei
În toți acești (mulți) ani în care l-am recitit, periodic, pe Caragiale, m-am întrebat nu o dată cum se face că opera sa a părut să accepte tot felul de interpretări, unele de-a dreptul stupide, reductive și, în fond, absurde.
jocuri noroc populare jpg
Care sînt cele mai populare jocuri de noroc din străinătate?
Oamenii din diferite țări de pe glob au preferințe specifice în materie de jocuri de noroc, modelate de culturi distincte.
boluri diversificare little prints jpg
Diversificarea, acum o joacă de copii – ce am învățat de la generațiile mai vechi de părinți
Din drag pentru copii, din nevoia de a oferi celor mici tot ce mai bun din tot ce mai bun, au apărut și branduri de lux, cu produse premium.
drujba jpg
Există modele de drujbă care să poată fi manevrate cu o singură mînă? Răspunsul specialiștilor!
Un model eficient de drujbă garantează o tăiere rapidă a elementelor de vegetație nedorite, precum și un confort sporit în utilizare.
pantaloni eleganti pentru femei stilizari pentru birou jpg
Pantaloni eleganți pentru femei – stilizări pentru birou
Datorită sfaturilor de mai jos, vei învăța cum să creezi o ținută excepțional de stilată în cîțiva pași simpli, în care te vei simți ca o femeie de succes.

Adevarul.ro

image
Accesul turiştilor, interzis în Thassos. Pe ce plaje nu se mai poate ajunge
Mai multe restricţii sunt în vigoare pentru turiştii care ajung în Grecia, începând cu data de luni, 8 august. Autorităţile au interzis accesul din cauza riscului de incendiu.
image
Bătaie în tren între un controlor şi un călător fără bilet. Agresorul este căutat de oamenii legii VIDEO
Un controlor de bilete a fost lovit de un pasager fără bilet care a devenit nervos în momentul în care a fost depistat. Totul s-a petrecut într-un tren care circula pe ruta Mangalia - Sibiu.
image
Primele imagini cu muniţia românească  primită de soldaţii ucraineni VIDEO
Site-ul specializat Ukraine Weapons Tracker au prezentat imagini cu ceea ce par a fi obuze de calibrul 122 milimetri fabricate în România de Romarm în 2022.

HIstoria.ro

image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.
image
Şiretlicurile lui Vlad Țepeș: Începutul războiului cu otomanii
În 1460, câțiva dintre boierii nemulțumiți de Vlad Țepeș au sosit la Curtea lui Mahomed al II-lea și i-au prezentat situația din Valahia și probabil unele povești exagerate de-ale lor. Chemat imediat la Edirne/Adrianopol pentru a duce tributul și 500 de băieți, Vlad a trimis vorbă sultanului...
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.