Interviu cu creatorul efectelor speciale din Star Wars, Alien şi Braveheart, Nick ALLDER
Este o legendă în domeniul filmului şi unul dintre cei mai căutaţi oameni în materie de efecte speciale. Nick Allder este responsabil pentru emoţiile pe care le-am avut vizionînd filme precum Alien sau Imperiul contraatacă. Are un Oscar pentru primul dintre acestea, iar în momentul de faţă este implicat într-un proiect internaţional de film în România.
Nick Allder a povestit, la Adevărul Live, despre începutul carierei sale în cinematografie, vorbind despre legăturile cu regizorii Luc Besson şi Ridley Scott, dar şi despre primul său salariu.
„Am început să lucrez în domeniu la nouă ani, eram în jurul camerelor de luat vederi. Nu a durat mult pînă am început să lucrez drept cameraman, nu aveam multe cunoştinţe, dar învăţam. Am lucrat apoi la un film în Egipt şi acolo am început să mă ocup de efecte speciale. Aşa a început totul. Dintr-un film în altul am cîştigat. Primul meu salariu a fost două lire şi jumătate. Îi dădeam o liră şi jumătate mamei mele, eu rămîneam cu o liră. Un salariu bun în perioada aia era în jur de 20 de lire pe săptămînă. La filmul din Egipt am fost plătit cu 40 de lire pe săptămînă, era o avere. Cînd m-am întors, mi-am luat o maşină nou-nouţă. Legătura cu Luc Besson mi-a fost făcută de Ridley Scott, un alt regizor minunat. La fel şi Luc Besson, sînt minunaţi, vizualizează scena, e ceva ce se transmite. L-am cunoscut pe Luc la Pris, am lucrat la Al cincilea element.“
Însă în spatele hiturilor de la box-office se află şi multe orgolii şi certuri, povesteşte Allder.
„Peter O`Toole era un tip mişto, un clasic, dar toţi marii actori erau, în realitate, băieţi buni. Problemele pe atunci erau cine are cea mai mare rulotă, cine are cel mai mare anturaj. Echipa mea îmi spunea mereu despre astfel de tipi: «Nu-l lăsa pe platou!» Nu pot da nume, dar sînt unii şi cu care e foarte greu de lucrat, sînt dificili”, spune el.
Allder a povestit şi despre primele filme din România, de ce a fost mai întîi speriat de ţară şi cum Adrian Sîrbu a fost cel care l-a convins că şi aici se poate lucra eficient şi profesionist.
„Părerea mea este că personalul pe care-l angajăm aici, din România, este la fel de bun precum cel pe care-l aducem cu noi din SUA. De multe ori, regizorii iau din România personal şi echipe pentru a turna filme în Franţa, în Maroc, este un export de talent, vă fură într-un fel talentul local pentru că ştiu că se pot baza pe români. Am venit în România pentru a face ultimul film din seria Nemuritorul, România era foarte tînără la vremea aceea, nici măcar maşini nu vedeam - cu excepţia Mercedesurilor negre, care erau «mafia rusească», dacă pot spune asta. Am plecat să căutăm mari rezervoare de apă din Europa de Est şi nu voiam în România, dar n-am avut de ales şi am venit aici. La un moment dat am ieşit cu oamenii de la studio, iar Adrian Sîrbu m-a întrebat ce vreau. I-am spus şi a doua zi, la 10, beam cafea şi a venit cu un plan. A pus un arhitect să lucreze toată noapte şi mi-a dat exact ce voiam, spunîndu-mi: «Gata, l-am construit!» La fel şi cu o scenă mare, aveam nevoie şi a făcut-o peste noapte. Mi-am făcut prieteni minunaţi aici. Pentru primele filme mi-am adus oameni din UK să lucreze cu mine, dar după aceea n-am mai avut nevoie să aduc pe nimeni pentru că românii învaţă foarte repede.”
Citiţi întregul interviu în Adevărul.