Insula ceasului-răsare

14 octombrie 2011
Insula ceasului răsare jpeg

Anul ăsta se joacă Naum. La 10 ani de la dispariţia autorului, piesele de teatru ale lui Gellu Naum sînt redescoperite, ies din umbra poeziei şi a prozei unde au stat multă vreme, părînd a fi destinate mai curînd lecturii decît reprezentării. Regizorii s-au ţinut departe de suprearealism, de limbajul fracturat şi atmosfera absurdă din scrierile sale, dificil de exprimat dramatic fără a leza serios însăşi esenţa scriiturii. Au fost unele încercări printre care Poate Eleonora în regia lui Alexandru Tocilescu la Metropolis sau Exact în acelaşi timp la Teatrul Naţional din Cluj, în regia lui Mihai Măniuţiu, spectacole fidele textelor, fără însă a reuşi să le apropie spectatorului, păstrîndu-se prea mult în cheie absurdă. Acum vreo 8 ani, la reprezentaţia de la Bucureşti a spectacolului clujean a asistat şi doamna Lygia Naum. La final, i-am văzut spatele gîrbovit tremurînd încet de plîns. Mare regret că Întîlnirile Internaţionale Gellu Naum, organizate săptămîna trecută la Cluj, nu au avut loc mai devreme, atunci cînd scriitorul şi soţia sa ar fi putut fi prezenţi. Dincolo de tardive păreri de rău, festivalul a prilejuit prezentarea celor trei producţii Naum realizate în acest an de Naţionalul clujean, Zenobia în regia Monei Marian, Florenţa sînt eu, regia Alexandru Dabija şi Insula, un spectacol de Ada Milea. Textul din urmă a avut premiera la doar cîteva zile distanţă de cea clujeană - stranie coincidenţă! – şi la Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu, în regia lui Vlad Massaci.

Insula a apărut în 1979 la Editura Cartea Românească împreună cu alte două texte, Ceasornicaria Taus şi Poate Eleonora. Piesa reansamblează povestea lui Robinson Crusoe din romanul lui Daniel Defoe într-o versiune narativă fragmentară, exploatînd pînă la răsturnare clişeele în construcţia unor situaţii/personaje. Relaţia stăpîn-sclav, dar şi sentimentul claustrării avînd ca revers singurătatea, fac trimitere la Furtuna lui Shakespeare, călătoria iniţiatică printr-o memorie arborescentă într-un timp întors pe dos aminteşte de Peer Gynt de Ibsen, iar tonul senin pare a fi al unui Jules Verne dadaist.

Stratificat pe mai multe planuri de receptare, spectacolul lui Vlad Massaci adaugă textului o latură muzicală (ironic-duioasă muzica lui Vasili Şirli), scene de cartoons (unele de un infinit umor, precum relaţia amoros-vulcanică dintre Leu şi Zebră) şi un subtil comentariu politic.

Insula este un cadran de ceas albastru în care timpul merge înapoi şi pe care se află un device fabulos, un fel de dagherotip de mari dimensiuni, cu scene din junglă, care este acţionat de o manivelă mînuită pe rînd de animalele din poveste (scenografie & inventică: Dragoş Buhagiar). În acest „teatru de animaţie”, Robinson şi ai lui călătoresc somnambulic printr-un circ al amintirilor întîmplător neîntîmplate, unul grotesc, dar voios, mai aproape de Fellini decît de Aglaya Veteranyi, recuperează sau îşi asumă identităţi după nevoie, fără restricţii biologice precum vîrsta sau sexul, într-un story ironic- telenovelistic care parodiază melodrama siropoasă şi romanele de aventuri. Galeria personajelor patinează nestingherit între clovnesc, fabulos şi politic. Robinson este un explorator aristocrat, cu un impecabil costum alb şi pălărie cu borul moale, dar desculţ (Adrian Matioc, exaltat şi depresiv în acelaşi timp). Familia Serkirke arată ca una de circari: mama e femeia cu mustaţă, tatăl e un hopa-mitică, fiul, un lungan stupid în pantaloni scurţi, iar fiica e ca o păpuşă de porţelan (stricată). Piratul este acel icon din cărţile de aventuri, cu clasicele însemne, ochiul lipsă şi piciorul de lemn. Tot din basme apare şi Sirena, blondă, unduitoare şi galeşă. Sigur, aflîndu-ne în plin suprearealism, lucrurile nu funcţionează după regulile logicii. Sirena este un travestit (foarte bun Adrian Neacşu, cu profilul său delicat încadrat senzual de peruca platinată, dînd naştere unei creaturi cu adevărat suprarealiste, cu o dualitate neandrogină, femeia superbă cu voce de bărbat). Piciorul de lemn al Piratului înfloreşte, se transformă într-un copăcel în care păsările îşi fac cuib şi de care copiii agaţă leagăne, dar „era mult zgomot şi nu mai puteam dormi”. Zeflemitor, cu un trabuc în colţul gurii şi o agresivitate gargarisită, Piratul are un umor nebun, iar Marius Turdeanu îi găseşte nenumărate nuanţe hilare pe care le exploatează inteligent (de exemplu, jocul cu proteza). Personajele poartă în ele posibile avaturi: Sirena e şi femeie, şi bărbat, la fel şi mama Serkirke, Piratul are un picior de lemn, deşi nu îi lipseşte nici unul, Vineri învaţă să vorbească, deşi ştie etc. Mulţimea de animale descinde din cartoons, o Pisică tip Cheshire din Alice în ţara Minunilor, un Leu blegit de amor (adorabilă scena în care e pălmuit de o Zebră simandicoasă) sau papagalul Coco (Cătălin Pătru) într-un excelent număr de mimă (coregrafia: Florin Fieroiu). Aventurile se acumulează comic într-o Odisee care sfidează legile timpului.

Un alt plan este cel al insularităţii fiinţei. Robinson se plînge constant că, în pofida realităţii evidente, trăieşte singur. Cu ani buni înainte de explozia în artă a temei singurătăţii ca maladie urbană, Gellu Naum prefigura recluziunea individului, fracturile de comunicare şi mecanicitatea afectelor. Robinsonul lui Massaci este încapsulat în propriul cap, bîntuie printre gînduri şi fantasme, ameţit de nedumeriri, încurcat de amintiri şi împiedicat de sentimente. Crusoe se pierde în el însuşi, are reprize de somn hipnotic care îi adîncesc fiinţa în vise confuze ce descompun şi recompun realitatea.

Aluziile politice sînt subtile. Robinson poartă un costum de „domn”, iar Vineri, o salopetă de muncitor. Întreaga scenă în care Crusoe se autoproclamă stăpîn şi îl defineşte pe Vineri drept sclav este o metaforă a secesiunii sociale, actuală în contextul crizei mondiale, chiar acută dacă luăm în considerare anunţata world revolution de pe Wall Street pe care aşa-numita generaţie Radiohead o pregăteşte în 15 octombrie. Sclavul Vineri ajunge în pat cu nevasta stăpînului, iar Robinson se duce să elibereze caprele de sub „jugul” beduinilor cu care, în final, se împrieteneşte. Ca atare, robul ajunge stăpîn, duşmanul devine amic, toţi sînt toate. Şi mama Serkirke are culoare politică. Obsedată de autoritate excesivă şi proprietate comună, „tovarăşa” Serkirke (Raluca Iani ascute bizareria pînă la demenţă) e pusă pe rechiziţionat tot ce întîlneşte în cale. De sub elegantul ei melon se iţeşte un chipiu roşu, poartă uniformă de militar şi bate compulsiv un pas de defilare. Spectrul războiului n-a dispărut, iar Massaci îl sugerează discret. Piciorul de lemn al Piratului şi ochiul lui lipsă, poveştile delirante care însoţesc aceste pierderi fizice îşi găsesc sensul iniţial în invalizii rămaşi în urma celui de-Al Doilea Război Mondial. Minţi luminate din economia mondială şi înţelepţii bătrîni de prin sate prefigurează sumbru, deschis sau pe la colţuri, că ieşirea din actuala criză se va face, ca de fiecare dată în istorie, printr-un război. „Piraţii” ar putea reinvada lumea.

Insula lui Vlad Massaci are mai multe merite. Unul ar fi că a reuşit să îi dea piesei lui Gellu Naum coerenţa dramatică necesară unui spectacol. Nu e vorba de un fir narativ, ci de aşa-numita viziune regizorală căreia i se subsumează orice text şi în lipsa căreia am avea de-a face doar cu o lectură. Apoi, regizorul a creat cu delicateţe paliere multiple de sensuri, fără a da senzaţia spectatorului care nu percepe toate planurile că există lucruri care nu i se adresează. Şi nu în ultimul rînd, Massaci a ştiut să se joace cu măsură, strecurînd avertismente printre rîsete. În lumina portocalie a zorilor (complementară albastrului insulei), Robinson se va trezi din vis într-o nouă zi. Poate şi într-o nouă lume. Poate chiar într-o nouă ordine mondială. Şi poate chiar singur. Cine poate şti ce e în mintea omului?

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Insula de Gellu Naum
Regia: Vlad Massaci
Scenografia: Dragoș Buhagiar
Muzica: Vasile Șirli
Coregrafia: Florin Fieroiu
Asistent scenografie: Vladimir Iuganu
Cu: Adrian Matioc, Ioan Paraschiv, Liviu Vlad, Raluca Iani, Pali Vecsei, Cristina Ragos, Marius Turdeanu, Adrian Neacşu, Eduard Pătraşcu, Cătălin Pătru, Cristian Stanca, Viorel Raţă și Ema Veţean.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Motivele cel mai des întâlnite pentru care se ajunge la divorț. Soluția oferită de un psiholog
Un studiu a dezvăluit motivele pentru care se ajunge cel mai des la divorț. Lipsa banilor este pe primul loc, dar și altele la care ne-am fi așteptat. Psihologul Maria Teherciu vine cu explicații
image
Cum salvezi situația dacă explodează un cauciuc al mașinii în mers. Sfaturi esențiale de la un fost polițist VIDEO
Explozia cauciucului, în timpul mersului, poate fi o experiență foarte periculoasă. Multe accidente grave s-au produs în urma acestei situații. Iar frânarea bruscă te-ar putea costa viața.
image
Orașul important din România unde nu există ambuteiaje în trafic. Cum explică situația celebrul pilot Titi Aur
Dacă la Brașov traficul era infernal încă din 2000, acum acesta este orașul din România în care se circulă cel mai bine la orele de vârf, în special în zonele centrale. Titi Aur a explicat de ce

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.