Instituţii britanice de cultură (1): Live Art Development Agency

26 august 2011
Instituţii britanice de cultură (1): Live Art Development Agency  jpeg

Live Art Development Agency este un exemplu de instituţie fondată pentru a recunoaşte public valoarea unei noi forme de expresie artistică şi a-i oferi sprijin pentru a se dezvolta.  Într-un interviu recent, Lois Keidan, directoarea agenţiei, îmi mărturisea că ideea a aparţinut Arts Council England (o structură publică ce oferă subvenţii şi finanţări în domeniul artistic). Anul era 1999, Tony Blair era de trei ani în fruntea guvernului laburist care, pe parcursul următorilor ani, urma să dezvolte din nou serviciile publice, inclusiv cele dedicate patrimoniului şi artelor. Veniseră la putere pe fondul secetei ce a caracterizat perioada conservatoare a anilor 80 şi 90, cînd „doamna de fie”r tăiase drastic subvenţiile pentru activităţile considerate ne-profitabile şi deschisese brutal piaţa ofertei culturale către întreprinzătorii privaţi. Laburiştii sub Tony Blair nu au preluat politicile anilor 60, considerate perdante, ci au pedalat înainte pe urmele privatizărilor şi au decomprimat uşor sectorul public britanic, profitînd de pe urma bugetului public consistent susţinut de eficienţa privaţilor şi a dezvoltării principiilor New Public Management în instituţii. Directoarea, Lois Keidan, era în 1999 „officer”, adică funcţionar al Arts Council la momentul în care agenţia a fost fondată. A rămas acolo timp de mai bine de 10 ani.
   
Plină de energie şi curioasă apropo de România, mi-a spus din capul locului ce a fost esenţial în munca instituţiei pe care a condus-o. În primul rînd, convingerea că artiştilor nu are nimeni voie să le interzică absolut nimic, chiar dacă aceştia primesc bani publici pentru ce realizează. În al doilea rînd, că artiştii, atunci cînd primesc sprijin financiar public, este absolut normal să fie „accountable” de acei bani, firesc să dea anumite justificări despre felul în care au cheltuit acei bani. Este o responsabilitate faţă de public, în primul rînd. S-a uitat la mine cu o privire hotărîtă şi mi-a zis răspicat: oricărui artist care îmi spune că el nu pune nimic pe hîrtie îi spun că nu arată respect pentru publicul, pentru spectatorii lui.

A reuşit să impună recunoaşterea public-instituţională a unei zone artistice relativ vag definite şi esenţial periferice.

Din abordarea managerială şi felul în care Live Art Development Agency şi-a înţeles misiunea instituţională, cel mai puternic m-a impresionat felul în care a reuşit să se impună recunoaşterea public-instituţională a acestei forme-atitudine artistică - „live art” (atenţie, nu „live arts”). Pe pagina instituţiei apare aşa:  „Live Art nu este descrierea unei forme artistice sau a unei discipline, ci o strategie culturală care include procese experimentale şi practici experienţiale care altfel ar fi excluse din cadrele curatoriale, culturale sau critice obişnuite. Live Art este un instrument de încadrare a posibilităţilor de a fi prezent ale artiştilor care aleg să lucreze la marginea, între sau dincolo de formele artistice tradiţionale.” Instituţia a fost creată ca răspuns la prezenţa vibrantă a unor artişti care între timp au făcut deja istorie în artă. De altfel, Marina Abramović, Tim Etchells, Guillermo Gómez-Peña Raimund Hoghe, Tehching Hsieh, Isaac Julien, La Ribot sînt „patrons” ai acestei instituţii (la fel ca „accountability”, „patron” este un termen care are nevoie de o experienţă similară a guvernării democratice şi de relaţii funcţionale în mediul asociativ şi privat, pentru a găsi un echivalent potrivit în limba română. Pentru moment, o traducere relativă l-ar echivala cu binefăcător sau susţinător.).

La momentul cînd au fost gîndite primele sale activităţi, mica echipă de conducere a instituţiei a organizat discuţii cu artişti şi organizaţii care dezvoltau live art, investigînd care erau nevoile acestora şi ce putea realiza instituţia pentru ei. Aşa s-a ajuns ca primele programe să fie cele de dezvoltare profesională şi de cercetare. Au urmat mai apoi proiectele specifice, precum cel lansat recent, Performance Matters, care, deşi este în mod esenţial de cercetare, are o puternică componentă de construcţie discursivă a semnificaţiei live art şi de aşezare sub semnul întrebării a provocărilor ridicate de performance-ul contemporan asupra ideii de valoare culturală. Nu în ultimul rînd, Live Art realizează activităţi de advocacy şi lobby, fiind plătit de către DCMS (echivalentul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional de la noi) să realizeze studii şi propuneri de politici publice pe zona lor de expertiză.

Live Art Development Agency a suspendat practica neutralităţii publice, în favoarea interesului public şi a unei perspective asumate despre sensul performanţei artistice şi manageriale

Ceea ce a debutat reactiv, a devenit un actor important nu doar pentru birocraţia extenuantă a deciziilor publice şi pentru dezvoltarea profesională a artiştilor. O carte pe care mi-am cumpărat-o şi pe care o citesc cu interes şi plăcere este „Case studies for locating experimental theatre” (2007), în care sînt incluse interviuri cu directori ai unor teatre considerate mainstream pe scena culturală britanică, care au decis la un moment dat să colaboreze cu artişti, regizori şi companii care produceau teatru experimental. O abordare de pionierat chiar şi în context britanic,  publicaţia nu urmăreşte să răspundă unui fenomen bine format şi reprezentat, ci din contră, încearcă să impună şi să problematizeze o practică emergentă. Realizînd acestă publicaţie, Live Art Development Agency a ales să ia în piept o temă aparent marginală, şi pentru unii chiar uşor neconfortabilă, cea a concubinajului dintre mainstream şi experimental. Eu zic că de astfel de instituţii fără inhibiţii avem şi noi nevoie, instituţii care, din poziţia de organizaţii-suport, să suspende practica unei doar aparente acum neutralităţi, în favoarea interesului public şi a curajului unei perspective clare despre sensul inovaţiei şi valorii în performanţa artistică şi managerială în domeniul culturii.

Raluca Pop este iniţiatoarea banipentruarte şi membru în Coaliţia Sectorului Cultural Independent. În iulie 2011 s-a aflat pentru o lună la Londra, bursier prin programul Bursa Gabriela Tudor in management cultural în Marea Britanie, iniţiat de Fundaţia Gabriela Tudor în parteneriat cu Fundaţia Raţiu din Marea Britanie.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
România, determinare, în loc de hăhăieli și fițe: explicația succesului cu Ucraina și demontarea unei idei ridicole
România s-a calificat, în premieră, la turneul final Billie Jean King Cup. Rezultatul se datorează cuplului Ana Bogdan – Jaqueline Cristian. Cele două au acceptat mereu convocarea și, inclusiv când au pierdut, au dat totul pe teren. Ceea ce nu se poate spune despre multe alte jucătoare.
image
Ursul care a ajuns la doi pași de București, căutat în continuare de jandarmi. De ce animalele sălbatice își părăsesc habitatul
Un pui de urs care a ajuns sâmbătă la doi pași de București era căutat aseară de jandarmi. Animalul sălbatic a fost văzut sâmbătă în localitatea Ciolpani, Ilfov, iar autoritățile au trimis un mesaj RO-Alert către locuitorii din zonă să stea departe de urs, să nu se fotografieze cu el.
image
Coperta albumului „Cantafabule” al trupei Phoenix, reconstituită de autor. De ce a fost supusă cenzurii comuniste VIDEO
Primul dublu-album scos în România a aparținut trupei Phoenix și se numește „Cantafabule”. A fost scos în urmă cu 49 de ani, însă creația artiștilor pentru copertă nu a trecut de cenzura vremii.

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.