„Încrederea o să fie cea mai mare problemă cu care o să se confrunte omenirea în următorii ani“ – interviu cu Cristian MOVILĂ

26 august 2020
„Încrederea o să fie cea mai mare problemă cu care o să se confrunte omenirea în următorii ani“ – interviu cu Cristian MOVILĂ png

Este fotograf, artist vizual și fondatorul Unfinished, un festival care pune accentul pe puterea comunității de a aduce un plus de valoare prin membrii săi. Am discutat cu Cristian Movilă despre consumul artei pe Internet, despre cum cîștigi încrederea participanților și cum se poate muta un festival din offline în online. Ediția a cincea a festivalului va avea loc în perioada 27 septembrie – 4 octombrie 2020. 

Timpul și încrederea sînt, spui tu, motoarele acestei noi ediții Unfinished. Cum ați gîndit festivalul de anul acesta?

Dacă te uiți în urmă, au fost ani în care am avut invitați oameni foarte cunoscuți, cum sunt Alvy Ray Smith, care a făcut Pixar-ul, sau Virgil Abloh, după care tinerii sunt înnebuniți. Au fost nume mari, dar noi nu am avut niciodată modelul acela în care atragem comunitatea prin anumiți speakeri, ci prin felul în care selectăm oamenii și valorile festivalului, toată experiența evenimentului. Așa, oricine poate să se ducă, dacă are bani, să-i ceară pe X, Y, Z și și-a făcut tot festivalul. La noi e un întreg concept în spate.

Aplicația pentru a participa ca spectator a fost deschisă acum cîteva luni (nici unul dintre speakeri nu fusese încă anunțat la momentul acestei discuții – n.r.). Am primit deja cîteva sute de cereri și deja am dat drumul la primele două-trei sute de oameni acceptați. Gîndește-te că oamenii ăștia nu știu nimic din ce-o să se întîmple anul asta. Au venit bazîndu-se doar pe încredere.

Cum ai ajuns totuși la această temă a încrederii?

Ideea mi-a venit în ianuarie, ascultînd un podcast despre probleme legate de încredere, unde era invitată Rachel Botsman (profesoară la Oxford, expertă în probleme legate de încredere și tehnologie – n.r.). M-a fascinat cum vorbea, pe multe paliere, de la încredere în relații, pînă la încrederea în Dumnezeu, în afaceri, în lideri. Am stabilit subiectul ăsta pentru ediția 2020, apoi a venit pandemia. S-au potrivit. Am dat tema pentru o problemă care o să ne preocupe cel puțin în următorii trei-cinci ani.

Cred că e vorba de fapt de ceva mult mai profund: nu discutăm doar despre încredere într-o comunitate ca a noastră, la Unfinished: noi sîntem într-un loc unde e fain să înveți, să crești, să afli alte lucruri, să cunoști valorile celorlalți. Încrederea o să fie cea mai mare problemă cu care o să se confrunte omenirea, de la încredere în lideri, pînă la încrederea în comunitățile unde locuim, dar și mai profund: încrederea în brand-uri, în tot ce consumăm, în noi înșine, o să fie erodată. Lumea nu mai are curajul azi să iasă în public. Ce vedem la mare și la restaurante e un procent infim față de populația mare. Cu asta o să ne confruntăm, cred, de-acum încolo. Sînt enorm de mulți bani acum pe piață, pentru că oamenii nu mai consumă, le e frică. Economia nu e ca în 2008, cînd nu erau bani în bănci. Acum sînt, dar oamenii nu au încredere, nu știu ce o să urmeze. Nici un lider, indiferent că face greșeli sau nu, încă nu știe cum o să reacționeze comunitatea țării sale la virusul ăsta. Nu există încă suficiente studii cît să se bazeze pe ceva clar.

Unfinished 2020 va avea loc în mare parte online. Se pot consuma cultura, arta, la fel de bine în mediul acesta?

Noi o să facem un hibrid. Am încercat să înțelegem ce se întîmplă, uitîndu-ne la ce s-a petrecut în pandemie și pînă acum din punct de vedere al webinar-elor, și ne-am dat seama că mai ales o comunitate ca a noastră n-ar consuma ore în șir de content. Cred că greșeala pe care o fac enorm de mulți e că nu înțeleg că în online e un pic de TV. Dacă nu știi să împachetezi corect content­-ul în stilul unui show TV, nu ai șanse, punct. Dacă te bazezi pe Zoom sau pe o singură imagine care îți arată doar capul speaker-ului și nu-i vezi corpul, mimica, indiferent cît de bun e, nu funcționează. Noi am învățat din chestia asta și vom face tot festivalul sub forma unui show TV, înregistrînd dinainte oriunde în lume se află invitații noștri, de la Brazilia, la New York, la California, pînă în Australia.

Apoi, am înțeles încă ceva: lumea e foarte ocupată. Să-ți dea cineva mai mult din timpul lui, mai multe ore – păi, nu se uită la un film întreg cap-coadă acasă. Și dacă e foarte bun, tot pune pauză, se duce la bucătărie, mănîncă ceva. Așa că am colaborat cu strategiștii din zona Netflix și, în loc să micșorăm festivalul, îl dilatăm: în loc de patru zile, îl facem de duminică pînă duminică, iar în fiecare zi dăm conținutul ca o masă, pentru că ce facem noi e ca hrana pentru suflet și minte. Încercăm să facem anumite clase de dimineață, altele imediat după prînz și încă ceva seara. O oră, o oră și jumătate maxim. Și așa, fiecare o să aibă timp de familie, de job. Noi venim către comunitatea noastră cu programul mulat după programul lor, nu invers. Nu va fi nevoie să anulezi întîlniri și job sau să găsești bonă. Prin asta cred că vom putea ajunge la mult mai multă lume decît dacă ar sta cîteva ore într-o sală să asculte conferințe.

Totuși, într-un festival fizic mai e și componenta socială, vorbești direct cu oamenii, nu neapărat cu speaker-ul, dar cu ceilalți participanți.

La noi se putea discuta direct și cu speaker-ul. Aveam prînzul și cina cu toată lumea, ca într-o familie mare. Dar o să putem face asta și online. Am creionat ceva și am avut noroc că în pandemie ne-am intersectat cu un start-up care, credem noi, o să fie noul mod de comunicare de acum încolo. Aceasta va fi platforma festivalului de anul ăsta. Felul în care interacționezi e diferit: de exemplu, cînd se termină o discuție, în funcție de cîți oameni apasă un buton, atît de tare se aud aplauzele. Vei putea simți și comunitatea online. Încercăm să facem cît mai ușor să fie consumat ceva cu adevărat meaningful.

Iar partea de hibrid constă în faptul că încercăm ca partea de instalație să fie totuși fizică, în Muzeul Național de Artă sau în fața sa, în piața de vizavi. În ultimele luni, eu am documentat în fotografii tot ce înseamnă pandemia. Am stat peste 70 de ore în secțiile de terapie intensivă. Stînd acolo, am văzut bolnavi care pur și simplu dictau medicilor ce să facă – nu știu dacă ai prins știrile cu fostul ofițer care-i scuipa pe medici, cel care a infectat un spital întreg după ce s-a întors cu amanta din Israel. Eram acolo și mi-am dat seama că-i lua pe medici, de dimineața pînă seara, nonstop, ca și cum i se cuvenea totul. Spunea: „Alo, ești aici pe banii mei, la cheremul meu“. Împreună cu Capucine Gros și cu Benedict Cumberbatch, am realizat acest răspuns al comunității noastre, un proiect intitulat Don’t take them for granted. Nu-ți spun foarte multe, pentru că vreau să-l lansăm atunci, în septembrie, cu tam-tam.

Ți-e frică de ceva legat de acest festival?

Întotdeauna ți-e frică și ai emoții vizavi de cum o să meargă, cum o să fie primit. Dar, fiind un festival complet organic și crescînd din pasiune și din visuri... Nu pot să zic că mi-e frică. Mi-e teamă că nu am timp destul să fac toate ideile pe care le avem acum, nu, de fapt, sînt conștient că nu o să am timp. O să-mi dau toată silința să fac tot ce e posibil, apoi transformăm tot ce înseamnă Unfinished într-o platformă de content continuu.

Deci aveți de gînd să duceți mai departe ideile pe care le aduce comunitatea voastră.

Faptul că trecem în online anul ăsta nu e neapărat ceva deosebit, mulți au făcut-o deja. Încercăm să lansăm curînd, poate chiar în toamnă, Unfinished Institute, care să facă în zona educațională ce facem acum cu festivalul. Unfinished a plecat de la o idee destul de simplă: cum înțelegi valoarea celorlalți. Gîndește-te că astăzi cînd termini un master de geografie, matematică sau filozofie, te duci drept înainte și încerci să-ți cauți un job în zona respectivă. Noi, însă, încercăm să „virusăm“ încă din timpul facultății ce înseamnă cu adevărat valoarea celorlalte materii de studiu sau specializări din viața ta. Pentru că doar așa putem cu adevărat să avem un impact major.

unfinished 2020 speakers jpg jpeg

Care e cea mai mare satisfacție a ta legată de acest festival?

Cred că-l fac în primul rînd pentru mine, pentru că învăț și descopăr – cel mai bine după festival – tot ce înseamnă, cînd mă uit la tot ce s-a filmat și s-a discutat. Pentru mine a fost și e o minune, în fiecare an, cînd mă uit la ce fel de oameni vin: de la artiști, la CEOs, la venture capitalists, la oameni care conduc business-uri incredibil de mari, filozofi, antreprenori, oameni de care nu te lovești neapărat la toate evenimentele din oraș, persoane cu totul și cu totul speciale. Mi se pare incredibil cînd îi văd: ei știu exact cine e în fața lor și pun întrebări foarte bune pe subiect. Plus, speaker-ii în sine. Eu consum enorm de mult content, și cred că de la asta pleacă totul: dacă mi-a plăcut un speaker pe care l-am ascultat undeva în afară sau într-un podcast, văd cît de mult se pregătește și cît de mult schimbă tot discursul pentru comunitatea noastră. Iar asta e mulțumirea mea. Sau cînd văd oameni total schimbați, mesaje de la oameni care au renunțat la joburi, și-au schimbat complet viața după o experiență avută la festival. Parcă era o sectă, cu oameni total schimbați, și oameni care nu-s neapărat gîdilați rapid de orice fel de content. Asta e, cred, satisfacția mea.

Există vreun lucru în care nu ai încredere?

Din păcate, nu am încredere în prea multe lucruri. Am încredere în Dumnezeu că o să fie alături de mine și c-o să mă ajute în ceea ce fac. Am încredere în echipa pe care am „virusat-o“ și am făcut-o să creadă cu adevărat în ce realizăm, am încredere enorm de multă în cei care au intrat ca parteneri alături de noi, care au stat lîngă noi atîta timp și mai ales acum. Și nu-i ușor să stai lîngă mine, pentru că sînt atent la extrem de multe detalii și, în acealși timp, sînt și haos. Dar, cumva, din haos iese ceva frumos.

E interesant că folosești ideea virusatului cu tentă pozitivă.

Și am zis asta înainte de pandemie, din păcate. E greu la început să pricepi cu adevărat conceptul și mai ales semnificația unei astfel de comunități. Ca să înțelegi cu adevărat, trebuie să participi.

Am fost șocat că au fost consumate conferințe și filmări din anii trecuți mai mult ca oricînd, pentru că lumea a înțeles și a vrut să înțeleagă ce e important pentru ei astăzi: familia, și abia pe locul nu știu cît e jobul. Dacă nu pricepem lucrul ăsta, care e foarte important, mai ales acum, cred că n-am înțeles nimic.

a consemnat Cristina ȘTEFAN

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Parteneri

Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.
Studenți USV Iași jpeg
Ajutor nesperat pentru elevi și studenți. Cei care învață în străinătate vor beneficia de asigurare medicală fără plata contribuției la stat
Este oficial! Elevii, studenţii şi studenții doctoranzi care urmează cursurile școlilor și universităților din străinătate vor beneficia de asigurare de sănătate fără plata contribuțiilor.
Inundaţii Bucureşti FOTO Inquam Photos Liviu Florin Albei
INTERVIU Cum pot fi prevenite inundațiile din mediul urban: de la „orașele-bureți” la asigurările de locuințe
Directorul general interimar al Institutul Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică pentru „Weekend Adevărul” modul în care poate fi evitată inundarea străzilor din orașe în perioadele ploioase.
bacalaureat jpg
Bacalaureat 2025, sesiunea din iarnă. Cum se va desfășura examenul de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română
În perioada 27-31 ianuarie 2025, elevii claselor a XII-a vor susține probele de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română și Limba maternă din cadrul examenului de Bacalaureat.
Stațiunea Straja  Foto Bunzac Media, Complex montana (11) jpg
Cele mai populare stațiuni montane din România. Unde se află destinațiile de iarnă ale Carpaților
Cele mai populare stațiuni montane din România se înșiruie de-a lungul văii Prahovei, însă locuri ca Munții Apuseni, Bucovina sau Valea Jiului atrag și ele nenumărați turiști.
vaci lapte (2) jpg
Se prăbușește „împărăția laptelui”. Seceta, scumpirile și munca plătită în bătaie de joc adâncesc sărăcia în lumea rurală
Seceta care aproape a lăsat animalele fără hrană, dar și prețul extrem de scăzut al litrului de lapte, la vânzare, sărăcește comunități întregi din România. Este vorba în special despre satele în care localnicii trăiesc aproape exclusiv din creșterea vacilor cu lapte.
Comorile Olteniei de sub Munte descoperite datorită Festivalului Licuricilor de la Costești Vâlcea Foto Colaj
Ce este „vacanța de formare” și de ce câștigă popularitate acest tip de călătorie. Skillcation în România
Un nou tip de vacanță câștigă tot mai mulți adepți la nivel global. Skillcation, vacanța de dezvoltare personală, poate fi comparată cu o tabără pentru adulți, în care participanții au ocazia să deprindă noi abilități, exersând activități pe care poate nu au avut ocazia să le experimenteze.
Copii fericiti FOTO Shutterstock
Copiii activi învață mai bine. Legătura dintre mișcare și rezultate la școală
Un adolescent din șapte la nivel global se confruntă cu o afecțiune mintală, iar în acest context, se caută tot mai multe soluții de prevenire. Surprinzător, cercetările recente sugerează că activitatea fizică ar putea fi cheia unei abordări simple, dar extrem de eficiente.
Inundatii Slobozia Conachi  Foto Inquam Photos   George Calin (2) jpg
INTERVIU Cum ar putea fi prevenite inundațiile: „O soluție rentabilă este să folosim natura ca parte a protecției”
Directorul general interimar al Institutului Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică modul în care pot fi gestionate mai eficient resursele de apă astfel încât riscul de inundații sau secete să scadă semnificativ.