„Încrederea o să fie cea mai mare problemă cu care o să se confrunte omenirea în următorii ani“ – interviu cu Cristian MOVILĂ

26 august 2020
„Încrederea o să fie cea mai mare problemă cu care o să se confrunte omenirea în următorii ani“ – interviu cu Cristian MOVILĂ png

Este fotograf, artist vizual și fondatorul Unfinished, un festival care pune accentul pe puterea comunității de a aduce un plus de valoare prin membrii săi. Am discutat cu Cristian Movilă despre consumul artei pe Internet, despre cum cîștigi încrederea participanților și cum se poate muta un festival din offline în online. Ediția a cincea a festivalului va avea loc în perioada 27 septembrie – 4 octombrie 2020. 

Timpul și încrederea sînt, spui tu, motoarele acestei noi ediții Unfinished. Cum ați gîndit festivalul de anul acesta?

Dacă te uiți în urmă, au fost ani în care am avut invitați oameni foarte cunoscuți, cum sunt Alvy Ray Smith, care a făcut Pixar-ul, sau Virgil Abloh, după care tinerii sunt înnebuniți. Au fost nume mari, dar noi nu am avut niciodată modelul acela în care atragem comunitatea prin anumiți speakeri, ci prin felul în care selectăm oamenii și valorile festivalului, toată experiența evenimentului. Așa, oricine poate să se ducă, dacă are bani, să-i ceară pe X, Y, Z și și-a făcut tot festivalul. La noi e un întreg concept în spate.

Aplicația pentru a participa ca spectator a fost deschisă acum cîteva luni (nici unul dintre speakeri nu fusese încă anunțat la momentul acestei discuții – n.r.). Am primit deja cîteva sute de cereri și deja am dat drumul la primele două-trei sute de oameni acceptați. Gîndește-te că oamenii ăștia nu știu nimic din ce-o să se întîmple anul asta. Au venit bazîndu-se doar pe încredere.

Cum ai ajuns totuși la această temă a încrederii?

Ideea mi-a venit în ianuarie, ascultînd un podcast despre probleme legate de încredere, unde era invitată Rachel Botsman (profesoară la Oxford, expertă în probleme legate de încredere și tehnologie – n.r.). M-a fascinat cum vorbea, pe multe paliere, de la încredere în relații, pînă la încrederea în Dumnezeu, în afaceri, în lideri. Am stabilit subiectul ăsta pentru ediția 2020, apoi a venit pandemia. S-au potrivit. Am dat tema pentru o problemă care o să ne preocupe cel puțin în următorii trei-cinci ani.

Cred că e vorba de fapt de ceva mult mai profund: nu discutăm doar despre încredere într-o comunitate ca a noastră, la Unfinished: noi sîntem într-un loc unde e fain să înveți, să crești, să afli alte lucruri, să cunoști valorile celorlalți. Încrederea o să fie cea mai mare problemă cu care o să se confrunte omenirea, de la încredere în lideri, pînă la încrederea în comunitățile unde locuim, dar și mai profund: încrederea în brand-uri, în tot ce consumăm, în noi înșine, o să fie erodată. Lumea nu mai are curajul azi să iasă în public. Ce vedem la mare și la restaurante e un procent infim față de populația mare. Cu asta o să ne confruntăm, cred, de-acum încolo. Sînt enorm de mulți bani acum pe piață, pentru că oamenii nu mai consumă, le e frică. Economia nu e ca în 2008, cînd nu erau bani în bănci. Acum sînt, dar oamenii nu au încredere, nu știu ce o să urmeze. Nici un lider, indiferent că face greșeli sau nu, încă nu știe cum o să reacționeze comunitatea țării sale la virusul ăsta. Nu există încă suficiente studii cît să se bazeze pe ceva clar.

Unfinished 2020 va avea loc în mare parte online. Se pot consuma cultura, arta, la fel de bine în mediul acesta?

Noi o să facem un hibrid. Am încercat să înțelegem ce se întîmplă, uitîndu-ne la ce s-a petrecut în pandemie și pînă acum din punct de vedere al webinar-elor, și ne-am dat seama că mai ales o comunitate ca a noastră n-ar consuma ore în șir de content. Cred că greșeala pe care o fac enorm de mulți e că nu înțeleg că în online e un pic de TV. Dacă nu știi să împachetezi corect content­-ul în stilul unui show TV, nu ai șanse, punct. Dacă te bazezi pe Zoom sau pe o singură imagine care îți arată doar capul speaker-ului și nu-i vezi corpul, mimica, indiferent cît de bun e, nu funcționează. Noi am învățat din chestia asta și vom face tot festivalul sub forma unui show TV, înregistrînd dinainte oriunde în lume se află invitații noștri, de la Brazilia, la New York, la California, pînă în Australia.

Apoi, am înțeles încă ceva: lumea e foarte ocupată. Să-ți dea cineva mai mult din timpul lui, mai multe ore – păi, nu se uită la un film întreg cap-coadă acasă. Și dacă e foarte bun, tot pune pauză, se duce la bucătărie, mănîncă ceva. Așa că am colaborat cu strategiștii din zona Netflix și, în loc să micșorăm festivalul, îl dilatăm: în loc de patru zile, îl facem de duminică pînă duminică, iar în fiecare zi dăm conținutul ca o masă, pentru că ce facem noi e ca hrana pentru suflet și minte. Încercăm să facem anumite clase de dimineață, altele imediat după prînz și încă ceva seara. O oră, o oră și jumătate maxim. Și așa, fiecare o să aibă timp de familie, de job. Noi venim către comunitatea noastră cu programul mulat după programul lor, nu invers. Nu va fi nevoie să anulezi întîlniri și job sau să găsești bonă. Prin asta cred că vom putea ajunge la mult mai multă lume decît dacă ar sta cîteva ore într-o sală să asculte conferințe.

Totuși, într-un festival fizic mai e și componenta socială, vorbești direct cu oamenii, nu neapărat cu speaker-ul, dar cu ceilalți participanți.

La noi se putea discuta direct și cu speaker-ul. Aveam prînzul și cina cu toată lumea, ca într-o familie mare. Dar o să putem face asta și online. Am creionat ceva și am avut noroc că în pandemie ne-am intersectat cu un start-up care, credem noi, o să fie noul mod de comunicare de acum încolo. Aceasta va fi platforma festivalului de anul ăsta. Felul în care interacționezi e diferit: de exemplu, cînd se termină o discuție, în funcție de cîți oameni apasă un buton, atît de tare se aud aplauzele. Vei putea simți și comunitatea online. Încercăm să facem cît mai ușor să fie consumat ceva cu adevărat meaningful.

Iar partea de hibrid constă în faptul că încercăm ca partea de instalație să fie totuși fizică, în Muzeul Național de Artă sau în fața sa, în piața de vizavi. În ultimele luni, eu am documentat în fotografii tot ce înseamnă pandemia. Am stat peste 70 de ore în secțiile de terapie intensivă. Stînd acolo, am văzut bolnavi care pur și simplu dictau medicilor ce să facă – nu știu dacă ai prins știrile cu fostul ofițer care-i scuipa pe medici, cel care a infectat un spital întreg după ce s-a întors cu amanta din Israel. Eram acolo și mi-am dat seama că-i lua pe medici, de dimineața pînă seara, nonstop, ca și cum i se cuvenea totul. Spunea: „Alo, ești aici pe banii mei, la cheremul meu“. Împreună cu Capucine Gros și cu Benedict Cumberbatch, am realizat acest răspuns al comunității noastre, un proiect intitulat Don’t take them for granted. Nu-ți spun foarte multe, pentru că vreau să-l lansăm atunci, în septembrie, cu tam-tam.

Ți-e frică de ceva legat de acest festival?

Întotdeauna ți-e frică și ai emoții vizavi de cum o să meargă, cum o să fie primit. Dar, fiind un festival complet organic și crescînd din pasiune și din visuri... Nu pot să zic că mi-e frică. Mi-e teamă că nu am timp destul să fac toate ideile pe care le avem acum, nu, de fapt, sînt conștient că nu o să am timp. O să-mi dau toată silința să fac tot ce e posibil, apoi transformăm tot ce înseamnă Unfinished într-o platformă de content continuu.

Deci aveți de gînd să duceți mai departe ideile pe care le aduce comunitatea voastră.

Faptul că trecem în online anul ăsta nu e neapărat ceva deosebit, mulți au făcut-o deja. Încercăm să lansăm curînd, poate chiar în toamnă, Unfinished Institute, care să facă în zona educațională ce facem acum cu festivalul. Unfinished a plecat de la o idee destul de simplă: cum înțelegi valoarea celorlalți. Gîndește-te că astăzi cînd termini un master de geografie, matematică sau filozofie, te duci drept înainte și încerci să-ți cauți un job în zona respectivă. Noi, însă, încercăm să „virusăm“ încă din timpul facultății ce înseamnă cu adevărat valoarea celorlalte materii de studiu sau specializări din viața ta. Pentru că doar așa putem cu adevărat să avem un impact major.

unfinished 2020 speakers jpg jpeg

Care e cea mai mare satisfacție a ta legată de acest festival?

Cred că-l fac în primul rînd pentru mine, pentru că învăț și descopăr – cel mai bine după festival – tot ce înseamnă, cînd mă uit la tot ce s-a filmat și s-a discutat. Pentru mine a fost și e o minune, în fiecare an, cînd mă uit la ce fel de oameni vin: de la artiști, la CEOs, la venture capitalists, la oameni care conduc business-uri incredibil de mari, filozofi, antreprenori, oameni de care nu te lovești neapărat la toate evenimentele din oraș, persoane cu totul și cu totul speciale. Mi se pare incredibil cînd îi văd: ei știu exact cine e în fața lor și pun întrebări foarte bune pe subiect. Plus, speaker-ii în sine. Eu consum enorm de mult content, și cred că de la asta pleacă totul: dacă mi-a plăcut un speaker pe care l-am ascultat undeva în afară sau într-un podcast, văd cît de mult se pregătește și cît de mult schimbă tot discursul pentru comunitatea noastră. Iar asta e mulțumirea mea. Sau cînd văd oameni total schimbați, mesaje de la oameni care au renunțat la joburi, și-au schimbat complet viața după o experiență avută la festival. Parcă era o sectă, cu oameni total schimbați, și oameni care nu-s neapărat gîdilați rapid de orice fel de content. Asta e, cred, satisfacția mea.

Există vreun lucru în care nu ai încredere?

Din păcate, nu am încredere în prea multe lucruri. Am încredere în Dumnezeu că o să fie alături de mine și c-o să mă ajute în ceea ce fac. Am încredere în echipa pe care am „virusat-o“ și am făcut-o să creadă cu adevărat în ce realizăm, am încredere enorm de multă în cei care au intrat ca parteneri alături de noi, care au stat lîngă noi atîta timp și mai ales acum. Și nu-i ușor să stai lîngă mine, pentru că sînt atent la extrem de multe detalii și, în acealși timp, sînt și haos. Dar, cumva, din haos iese ceva frumos.

E interesant că folosești ideea virusatului cu tentă pozitivă.

Și am zis asta înainte de pandemie, din păcate. E greu la început să pricepi cu adevărat conceptul și mai ales semnificația unei astfel de comunități. Ca să înțelegi cu adevărat, trebuie să participi.

Am fost șocat că au fost consumate conferințe și filmări din anii trecuți mai mult ca oricînd, pentru că lumea a înțeles și a vrut să înțeleagă ce e important pentru ei astăzi: familia, și abia pe locul nu știu cît e jobul. Dacă nu pricepem lucrul ăsta, care e foarte important, mai ales acum, cred că n-am înțeles nimic.

a consemnat Cristina ȘTEFAN

vitamina c jpg
3 ingrediente miraculoase pentru sănătatea și frumusețea pielii. Și nu numai...
Hrănirea și hidratarea corectă a pielii sînt gesturi esențiale pentru ca aceasta să aibă mereu un aspect sănătos și strălucitor.
protectieficat (2) jpg
În ce fel își pun amprenta asupra sănătății tale ospățurile de sărbători și ce te-ar putea ajuta să-ți recapeți starea de bine
În fiecare an, mesele de sărbători duc la o creștere a numărului de cazuri de anumite afecțiuni, riscurile mai mari fiind mai ales pentru persoanele a căror stare de sănătate este deja fragilă.
Key visual Tur public larg 28 ian jpeg
Open Hearts for Ukraine
Primul tur ghidat al monumentelor create de 24 de tineri refugiați din Ucraina în patru muzee din București
bo popescu4 jpg
de fiecare dată vine iarna
pentru că de fiecare dată vine iarna  cînd avem nevoie de emoții
curs de programare (1) jpg
Cel mai bun curs de programare NU e un curs. Obții primul job în 8 luni, garantat!
O ofertă de nerefuzat, pe care nu o vei mai întîlni în cazul niciunui alt curs de programare.
poster Spoken Word Sessions 15 01 png
SWORDS: Ronin Terente și Lena Chilari în dialog cu Cosmin Perța
Seria de evenimente SWORDS - Spoken Word Sessions continuă la început de an cu doi perfomeri din Republica Moldova.
blonde woman blogger is showing how make up use cosmetics jpg
La ce să fii atentă atunci cînd îți alegi produsele pentru machiaj
Produsele cosmetice au rol foarte important, pe lîngă faptul că ele ajută la conturarea trăsăturilor feței, ele ajută și la regenerarea pielii.
hanorace dama(1) jpg
Hanorace cu glugă fără fermoar pentru femei la modă
Se pare că a decide ce hanorace pentru femei ar trebui să fie în garderoba noastră pare ușor.
IMG 8731 1 jpg
Coșurile cadou, darurile care nu se demodează, indiferent de ocazie!
În primul rînd, coșurile cadou aduc nu unul, ci mai multe bucurii laolaltă. Cînd alegi un coș cadou, nu optezi pentru simple obiecte, ci oferi, de fapt, experiențe memorabile!
infinitul intr o trestie png
vizual toni grecu jpg
Serile Enayati Medical City, ediția a III-a: Terapia rîsului, discuție cu Sever Voinescu și Toni Grecu
Serile Enayati Medical City continuă în 7 decembrie 2022, începînd cu ora 19.00 în cadrul Enayati Medical City!
poster Tess Parks 3 12 jpg
Recomandări de week-end
Artista canadiană Tess Parks concertează în premieră la București.
pre ul uniswap cand este cel mai bun moment sa cumperi uni  dilemaveche png
Prețul Uniswap: Cînd este cel mai bun moment să cumperi UNI?
Pur și simplu cumperi monede cînd prețul Uniswap este scăzut și le vinzi cînd prețul este ridicat.
dylan gillis KdeqA3aTnBY unsplash jpg
Scurt ghid despre cultura și structura organizațională
Construirea unei culturi și structuri organizaționale sănătoase și pozitive nu este o sarcină ușoara, dar orice organizație o poate realiza.
floraria online bloomeria livrare flori jpg
Ești o persoană creativă și pasionată de beauty Vezi ce job ți se potrivește! jpg
Proiectul Open Museums Open Hearts jpg
„Rădăcini și visuri” ale tinerilor din Ucraina
De joi, 27 octombrie, pînă la finalul lunii noiembrie, 40 de tineri din Ucraina cu vîrstă cuprinsă între 15-18 ani sînt invitați să participe la etapa a doua a proiectului Open Museums Open Hearts.
Red Bull Dance Your Style 2022 (1) jpg
16 dintre cei mai buni dansatori români se duelează pentru un loc în Finala Mondială din Africa de Sud
O demonstrație în forță, de o energie molipsitoare, Red Bull Dance Your Style este o competiție internațională de all-styles street-dance, cu evenimente în peste 30 de țări.
Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o Casa   Bucuresti 15 octombrie 2022 (17) jpg
Soluții pentru problemele de patrimoniu, indentificate în Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
La finalul săptămînii trecute, la București, timp de mai bine de șase ore, în patru sesiuni de masterclass, arhitecți, specialiști și profesioniști implicați în restaurarea și valorificarea caselor istorice au luat parte la Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”.
pexels ylanite koppens 744969 jpg
Sugestii de cadouri care pot fi oferite angajaților
Ești om de afaceri, ceea ce înseamnă că ești conștient că fără dedicarea, experiența și profesionalismul salariaților tăi, firma ar fi avut destul de mult de suferit.
Vizual Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o casa 15 octombrie 2022 jpg
Valorizarea clădirilor istorice, în centrul primului Masterclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
Cine ascultă o casă?”, proiectul care își propune să ofere exemple de bune practici de la cei care „au ascultat o clădire” în beneficiul comunității și al protejării clădirilor istorice, invită experții, autoritățile și pe toți cei interesați de patrimoniu pentru o zi de Masterclass, în București.
 SF 6065 JPG
Karpatia Horse Show 2022: șapte premii pentru România, 15 mii de spectatori și o atmosferă chic!
Un weekend de excepție si un „salt” important pentru Karpatia Horse Show, cu ocazia celei de-a VII-a ediții desfășurate pe Domeniul Cantacuzino din Florești (Prahova).
Scoala de la Piscu la Premiile Europa Nostra 2022 (1) jpg
Premiu Europa Nostra 2022 acordat Muzeului-Atelier Școala de la Piscu
Luni, pe 26 septembrie, în clădirea Operei de Stat din Praga, a avut loc ceremonia de acordare a distincțiilor European Heritage Awards, organizată de Comisia Europeană și Europa Nostra în cinstea cîștigătorilor Europa Nostra Awards 2022.
NEI jpg
NEC: Naționalism, populism, fascism și (in)stabilitate democratică în Europa de Est
Colegiul Noua Europă-Institut de Studii Avansate (NEC) vă invită la workshop-ul „Naționalism, populism, fascism și (in)stabilitate democratică în Europa de Est. Continuitate și transformări istorice”, care va avea loc miercuri, 28 septembrie 2022, ora 9:30, în sala de conferințe a Colegiului.

Adevarul.ro

image
Fost membru CNA, atac la adresa unui concurent de la Românii au talent. Ce răspunde mama băiețelului luat în vizor
Mama lui Rareș Prisacariu, băiețelul care a primit Golden Buzz-ul la emisiunea Românii au talent a răspuns la reacția dură pe care Radu Herjeu, fost membru CNA, a avut-o după emisiune.
image
Clujul depășește la PIB orașe similare din Estul Europei. „Percepția e una, realitatea e alta”
Zona Metropolitană Cluj a depășit, în ceea ce privește Produsul Intern Brut, zone metropolitane din jurul altor orașe similare din țări estice. Economistul Radu Nechita explică de ce clujenilor nu li se pare că ar trăi mai bine.
image
Marius Manole, în șoc hipotermic pe scenă!
„Ce avem noi aici?”, o piesă de teatru scrisă și regizată de Lia Bugnar, jucată de Carmen Tănase, Maria Obretin și Marius Manole, a fost un succes deplin la Birmingham, unde spectatorii nici măcar n-au observat că Marius Manole a intrat șoc hipotermic.

HIstoria.ro

image
Caragiale: un client râvnit, dar un cârciumar prost VIDEO
Caragiale: un client râvnit, un cârciumar prost
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.
image
Moștenirea fabuloasă a lui Heinrich Schliemann, descoperitorul Troiei
Când, în 1891, i s-a citit testamentul, s-a dovedit că Heinrich Schliemann lăsase în urmă o moștenire (apropo de lichidități, judecând după valoarea de azi) de aproximativ 100 de milioane de euro.