Gusturi şi criterii

9 februarie 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dacă a ratat dintr-un motiv sau altul spectacolul de premieră şi vrea totuşi să fie la curent cu ce se întîmplă, cronicarul de teatru merge la o reprezentaţie obişnuită, stînd alături de plătitorii de bilet care vor satisfacţii pe măsura acestui preţ. Dacă unele persoane au venit să rîdă, apoi rîd, indiferent de ce se întîmplă pe scenă. Dacă alte persoane nu vor să piardă legătura cu agenda telefonică, lasă mobilul deschis şi răspund chemărilor. Cei veniţi să se amuze consideră că întîmplarea face parte din spectacol şi beneficiază de o porţie de rîs suplimentar. Unii spectatori şi-au făcut educaţia privind televizorul, ei şopocăiesc tot timpul, comentează, emit ipoteze cu privire la ceea ce se va întîmpla. Unii oameni merg la teatru din instinct de conservare: pentru că îşi aduc aminte de emoţiile încercate odată, alţii - pentru că în mediul unde funcţionează acest mod de petrecere a timpului liber este valorizat, există şi o categorie gata să repete o experienţă agreabilă, există şi amatori de noi experienţe, iar dialogul cu scena poate fi una dintre ele, altora drumul spre scenă li se pare o scurtătură spre glorie care nu presupune în mod necesar alfabetizarea... Se mai pot adăuga fel şi fel de motive şi impulsuri, dar stăruie senzaţia că s-a întrerupt circuitul normal, cel care leagă informaţia despre teatru cu cronica teatrală şi cu realitatea scenică. Cînd facem lista spectacolelor de succes (vîndute pînă la ultimul loc, indiferent de ziua săptămînii cînd sînt programate), observăm că ele nu au decît o vagă legătură cu Premiile UNITER, cu selecţia de la festivalurile naţionale sau locale, cu premiile, cu topurile stabilite de critici, cu instituţiile formale sau informale producătoare de ierarhizări. Criteriile care ţin spectacolele pe afiş - în sălile mari, să le zicem burgheze - se leagă de bursa actorilor, de propaganda din gură în gură. Pentru spaţiile neconvenţionale funcţionează zvonul despre caracterul şocant al evenimentului, atrăgător dintotdeauna, deşi a dispărut un puternic stimul de propagandă teatrală: faima celui interzis de cenzură. ŞAPTE SERI, 24-FUN, TIMEOUT Sînt greu de inventariat căile parcurse de actualii şi viitorii amatori de teatru pentru a face cunoştinţă cu oferta. În Bucureşti există trei reviste, cu o bună răspîndire, dedicate exclusiv recomandărilor pentru timpul liber: Şapte seri, 24- Fun şi TimeOut. În primele două, este prezentă informaţia strict necesară: autorul, titlul, sala, cu adresă şi număr de telefon, ziua săptămînii şi ora de începere a spectacolului, preţul biletului. Rubricile dedicate explicit sau implicit fenomenului sînt comentarii fără prea mare legătură cu viaţa curentă a scenei. Cea mai ambiţioasă este TimeOut: bilunar, în afară de o cronică de specialitate, teatrului i se dedică lista exhaustivă a spectacolelor din intervalul de timp dat, listă împodobită cu steluţe şi dotată cu ceea ce ar trebui să fie scurte recomandări. Criteriile acordării numărului de steluţe - şase posibile, în mod real cel mai prost spectacol are două, cel mai bun, cinci - sînt greu de descifrat, dar ceea ce se vede cu ochiul liber este desăvîrşita neconcordanţă între nota acordată şi caracterizare: despre Noiembrie (spectacol al Naţionalului bucureştean) ni se pune că "Olga Tudorache radiază de energie", iar "dialogul despre adevăr şi iubire este condus cu fineţe de marea actriţă". Atunci de ce doar două steluţe? Mai sînt şi alte nedumeriri, şi din nou inevitabilul Take, Ianke şi Cadîr încurcă orice încercare de concluzie raţională: în recomandare ni se spune că e o comedie perfectă pentru ieşire la teatru cu familia, dar i se dau nişte biete trei steluţe. Atîta tot pentru perfecţiune?! Ori prezenţa familiei coboară nivelul estetic? Recomandarea în acest context ar trebui să se limiteze la o scurtă şi obiectivă relatare a subiectului (gen jurnalistic extrem de pretenţios), fără imposibile aspiraţii de exprimare a personalităţii criticului. În presa cotidiană, cronica teatrală - cu cîteva notabile excepţii: Gândul, Cotidianul, Ziua - e absentă. Abundă "informaţia" teatrală, uneori departe de adevăr: pentru a se demonstra eşecul lui Ion Caramitru ca director al Naţionalului bucureştean, i se atribuie acestui teatru un spectacol al Teatrului "Sică Alexandrescu" din Braşov (Evenimentul zilei). Cînd nu e o înşiruire de titluri şi autori, ni se povesteşte viaţa celor consideraţi a fi vedete - uneori persoane fără nici un trecut, dar mai ales fără nici un viitor teatral -, se fac jocuri de cuvinte, bancuri, se promit trupuri dezbrăcate şi alte "surprize" de gen. Cînd te aştepţi mai puţin, la capătul unei fraze unde ni se spune care e felul de mîncare preferat de regizor, apare o apreciere referitoare la structura de imagini a spectacolului. E o combinaţie indigestă şi atît informaţia cît şi aprecierea îşi ratează scopul: nu-i informează pe eventualii spectatori la ce să se aştepte cînd merg la un spectacol sau altul. La acest capitol rămîne de adăugat că posturile de radio şi de televiziune, cînd se ocupă de teatru, îi invită în studio pe autori şi urmează "laudă-mă, gură!" pe diverse voci; în emisiunile specializate, relicve ale unor preocupări sistematice, discuţia se duce între cunoscători, uneori legaţi prin indestructibile relaţii de prietenie. Cînd aceste relaţii se năruie, ele sînt înlocuite cu altele, la fel de indestructibile. În teatru, oamenii singuri nu au o viaţă creatoare lungă. CRISTINA BAZAVAN ŞI CRONICARUL DE LA THE NEW YORK TIMES Descrierea a ceea urmează să vadă sau eventuale explicaţii în legătură cu ce au văzut, aşteaptă spectatorii şi de la criticii (cronicarii) teatrali. Pe la colţuri, toată lumea e nemulţumită de prestaţia lor, dar a existat un om care şi-a exprimat public nemulţumirea, Cristina Bazavan: "Mă duc rar la teatru pentru că m-am fript cu montările româneşti şi suflu-n orice piesă, dar şi pentru că, rareori, găsesc în cronicile de specialitate ceva care să mă convingă să intru în sălile de teatru. E motivul pentru care astăzi, în ziua deschiderii Festivalului Naţional de Teatru, vreau să vă spun dvs., criticilor de profil, oful meu. Nu sînt din lumea teatrului, nu am studii de specialitate, nu ştiu mai mult de 10 nume de actori şi regizori de acum 50 de ani. Sînt un spectator obişnuit, care merge la teatru de bucurie, ca să simtă o energie specială, ca să se minuneze cum între el şi cei de pe scenă se creează un flux prin care se transmit, în dublu sens, emoţiile. Dar sînt un spectator care, din cauza "scrierilor" dvs., nu are repere ca să poată alege unde să meargă" (Liternet). Mai departe ea reproşează criticilor că opiniile lor sînt determinate de relaţiile prieteneşti cu artiştii şi că folosesc neologisme cum ar fi "abulic", "aprehensiune", "soporifică". Ar fi trebuit să fie emoţionat. Nu prea e. Că n-are studii de specialitate e, probabil, adevărat. Că nu e din lumea teatrului e un fel de a spune. Cristina Bazavan scrie în Jurnalul naţional cronici de film, pe Liternet pot fi citite cronicile ei de teatru, recent a semnat tot acolo un jurnal de creaţie al spectacolului Pescăruşul de Cehov, elaborat de regizorul Andrei Şerban la Sibiu. Ne informează că răspunde de felul cum este oglindit teatrul în revista Tabu. Minunat. În revista Tabu. teatrul nu este oglindit. (Teatrul în general, nu Andrei Şerban personal.) Toată zarva cu scrisoarea a fost o modalitate de a-şi anunţa prezenţa într-un spaţiu nefrecventat, dar detestat. Ceea ce nu înseamnă că absenţa autorităţii criticii de teatru nu este un factor care contribuie la ruperea legăturilor dintre teatru şi public. Este frecvent evocat cronicarul legendar de la The New York Times: se spune că prin cronica apărută a doua zi după premieră el distrugea sau dădea certificat de existenţă unui spectacol. Mă sîcîie o întrebare din amonte: care e în România ziarul de mare tiraj cu autoritatea politică şi intelectuală necesară pentru acceptarea şi susţinerea unor asemenea opinii tranşante? În susţinerea sau desfiinţarea unui spectacol nu intră doar considerente legate de ego-ul permanent inflamat al creatorilor, ci şi chestii cu bani. Pe urmă: nu cred că scopul vieţii unui cronicar este o asemenea acţiune directă în cotidianul teatral. Omului obişnuit să meargă la teatru ar trebui să i se ofere posibilitatea ca, în ziarul citit, nu în primul rînd de dragul cronicii teatrale, să afle ce crede cutare despre un spectacol şi să aibă posibilitatea să verifice dacă se potrivesc în gusturi şi opinii. Celui care nu are acest obicei, să i se stîrnească acum curiozitatea pentru un gen de distracţie care uneori te poate pune pe gînduri. Are dreptate Cristina Bazavan cînd îi cerea cronicarului de teatru să scrie inteligibil şi să-şi formuleze limpede opiniile. Nu e un rezultat uşor de atins în absenţa studiilor. Din acest punct ar trebui să înceapă discuţia importantă şi serioasă despre prezenţa noii dramaturgii româneşti şi străine, despre obsesiile şi viziunile regizorale, despre limbajul teatral, despre tradiţie şi inovaţie, despre actorii minunaţi care stau stagiuni de-a rîndul pe margine, despre aptitudinea cronicarului de a deosebi un spectacol bun de unul gustos, despre puterea de a duce bunele intenţii spre un final public verificabil. Altădată. (M. B.)

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Cât de mult ne influențează emoțiile destinul. Psiholog: „Cine le stăpânește, își controlează cu adevărat viața”
Nu punem mare preț pe forța emoțiilor, considerând că, de fapt, gândurile și programele mentale sunt cele care ne controlează destinul. Acest lucru este adevărat doar într-o anumită măsură, pentru că stările pe care le experimentăm zilnic au un rol determinant în viața personală și profesională.
image
Cel mai mare inamic al speciei umane. Are numai 6 mm, dar ucide anual aproape un milion de oameni
Cel mai mare inamic al umanității este de fapt o insectă banală, pe care o întâlnim inclusiv în România. Țânțarul este responsabil de moartea a 830.000 de oameni anual, iar specialiștii consideră că această insectă prin efectele produse a schimbat efectiv istoria umanității.
image
Tânăra care a făcut un scop în viață din a-i ajuta pe alții. Bistro-ul ei social, loc de întâlnire al celor ce vor să ajute
Când dorința de a face bine întâlnește inteligența umană, iese un bistro social. O tânără din Baia Mare a pus bazele unei astfel de afaceri tocmai din dorința de a face bine. Despre inteligența ei ne-a convins în momentul în care a început să vorbească despre această afacere, făcută pentru a ajuta

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.