French Cancan

Georgiana MADIN
21 februarie 2013
French Cancan jpeg

Filmul „French Cancan” (1955), realizat de Jean Renoir, rulează joi 21 februarie 2013 de la orele 19.00 (în versiunea originală cu subtitluri în limba engleză) în sala de cinema a UNATC, în cadrul Cineclubului Film Menu. Discuţia ulterioară proiecţiei va fi moderată de Georgiana Madin şi Anca Tăbleţ. Intrarea la proiecţie şi la dezbaterea ulterioară este liberă.

În anii ’50, când Jean Renoir se întorcea în Franța după mai bine de un deceniu petrecut în exil la Hollywood, cinematecile franceze deja organizau retrospective cu filmele lui din anii ’30, prevestind un sfîrșit de carieră pe care regizorul avea să îl răstoarne - însă nu revenind la (neo)realismul specific filmelor care îl consacraseră („Regula jocului”, „La Grande Illusion”, „La bete humaine”) și care făceau subiectul retrospectivelor, ci abordând o artă pe care o disprețuise înainte de cel de-al Doilea Război Mondial, teatrul, dar care îi devine o sursă de inspirație și pentru ecran. 

Debutînd pe scenă în anul 1954 cu piesa „Julius Caesar” (după Shakespeare), Renoir nu se limitează în noua cochetărie la cortinele roșii, ci o transferă în laitmotivele unei trilogii alcătuite din filmele „La carrosse d’or” (1953), „French Cancan” (1954) și „Elena et les hommes” (1956), toate trei plasate în epoci marcate de supremația artei spectacolului. Deși aparent neplanificate într-o trilogie, cele trei filme sunt unite atât de împrumuturi din commedia dell’arte, cât și de o afirmație plasată în subsol și ilustrată de mișcările de aparat, care șoptește în mod repetitiv spectatorului că scena e viața însăși (sau viceversa). De altfel, primul film din serie, cu Anna Magnani în rolul principal, debutează cu un cadru care ilustrează metaforic evoluția dinspre teatru spre cinema – mai întîi, camera se află în poziția spectatorului în scaunul de la teatru, urmînd să se apropie de scenă, să se suprapună cu ea și de aici să înceapă o largă desfășurare de decoruri, construind o multidimensionalitate specifică filmului.

„French Cancan”, unul dintre cele mai vivace filme marca Renoir, e mai subversiv în această direcție și mai puțin infuzat de teatru decît de energia cabaretului și de motive de musical, păstrînd însă metafora scenei. Sub forma unei așa-zise comedii muzicale realizate în pasteluri și tonuri mai stridente de Technicolor, Parisul sfârșitului de secol al XIX-lea (mai precis, cartierul Montmartre) e înfățișat odată prin privirea blîndă și directă a lui Jean Renoir, care la rîndul său împrumută din viziunea pictorială impresionistă a tatălui său, Auguste, asupra epocii. Dacă ancorele scenografice și culorile nu sunt destul de convingătoare, ilustratele din genericul de început plasează și ele acțiunea în timpul lui Toulouse Lautrec, în care, comentează Renoir prin mici tușe de culoare, damele leșină atunci cînd vor să schimbe o situație, iar fetele nemăritate din clasa de jos sunt tranzacționate de mamele impresarilor artistici. Povestea – mai mult o joacă între situații și personaje, așa cum îi este specific lui Renoir – e inspirată din realitate și prezintă geneza celebrului cabaret Le Moulin Rouge, motivată de contextul socio-cultural care impunea apariția unei noi forme de spectacol, de divertissement. 

Danglard (Jean Gabin, într-o variantă de seducător puțin domolită), directorul unui cabaret numit L’ecran chinoise, realizează că spectacolul languros dat de iubita lui, focoasa Lola (Maria Félix), pe această scenă e din ce în ce mai prăfuit și mai tărăgănat, așa că întrevede ocazia de a relansa și de a perfecționa curajosul dans can-can, integrîndu-l într-un spectacol numit, bineînțeles, „French Cancan”. Din acest motiv, Danglard o recrutează  pe Nini (Françoise Arnoul), cu care dansează întîmplător la o serată și care are talent nativ. Între cei doi se naște o idilă care, prin geloziile provocate de ambele părți, amenință reușita spectacolului. În acest sens, intriga e asemănătoare celei specifice musicalurilor, în care de la început e anunțată pregătirea unui spectacol răsunător, iar împlinirea personajelor și suspansul atîrnă de depășirea obstacolelor în vederea atingerii acestui țel. Doar că aici, în contrast cu alte filme de gen, drama e înlocuită de autodetașare, idilele sunt multe și efemere mai pentru toată lumea, iar energia conflictelor dintre personaje e valorificată în favoarea spectacolului, astfel încît obstacolele devin prilej de glumă. Însuși Danglard se răstește într-o secvență la Lola, spunându-i că tocmai meschinăria ei din viața de zi cu zi îi asigură un rol în fiecare spectacol al lui. Și tirada lui Danglard de la final, cînd Nini refuză să mai joace, are menirea de a banaliza trăirea individuală, atunci cînd în joc e o miză mult mai mare – satisfacerea setei publicului. 

Se poate observa ușor că Renoir, în comedia lui muzicală, preia clișee ale genului pentru a le sparge în bucăți sau pentru a le trata cu lejeritate – într-adevăr, Danglard are o idilă cu noua lui favorită, Nini, dar implicarea lui emoțională nu se apropie nici pe departe de pasiunea obsesivă pe care o nutrește Lermontov (Anton Walbrook) pentru balerina Victoria (Moira Shearer) în „The Red Shoes” (1948, r: Michael Powell, Emeric Pressburger). Pentru Danglard, seducția e utilă atît timp cît poate scoate la suprafață talentul din spălătoresele neinițiate, iar pretenția lui Nini la fidelitate e puerilă în comparație cu trăirea superioară generată de spectacol. Din nou, Renoir retează mitul integrării, atît de specific genului musical, care presupune ca the lead actress să reușească și pe scenă, și în viața amoroasă [1]. Mai degrabă, actrițele solidarizează în mod tragicomic, deoarece niciuneia nu îi este garantată poziția de protagonistă (nici pe scenă, nici în viața lui Danglard) prea mult timp.

Prin narațiune, dar mai ales prin reprezentare vizuală, „French Cancan”-ul lui Renoir pare să evolueze de la cîteva portrete individuale, presărate ici-colo și lipsite de profunzime, la formarea unui mușuroi uman care mișună neostoit la picioarele mărețului Le Moulin Rouge, așteptînd să dea buzna în el. În timp ce nu este foarte fin în ce privește comentariul social, folosindu-se, ca în celelalte două filme din trilogie, de personaje-pion care să intervină periodic și să reamintească nostalgic și obositor de acea belle èpoque imprecisă de dinaintea lor, Renoir e foarte precis în gradația cu care mărește mușuroiul, pînă cînd din acesta nu se mai înțelege, în secvențele finale, decît o mișcare browniană de suflete extaziate: pălării și fuste identice, într-un pastel generalizat. 

Așa cum remarca André Bazin în cartea eponimă dedicată lui Jean Renoir [2], regizorul nu își construiește filmele pe dezvoltări dramatice riguroase, ci în jurul ființelor, al faptelor sau al obiectelor. Aici, e evidentă evoluția de la ființe la un monument, la care acestea din urmă se închină. Iar acest caz e cu atît mai interesant cu cît Le Moulin Rouge e arătat foarte puțin, schițat departe în decorul de studio, dar foarte prezent și influent în conștiința oamenilor, la fel ca războiul, și el nearătat, din „La grande illusion”. Însă cea mai importantă evoluție realizată de Renoir în „French Cancan”, care rămîne doar intuită pînă la final, e reeditarea cinematografică a capodoperei lui Auguste Renoir, „Bal du Moulin de la Galette”, în care pastelul generalizat arată întocmai ca în film. Tot Bazin, folosindu-se și de o observație a lui Jacques Rivette, este cel care conchide că filmul fiului Jean e echivalentul temporalizat al operei tatălui, realizat cu succes nu pentru că pornește de la o pictură sau de la forma ei exactă, ci pentru că de la elemente separate ajunge la reconstruirea ei [3].

În retrospectivă, cînd avem deja două variante americane al căror subiect este Le Moulin Rouge, regizate de John Huston, respectiv de Baz Luhrmann, care privesc fie puțin alienat-strident, fie în manieră pop simbolul cultural, putem afirma că „French Cancan”-ul lui Renoir este cea mai franțuzească dramatizare în jurul acestui subiect și, prin moștenirea impresionistă transmisă din tată în fiu, cea mai fidelă reprezentare a spiritului acelor vremuri. Deși nelipsit de probleme de construcție dramatică și de casting, probabil că „French Cancan”-ul lui Renoir nu va putea fi depășit vreodată și va putea fi re-revăzut ca un delir pictural căruia i s-a adăugat o dimensiune temporală.

[1] – Feuer, Jane, The Self-Reflexive Musical and the Myth of Entertainment, Film Theory and Criticism, p. 486-497; Oxford University Press, 1992

[2], [3] – Bazin, André,  Jean Renoir, p. 84 resp. p.135; W.H.ALLEN, London & New York, A division of Howard &Wyndham Ltd., 1974

French Cancan 

Franţa 1954

regie, scenariu Jean Renoir

imagine Michel Kelber

montaj Borys Lewin

muzică Georges Van Parys

cu Jean Gabin, Francoise Arnoul, Maria Felix

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Parteneri

Biserica Sf  Nicolae din Demre Antalya Turcia și sarcofagul Sfântului Nicolae Colaj Anadolu Getty Images
Mormântul Sfântului Nicolae, care a inspirat povestea „Moș Crăciun”, descoperit sub o biserică din Turcia
În 2022, arheologii au început săpăturile sub o biserică din sudul Turciei, bănuind că acolo ar putea fi mormântul Sfântului Nicolae. Recent, eforturile lor au scos la lumină un sarcofag de calcar, despre care se crede că a adăpostit rămășițele episcopului ce a inspirat legenda lui Moș Crăciun.
image png
„Am aflat că soția mea a avut cândva o relație cu bărbatul care este acum iubitul mamei ei” - reacția bărbatului când l-a întâlnit pe fostul iubit al soției sale
Faptul că soția sa s-a iubit în trecut cu un bărbat care în prezent este iubitul mamei ei a creat o mare frustrare pentru un bărbat în vârstă de 35 de ani. Cum a reacționat când a aflat și de ce anume se teme?
dacii jpg
Originea dacilor este diferită de ceea ce învățăm la școală. O serie de ipoteze arată că erau mai degrabă celto-daci decât geto-daci
Originea etnică a dacilor rămâne și astăzi un mister. Tot mai mulți specialiști spun că geții și dacii erau, de fapt, popoare diferite, cel mult cu un fond comun. Dacii sunt atestați mult mai târziu decât geții și, în plus, ar fi rezultatul unui conglomerat tribal și etnic .
Priveliștile spectaculoase de pe pârtiile Transalpina Voineasa Foto Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa
Cel mai spectaculos domeniu schiabil din țară: pârtii deschise zilnic, înainte de Poiana Brașov. Surpriza sezonului
Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa, din județul Vâlcea, și-a deschis oficial porțile pentru un nou sezon, atrăgând pasionații de aventură pe zăpadă din toate colțurile țării. Cu pârtii deschise încă din 30 noiembrie 2024, acest paradis al sporturilor de iarnă promite experiențe de neuitat.
shutterstock 2367557395 jpg
De ce fierbe luna lui Jupiter. Noi observații ale NASA deslușește un mister vechi de 45 de ani
Nava spațială Juno a NASA a făcut noi descoperiri despre luna de foc a planeti Jupiter, Io, cel mai activ vulcanic corp din sistemul nostru solar, rezolvând o problemă ce intrigă de multă vreme oamenii de știință, relatează CNN.
Pacienţi Covid în Spitalul Găeşti. FOTO
România, cel mai bolnav pacient al Europei. De ce am ajuns în această situație - Concluzia raportului „Health at a Glance”
În comparație cu media Uniunii Europene, în România mor de trei ori mai mulți pacienți din cauza unor boli tratabile, iar speranța de viață sănătoasă este printre cele mai reduse. Cu o medie de 57,8 ani sănătoși, ne plasăm pe locul 22 din 27 de țări UE.
70d089e60bbdf4d2c00cdc56f8dfd5c1 jpg
Luptătorii uiguri din Siria amenință China: „Suntem mujahedinii din Turkistanul de Est”
Un grup militant uigur care a participat la răsturnarea dictatorului Bashar-al Assad a promis că va duce mai departe lupta în țara lor de origine, China.
Palma de Mallorca Spania Sursă foto Dertour
Zboruri directe din Sibiu către destinații populare precum Palma de Mallorca, din 2025
Din vara anului 2025, Aeroportul Internațional Sibiu își va extinde opțiunile de zbor către o nouă destinație îndrăgită de români: Palma de Mallorca, una dintre cele mai apreciate locații de vacanță din Spania.
craciunul 2024, preturi in piata slatina brazi, aranjamente si legume   foto alina mitran (8) jpg
Brazii de Crăciun sunt apreciați, dar nu se cumpără. „Trece lumea ca la muzeu. Poate va fi mai bine săptămâna viitoare”
Ofertă bogată de brazi și ornamente pentru Crăciun în piețe. Clienții vin, se uită, întreabă, își bucură ochii, dar nu se grăbesc să cumpere. „Trece lumea ca la muzeu. Poate o fi mai bine săptămâna viitoare. Ieri și alaltăieri nici taxa nu am scos-o”, se plâng comercianții.