FNT 2011 – sinteze şi paranteze (III)

12 noiembrie 2011
FNT 2011 – sinteze şi paranteze (III) jpeg

Festivalul Naţional de Teatru 2011 a fost centrat pe regizor, cu un special guest star în persoana lui Andrei Şerban, a cărui creaţie cehoviană din ultimii ani a constituit obiectul secţiunii Focus (supranumită Cehoviziuni) şi subiectul unui interes major din partea publicului. Celor trei spectacole cehoviene, Unchiul Vanea (Teatrul Maghiar Cluj), Trei surori (Teatrul Naţional Budapesta) şi Ivanov (Teatrul Bulandra) li s-a alăturat Strigăte şi şoapte (Teatrul Maghiar Cluj), toate patru suscitînd discuţii aprinse în foaiere şi cozi apropo de bunăvoinţa organizatorilor de a permite accesul peste numărul de locuri. De altfel, la Strigăte şi şoapte şi la D'ale carnavalului al lui Purcărete am reauzit vechea întrebare: „aveţi un bilet în plus?”. Doi tineri au stat 10 ore la Odeon pentru a intra la Strigăte şi şoapte. S-a întîmplat la fel la Unchiul Vanea, şi se întîmplă, de regulă, cînd Teatrul Maghiar din Cluj vine în capitală, unde valoarea şi renumele îi sînt recunoscute. Poate că directorul teatrului, Tompa Gabor, ar trebui să se gîndească la organizarea unei microstragiuni anuale în Bucureşti.

Lăsînd aspectele tehnice la o parte, spectacolele lui Andrei Şerban au fost o dovadă a stilului eclectic al regizorului. Trei surori prefigurează o direcţie dezvoltată ulterior în Ivanov: un mix de estetici care se succed logic sau, dimpotrivă, în contradicţie. Realism, suprarealism, simbolism, expresionism funcţionează ca un sistem de pîrghii care manipulează textul. Cîteva reuşite sînt remarcabile. Exploatarea spaţiului se face pe toate cele trei dimensiuni, lăţime, adîncime şi înălţime. În prima scenă, intro-ul pentru party-ul de ziua Irinei, sînt folosite avanscena şi fosa, un spaţiu intimist care creează atmosfera familială caldă. Petrecerea şi actul al doilea, adică perioada optimistă, se întîmplă pe un podium cît scena mare, un spaţiu expozitiv prin excelenţă. După incendiu, cînd viaţa se degradează, podiumul coboară şi personajele se afundă în pivniţa scenei, ieşind uneori pe marginile înguste, într-un echilibru fragil. Unele soluţii regizorale fascinează prin logică. Solionîi este un bărbat inteligent şi sexy, nu ratatul dement pe care ne-am obişnuit să-l vedem, aşa că Irina se îndrăgosteşte firesc de el, iar replica acesteia, adresată lui Tuzenbach cu care urmează să se căsătorească, capătă un sens sfîşietor: „îţi voi fi credincioasă, dar de iubit, nu te pot iubi”. În acest ménage à trois, duelul Solionîi – Tuzenbach devine, dintr-un artificiu dramaturgic necesar, o consecinţă logică. Şi triunghiul amoros Maşa – Verşinin – Olga pare acum, după spectacol, de la sine înţeles. Olga e singura care nu trăieşte nici un love story, e aproape ciudat că, în text, ea nu se interesează niciodată de Verşinin, un bărbat dezirabil. Şerban rezolvă problema şi îl împarte pe Verşinin, mai mult gigolo decît Hamlet provincial, între cele două surori. Sînt scene care rezolvă dintr-un gest pagini întregi de text. Irina atîrnă la propriu de gîtul lui Tuzenbach deasupra hăului din centrul scenei într-o încercare disperată de a-şi salva existenţa. Stîngace şi timidă în timpul mesei, Nataşa se schimbă total, imediat după ce este cerută în căsătorie de Andrei. Ea revine la cină şi îşi trînteşte mitocăneşte picioarele pe masă. Noua stăpînă îşi arată colţii (pantofii cu toc cui). Mîna de mare regizor se simte în soluţii sclipitor de logice, dar spectacolul per ansamblu este greoi şi obositor din cauza eclectismului stilistic.

Cele două spectacole ale Teatrului Maghiar din Cluj, Unchiul Vanea şi Strigăte şi şoapte, sînt fiecare, per a contrario, unitare stilistic, dar foarte diferite unul de altul. Unchiul Vanea este o suculentă comedie a disperării. Spectacolul începe cu Serebreakov (József Bíró) care, galant, invită femeile la dans într-un dublu exerciţiu, de autoadmiraţie şi de captatio benevolentiae, şi se termină cu o bătaie în noroi în care se mocirlesc şi speranţele, şi relaţiile. De la glamour la murdărie e doar un pas. Din nou, spaţiul face spectacolul (scenografia Carmencitei Brojboiu). Şerban scormoneşte în carnea scenei şi găseşte spaţii de joc inedite pe care actorii le explorează înfometat, merg pe marginea balconului şi urcă în podul scenei într-o uluitoare libertate a mişcării, expresie a unei sexualităţi refulate care devine personaj principal. O disecţie a teatrului pentru una a sufletului. Iubire, ratare, nefericire pulsează cehovian, e o umanitate sîngerîndă pe care Şerban o psihanalizează cinic şi care, datorită excelenţei actorilor maghiari, răbufneşte polifonic (imposibil de analizat aici din lipsa spaţiului). Erotismul e firul roşu al spectacolului şi electrizează atmosfera. Pe Vanea (András Hatházi), dorinţa îl tîmpeşte de-a dreptul, devine febril şi aproape idiot, fericit atît timp cît speranţa există şi rănit animalic cînd e respins, distrus că pierde tot, nu numai o femeie, singura iubită, ci şi un prieten, pe Astrov, devenit rival. Însingurarea finală a lui Vanea e aproape palpabilă, i se lipeşte de suflet ca noroiul de trup. La vizionarul doctor Astrov (Zsolt Bogdán), dorinţa e controlată pînă la un punct. Dezamăgit de derizoriul în care se scufundă, el vede în Elena o ultimă pulsaţie vitală înainte de inevitabila resemnare. Astrov ia foc cu ajutorul alcoolului şi izbucneşte incandescent. Zsolt Bogdán zboară pur şi simplu prin podul scenei, alunecă în viteză pe o scară spiralată metalică sau poartă christic, cu mare dexteritate, o scîndură imensă în spate, la cîţiva centrimetri distanţă de public. Nu e vorba numai de acrobaţie aici (deşi spectatorii îngheaţă de spaimă), ci de dozarea infinitezimală a unor deziluzii existenţiale majore peste care se suprapun speranţe sentimentale şi decizii dureroase (conştientizează rivalitatea cu Vanea şi implicit, pierderea prieteniei). Corpul actorului vibrează de energie, forţa lui de expresie e hipnotică, ţi se lipesc ochii de el. Astrov al lui Zsolt Bogdán e un vulcan, cinismul lui arde. După atîta nefericire explozivă, litania Soniei din final reface dimensiunea obiectivă a durerii: da, suferinţa e mare, dar la scara umanităţii, e absolut insignifiantă.

Cu Strigăte şi şoapte, Şerban continuă un parcurs al durerii, dar schimbă complet estetica, de la simfonia rusă la cvartetul de coarde. Spaţiul (scenografia aceleiaşi Carmencita Brojboiu) devine intim, aproape claustrofob, sterilizat (primim botoşei la intrare), ostentativ calofil, detaliat lucrat, cu pereţi roşii şi costume albe: sîntem în mintea lui Ingmar Bergman. Şerban reconstituie repetiţiile regizorului suedez din timpul filmărilor la Strigăte şi şoapte într-o construcţie spectaculară complexă, polifonică, pe mai multe nivele, în care procesul de creaţie (repetiţiile), obiectul creat (filmul) şi temele acestuia (problematica morţii şi universul feminin maladiv) se juxtapun secvenţial. Suprapuneri sînt şi la nivelul personajelor. Cele patru actriţe au cîte trei ipostaze, una civilă, alta a actriţei care repetă pentru film şi a treia, a personajului. La Zsolt Bogdán, identităţile se multiplică primejdios pentru că, pe lîngă identitatea proprie şi cea a lui Bergman, actorul joacă şi toate personajele masculine din film. La o asemenea dantelărie de teme şi identităţi, stilul de joc cerut de Şerban a fost în cealaltă extremă, a minimalismului de tip japonez, o concentrare de expresii într-o austeritate ludică absolută. De aici rezultă un spectacol cerebral, un adevărat festin pentru spectatorul avizat şi o lecţie de actorie de mare clasă. Fetele joacă aceeaşi stare din perspective diferite. Agnes (Anikó Pethö) este nesigură ca actriţă şi vulnerabilă ca personaj. Maria (Imola Kézdi) funcţionează erotic, subliminal în raport cu Bergman şi aproape obscen în film. Karin (Emöke Kató) este sigură şi calmă, dar ca personaj, raţionalitatea ei alunecă în demenţă (una dintre cele mai bune scene de teatru văzute vreodată: Karin, la cină, într-un duel verbal cinic cu soţul ei, dublat de un monolog interior isteric). Anna (Csilla Varga) este o actriţă nemulţumită de manierizarea ei într-un tip de rol şi un personaj care îşi trăieşte tăcut-insinuos frustrările. La Bergman, situaţia se complică şi mai mult. Zsolt Bogdán e un Bergman angoasat, mizantrop şi sclipitor de inteligent pentru ca în cîteva secunde să devină, aparent fără efort, un personaj din film, uneori chiar două în aceeaşi scenă. Flexibilitatea actorului e uimitoare cu atît mai mult cu cît portretele personajelor sînt de o precizie chirurgicală, demonstrată uneori complice spectatorului. Strigăte şi şoapte ar trebui filmat şi studiat în facultăţile de teatru.

Foto: Eszter Gordon, István Biró

Oana Stoica este jurnalist şi critic de teatru.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Parteneri

vot diaspora jpg
Un român în vârstă de 100 de ani a votat la München. Numărul conaționalilor care au mers la urne în diaspora a trecut de 208.000
Peste 206.000 de alegători se prezentaseră la urne în diaspora, până sâmbătă la ora 21.00, pentru a-și exprima votul în primul tur al alegerilor prezidenţiale 2024.
lac pixabay jpg
Lacul bizar din România care apare după moartea unui om. Se spune că este blestemat și este considerat poarta spre Iad
De câteva ori pe an, uneori nu atât de des, se naște un lac misterios pe creastele Bucegilor, iar apariţia, prevestită de vânt şi grindină, este însoţită de moartea unui om. Localnicii din Poiana Ţapului spun despre lacul din munţi că este locul de intrare spre Iad.
Interviu  Gabriel Cotabiță Londra 2021 FOTO captură video png
In memoriam Gabriel Cotabiță. Imagini de colecție cu marele cântăreț. Ce spunea într-un interviu realizat acum 3 ani, la Londra. De ce nu a cântat niciodată muzică populară
În primăvara lui 2021, Gabriel Cotabiță concerta la Londra, pentru românii de acolo, în două spectacole memorabile. În plină pandemie de Covid 19, regretatul artist nu a avut parte de o audiență foarte mare, însă a cântat din suflet pentru cei prezenți.
acuzatii USR captura TIK TOK png
Înregistrările în baza cărora USR îl acuză pe Cătălin Predoiu că folosește Poliția Română pentru intimidarea alegătorilor. Cum răspunde IGPR
Uniunea Salvaţi România (USR) l-a acuzat, sâmbătă, pe ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoi (PNL), că folosește Poliţia Română, pentru „cenzurarea Internetului” şi „intimidarea alegătorilor”. IGPR a reacționat explicând că Poliția Română acționează strict în baza Legii.
Keir Starmer FOTO EPA-EFE
Marea Britanie vrea să angajeze un negociator pentru a „restabili” relațiile cu Uniunea Europeană. Ce salariu va avea
Guvernul britanic angajează un nou negociator pentru a contribui la „resetarea” relațiilor cu Europa.
Schengen FOTO Profimedia
România intrǎ în spațiul Schengen la 17 ani de la aderarea Uniunea Europeană. Care au fost piedicile| ANALIZǍ
Suntem mai aproape decât oricând de intrarea cu drepturi depline în spațiul Schengen, după 17 ani de la aderarea la Uniunea Europeană și 13 de la primul termen avansat. Mai e un pas - decizia finală de la Consiliul JAI, din 12 decembrie.
ryanair foto shutterstock
Mai multe companii aeriene low-cost, amendate cu 179 de milioane de euro pentru practici abuzive
Cinci companii aeriene low-cost, inclusiv Ryanair și EasyJet, au fost sancționate cu amenzi în valoare de 179 de milioane de euro de către autoritățile spaniole pentru „practici abuzive”, cum ar fi taxarea pasagerilor pentru bagajele de mână.
image png
Ce pun bulgăroaicele în ciorba de pui. Ingredientul care îi dă un gust aparte
Rețeta originală de ciorbă bulgărească de pui este cu mult mai gustoasă decât cea pe care o pregătesc gospodinele noastre. Diferența o fac ingredientele adăugate, pe care le regăsiți în rândurile de mai jos.
mihai bendeac
„Iartă-mă. Deşi e prea târziu”. Bendeac îi cere scuze lui Gabriel Cotabiţă, într-un mesaj profund: „Mi-am dovedit că sunt un om prea mândru”
Actorul Mihai Bendeac a postat un mesaj plin de regrete pe rețelele de socializare, în urma morții lui Gabriel Cotabiță. „Mi-am dovedit că sunt un om prea mândru, incapabil de o comunicare firească, incapabil să susțină până la capăt o prietenie”, a transmis actorul.