Feminism în pielea goală?

Cosana NICOLAE
Publicat în Dilema Veche nr. 185 din 27 Aug 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În 1966, o expoziţie deschisă la Moderna Museet din Stockholm a făcut senzaţie prin felul în care era organizat spaţiul de la intrare: accesul se făcea printr-un portal verde deschis între picioarele unei zeiţe uriaşe multicolore, o "gigantă" ca aceea visată cîndva de Baudelaire într-unul din poemele sale. Exponatul, realizat de Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely şi Per Olof Utvedt, face parte acum din cea mai mare retrospectivă a artei feminine internaţionale din ultimele decenii. Debutînd la Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles (LAMoCA) în primăvară, aceasta va călători în următorul an la Washington, New York şi Vancouver. Astfel, "WACK! Art and the Feminist Revolution" ("Arta şi revoluţia feministă") prezintă aproape 300 de lucrări - picturi, sculpturi, fotografii, filme şi instalaţii video - create de peste o sută de artiste din Statele Unite, Canada şi Marea Britanie, dar şi din Polonia, Mexic, Australia, Japonia şi Noua Zeelandă. Expoziţia îşi propune să urmărească formarea, dezvoltarea şi impactul artei feminine din anii ’60-’80, accentuînd teme care s-au găsit întotdeauna pe agenda mişcărilor de emancipare, cum ar fi corpul şi sexualitatea sau diferenţele sociale şi biologice dintre sexe. Avînd o nomenclatură mereu disputată, arta feminină nu s-a coagulat niciodată ca o mişcare în sine, ci mai degrabă ca un flux în eternă transformare. Prin urmare, curatorii joacă pe cartea feminismului ca sistem deschis, angajat în relaţia cu artele şi literatura, deşi bazat mereu pe multiple critici interne şi conţinînd în permanenţă ideologii şi practici politice divergente. După cum au explicat organizatoarele, titlul poate fi privit ca o interjecţie care simbolizează o lovitură sau un cuvînt cu conotaţii autoerotice (wack off), dar aminteşte şi de acronimele unor mişcări activiste din anii ’70 (The Art Workers Coalition, Women Artists in Revolution, Women’s International Terrorist Conspiracy from Hell=WITCH). Istoria complicată a mai multor feminisme simultane se deschide cu fotografii şi instalaţii centrate pe reprezentarea corpului şi articularea subiectivităţii, aparţinînd unor artiste ca Louise Bourgeois, Yayoi Kusama, Yoko Ono şi Yvonne Rainer. Urmează creaţii considerate deja iconice: autoportrete în serie şi alegorii latine de Eleanor Antin, picturi murale de Judith Baca sau aşa-numitele femmages, adică serii de colaje tapiţate de Miriam Schapiro. Retrospectiva se termină cu imagini de Coco Fusco, decupaje de film de Cindy Sherman şi sculpturi imense de Magdalena Abakanowicz. De altfel, imensul album însoţitor, editat de Cornelia Butler şi Lisa Gabrielle Mark, urmăreşte temele potrivit cărora au fost aranjate exponatele: arta abstractă (conceptualismul), corpul ca materia prima (femeia ca obiect anonim al dorinţei unui subiect masculin), poveşti de familie ("semiotica bucătăriei"), sexul ca spectacol (practici care au dus la stigmatizarea femeilor) ori cunoaşterea ca putere (autoreprezentarea în termeni proprii a sexualităţii, mai ales în materie de ceea ce a fost invizibil, blocat, interzis sau invalidat). Alături de informaţii descriptive şi bibliografice, acest volum cuprinde şi referinţe la arta feminină din timpul dictaturii lui Pinochet sau eseuri dintr-o perspectivă transculturală privind stereotipurile şi fanteziile despre feminitate îmbrăţişate de femei de-a lungul vremii. Publicul şi criticii deopotrivă au fost de acord că o cronică vizuală encomiastică şi de largi proporţii a artei feminine contemporane este un act necesar şi normal, însă nu acelaşi lucru se poate spune despre ilustraţia de pe coperta albumului. Alegerea foto-montajului realizat de Martha Rosler, intitulat Corp frumos, frumuseţea nu cunoaşte durere: Seră sau Harem (Body Beautiful, Beauty Knows No Pain: Hot House, or Harem, 1966-’72) a stîrnit vii discuţii. Potrivit descrierii din catalog, ceea ce a dorit Rosler acum peste treizeci de ani prin decuparea mai multor fotografii nud din revista Playboy şi aşezarea lor într-o cascadă de trupuri suprapuse este să atragă atenţia asupra felului ubicuu în care este exploatat corpul feminin în societatea contemporană, care îl "consumă" pe scară largă. Un colaj compus din siluete lascive poate fi privit din acest unghi ca o metaforă subversivă şi un act de protest împotriva eternei sexualizări a femeii operate de mass-media, un vector al cărui sens nu este niciodată clar, nici măcar în America "post-feministă" de la începutul secolului XXI. Într-un comentariu apărut în New York Times, Holland Cotter a admis că acest colaj "sardonic" are calităţile intrinsece ale unei opere de artă de sine stătătoare, dar faptul că a fost pus pe copertă îl recontextualizează într-un fel care îi neagă sensul iniţial şi îl subsumează ideii eterne că "sexul se vinde bine". Un profesor de istoria artei a mărturisit că foto-montajul respectiv trimite mesaje greşite studentelor lui, pentru care feminismul nu înseamnă altceva decît eliberare sexuală şi dansuri la bară. Alţii au negat acest lucru, considerînd că fotografiile reprezentînd femei cu privirea seducătoare, menite să stîrnească o anumită reacţie din partea unei audienţe (cel mai probabil compuse din bărbaţi), fac acum parte dintr-o armată de amazoane dezbrăcate, care cer să li se descifreze sensul colectiv în alţi termeni. Mai mult chiar, alţii au aprobat alegerea colajului pentru copertă, fiindcă nu poate fi privit nici ca o ironie la adresa corpului feminin ca obiect, dar nici doar ca o simplă reflectare a privilegiilor vizuale masculine. Într-adevăr, ceea ce avem în faţă este un corn al abundenţei sexuale, prea multe femei goale, prea multe scene de seducţie şi abandon. Cu alte cuvinte, arta feminină îşi asumă deschis multiple strategii pentru a-şi apropria dorinţa erotică şi a nega monopolul masculin asupra exprimării sale, iar Rosler este doar un exemplu timpuriu. Luate din contextul pornografic iniţial şi primind o nouă putere de expresie, imaginile decupate de artistă reprezintă multiplele capete ale Meduzei pe scutul Atenei.

Portret CL jpg
poate nu
Poate nu-i chiar Sfîrșitul, numai că totul se leagă.Dar și pe asta cine s-o înțeleagă?
PHOTO 2023 05 26 14 18 54 jpg
Romanian Design Week, festivalul industriilor creative, readuce la viață spații uitate ale Bucureștiului, alături de IQOS
Industriile creative sau industriile de conținut sînt concepte care au intrat în limbajul comun în ultimii ani
ad3 jpg
Ce adidași se potrivesc cu treningul? Mizați pe confort și stil urban
Dacă preferi o versiune mai sportivă a treningurilor, pariază pe jambiere strîmte cu dungi albe pe laterale
saxinte jpg
Nigredo
Acceptarea ideii că ura poate fi un sentiment creștinesc
 AAA2496 jpg
Importanța reglării unghiurilor direcției
Unul dintre factorii care pot duce cel mai mult la uzura prematură a anvelopelor este reglarea incorectă a unghiurilor direcției.
DilemaVeche (2) (1) jpg
featured image (2) (1) jpg
Istoria transferurilor în fotbal: De la 400 de lire la 222 de milioane de euro
În ultimul deceniu s-au plătit sume amețitoare pentru transferul unor fotbaliști.
index png webp
Serile Enayati Medical City, 26 mai 2023, cu Sever Voinescu si Horia Brenciu
Enayati Medical City are ca prioritate abordarea holistică a problemelor medicale ale pacienților.
pexels andrea piacquadio 3812745 jpg
Migrenele: ce le generează și cum le tratăm
Migrenele reprezintă un tip de durere de cap caracterizate prin dureri intense, pulsatile, resimțite de cele mai multe ori doar pe o parte a capului.
DSC08734 JPG
IQOS și Romanian Design Week te invită să descoperi instalația „Echoes of Presence” între 12-28 mai în Piața Amzei din București
În ultimii 10 ani, Romanian Design Week a devenit cel mai complex eveniment dedicat industriilor creativ-culturale din România.
Killa Fonic png
Vama intră în luptă cu Killa Fonic în bătălia muzicală a anului
Joi, Vama și Killa Fonic intră în cea mai așteptată bătălie muzicală a anului.
image png
Vedere asupra lumii din casele bunicilor
Recunosc o disperare aici, acceptată pe jumătate trupește, pe jumătate  sufletește.
dilemaveche 1 jpg
Cum identifici rapid un nou cazino online și cum să rămîi siguranță
Pe viitor, cu siguranță vor mai apărea jocuri diferite și inovative.
Dilemaveche   nuante de roscat jpg
Ce legătură există între nuanța părului și personalitate – află aici!
Te-ai întrebat vreodată dacă există o legătură între nuanța părului și personalitate?
Echoes of Presence partedinarte jpg
COMUNITATEA A DECIS: CÎȘTIGĂTORUL CONCURSULUI LANSAT DE ROMANIAN DESIGN WEEK ȘI IQOS ESTE PROIECTUL „ECHOES OF PRESENCE”
ÎMPREUNĂ este tema pe care Romanian Design Week și IQOS au propus-o comunității creative din România pentru ediția de anul acesta a concursului.
2nd NEW draft poster FINAL med jpg
Start pentru înscrierile la a doua ediție New Draft. Asociația Control N caută autori de scenarii de film din România
Trei sesiuni de lucru asistat, programate lunar, între lunile iulie și octombrie 2023
icr lbf2023 jpeg
#3 1 jpg
Cititul în familie: De ce este important să citim împreună cu cei mici?
Cititul în familie nu trebuie să fie o activitate plictisitoare, ci poate fi o aventură fascinantă pentru toți membrii familiei.
catre mine 50x70 preview jpg
Control N: Ateliere de autocunoaștere prin scris pentru liceeni
În perioada martie – mai 2023 atelierele își propun să abordeze într-o manieră originală trei forme de scriere.
cum alegi cele mai confortabile treninguri de fete pentru fiecare sezon jpg
Cum alegi cele mai confortabile treninguri de fete pentru fiecare sezon?
La școală, prin parc și la locul de joacă, treningul de fete este ținuta preferată ușor de adaptat la fiecare sezon.
specializare sau servicii complete cum alegi abordarea pentru service ul tau auto jpg
Specializare sau servicii complete: cum alegi abordarea pentru service-ul tău auto
Alegerea unei abordări pentru service-ul tău auto poate face diferența între succesul și eșecul afacerii.
vrei sa i surprinzi pe cei dragi du i intr o calatorie in alta tara jpg
Vrei să-i surprinzi pe cei dragi? Du-i într-o călătorie în altă țară
Visezi vreodată să-i duci pe cei dragi într-o călătorie într-o altă țară? Ei bine, acum este șansa ta!
Maia Morgenstern  1200x1200 png
Serile Enayati Medical City continuă cu a IV-a ediție
Serile Enayati Medical City continuă cu a IV-a ediție care va avea loc în 16 martie 2023, începînd cu ora 19.00, în București, în Orașul Medical.
Dilemaveche ro regalfermierul ro jpg
Protejarea serelor de îngheț este preocuparea principală a producătorilor de legume și flori
Serele de legume sînt una dintre cele mai bune modalități de a crește legume proaspete și sănătoase și de a controla condițiile de creștere.

Adevarul.ro

image
Carla’s Dreams, criticat dur: „Răutăcios, antipatic, poate lipsit de educație, puțin fals și dezamăgitor”
Realizatorul a fost invitatul emisiunii realizate de Cătălin Măruță în cadrul căreia a acceptat să participe la rubrica „Spui tot sau îți ia gura foc?”.
image
Român păcălit în Turcia cu implanturi de păr. Țeapa este de mii de euro. „Ce scrie pe factură?“
Pățania unui român care s-a dus în Turcia să facă implant de păr a fost povestită pe Facebook de o rudă. Omul a fost înșelat cu mii de euro și acum nu mai știe cum să-și recupereze banii.
image
Boala neurologică rară de care suferă Celine Dion, explicată de un medic. „Transformă oamenii în statui”
Celine Dion a anunțat că și-a anulat actualul turneu mondial din cauza problemelor de sănătate pe care le are. Cântăreața celebră a anunțat la sfârșitul anului trecut că suferă de sindromul „Stiff Person Syndrome”, anulând astfel câteva date din turneul din Las Vegas.

HIstoria.ro

image
Autoportretul lui Vincent van Gogh: strategie de autovalidare?
Vincent van Gogh ajunge la artă târziu, la 28 de ani, după ce eșuase pe calea teologiei și a misionarismului și se consumase în istovitoare crize identitare.
image
„Dubletul seismic“ din mai 1990 - Ultimele cutremure majore care au afectat România în secolul XX
Pe 30 și 31 mai 1990, la doar câteva zile după primele alegeri libere (20 mai 1990), în România s-au produs alte două cutremure puternice. Fenomenul de la sfârșitul lunii mai a anului 1990 este cunoscut sub numele de „dublet seismic”.
image
De ce nu mai merg oamenii azi pe Lună? De ce în 1969 s-a putut și azi nu
În istoria omenirii, doar 24 de oameni au călătorit spre Lună, cu toţii fiind astronauţi în cadrul programului Apollo. Jumătate dintre ei au călcat pe suprafaţa singurului satelit natural al Pământului. Eugene Cernan şi Harrison Schmitt au fost ultimele persoane care au intrat în acest club select. Sunt mai bine de 40 de ani de când un pământean a păşit pe un alt corp ceresc decât Pământul. În ciuda proiectelor fantastice şi a progresului tehnologic înregistrat în ultimele patru decenii, oamenii