Feminism în pielea goală?

Cosana NICOLAE
Publicat în Dilema Veche nr. 185 din 27 Aug 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În 1966, o expoziţie deschisă la Moderna Museet din Stockholm a făcut senzaţie prin felul în care era organizat spaţiul de la intrare: accesul se făcea printr-un portal verde deschis între picioarele unei zeiţe uriaşe multicolore, o "gigantă" ca aceea visată cîndva de Baudelaire într-unul din poemele sale. Exponatul, realizat de Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely şi Per Olof Utvedt, face parte acum din cea mai mare retrospectivă a artei feminine internaţionale din ultimele decenii. Debutînd la Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles (LAMoCA) în primăvară, aceasta va călători în următorul an la Washington, New York şi Vancouver. Astfel, "WACK! Art and the Feminist Revolution" ("Arta şi revoluţia feministă") prezintă aproape 300 de lucrări - picturi, sculpturi, fotografii, filme şi instalaţii video - create de peste o sută de artiste din Statele Unite, Canada şi Marea Britanie, dar şi din Polonia, Mexic, Australia, Japonia şi Noua Zeelandă. Expoziţia îşi propune să urmărească formarea, dezvoltarea şi impactul artei feminine din anii ’60-’80, accentuînd teme care s-au găsit întotdeauna pe agenda mişcărilor de emancipare, cum ar fi corpul şi sexualitatea sau diferenţele sociale şi biologice dintre sexe. Avînd o nomenclatură mereu disputată, arta feminină nu s-a coagulat niciodată ca o mişcare în sine, ci mai degrabă ca un flux în eternă transformare. Prin urmare, curatorii joacă pe cartea feminismului ca sistem deschis, angajat în relaţia cu artele şi literatura, deşi bazat mereu pe multiple critici interne şi conţinînd în permanenţă ideologii şi practici politice divergente. După cum au explicat organizatoarele, titlul poate fi privit ca o interjecţie care simbolizează o lovitură sau un cuvînt cu conotaţii autoerotice (wack off), dar aminteşte şi de acronimele unor mişcări activiste din anii ’70 (The Art Workers Coalition, Women Artists in Revolution, Women’s International Terrorist Conspiracy from Hell=WITCH). Istoria complicată a mai multor feminisme simultane se deschide cu fotografii şi instalaţii centrate pe reprezentarea corpului şi articularea subiectivităţii, aparţinînd unor artiste ca Louise Bourgeois, Yayoi Kusama, Yoko Ono şi Yvonne Rainer. Urmează creaţii considerate deja iconice: autoportrete în serie şi alegorii latine de Eleanor Antin, picturi murale de Judith Baca sau aşa-numitele femmages, adică serii de colaje tapiţate de Miriam Schapiro. Retrospectiva se termină cu imagini de Coco Fusco, decupaje de film de Cindy Sherman şi sculpturi imense de Magdalena Abakanowicz. De altfel, imensul album însoţitor, editat de Cornelia Butler şi Lisa Gabrielle Mark, urmăreşte temele potrivit cărora au fost aranjate exponatele: arta abstractă (conceptualismul), corpul ca materia prima (femeia ca obiect anonim al dorinţei unui subiect masculin), poveşti de familie ("semiotica bucătăriei"), sexul ca spectacol (practici care au dus la stigmatizarea femeilor) ori cunoaşterea ca putere (autoreprezentarea în termeni proprii a sexualităţii, mai ales în materie de ceea ce a fost invizibil, blocat, interzis sau invalidat). Alături de informaţii descriptive şi bibliografice, acest volum cuprinde şi referinţe la arta feminină din timpul dictaturii lui Pinochet sau eseuri dintr-o perspectivă transculturală privind stereotipurile şi fanteziile despre feminitate îmbrăţişate de femei de-a lungul vremii. Publicul şi criticii deopotrivă au fost de acord că o cronică vizuală encomiastică şi de largi proporţii a artei feminine contemporane este un act necesar şi normal, însă nu acelaşi lucru se poate spune despre ilustraţia de pe coperta albumului. Alegerea foto-montajului realizat de Martha Rosler, intitulat Corp frumos, frumuseţea nu cunoaşte durere: Seră sau Harem (Body Beautiful, Beauty Knows No Pain: Hot House, or Harem, 1966-’72) a stîrnit vii discuţii. Potrivit descrierii din catalog, ceea ce a dorit Rosler acum peste treizeci de ani prin decuparea mai multor fotografii nud din revista Playboy şi aşezarea lor într-o cascadă de trupuri suprapuse este să atragă atenţia asupra felului ubicuu în care este exploatat corpul feminin în societatea contemporană, care îl "consumă" pe scară largă. Un colaj compus din siluete lascive poate fi privit din acest unghi ca o metaforă subversivă şi un act de protest împotriva eternei sexualizări a femeii operate de mass-media, un vector al cărui sens nu este niciodată clar, nici măcar în America "post-feministă" de la începutul secolului XXI. Într-un comentariu apărut în New York Times, Holland Cotter a admis că acest colaj "sardonic" are calităţile intrinsece ale unei opere de artă de sine stătătoare, dar faptul că a fost pus pe copertă îl recontextualizează într-un fel care îi neagă sensul iniţial şi îl subsumează ideii eterne că "sexul se vinde bine". Un profesor de istoria artei a mărturisit că foto-montajul respectiv trimite mesaje greşite studentelor lui, pentru care feminismul nu înseamnă altceva decît eliberare sexuală şi dansuri la bară. Alţii au negat acest lucru, considerînd că fotografiile reprezentînd femei cu privirea seducătoare, menite să stîrnească o anumită reacţie din partea unei audienţe (cel mai probabil compuse din bărbaţi), fac acum parte dintr-o armată de amazoane dezbrăcate, care cer să li se descifreze sensul colectiv în alţi termeni. Mai mult chiar, alţii au aprobat alegerea colajului pentru copertă, fiindcă nu poate fi privit nici ca o ironie la adresa corpului feminin ca obiect, dar nici doar ca o simplă reflectare a privilegiilor vizuale masculine. Într-adevăr, ceea ce avem în faţă este un corn al abundenţei sexuale, prea multe femei goale, prea multe scene de seducţie şi abandon. Cu alte cuvinte, arta feminină îşi asumă deschis multiple strategii pentru a-şi apropria dorinţa erotică şi a nega monopolul masculin asupra exprimării sale, iar Rosler este doar un exemplu timpuriu. Luate din contextul pornografic iniţial şi primind o nouă putere de expresie, imaginile decupate de artistă reprezintă multiplele capete ale Meduzei pe scutul Atenei.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.