Equinox Flower (Higanbana)

Tudor JURGIU
15 ianuarie 2013
Equinox Flower (Higanbana) jpeg

Joi, 17 ianuarie, de la ora 19.00, în sala în sala de cinema a UNATC (str. Matei Voievod nr. 75-77), vor fi reluate întîlnirile Cineclubului Film Menu, cu proiecţia filmului Equinox Flower (Higanbana), în regia lui Yasujiro Ozu.

Trei fete de măritat cu ai lor trei părinți îngrijorați. Unele dintre filmele lui Ozu au acest parfum subtil de basm datorita atmosferei, dar mai ales modului în care se structurează narațiunea – foarte încăpățînat în jurul aceleiași probleme.
 
Ca în alte filme, Ozu își alege o temă din vastul domeniu al familiei și construiește filmul astfel încît tot demersul narativ servește aproape exclusiv temei alese. În „Equinox Flower” („Higanbana”, 1958), ca și în „Primăvară tîrzie” („Banshun”, 1949), personajele par să aibă una și aceeași preocupare în toate întîlnirile lor – aranjarea unei căsătorii cît mai potrivite. Aproape că nu există secvențe care să nu atingă problema principală a filmului. Orice altă dimensiune a vieții acestor personaje este ignorată aproape total. Hirayama e preocupat exclusiv de căsătoria neanunțată și bruscă a fiicei sale care refuză orice sfat venit de la el. Aproape toate celelalte personaje sînt o reflectare a lui Hirayama sau a problemei lui într-o altă formă. Vechiului său prieten Mikami i-a fugit fiica de acasă și nu mai vrea să-l vadă, iar nepoata lui este terorizată de mama ei care îi găsește încontinuu noi și tot mai potriviți pretendenți, neținînd cont de dorințele ei.

Pus în fața acestor probleme exterioare Hirayama reacționează foarte tolerant încurajînd, spre exemplu, independența nepoatei sale. Confruntat însă cu rebeliunea propriei fiice devine agresiv și încăpățînat. Această diferență de perspectivă între tineri și părinți este reluată din nou și din nou în secvențe care dezvăluie încetul cu încetul noi nuanțe ale problemei și ale personajelor. Nimic nu se dezvăluie brusc, nimic nu are un ton categoric. Există o similitudine în debutul secvențelor între aceleași personaje, adică a întîlnirilor repetate dintre Hirayama și fostul său coleg, soția lui, nepoata lui sau mama ei antipatică. Ai impresia că de fiecare dată este reluată secvența precedentă – corespunzînd aceluiași tandem - pentru ca noi să putem înțelege perfect înaintarea în temă propusă de sevența prezentă. Ca și cum autorul ne-ar spune la începutul unei secvențe: „Haideţi să vedem ce știm pînă acum. Așa, acum haideţi să aflăm ceva nou.” Și de cele mai multe ori, acel ceva nou nu este foarte mult. Ozu se asigură astfel că nu omite nicio latură sau nuanță a conflictului. O recapitulare și o mică înaintare, o nouă recapitulare și o mică înaintare și tot așa pînă la final.

Astfel conflictul este diluat și răsfirat în fața noastră cu toate nuanțele și toate fațetele lui. Printr-un astfel de demers dramatismul este diminuat, și empatia noastră nu este declanșată prin manipulări dramatice menite să te angajeze forțat. Empatia cu personajele se instalează treptat, pe nesimțite, pînă cînd la final te trezești copleșit de emoții. Etapele prin care trec personajele sînt multe și nicăieri nu are loc o revelație năucitoare sau o bruscă schimbare de atitudine – în afară poate de mama care, umilă mai tot filmul, îndrăznește să-l sfideze pe Hirayama spre final.  

Privirea lui Ozu rămîne și aici la fel de răbdătoare și tandră. Se simte o plăcere în a privi oameni în mișcare, gesturile lor atente și repetitive, o plăcere pe care am întîlnit-o manifestată cu aceeași intensitate și răbdare la Hou Hsiao-hsien - al cărui „Café Lumière” („Kôhî jikô”, 2003) este dedicat lui Ozu. O femeie tînără intră pe ușa de hîrtie și face o mică piruetă pentru a-și lăsa pantofii la intrare, bărbatul se dezbracă lăsîndu-și hainele să cadă pe jos, ca apoi să fie strînse de soția zîmbitoare (un gest care sigur va contraria mulți feminiști acerbi), un bătrîn părăsește un birou cu spatele, aplecîndu-se repetat și salutîndu-l umil pe cel care stă la birou....

Povestirile lui Ozu au un ton oarecum ingenuu, poate chiar naiv, aproape niciodată grav. Problemele sînt serioase, însă peste toate se simte vălul de înțelegere și nostalgie al autorului - o atmosferă asemănătoare cu cea din „A Time to Live A time to Die” („Tong nien wang shi”, 1985), al aceluiaşi Hou Hsiao-hsien. Tot ce se întîmplă în acest film pare să fi avut loc într-un trecut cristalizat foarte bine în memoria autorului fără ca nimic să pară desuet. Astfel chiar și muzica prezentă în fundalul aproape tuturor secvențelor își găsește locul ei fără a deveni obositoare. Un trecut al cărui temelie era obiceiul marcat în film prin repetitivitate. Oamenii intrau în casele lor, se așezau la mesele lor, se schimbau în hainele lor de casă, munceau la birourile lor în același fel din nou și din nou. Cum reușești atunci să transpui în film această valoare de ritual pe care viața cotidiană o avea? Ozu face asta prin alegerea atentă a anumitor unghiuri din care interiorul casei este văzut, iar apoi prin respectarea și îmbinarea lor într-un ritm clar și statornicit în spectator pe parcursul filmului - același unghi din care privim intrarea personajelor în casă, același unghi din care privim așezarea lor la masă, același unghi din care îi privim muncind la birourile lor. Apoi mai sînt toate acele mici gesturi și mișcări care se repetă aproape exact. Decorul, pentru prima dată surprins în color de Ozu, își păstrează simplitatea din filmele alb-negru și sugerează prin aceleași linii drepte, o lume închisă care valorizează mult conformismul.

Astfel este realizată imaginea căminului în care totul are logică și ești înconjurat de un sentiment al sensului - necondiționat însă - în care te simți puțin claustrat. Lumea de afară se furișează încet în acest mediu ermetic care nu reușește să-i reziste. Atît timp cît frămîntările au loc în afara caminului său, Hirayama este un om lipsit de prejudecăți, cu mintea deschisă și tolerant față de ideile noi ale tinerilor despre căsătorie și familie. În momentul în care pașește din nou în micul lui sanctuar de acasă toate aceste idei i se par cel puțin nelalocul lor și devine aproape furios. Această inconsistență a oamenilor în fața problemelor este urmărită în tot filmul, și schimbările de atitudine sînt atît de dese încît își pierd importanța și valoarea de schimbare.

Culoarea diminuează doar sobrietatea unora dintre filmele precedente și aduce un aer degajat potrivit cu tonul pe alocuri comic al acestui film. De fapt, în multe secvențe asistăm la un joc între dramatismul situației și potențialul ei comic. E ca și cum personajele nu ar fi luate prea în serios. Comicul situațiilor este accentuat în aceste secvențe și de un decupaj care detaliază foarte mult relațiile prin prim-planuri care în alte secvențe sun refuzate personajelor.

Aceeași simplitate și rigiditate a aparatului de filmat surprind răbdător prezența subtilă, dar intensă a actorilor, de parcă nici nu ar mai fi nevoie de altceva în fața unor oameni care pot pur și simplu fi, într-un mod atît de viu și de firesc.

Equinox Flower (Higanbana)
Japonia 1958
regie Yasujiro Ozu
scenariu Yasujiro Ozu, Kogo Noda, Ton Santoni
imagine Yuharu Atsuta
montaj Yoshiyasu Hamamura
muzică Kojun Saito
cu Shin Saburi, Kinuyo Tanaka, Ineko Arima, Chishu Ryu

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.