Două voci tinere ale prezentului
Aida Garifullina și Julia Lezhneva – două voci venite din est, două soprane ruse care au atras atenția criticii și publicului; două voci tinere (Aida Garifullina are 29 ani, Julia Lezhneva – 27 ani) care deja fac o importantă carieră internațională. Ambele au contract cu casa londoneză de discuri Decca și ambele și-au lansat în prima parte a anului 2017 un nou album.
Aida Garifullina – soprana din filmul Florence Foster Jenkins
În 2013, a cîștigat Concursul Operalia organizat de Placido Domingo, a fost invitată de Valery Gergiev să cînte la Mariinsky și a devenit membră a ansamblului Operei de Stat din Viena; în anii care au urmat a cîntat pe scene prestigioase, însă consacrarea la nivel mondial i-a adus-o un film, Florence Foster Jenkins, lansat în 2016, cu Meryl Streep și Hugh Grant în rolurile principale (Meryl Streep a fost nominalizată la Oscar pentru rolul ei din acest film). Pe parcursul peliculei, îi vedem pe Florence Foster Jenkins și pe soțul ei la un concert de la Carnegie Hall din New York, susținut de o celebră soprană de la începutul secolului XX, Lily Pons, care cîntă „Aria clopoțeilor” din opera Lakmé de Léo Delibes. În rolul lui Lily Pons: Aida Garifullina, tot o soprană de coloratură, cum era și Lily Pons, și care are toate datele pentru a dobîndi faima de care s-a bucurat Lily Pons în primele decenii ale secolului XX.
Această apariție în filmul Florence Foster Jenkins este, evident, un moment foarte important în cariera internațională a Aidei Garifullina, oferindu-i o platformă de promovare la nivel global pe care puțini cîntăreți o pot avea prin media clasică. Un prim rezultat: un contract de colaborare cu una dintre cele mai prestigioase case de discuri, Decca, și un prim disc apărut în 3 februarie 2017 care-i poartă numele, înregistrat alături de Orchestra Radiodifuziunii din Viena, dirijor Cornelius Meister (ansamblu și dirijor pe care i-am putut asculta și la București, cel mai recent în 2016, la Festivalul RADIRO al Orchestrelor Radio).
Evident, pe acest disc regăsim „Aria clopoțeilor” din opera Lakmé de Léo Delibes, alături de „Aria Julietei” din opera Romeo și Julieta de Charles Gounod și arii și cîntece din literatura rusă. În 2013, cînd a cîștigat Concursul Operalia, ea a interpretat o arie de Nikolai Rimski Korsakov: o regăsim și pe acest disc, alături de alte arii de Rimski Korsakov din operele Sadko, Fata de zăpadă, Cocoșul de aur. Mai puțin cunoscute publicului larg sînt și ariile și romanțele semnate de Piotr Ilici Ceaikovski și Serghei Rahmaninov de pe acest disc, cu o excepție: cea a „Vocalizei” op. 34 nr. 14 de Rahmaninov, care, personal, mi se pare unul dintre cele mai bine realizate și impresionante momente de pe acest disc. Nu lipsesc nici cîntece din folclorul tătar: Aida Garifullina este născută în Republica Tatarstan a fostei Uniuni Sovietice și chipul ei păstrează trăsăturile tătare ale strămoșilor săi.
Timbrul de soprană de coloratură este unul rar și prețios, cel mai subțire dintre timbrurile feminine de operă, cu abilitățile speciale pentru agilitate, virtuozitate. Aida Garifullina nu este doar deținătoarea unui timbru vocal deosebit, ci are și tehnica necesară pentru a susține o asemenea voce, muzicalitate, strălucire, carismă. Este și o femeie frumoasă, lucru de asemenea important în lumea teatrului liric. Așa că porțile ei spre o mare carieră internațională sînt acum larg deschise și merită să o urmărim în continuare, așa cum merită să ascultăm discul ei de debut, prilej pentru a descoperi un repertoriu mai rar înregistrat, foarte bine cîntat de o voce spectaculoasă.
Discul Aidei Garifullina a fost difuzat de Radio România Muzical în 20 februarie 2017 și poate fi ascultat oricînd pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.
Soprana Julia Lezhneva și descoperirile ei muzicale
În 14 aprilie 2017, casa Decca a lansat noul CD al sopranei ruse Julia Lezhneva, o veritabilă senzație a ultimilor ani în lumea vocilor de operă. Are 27 ani și acesta este al cincilea ei disc pentru casa Decca – pe primul l-a lansat în 2013, la 23 ani, ceea ce poate fi un adevărat record pentru un cîntăreț – de obicei, la această vîrstă, alții abia își finalizează studiile.
Însă Julia Lezhneva este cu adevărat un caz special, o altă voce deosebită, care a atras atenția de foarte devreme: cîntă în concursuri și festivaluri vocale de la 12 ani; din 2006, a cîștigat premii internaționale (avea 17 ani), iar în 2010 a fost prezentată de celebra Kiri Te Kanawa la gala Classical Brit Awards de la Londra drept protejata ei (avea 20 ani atunci). Printre profesorii care au îndrumat-o de-a lungul timpului se numără și românca Ileana Cotrubaș. În ultimii ani, a cîntat pe cele mai importante scene internaționale și a înregistrat aceste 5 discuri, avînd drept numitor comun muzica barocă și clasică, repertoriu care se potrivește cel mai bine vocii și tehnicii pe care o deține. Pe precedentele ei discuri regăsim operele Alessandro de Handel (din distribuția căreia a făcut parte și în 2013, la festivalul Enescu) și Siroe, Re di Persia de Johann Adolf Hasse; albumul ei solo de debut, Alleluia, propune 4 motete de compozitori preclasici și de Mozart, al doilea, arii și motete de Händel. În 2017, noul album al Juliei Lezhneva conține arii din creația unui compozitor aproape necunoscut astăzi, Carl Heinrich Graun, care în epoca sa (a trăit între anii 1704-1759, contemporan deci cu Bach și Händel), a fost unul dintre cei mai apreciați compozitori germani de operă italiană.
Pe discul înregistrat alături de ansamblul Concerto Köln, unul dintre cele mai bune ansambluri de muzică veche din Germania, folosind instrumente de epocă, avîndu-l dirijor pe tînărul Mihail Antonenko, Julia Lezhneva a inclus 11 arii de Carl Heinrich Graun, toate, înregistrate în premieră mondială. Ea însăși a descoperit partiturile la Biblioteca din Berlin și consideră că muzica este foarte comod scrisă pentru voce.
Acest disc oferă nu doar posibilitatea de a asculta o muzică ce nu a mai răsunat de mai bine de 300 ani, ci de a asculta o voce deosebită de frumoasă, cu un timbru pur, „o voce de înger”, cum a fost descrisă. O voce plină de agilitatea și suplețea cerute de tehnica de cînt specifică muzicii baroce, cu un timbru consistent și totuși, atît de pur: o combinație rar întîlnită, valorizată de muzicalitatea deosebită și entuziasmul tineresc al Juliei Lezhneva.
Este imposibil să nu remarci asemănările dintre Cecilia Bartoli și Julia Lezhneva: voci ieșite din comun, repertorii deosebite, pasiune pentru cercetare și descoperire a unor noi partituri. Rămîne ca timpul să decidă dacă Julia Lezhneva este continuatoarea drumului deschis de Bartoli...
Noul disc al sopranei Julia Lezhneva a fost difuzat la Radio România Muzical pe 24 aprilie și poate fi reascultat oricînd aici.
Cristina Comandașu este critic muzical.