Despre lege ca fundament al democraţiei

De la injustiţie la disoluţie socială jpeg

În Moromeţii există o scenă în care unul dintre personaje, al lui Ţugurlan, se revoltă împotriva morarului hoţ care fura din făina oamenilor. Scena este greu de uitat şi pentru că autoritatea care intervine în conflict nu face nici un gest împotriva hoţului ci îl pedepseşte tot pe cel păgubit. Prin intervenţia abuzivă a jandarmului, cel care se revoltase împotriva unei hoţii minore, devine, prin furtul armei, un răzvrătit împotriva sistemului. Pedeapsa va fi alta şi concluzia pe care i-o spune jandarmul lui Moromete, în încercarea de a se justifica, este un pur ,,românească”: ,,De mă Moromete, dacă era după mine îi dădeam două palme şi gata, dar acuma…” Am invocat scena respectivă pentru a sublinia că destinul celui care caută dreptatea într-o lume strâmbă nu este unul comod, dimpotrivă este o cruce dificilă pentru purtarea căreia trebuie să se bucure de simpatia şi de preţuirea  noastră. A spune hoţului că este hoţ este o încercare grea mai ales cînd hoţul nu este chiar unul comun ci un om politic puternic. Este şi motivul pentru care acum bătălia împotriva celor care duc lupta cu corupţia se duce pe toate fronturile şi cu toate armele. Există o îndîrjire şi o solidaritate a hoţilor în a arăta că sînt oameni cinstiţi şi că totul nu este decît politică şi răzbunare politică. Se foloseşte tot arsenalul de minciună, dezinformare şi atacuri la SRI şi DNA. Pe fond, opinia publică se situează de partea DNA, dovadă cota foarte mare de încredere în această instituţie. Se întîmplă aşa pentru că, poate că nu există o sete mai mare a omului decît setea de dreptate...

De fapt, pe fond se va produce o revoluţie socială ale cărei roade le vom culege în următorii ani. Bătălia împotriva corupţiei este  de fapt bătălia pentru România ca stat democratic şi prosper. Occidentalii nu cunosc o altă egalitate între oameni decît aceea dată de lege. Legea este liantul subtil care asigură solidaritatea şi cooperarea socială. Sinteza finală a cooperării sociale sînt instituţiile.  Prin lege un om sărac se poate apăra de abuzurile celui bogat şi ambii se pot apăra de abuzurile statului. Egalitatea totală de tip socialist a sfîrşit într-un lung şir de abuzuri ale celor mulţi asupra individului, prin amputarea libertăţii şi desfiinţarea proprietăţii. Domnia legii, dincolo de oameni, este una dintre cheile de înţelegere a reuşitei capitalismului contemporan. Prin acest tip de egalitate şi numai aşa putem înţelege de ce oamenii îşi pot manifesta talentele şi atuurile şi le pot pune la treabă în beneficiul personal şi în beneficiul celorlalţi. Concurenţa fără inhibiţii între indivizi liberi şi egali în faţa legii a construit o lume dinamică, a competiţiei asumate. Capacitatea de crea norme şi a le respecta este definitorie şi face distincţia dintre o lume civilizată şi o lume în stagnare. Cooperarea socială este de fapt obligaţia şi atributul final al omului liber. Nu există o lume a individualităţii în sine iar omul este om doar prin cooperare cu ceilalţi oameni. Un om în pustiu, un om izolat, nu este decît o fiinţă pierdută pentru sine şi pentru ceilalţi. Cooperarea  este atributul omului liber iar lipsa de cooperare rămîne atributul omului încătuşat. (Ludwig Von Mises arată: ,,Există două tipuri diferite de cooperare socială: cooperarea prin contract și coordonare și cooperarea prin comandă și subordonare sau hegemonie. (…) Distincția dintre cele două tipuri de cooperare socială se regăsește în toate teoriile societății. (…) Civilizația occidentală, ca și civilizațiile celor mai avansate popoare răsăritene sunt realizări ale oamenilor care au cooperat conform modului de cooperare contractuală.(…) Ordinea contractuală a societății este o ordine de lege și drept. Este o guvernare prin domnia legii ( rechtsstaat) , prin contrast cu statul asistențial ( wohlfahrtsstaat) sau paternalist”. Vezi Acțiunea umană, www.mises.ro, p. 150). Tocmai pentru a pune în evidenţă rolul decisiv pe care îl are capacitatea de coopera pe baza legii şi prin intermediul instituţiilor, Ferguson arată că domnia legii este elementul care poate face diferenţa şi care a făcut diferenţa în cazul celor două americi. Iată ce spune: ,,În schimb o anumită idee a reprezentat diferenţa crucială dintre America Britanică şi America Iberică, o idee legată de faptul cum oamenii ar trebui să se guverneze. Unii au făcut greşeala de a numi această idee ,,democraţie” şi de a crede că orice ţară poate s-o adopte pur şi simplu prin organizarea de alegeri. În realitate democraţia era cheia de boltă a unui edificiu care avea la temelie domnia legii – mai exact sanctitatea libertăţii individuale şi securitatea drepturilor de proprietate private, asigurate de un guvern reprezentativ, constituţional” (Niall Ferguson, Civilizația – vestul și restul, Editura Polirom, Iași, 2011, p. 92). Legea şi aplicarea legii face diferenţa dintre stagnare şi evoluţie, dintre civilizaţie şi înapoiere. Nu există democraţie fără respectarea legii pentru că oamenii liberi  în lipsa legii nu mai sînt egali. Modul furios în care hoţii din România se bat împotriva aplicării în mod egal a legii spune totul despre o lume care nu este încă democratică şi care speră ca într-o bună zi să devină democratică. Se vorbeşte mult despre democraţie dar de către oameni care îşi fură concetăţenii şi ţara. Este aici o perversitate a discursului politic, contradicţie în termeni, un nonsens. De aceea bătălia pentru lege este şi o bătălie cu hoţii dar este şi o luptă pentru egalitatea oamenilor şi pentru democraţie. Legea şi respectarea sa de către toţi permite organizarea şi evită haosul. Gîndul că sîntem egali prin respectarea legii ne pune în situaţia unei cooperări sociale şi a unui respect reciproc, a unui parteneriat social dinamic. Corupţia este profund nedreaptă şi pentru că alienează individul, îl pune într-o situaţie de neîncredere şi de lipsă de perspectivă. Mulţi oameni au plecat din România împinşi afară de sărăcie dar tot mulţi au plecat şi din lehamite pentru un sistem politic şi social nedrept, profund injust care le lua totul fără a le oferi nimic în schimb. Percepţia unei lumi nedrepte este dată şi de faptul că cel de lîngă tine se îmbogăţeşte peste noapte datorită poziţiei sale de putere politică dar este dată şi de faptul că uzînd de aceeaşi putere, acelaşi om poate veni într-o zi peste tine, în casa ta şi să te invite s-o părăseşti pentru că de mîine doreşte el să se mute acolo. Este vorba aici despre multă revoltă dar şi despre insecuritate. Corupţia distruge şi eterogenizează o lume care şi aşa era destul de eterogenă după multe decenii de comunism. Cosmin Marinescu arată (Capitalismul. Logica libertății, Editura Humanitas, București, 2012, p. 21)  că ,,există doar două metode de obţinere a avuţiei în societate şi anume prin cooperare socială în cadrul diviziunii muncii, adică producţiei şi schimbului de drepturi legitime de proprietate şi prin exproprierea avuţiei proprietarilor legitimi prin utilizarea puterii, a violenţei sau ameninţării cu violenţa adică exploatarea sau socializarea puterii”. Corupţia descurajează şi dezangajează orice individ în manifestările sale cetăţeneşti. Ea oferă sentimentul că nu se poate face nimic şi că orice gest de asociere sau colaborare socială este inutil. Oamenii se îndepărtează iar ceea ce ar trebui să fie o concurenţă în beneficiul tuturor, devine o luptă surdă pentru cumpărarea poziţiilor sociale şi pentru asigurarea tenebroasă a favorurilor. Lipsa legii este tot ceea ce este mai rău şi i se poate întîmpla unei lumi libere. Reţeta libertate plus lipsa legii nu poate duce la democraţie şi la dezvoltare de tip capitalist. Este vorba aici despre un haos, o anomie, aşa cum o  numea Durkheim, care duce la noi instabilităţi. Pentru că haosul aduce haos şi ordinea aduce ordine. Există mai multe definiţii date libertăţii dar noi o vom reţine doar pe aceea dată de Kant, şi care are legătură cu legea, această definiţie fiind importantă deoarece trasează o linie de demarcaţie între haos şi ordine socială. Kant este cel care defineşte libertatea prin intermediul legii şi al poziţiei oamenilor faţă de lege. După expresia lui Immanuel Kant ,,omul este liber dacă nu datorează ascultare nici unei persoane , ci numai legilor”. Libertatea nu poate fi gîndită decît în cadrul legii. Orice alt tip de încercare de ,,a fi liber” înseamnă haos, iar între haos şi libertate nu se poate pune semnul egalităţii. De aceea definiţia lui Kant este atît de importantă, pentru că pune în lumină raporturile omului, obligatorii, cu respectarea legii. Omul este liber doar în lege şi prin respectarea legii. Legea este singura cale către egalitatea oamenilor şi singura cale care poate asigura stabilitatea oricărui grup social liber. Şi grupurile sociale primitive îşi aveau legile lor, respectate de către membri comunităţii şi cuprinse sub forma unui set de valori scrise sau nescrise. Fără normă şi respectarea sa comunităţile de oameni nu şi-ar mai avea sensul. Norma îi ţine pe oameni împreună şi le asigură succesul în evoluţie.  Numai prin respectarea legii, oamenii vor avea  sentimentul că trăiesc într-o lume echitabilă şi că eforturile lor pot avea o finalitate. Lipsa legii produce alienare şi conflict. O altă definiţie a libertăţii care ţine seama de lege şi respectarea legii este dată de către Hayek, care arată: ,,Egalitatea în raport cu regulile generale de drept şi de comportament este, în orice caz, unicul tip de egalitate ce duce la libertate şi singura egalitate pe care o putem asigura fără a distruge libertatea”.

Lupta împotriva corupţiei nu este un  moft. Faptul că sîntem furaţi şi abuzaţi permanent de către un grup de cîteva mii de oameni prefăcuţi, mincinoşi şi cleptomani,  care conduc ţara este un fapt intolerabil. Există un sentiment al eşecului tot mai înrădăcinat în interiorul societăţii româneşti. Credinţa este aceea că orice ai încerca nu merge dacă nu eşti acolo cu ei în politică. Ceea ce mă surprinde tot mai mult în acest şir de arestări de oameni politici este că nici unul dintre ei nu recunoaşte nimic şi nu exprimă nici o părere de rău. Asta înseamnă că cei mai mulţi dintre ei sînt deja nebuni şi au trăit hoţia ca pe o stare naturală. Adică noi nu ar trebui să-i arestăm ci să le mulţumim pentru că ne fac onoarea de a ne fura. Este timpul ca cei care doresc să mai facă politică şi, în primul rînd ei, să înţeleagă că nu mai pot minţi, pentru că nu poţi fi şi hoţ şi slujitor al interesului public în acelaşi timp.

Dorel Dumitru Chiriţescu este profesor de economie la Universitatea „Constantin Brâncuşi“ din Tîrgu Jiu. Cea mai recentă carte a sa este Feţele Monedei – o dezbatere despre universalitatea banului (Editura Institutul European 2015).

WhatsApp Image 2023 06 02 at 16 31 57 jpeg
Karpatia Pony Show 2023: cinci zile de acțiune și distracție pentru întreaga familie pe Domeniul Cantacuzino, Florești!
Anul acesta, organizatorii extind concursul la patru zile de competiții și show-uri ecvestre.
kam idris hqhx3lbn18 unsplash1 jpg
Dincolo de orele de lucru: Găsirea echilibrului între muncă și timp liber
Iată cîteva strategii practice și sfaturi pentru a găsi un echilibru între viața profesională și viața privată în lumea cu ritmul rapid din ziua de azi
Afis Teoria recapitularii Stefan Ungureanu The H Gallery jpeg
Vernisaj Ștefan Ungureanu – „Teoria recapitulării”, The H Gallery
Vernisajul expoziției va avea loc joi, 8 iunie, de la ora 19:00.
Portret CL jpg
poate nu
Poate nu-i chiar Sfîrșitul, numai că totul se leagă. Dar și pe asta cine s-o înțeleagă?
PHOTO 2023 05 26 14 18 54 jpg
Romanian Design Week, festivalul industriilor creative, readuce la viață spații uitate ale Bucureștiului, alături de IQOS
Industriile creative sau industriile de conținut sînt concepte care au intrat în limbajul comun în ultimii ani
ad3 jpg
Ce adidași se potrivesc cu treningul? Mizați pe confort și stil urban
Dacă preferi o versiune mai sportivă a treningurilor, pariază pe jambiere strîmte cu dungi albe pe laterale
saxinte jpg
Nigredo
Acceptarea ideii că ura poate fi un sentiment creștinesc
 AAA2496 jpg
Importanța reglării unghiurilor direcției
Unul dintre factorii care pot duce cel mai mult la uzura prematură a anvelopelor este reglarea incorectă a unghiurilor direcției.
DilemaVeche (2) (1) jpg
featured image (2) (1) jpg
Istoria transferurilor în fotbal: De la 400 de lire la 222 de milioane de euro
În ultimul deceniu s-au plătit sume amețitoare pentru transferul unor fotbaliști.
index png webp
Serile Enayati Medical City, 26 mai 2023, cu Sever Voinescu si Horia Brenciu
Enayati Medical City are ca prioritate abordarea holistică a problemelor medicale ale pacienților.
pexels andrea piacquadio 3812745 jpg
Migrenele: ce le generează și cum le tratăm
Migrenele reprezintă un tip de durere de cap caracterizate prin dureri intense, pulsatile, resimțite de cele mai multe ori doar pe o parte a capului.
DSC08734 JPG
IQOS și Romanian Design Week te invită să descoperi instalația „Echoes of Presence” între 12-28 mai în Piața Amzei din București
În ultimii 10 ani, Romanian Design Week a devenit cel mai complex eveniment dedicat industriilor creativ-culturale din România.
Killa Fonic png
Vama intră în luptă cu Killa Fonic în bătălia muzicală a anului
Joi, Vama și Killa Fonic intră în cea mai așteptată bătălie muzicală a anului.
image png
Vedere asupra lumii din casele bunicilor
Recunosc o disperare aici, acceptată pe jumătate trupește, pe jumătate  sufletește.
dilemaveche 1 jpg
Cum identifici rapid un nou cazino online și cum să rămîi siguranță
Pe viitor, cu siguranță vor mai apărea jocuri diferite și inovative.
Dilemaveche   nuante de roscat jpg
Ce legătură există între nuanța părului și personalitate – află aici!
Te-ai întrebat vreodată dacă există o legătură între nuanța părului și personalitate?
Echoes of Presence partedinarte jpg
COMUNITATEA A DECIS: CÎȘTIGĂTORUL CONCURSULUI LANSAT DE ROMANIAN DESIGN WEEK ȘI IQOS ESTE PROIECTUL „ECHOES OF PRESENCE”
ÎMPREUNĂ este tema pe care Romanian Design Week și IQOS au propus-o comunității creative din România pentru ediția de anul acesta a concursului.
2nd NEW draft poster FINAL med jpg
Start pentru înscrierile la a doua ediție New Draft. Asociația Control N caută autori de scenarii de film din România
Trei sesiuni de lucru asistat, programate lunar, între lunile iulie și octombrie 2023
icr lbf2023 jpeg
#3 1 jpg
Cititul în familie: De ce este important să citim împreună cu cei mici?
Cititul în familie nu trebuie să fie o activitate plictisitoare, ci poate fi o aventură fascinantă pentru toți membrii familiei.
catre mine 50x70 preview jpg
Control N: Ateliere de autocunoaștere prin scris pentru liceeni
În perioada martie – mai 2023 atelierele își propun să abordeze într-o manieră originală trei forme de scriere.
cum alegi cele mai confortabile treninguri de fete pentru fiecare sezon jpg
Cum alegi cele mai confortabile treninguri de fete pentru fiecare sezon?
La școală, prin parc și la locul de joacă, treningul de fete este ținuta preferată ușor de adaptat la fiecare sezon.
specializare sau servicii complete cum alegi abordarea pentru service ul tau auto jpg
Specializare sau servicii complete: cum alegi abordarea pentru service-ul tău auto
Alegerea unei abordări pentru service-ul tău auto poate face diferența între succesul și eșecul afacerii.

Adevarul.ro

image
Panourile solare, un dezastru ecologic care așteaptă să se întâmple? Ce spun experții
În timp ce sunt promovate în întreaga lume ca o armă crucială de reducere a emisiilor de carbon, panourile solare pot provoca un dezastru ecologic după 25-30 de ani, cât este durata lor de viață.
image
Cauzele cutremurelor din vestul României. INFP: „Asta pune o presiune enormă”
Cutremurul din Arad s-a simțit în Ungaria, Croația și Serbia. Seismologii explică ce cauze produc cutremurele din zona de vest a țării.
image
Cum a murit de fapt regele Decebal. Principalele ipoteze privind sfârșitul regelui dac
Decebal, regele dacilor, a murit în anul 106 d Hr, în urma înfrângerii în fața legiunilor romane, după două războaie epuizante. Deși, aparent, modul în care regele dac a murit este bine cunoscut, există mai multe ipoteze privind sfârșitul acestuia.

HIstoria.ro

image
Cine au fost cele trei soții ale lui Ștefan cel Mare? Familia și copiii domnului Moldovei
Ștefan cel Mare al Moldovei a fost căsătorit de trei ori, de fiecare dată luându-și de soţie o reprezentantă a unei mari familii aristocrate, de confesiune ortodoxă. Mai întâi, Ștefan s-a căsătorit, în vara anului 1463, într-un context în care plănuia organizarea unei cruciade ortodoxe împotriva Imperiului Otoman, cu Evdochia, care descindea după tată din neamul marilor duci ai Lituaniei. Tatăl ei, Alexandru al Kievului, era văr primar cu Cazimir al IV- lea, regele Poloniei și marele duce al Lit
image
Drumul României către Tratatul de la Trianon
Nimeni nu s-ar fi putut gândi la începutul anului 1918 la o schimbare totală în doar câteva luni a condițiilor dramatice în care se găsea România.
image
Tancurile în timpul Războiului Rece
Conflictul ideologic izbucnit între Uniunea Sovietică și aliații occidentali a dus la acumularea unor cantități enorme de material militar și la dezvoltarea inevitabilă a armei tancuri.