Cum poți facilita integrarea copilului în sistemul de învățămînt
Atunci cînd copiii merg la creșă, grădiniță sau școală, activitățile de orientare îi ajută să se familiarizeze cu mediul nou în care își vor petrece o mare parte a zilei.
Pentru o bună integrare a copilului în sistemul de învățămînt, poate fi nevoie de o solutie management si comunicare pentru scoli, gradinite si crese. Astfel, instituția de învățămînt devine un spațiu dinamic, unde toate activitățile de planificare și raportare sînt reunite într-un singur instrument intuitiv și, odată ce este redus timpul administrativ, cadrele didactice se pot concentra mai mult pe activitățile care pun în prim-plan nevoile copilului.
Totodată, o bună strategie pentru integrarea copilului în sistemul de învățămînt este identificarea celei mai bune solutii de comunicare intre parinti si profesori, pentru ca evoluția elevului să fie urmărită de ambele părți. La început, copiii pot avea nevoie de sprijin emoțional suplimentar, pentru a face față schimbărilor.
Familiarizarea cu instituția de învățămînt
În săptămînile dinaintea începerii grădiniței sau școlii, este bine ca cel mic să se familiarizeze cu mediul educațional. Acest lucru implică respectarea unor rutine și unor reguli. Astfel, părinții pot începe, împreună cu copiii, pregătirile pentru grădiniță sau școală. Rutina poate cuprinde trezitul la o oră fixă, pregătirea micului dejun, respectarea regulilor de igienă corporală, alegerea vestimentației și pregătirea ghiozdanului.
După această primă etapă, copiii, împreună cu părinții, pot merge către instituția de învățămînt unde urmează să își desfășoare activitatea. Faptul că face tot acest traseu, chiar dacă nu intră neapărat în clădirea grădiniței sau a școlii, îl ajută pe copil să se familiarizeze cu rutina. Unele instituții de învățămînt oferă însă un program de tranziție pentru copii, astfel că cei mici pot petrece cîteva ore acolo, pentru a se obișnui cu locul, dar și cu educatorii sau învățătorii.
Totodată, este bine ca cel mic să știe care sînt regulile instituției de învățămînt și cum vor decurge activitățile.
Pregătirea emoțională
Un nou început reprezintă o provocare și o schimbare majoră pentru un copil. De aceea, e posibil să se simtă anxios, dar și entuziasmat. Pregătirea emoțională este esențială pentru ca un copil să accepte mai ușor schimbarea și să fie atras în această nouă aventură.
Pentru a-i facilita integrarea la școală sau la grădiniță, părinții îi pot face cunoștință cu alți copii care deja urmează aceeași instituție de învățămînt la care va merge și el. Faptul că interacționează cu alți copii și află lucruri despre cum se desfășoară activitatea la grădiniță sau la școală îi poate da celui mic sentimentul de apartenență.
În plus, entuziasmul părinților poate fi molipsitor. Cu cît aceștia vorbesc cu mai multă pasiune și însuflețire despre începerea grădiniței sau a școlii, cu atît copilul va fi mai interesat să descopere și să îmbrățișeze această nouă provocare. Un mesaj pozitiv despre cît de mult se va distra, cîte lucruri noi va învăța și cîți prieteni își va face îi va atrage atenția copilului și nivelul de interes pentru grădiniță sau școală va crește.
Este important însă ca discuțiile despre noua aventură a copilului să nu fie exagerate. Dacă subiectul poate fi ușor de introdus în timpul activităților de zi cu zi cu copilul, părinții îl pot folosi ca pe o oportunitate de a începe o conversație. Însă, discuțiile forțate l-ar putea face pe cel mic să se simtă mai anxios.
Felul în care i se prezintă acest nou capitol pe care îl va începe (școala sau grădinița) va conta privind percepția pe care cel mic și-o va forma și va influența rezultatele educaționale. Drept urmare, este esențial să fie bine informat dinaintea începerii activităților, astfel încît să nu se sperie de elementul surpriză.
Sursă foto: Freepik