Cristian Măcelaru dirijează Wynton Marsalis
Într-un interviu pe care mi l-a acordat pentru Radio România Muzical la începutul lunii august, celebrul dirijor Lawrence Foster, unul dintre cei mai influenți și activi promotori ai muzicii lui Enescu peste hotare, mi-l descria pe Cristian Măcelaru drept „acel mare dirijor român al momentului; cel mai probabil, va avea statura lui Sergiu Celibidache”.
Cristian Măcelaru (39 ani) este un nume cunoscut melomanilor bucureșteni; din 2012 a venit regulat în România pentru a dirija orchestre din București și din țară. A fost dirijor asistent al unei celebre orchestre americane, cea din Philadelphia, iar de anul trecut a fost numit dirijor șef al Orchestrei Radiodifuziunii Germane WDR din Köln. Va susține primul său concert cu această orchestră, în calitate de dirijor șef, pe 6 septembrie 2019. Înainte, va marca o nouă premieră în cariera sa artistică: pe 24 august conduce primul său concert în cadrul celui mai mare festival de muzică clasică din lume, BBC Proms. De la ora 21.30 a României, Cristian Măcelaru dirijează Orchestra Simfonică BBC, într-un program ce reunește lucrări de Constantin Silvestri (un alt mare dirijor român și compozitor, legat de viața britanică prin Orchestra Simfonică din Bournemouth pe care a condus-o între anii 1962 și 1969, transformînd-o într-un ansamblu de elită la nivel mondial), Prokofiev și Rahmaninov. Acest concert din 24 august poate fi ascultat în direct la Radio România Muzical.
O altă premieră din viața artistică a lui Cristian Măcelaru a avut loc pe 12 iulie 2019, cînd a fost lansat un disc cu lucrări de Wynton Marsalis pe care apare și numele dirijorului român, album apărut la celebra casă britanică Decca, una dintre cele mai importante din lume. De altfel, am putea număra pe degete numele românești ale muzicienilor protagoniști la Decca – printre cele mai pregnante, Radu Lupu și Angela Gheorghiu.
Wynton Marsalis, celebrul trompetist de jazz, dar și compozitor, este o mai veche cunoștință a lui Cristian Măcelaru; în turneul din ianuarie 2019, al Orchestrei Române de Tineret, conduse de Cristian Măcelaru, în Statele Unite ale Americii, de asemenea a fost interpretată o lucrare de Wynton Marsalis. Marsalis apare frecvent și în cadrul festivalului de muzică contemporană Cabrillo (SUA), unde Cristian Măcelaru este director artistic din 2017.
Pe discul apărut la casa Decca, violonista Nicola Benedetti și Orchestra Simfonică din Philadelphia, condusă de Cristian Măcelaru, au înregistrat Concertul pentru vioară și orchestră de Wynton Marsalis (2015), una dintre puținele lucrări pe care le semnează în care Marsalis însuși nu este implicat ca interpret, în calitate de trompetist. Ca și în celelalte opusuri ale sale, întîlnim un limbaj complex, cu influențe venind din lumea jazzului, dar și accente din lumea muzicii culte contemporane. Sînt partituri dificile pentru interpreți, în special din punct de vedere ritmic, impregnate de un mod american de a face muzică pe care Cristian Măcelaru l-a înțeles foarte bine. Evident, orchestra cu care a înregistrat, Orchestra Simfonică din Philadelphia, este o garanție a calității în sine; Cristian Măcelaru a lucrat cu această orchestră încă din 2011, mai întîi ca dirijor asistent, apoi ca dirijor asociat și dirijor în rezidență. Înregistrarea concertului, realizată la finalul anului 2017, a presupus un îndelung dialog între compozitor, solistă și dirijor, tocmai pentru a înțelege toate intențiile compozitorului, multe dintre ele, nenotate în partitură. Înaintea înregistrării, concertul a mai fost interpretat de 5-6 ori, cu îmbunătățiri de la o versiune la alta.
Cred că e de ascultat neapărat această lucrare cu parfum de vară, cu alura ei jazzy, pentru a vedea în acțiune un mare dirijor, cu o orchestră pe măsură și o solistă foarte talentă, într-o partitură proaspătă a unui creator pe care Măcelaru l-a numit „un geniu”. Discul a fost difuzat de Radio România Muzical pe 15 iulie și poate fi reascultat oricînd aici, însoțit de un interviu cu Cristian Măcelaru.
În partea a doua a albumului, violonista Nicola Benedetti propune Fiddle Dance Suite pentru vioară solo de Wynton Marsalis, o altă lucrare ce i-a fost dedicată, cu influențe venind din folclorul american.
Cristina Comandașu este critic muzical.