Continentul de dincolo de negura economică
O excepţional de creativă expoziţie, omisă de televiziunile care ar fi avut ce să prezinte de 9 mai, de ziua Europei, strânge roadele, la Galeria Etaj ¾ la Teatrul Naţional din Bucureşti, unui adevărat laborator de identitate vizuală europeană la care au participat studenţi în graphic design şi istoria artei din Olanda, Austria şi România. „Atelier Tipografic 2/ Design/ Politics/ Europe„ cum s-a numit această ediţie a workshop-ului organizat remarcabil, în pofida conjuncturilor, de Conf. univ. dr. Dinu Dumbrăvician, Hans Bocking, Piet Gerards şi Marjan Groot a constituit un formidabil catalizator pentru una dintre cele mai sugestive expoziţii pe această temă prezentate în România.
Designul expoziţiei în sine a mers pe metafora vizuală a unui joc subiacent de cuburi care pot crea structuri, pot construi dar pot duce şi la ziduri care despart. Intens impregantă de un spirit ludic, adesea senin fără a fi superficial, expoziţia prezintă trei teme mari: identitate europeană, identitate naţională şi identitate personală. Între cele mai frumoase şi inventive se află creaţia echipei 3 „Alternative Visual Identity EU” care propune variante pentru un nou logo pentru EU, unul fiind un cerc constituit din sugestia abstractizată a unor steguleţe naţionale în coordonate grafice inteligibile şi cromatică alertă (coordonator, Walter Bohatsch, Austria, artişti, Remko von Berg, Carmina Ungureanu, Luna Al-Mousli). La fel de atractivă este opera echipei 8 care, jucând pe signaletica serviciilor publice dezvoltată pe plan internaţional în anii’70 (mai ales prin eforturile AIGA), creează o „Ode to Freedom”, într-o paletă luminoasă, contemporană, într-un design de literă şi într-o cromatică elegante şi energice. Aici, iniţialele ţărilor şi signaletica amintită, compun un mozaic optic şi dinamic, de alb, negru şi roz pal, ce celebrează una din valorile ce construiesc Uniunea Europeană – libertatea de mişcare (coordonator, Clemens Schedier, Austria, studenţi, Frederik Bioly, Ana Ramona Tanasă).
Alături de ideile unui post de radio european, a unei linii aeriene europene, a unei asociaţii europene de luptă împotriva drogurilor, a unei echipe de fotbal, toate temele fiind excelent realizate vizual şi ideatic, imaginile fiind persuasive şi logice, amintim ideea echipei 1 (coordonator Alexe Popescu, studenţi Abigail Bontsema, Alexandru Călin, Karin Klimitsch) unde artiştii propun o „Campanie pentru a combate prejudecăţile împotriva minorităţilor”. Realizarea ne-a evocat ceva din spiritul afişului de metrou creat de new-yorkezul Bill Taupin în 1965, care era o pledoarie pentru multiculturalism şi minorităţi etnice, „You don’t have to be Jewish to love Levy’s”. Aici artiştii construiesc un set de imagini şi texte (cu parfum dada), în acelaşi sens cu afişul amintit, pe un ton care se adresează cu simpatie receptorului. Astfel, lectura textului: „Your car is Japanese / letters are Latin, lies are white, themesong is Gypsy, numbers are Arabic, cofee is black, so...just call me Amy” conduce spre imaginea unei femei de origine africană.
La capitolul „identităţi personale” tinerii artişti au creat caractere de literă deosebit de plastice, ca o expresie de sine extrem de atractivă; litere ţepoase, ceţoase, vesele, arhitecturale, o varietate ca un foc de artificii, chiar dacă doar în negru şi alb.
La Universitatea de Arte din Bucureşti, unde în 5 şi 4 mai Max Bruinsma şi Luminiţa Batali prezentaseră conferinţe despre „designul grafic olandez şi democraţia”, respectiv „designul grafic şi publicitatea în România în timpul comunismului” a avut loc în 6 mai, înainte de vernisaj , o amplă dezbatere despre nevoia de identitate europeană, despre rolul social al designului, când Dr. Andreas Pribersky, de la Institutul pentru ştiinţe politice de la Universitatea din Viena a întrebat între altele, jucând oarecum rolul avocatului diavolului, „la ce am avea nevoie de o identitate (vizuală) europeană?”. Răspunsul a venit prompt tot din partea unui designer austriac, Martin Tiefenthaler: „pentru a organiza lucrurile avem nevoie de formă”.
Acest workshop european de design grafic se înscrie fără îndoială între cele mai interesante şi de viitor acţiuni culturale ale anului 2010. „Atelier Tipografic 2 / Design/ Politics / Europe” este o manifestare care implică tinerii în construcţia propriei lor deveniri, reia orientarea către marile idei sociale care au făcut gloria designului cu mai bine de jumătate de secol în urmă. Ea însă nu ar fi fost posibilă fără sprijinul: Brand Tailors, Digital Cable Systems, Casa de licitaţii Goldart, Euroexpo Trade Fairs, Ghildush Design System, Manroland Romania SRL, Logo Bigger, Print Magazin, Prosystem Print Utilaje Tipografice, Faber Studio, Pictoright, Rin Grand Hotel, Spiraldesign şi Youth in Action, studenţii fiind de asemeni oaspeţi, în Parlament, ai deputatului Ludovic Orban.