„Cînd cînţi muzică de cameră eşti mult mai vulnerabil”

2 noiembrie 2012
„Cînd cînţi muzică de cameră eşti mult mai vulnerabil” jpeg

– interviu cu Răzvan POPOVICI

Cea de-a VII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo se desfăşoară, anul acesta, între 9 şi 25 noiembrie şi stă sub semnul dragostei, intitulîndu-se „Love unlimited”. În concerte numite El Amor y la Muerte, From Russia with Love, I’ve Got a Crush on You, Despre dragoste şi alţi demoni sau Fata şi moartea, îi veţi putea (re)vedea pe Konstantin Lifschitz, Reto Bieri, membrii Ensemble Raro, Erik Schumann sau Andrej Bielow, dar şi muzicieni aflaţi pentru prima oară la festival, precum pianiştii Joanna MacGregor şi Oliver Schnyder, violonceliştii Monika Leskovar şi Boris Andrianov, Cvartetul Rastrelli şi Cvartetul Szymanowski.
Concertele şi evenimentele din cadrul festivalului vor avea loc atît în Bucureşti, cît şi în Iaşi, Timişoara şi Cluj-Napoca. Pînă să porniţi, însă, într-un „voiaj intim în lumea muzicii de cameră”, vă propunem un interviu cu Răzvan Popovici – directorul festivalului.


Cum percepe un muzician-solist diferenţa între a fi într-un concert cu o orchestră, pe o scenă mare, unde există o distanţă faţă de public, în comparaţie cu un concert de muzică de cameră, susţinut într-un spaţiu mai restrîns, mai intim?

Chiar dacă abordarea concertului trebuie să fie aceeaşi – indiferent că e vorba să cînţi într-o sală de 2000 de oameni sau într-un salon cu 50 de persoane –, diferenţa constă în intensitate. Cînd cînţi muzică de cameră eşti mult mai vulnerabil, mai expus, pentru că este un spaţiu mai mic (300-400 de locuri). Deşi simţi energia publicului indiferent de spaţiul în care concertezi, într-o sală mai mică publicul se poate bucura mai mult de artişti. Mai mult, se întîmplă să cînţi într-o sală mică unde eşti mult mai emoţionat, iar într-o sală mare să nu ai nici o problemă. Oricum, fiecare seară e altfel.

Vi s-a întîmplat vreodată să lăsaţi instrumentul să fie condus de o frămîntare sufletească? Să vă zboare gîndul, în timpul interpretării, la o problemă personală, să vă pierdeţi concentrarea?

Da, se mai întîmplă uneori, mai ales cînd ai turnee lungi... Dar depinde mult şi de public. De exemplu, cînd cînţi pentru un public pasiv, neimplicat, trebuie să te aduni, să te lupţi, să te concentrezi. Şi poţi cînta perfect din punct de vedere instrumental, tehnic, dar... e frustrant. În orice caz, publicul nu trebuie să simtă, iar acest lucru ţine şi de talent, şi de experienţă.

Un profesionist nu se mai gîndeşte la mişcările pe care le face cu un instrument, ele curg firesc... Totuşi, care ar fi echilibrul între cît de mult suflet pui şi cît de detaşat trebuie să fii pentru a-ţi păstra tehnica necesară?

Aceasta e o chestiune de experienţă şi de savoir faire. Sînt mulţi, mai ales muzicienii tineri, care încearcă să-şi trăiască sentimentul, dar, dacă îţi pierzi detaşarea, îţi poate ieşi, însă coeficientul de ratare e mare.
Iar important e ca pe scenă să dai totul, întotdeauna, pînă aproape de limită. Dar să ai o tehnică atît de bună, încît să nu depăşeşti acea limită. Mai ales că sînt piese foarte grele, care te solicită enorm. Un compozitor precum Schuman a compus într-un cvartet, de exemplu, toate emoţiile posibile. Dacă îţi mai pui şi tu aceleaşi emoţii acolo, tinzi fie să o duci într-un kitsch groaznic, fie să-ţi pierzi controlul. Totdeauna e un joc – cumva, trebuie să dai tot, dar controlat, într-o anumită măsură, şi detaşat.

Cît de puternică este legătura între un muzician şi instrumentul lui?

Pentru mine, este obiectul cu care mi-am petrecut cel mai mult timp din viaţă. Mai mult decît cu orice prietenă, iubită sau cu familia. Trebuie să ai un instrument care se potriveşte cu personalitatea ta şi cu care să poţi cînta sunetul acela pe care ţi-l imaginezi. Ideal este ca instrumentul să fie o prelungire a răsuflării tale, a corpului tău. Practic, trebuie să fie un tot şi, evident, contează foarte mult instrumentul tău. Eu cînt pe viola mea din 1999. E un instrument nu foarte vechi, o copie după un instrument legendar al lui Gasparo da Salò, ce-i aparţinea profesorului meu care era prim-violist la Filarmonica din Berlin. Această violă ţine piept tuturor Stradivarius-urilor şi Guarnieri-lor instrumentiştilor din ansamblul nostru, deci e perfect. Nu am schimbat-o, pentru că are un sunet plin, violoncelistic, foarte întunecat, iar mie asta îmi place.

Aţi primit-o cadou? Cum a ajuns la dvs. această violă?

E o poveste incredibilă... Pînă la urmă a fost cadou, da. Profesorul meu se mutase de la Berlin la Freiburg şi a descoperit această violă în dulap. I-o dăduse un lutier din Japonia să o încerce. Şi el a uitat-o în dulap, iar acel domn nu a mai dat niciodată un semn. Apoi mi-a dat-o mie, am încercat-o, mi-a plăcut, se potrivea foarte bine. Aşa că mi-a spus să o păstrez, urmînd ca, odată reîntors în Japonia – unde mergea în fiecare an – să îl caute pe lutier, să afle cît costă, să-mi spună, o plăteam... şi gata. Dar, deşi s-a dus acolo de mai multe ori, nu a mai dat peste acest domn. Astfel, mi-a spus că, nefiind viola lui, nu trebuie să-i plătesc lui nimic şi asta a fost.

Ce inspiră mai mult un muzician?

Greu de răspuns... Totul. Poate fi acoperişul acela frumos, de pe vila aceea veche, sau casa distrusă din colţ, poate fi o fustă scurtă (rîde), o conversaţie, un tablou. Eu, fiind mereu pe drumuri, trebuie să fiu deschis. Cu cît umbli mai mult, cu atît eşti mai treaz, mergi cu ochii mai deschişi. Şi cu cît eşti mai treaz, cu atît poţi profita mai mult de lume.

Îţi trebuie o anumită stare pentru a asculta muzică clasică, în general?

Fireşte. Pentru mine, de exemplu, cînd se pune la o petrecere muzică clasică, s-a terminat, pentru că ea trebuie ascultată. Normal că poţi pune în surdină, dar depinde ce. Dacă pui o Sonată tîrzie a lui Schubert sau Impromptu de Brahms sau Pasărea de foc de Stravinski, asta nu e muzică de fundal. După părerea mea, această muzică are nevoie de linişte şi are impactul maxim asupra omului cînd acesta o ascultă.
De aceea, şi cînd vine vorba despre festival, e important cum faci programul, care e prima piesă prin care oamenii – veniţi de la birou, de pe stradă – intră într-o atmosferă anume... Mai mult, în timpul concertelor, am făcut astfel încît oamenii să nu se mai mişte în timpul spectacolului, să nu mai sune mereu telefoanele mobile, aparatele de fotografiat şi camerele video să fie silenţioase...

Referindu-ne la ediţia de anul acesta, în afară de concertele propriu-zise, ce mai cuprinde programul festivalului?

De-a lungul timpului, am avut ciocolată, vin, ceai SoNoRo... (rîde) Anul acesta lansăm un nou disc – Love Songs. Am vrut impact în întreaga lume, cu distribuţie mondială – noi, cu SoNoRo Records, avem doar distribuţie locală –, astfel că am decis să-l facem cu Solo Musica. E un label mic, dar foarte bun, din München, unde noi înregistrăm cu Ensemble Raro. Pe disc sînt piese de Brahms şi Dvořák, la patru mîini, înregistrate de pianiştii Diana Ketler şi Konstantin Lifschitz. Iar violonistul Andrej Bielow şi cu mine cîntăm cîteva mici intermezzo-uri, pentru a „rotunji” programul... Discul a fost lansat, worldwide, la începutul lunii octombrie. În România îl lansăm la Cercul Miliar Naţional, într-unul dintre concertele festivalului, pe 12 noiembrie. Iar apoi va fi găsit la Cărtureşti, Humanitas, Anthony Frost, plus în cîteva puncte private – gen Violeta’s Vintage Kitchen şi altele.
Apoi, pe 20 noiembrie avem o proiecţie de film, împreună cu TIFF-ul, la ArCuB – filmul se cheamă Noseland şi este un mockumentar despre festivalul lui Julian Rachlin, renumitul violonist lituaniano-vienez, care a creat un festival extraordinar la Dubrovnik, în Croaţia, intitulat „Julian Rachlin and Friends”, unde nu numai că aduce muzicieni foarte buni (mulţi dintre ei au fost sau vor veni şi la noi), dar a cooptat şi actori extraordinari, precum John Malkovich sau Roger Moore, ceea ce oferă festivalului o amploare şi mai mare. De asemenea, după proiecţie vom avea o sesiune de Q&A („Întrebări şi Răspunsuri”) cu Sebastian Leitner (unul dintre realizatorii filmului), cu Tudor Giurgiu şi cu mine.
Vom avea şi o expoziţie de fotografie, care păstrează tema festivalului (semnată de Voicu Bojan, Vlad Eftenie şi Cornel Lazia), fiind găzduită, între 14-21 noiembrie, atît la Muzeul Ţăranului Român, în Bucureşti, cît şi în frumoasa Casă TIFF de la Cluj.
Apoi, un eveniment care mă bucură foarte mult este Salonul Literar, organizat în parteneriat cu Dilema veche, unde voi avea alături nişte oameni minunaţi (Horia-Roman Patapievici, Ioana Pârvulescu, Marius Chivu, Tudor Giurgiu, Alec Bălăşescu) şi fiecare va vorbi, dintr-un punct de vedere complet diferit, despre iubire. Pe scurt: o discuţie liberă, cafea, vin, dragoste şi muzică.

Programul complet al festivalului, precum şi detalii legate de artişti, evenimente şi bilete găsiţi pe www.sonoro.ro.

a consemnat Patricia MIHAIL

Răzvan Popovici este violist, iniţiatorul şi directorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Traunstein, Germania, al seriei de concerte de muzică de cameră „Pèlerinages“ din München şi al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo din Bucureşti. Ca membru al Ansamblului Raro a debutat în sezonul 2009/2010 la Musashino Hall din Tokio, la Konzerthaus şi Musikverein din Viena şi la Carnegie Hall din New York.

© Foto: Şerban Mestecăneanu

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.