Centrul Naţional al Dansului - un semnal de alarmă
- scrisoare deschisă -
În atenţia Domnului Ministru Daniel Barbu, a Ministerului Culturii şi a Guvernului României
Stimate Domnule Ministru, Stimate Doamne și Stimați Domni Miniștri,
vă scriem această scrisoare ca un semnal de alarmă și o solicitare directă de a retrage recenta propunere de hotărîre a Guvernului legată de comasarea mai multor instituții din subordinea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național şi trecerea lor în subordinea Operei Naționale. Susținem poziția luată deja de o parte consistentă a sectorului cultural independent față de efectul pe care această decizie îl are asupra activității și statutului Centrului Național al Dansului București și considerăm inoportună și complet nefuncțională și nejustificată comasarea acestei instituții ca departament inauntrul Operei Naționale.
Considerăm această decizie ca fiind o amenințare directă la adresa rolului și a importanței pe care Centrul Național al Dansului București și le-a cîștigat pe scena artistică națională și internațională, fiind singura instituție care susține în mod direct unul dintre cele mai vizibile și relevante domenii de activitate artistică din România – dansul contemporan. CNDB s-a constituit în ultimii ani într-o institutie fundamental definită de caracterul contemporan, progresiv, formînd în jurul ei o comunitate puternică, cu mare vizibilitate și relevanță atît pentru publicul pe care și l-a format, cît și pentru mediul profesional național și internațional
Poziționîndu-se în spiritul creat și susținut de Centrul Național al Dansului București, proiectul O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia (autori: Alexandra Pirici şi Manuel Pelmuş, curatoare: Raluca Voinea), care reprezintă România la cea de-a 55-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – Bienala de la Veneția, a dovedit, prin impactul și receptarea pe care a avut-o în mediul profesionist și media internațională, relevanța acestui domeniu și a abordării pe care mediul coregrafic contemporan o are în România.
Considerăm că succesul proiectului care reprezintă România la Bienala de la Veneția este strîns legat de eforturile din ultimii ani făcute de membri ai comunității artei contemporane conectați și sprijiniți de activitatea și strategia Centrului Național al Dansului București. Fără această instituție și fără statutul autonom pe care-l are în cadrul Ministerului Culturii ca entitate directă care coagulează scena coregrafică contemporană, inițiative precum cea a acestui proiect n-ar fi existat și n-ar putea fi susținute pe termen lung.
O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneția, de Alexandra Pirici și Manuel Pelmuș, a adus și aduce beneficii imense imaginii României și a producției artistice contemporane românești pe scena internațională. În acest sens, iată cîteva fragmente din receptarea acestui proiect în presa internațională:
The New York Times: "Mulțimea de spectatori a stat cu atenție şi fascinație la Pavilionul românesc."
The Guardian: "Toată lumea ar trebui să viziteze Pavilionul românesc, unde Alexandra Pirici, Manuel Pelmuș și un mic grup de artiști reproduc zeci de lucrări din cele 54 de ediții anterioare ale Bienalei, folosind nimic mai mult decît propriile lor corpuri (...). Minunat, amuzant și emoționant, Retrospectiva Imaterială a Bienalei de la Veneția este mult mai mult decît un joc de salon. Proiectul vorbeşte despre istorie şi memorie şi arată că adevăratul Palat Enciclopedic poate fi găsit nu într-o colecție de obiecte, ci în oameni."
Zero Deux: "Leul de Aur pentru exactitatea și umorul Alexandrei Pirici și al lui Manuel Pelmuş pentru România. Pavilionul nostru favorit!"
În numele echipei proiectului, vă solicităm așadar retragerea propunerii de comasare și lansarea unui proces de consultare publică, cu participarea colaboratorilor Centrului Național al Dansului București și a operatorilor culturali relevanți, cu scopul de a găsi soluții viabile pentru funcționarea și susținerea scenei de dans contemporan prin intermediul Centrului Național al Dansului București.
Semnează,
Echipa proiectului O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia – A 55-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă - Bienala de la Veneția
Alexandra Pirici – artist (alexpirici@yahoo.com)
Manuel Pelmuș - artist (manuelpelmus@gmail.com)
Raluca Voinea – curator (raluca.voinea@tranzit.org)
Corina Bucea – manager proiect (corinabucea@yahoo.com)
O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia (autori: Alexandra Pirici şi Manuel Pelmuş, curatoare: Raluca Voinea, coordonatoare proiect: Corina Bucea) este o acțiune continuă care se desfăşoară live pe toată durata bienalei. Istoria bienalei de artă de la Veneția, de la înființarea sa în 1895 şi pînă în prezent este luată ca punct de plecare şi reflectată în pavilionul național al României. Retrospectiva este un monument efemer al bienalei, o critică a conservatorismului îndelungat al acesteia dar şi o celebrare a deschiderii ei către experimente. În acelaşi timp, aducînd monumentalul în imaterial şi transformînd obiectul în acțiune, proiectul transformă istoria bienalei, o actualizează. O retrospectivă este o întreprindere grandioasă, dar în acest caz, reproducînd aproximativ o sută de lucrări zilnic, doar prin intermediul cîtorva corpuri umane, proiectul schimbă scara unei retrospective şi a bienalei înseşi.
Puteţi citi aici despre ediţia de anul acesta a Bienalei de la Veneţia
Corina Şuteu, Matei Martin şi Mircea Vasilescu au scris texte despre intenţia de comasare a mai multor instituţii, inclusiv a CNDB-ului. Puteţi citi textele lor aici, aici şi aici