Ziua cînd la un raliu nu s-a mai auzit „vrum, vrum”...

31 octombrie 2019
Ziua cînd la un raliu nu s a mai auzit „vrum, vrum”    jpeg

Prima mașină electrică s-a „dat” la București, la Super Rally, pe final de toamnă ruginie. Caii trăsurilor de acum 100 de ani au venit, și ei, pe Kiseleff, dar au dormit, cuminți, cîte 612 la un loc, sub capota unei bijuterii STARD / Ferratum.

Locul ales era La Șosea. Aici începuse totul în sportul bucureștean. Cu un secol și mai bine înainte, se dăduse, prin preajmă, primul match de foot-ball (da, nu rîdeți, așa era expresia, se „dădea” un joc), întîia întîlnire de rugby și primele curse automobilistice. Tot aici, la Rond, întorseseră și nebunii ce înghițiseră 200 de kilometri la Maratonul din 1896, București – Pitești și retur. Așa că era firesc ca pe Kiseleff, numele băiatului cu „Regulamentul Organic”, să se mai consemneze o premieră, în toamna lui 2019.

Dis-de-dimineață pilotul bolidului s-a trezit înaintea ceasului. Îl pusese la 07.00, la 06.20 făcuse ochi. Nițică tensiune, deși se „dăduse” (iarăși același verb, dar cu alte conotații, ceva mai moderne!) în zeci de curse, la zeci de raliuri. Acum, însă, era altceva. Prima mașină sută la sută electrică urma să alerge pe bucata dintre Arcul de Triumf și Casa Presei Libere. Cine era „fata”? Și de unde venea „ea”?

Cei de la STARD Austria meșteriseră o bomboană: Ford Fiesta electRX, toată electrică. „Bomboană” am scris? Da, asta la exterior. La interior, o „bestie”, în limbajul pasionaților de automobilism: trei motoare, sistem de propulsie EV #REVelution, putere de 612 CP, 4WD. Partenerii de la Ferratum, susținători ai motorsportului, erau încîntați să alerge pe domeniul sustenabilității, așa că apăruse această provocare: o mașină electrică participantă la un raliu pe șosea, în mijlocul unui oraș.

Cristina Neagu, Teslovan, Adina Buzatu, „Titi” Aur, Iuliana Luciu

Locația? București. Data? 26 octombrie, dis de dimineață!  Pentru? A patra etapă de Campionat Național de Super Rally. „Timp frumos, vreme propice pentru curse, spectatori, cu mic, cu mare”, cum ar fi scris vechii cronicari din Gazeta sporturilor.

Dani Oțil, pilotul, a ajuns deveme la standul... STARD. Cum, cine? Băiatul de la Neatza? Da, cel „fiert” pe sporturile cu motor, cîștigător la Mangalia, cu cîteva luni în urmă. Pe grilă, nume grele: Adrian Teslovan, Vlad Cosma, „Titi” Aur, Mihai Leu, Tavi Ciovică, Cristian Timișcă. Uite-o și pe Cristina Neagu, „Messi de pe semicerc” dacă ar fi să-l rugăm pe Iliuță Dobre să-i facă o descriere. A venit și Iuliana Luciu, cu combinezon cu tot, semn că va sta în dreapta unui bolid, și Adina Buzatu, și Flick, maestrul rimelor, și Răzvan Popescu.

dani jpg jpeg

Soarele-i de două suliți pe cer cînd se pleacă-n recunoaștere. Manfred Stohl supervizează totul. Stop! Da, fostul mare pilot, campion mondial de raliuri în 2000, actualmente președintele Stohl Group. „Electrica” curge frumos. „Pleacă atît de repde de sub mine, că am impresia că nu mă mai opresc”, spune Dani. Oamenii din echipă verifică GoPro-urile de pe mașină. Sîntem în 2019, nu? Totul se vede live...

manfred stohl jpg jpeg

Lumea se adună ca la urs să admire bijuteria. „Țiparii” de sub capotă sînt controlați pe laptop, mașina e ascultată, la stetoscop, după fiecare cursă. „Nu facem zgomot, dar, mai ales, nu poluăm!”, spune Dani. „Stați puțin!”, o să contraatacați. „Păi la raliu nu se face vrum, vrum, nu se scoate fum, nu se ard gumele, nu se lasă urme pe asfalt?” N-apuci să-ntrebi de două ori, că ai și găsit un „client”. Sorin Ene nu se lasă rugat de două ori. Bagă un cameraman în mijloc, prinde a se roti cu bolidul în jurul său. Pneurile-s ascultătoare, scot un fum roșu, o frumusețe pe care o vezi doar pe youtube, la cursele cu ștaif din întreaga lume.

Dronele nu-s bune numai la nunți

Dani scoate timpi buni. Mihai Leu trage tare, Cosma, campionul en-titre, la fel. Costel Cășuneanu nu se lasă. Sînt copii, mulți. Se saltă dronele. „Vezi, astea nu-s bune numai la nunți”, glumește careva. Accelerație, frînă, din nou accelerație. 05, 04, 03, 02, 01, START! Apa Herăstrăului tremură, mătușile scuipă-n sîn. Locul cailor și al trăsurilor de acum un secol e luat tot de cai, dar unii pitiți sub capotă. Miroase a ferodou, a plăcuțe de frînă. Se aleargă, deja, de cinci-șase ore, dar nimeni nu e obosit. 41 de nebuni frumoși, 41 de piloți.

Se intră în faza finală. Vlad Cosma termină primul. Costel Cășuneanu prinde „argintul”, iar Bogdan Marișca, ultima treaptă. „Dănuțe, ești supărat?” „Nu, nici vorbă. Ieri ne-am găsit prima dată, eu și mașina, așa că e clar că trebuie să mai conviețuim”, spune omul de televiziune. Apoi trage cu coada ochiului la „bombonica” pe care mecanicii (printre care sînt și doi specialiști români) o descalță de gume: „Mi-ar plăcea să mă dau cu ea toate zilele, dacă aș putea”. Accentuează „toate zilele”, pentru că la doi pași e Jorma Jokela, fondatorul și CEO al grupului finlandez „Ferratum”...” Mi-a plăcut mult aici! Vreme senzațională, mașina a curs frumos, spectatori. Ce să-ți mai trebuiască?” Microfonul ajunge și în fața lui Manfred Stohl. „Manfred, păi nu ai promis că te dai și tu?” Austriacul își lovește mîna de frunte, ceva de genul: „Doamne, cînd a trecut timpul?” Între două verificări ale bolidului și două vorbe cu Dani, clipele s-au scurs extrem de repede. Deci rămîne promisiunea că ne vedem altădată, cu cască, cu mănuși, în combinezon...Soarele dă și el să plece la culcare, bucuros că i-a plăcut ceea ce a văzut...

În română e: „Cînd e cursa stradală următoare?” Dar cum se spune asta în austriacă și-n finlandeză?

Ziua cînd la un raliu nu s-a mai auzit „vrum, vrum”...

Prima mașină electrică s-a „dat” la București, la Super Rally, pe final de toamnă ruginie. Caii trăsurilor de acum 100 de ani au venit, și ei, pe Kiseleff, dar au dormit, cuminți, cîte 612 la un loc, sub capota unei bijuterii STARD / Ferratum.

Locul ales era La Șosea. Aici începuse totul în sportul bucureștean. Cu un secol și mai bine înainte, se dăduse, prin preajmă, primul match de foot-ball (da, nu rîdeți, așa era expresia, se „dădea” un joc), întîia întîlnire de rugby și primele curse automobilistice. Tot aici, la Rond, întorseseră și nebunii ce înghițiseră 200 de kilometri la Maratonul din 1896, București – Pitești și retur. Așa că era firesc ca pe Kiseleff, numele băiatului cu „Regulamentul Organic”, să se mai consemneze o premieră, în toamna lui 2019.

Dis-de-dimineață pilotul bolidului s-a trezit înaintea ceasului. Îl pusese la 07.00, la 06.20 făcuse ochi. Nițică tensiune, deși se „dăduse” (iarăși același verb, dar cu alte conotații, ceva mai moderne!) în zeci de curse, la zeci de raliuri. Acum, însă, era altceva. Prima mașină sută la sută electrică urma să alerge pe bucata dintre Arcul de Triumf și Casa Presei Libere. Cine era „fata”? Și de unde venea „ea”?

Cei de la STARD Austria meșteriseră o bomboană: Ford Fiesta electRX, toată electrică. „Bomboană” am scris? Da, asta la exterior. La interior, o „bestie”, în limbajul pasionaților de automobilism: trei motoare, sistem de propulsie EV #REVelution, putere de 612 CP, 4WD. Partenerii de la Ferratum, susținători ai motorsportului, erau încîntați să alerge pe domeniul sustenabilității, așa că apăruse această provocare: o mașină electrică participantă la un raliu pe șosea, în mijlocul unui oraș.

Cristina Neagu, Teslovan, Adina Buzatu, „Titi” Aur, Iuliana Luciu

Locația? București. Data? 26 octombrie, dis de dimineață!  Pentru? A patra etapă de Campionat Național de Super Rally. „Timp frumos, vreme propice pentru curse, spectatori, cu mic, cu mare”, cum ar fi scris vechii cronicari din Gazeta sporturilor.

Dani Oțil, pilotul, a ajuns deveme la standul... STARD. Cum, cine? Băiatul de la Neatza? Da, cel „fiert” pe sporturile cu motor, cîștigător la Mangalia, cu cîteva luni în urmă. Pe grilă, nume grele: Adrian Teslovan, Vlad Cosma, „Titi” Aur, Mihai Leu, Tavi Ciovică, Cristian Timișcă. Uite-o și pe Cristina Neagu, „Messi de pe semicerc” dacă ar fi să-l rugăm pe Iliuță Dobre să-i facă o descriere. A venit și Iuliana Luciu, cu combinezon cu tot, semn că va sta în dreapta unui bolid, și Adina Buzatu, și Flick, maestrul rimelor, și Răzvan Popescu.

Soarele-i de două suliți pe cer cînd se pleacă-n recunoaștere. Manfred Stohl supervizează totul. Stop! Da, fostul mare pilot, campion mondial de raliuri în 2000, actualmente președintele Stohl Group. „Electrica” curge frumos. „Pleacă atît de repde de sub mine, că am impresia că nu mă mai opresc”, spune Dani. Oamenii din echipă verifică GoPro-urile de pe mașină. Sîntem în 2019, nu? Totul se vede live...

Lumea se adună ca la urs să admire bijuteria. „Țiparii” de sub capotă sînt controlați pe laptop, mașina e ascultată, la stetoscop, după fiecare cursă. „Nu facem zgomot, dar, mai ales, nu poluăm!”, spune Dani. „Stați puțin!”, o să contraatacați. „Păi la raliu nu se face vrum, vrum, nu se scoate fum, nu se ard gumele, nu se lasă urme pe asfalt?” N-apuci să-ntrebi de două ori, că ai și găsit un „client”. Sorin Ene nu se lasă rugat de două ori. Bagă un cameraman în mijloc, prinde a se roti cu bolidul în jurul său. Pneurile-s ascultătoare, scot un fum roșu, o frumusețe pe care o vezi doar pe youtube, la cursele cu ștaif din întreaga lume.

Dronele nu-s bune numai la nunți

Dani scoate timpi buni. Mihai Leu trage tare, Cosma, campionul en-titre, la fel. Costel Cășuneanu nu se lasă. Sînt copii, mulți. Se saltă dronele. „Vezi, astea nu-s bune numai la nunți”, glumește careva. Accelerație, frînă, din nou accelerație. 05, 04, 03, 02, 01, START! Apa Herăstrăului tremură, mătușile scuipă-n sîn. Locul cailor și al trăsurilor de acum un secol e luat tot de cai, dar unii pitiți sub capotă. Miroase a ferodou, a plăcuțe de frînă. Se aleargă, deja, de cinci-șase ore, dar nimeni nu e obosit. 41 de nebuni frumoși, 41 de piloți.

Se intră în faza finală. Vlad Cosma termină primul. Costel Cășuneanu prinde „argintul”, iar Bogdan Marișca, ultima treaptă. „Dănuțe, ești supărat?” „Nu, nici vorbă. Ieri ne-am găsit prima dată, eu și mașina, așa că e clar că trebuie să mai conviețuim”, spune omul de televiziune. Apoi trage cu coada ochiului la „bombonica” pe care mecanicii (printre care sînt și doi specialiști români) o descalță de gume: „Mi-ar plăcea să mă dau cu ea toate zilele, dacă aș putea”. Accentuează „toate zilele”, pentru că la doi pași e Jorma Jokela, fondatorul și CEO al grupului finlandez „Ferratum”...” Mi-a plăcut mult aici! Vreme senzațională, mașina a curs frumos, spectatori. Ce să-ți mai trebuiască?” Microfonul ajunge și în fața lui Manfred Stohl. „Manfred, păi nu ai promis că te dai și tu?” Austriacul își lovește mîna de frunte, ceva de genul: „Doamne, cînd a trecut timpul?” Între două verificări ale bolidului și două vorbe cu Dani, clipele s-au scurs extrem de repede. Deci rămîne promisiunea că ne vedem altădată, cu cască, cu mănuși, în combinezon...Soarele dă și el să plece la culcare, bucuros că i-a plăcut ceea ce a văzut...

În română e: „Cînd e cursa stradală următoare?” Dar cum se spune asta în austriacă și-n finlandeză?

ferratum electric car jpg jpeg
anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.