Zburaţi româneşte!

Mircea IORGULESCU
19 iunie 2011
Zburaţi româneşte! jpeg

Apărut în Dilema, nr. 279, 5-11 iunie 1998

Neaşteptate sînt căile patriotismului; ca în orice relaţie amoroasă, legea o face, şi aici, imprevizibilul. Patriotismul, ca şi dragostea, răsare de unde nici nu gîndeşti, se aprinde dintr-un fleac, din te miri ce, din mai nimic (iar la români "şi nimica mişcă"!). Dar se şi stinge, tot aşa, fără să ştii prea bine de ce ­ şi nici măcar cînd şi cum anume s-a întîmplat. Iar în cenuşă degeaba mai sufli, nu e decît un inutil exerciţiu de reanimare a unui cadavru volatilizat.

Şi se poate întîmpla oricînd şi oricui, chiar şi firilor dovedit mai realiste, dacă nu şi mai lucide. Ultimul, cel mai proaspăt adică, venit pe lista patriotismului fulgerător este, cine s-ar fi aşteptat?!, ministrul transporturilor, nimeni altul decît pragmaticul domn Băsescu. Îngrijorat de liberalizarea din domeniul transporturilor de toate felurile, prin aplicarea unei decizii europene, dl Traian Băsescu a făcut un patetic şi vibrant apel către compatrioţii săi, îndemnîndu-i să folosească prioritar, dacă nu şi exclusiv, serviciile companiei naţionale de transporturi aeriene, TAROM. Nu pentru că ar fi mai avantajos pentru români să zboare cu TAROM-ul, din punctul de vedere al preţurilor sau al calităţii serviciilor oferite, ci din patriotism pur.

Alte companii, străine, desigur, oferă preţuri mai mici, zboruri mai numeroase, condiţii de călătorie mai bune, poate şi anumite reduceri, ceea ce, în bună logică a comerţului, duce inevitabil la marginalizarea sau chiar la dispariţia concurenţilor incapabili să facă faţă competiţiei. Printre ei, pare-se, un decedat previzibil ­ compania naţională. Acestei reguli de fier a economiei de piaţă, dl Traian Băsescu îi opune iubirea de patrie. "Zburaţi româneşte!" ­ păunescianizează ministrul, înălţînd o baricadă patriotică în calea pătrunderii, oricum avansate, a companiilor aeriene străine în România. Dacă va vibra sau nu coarda patriotică, rămîne, desigur, de văzut.

Antecedentele nu sînt însă prea promiţătoare. Ani de-a rîndul românii fuseseră obişnuiţi să se bucure cînd puteau cumpăra ceva "refuzat la export". Un produs local, de la brînză la automobile "Dacia", făcut pentru străinătate şi neacceptat acolo, căpăta, automat, un certificat de calitate superioară. Ceea ce "străinii" refuzau, în România era rîvnit. A purta o haină "refuzată la export" putea chiar să echivaleze cu o ascensiune socială: nu oricine avea acces la magazinele cu mărfuri "refuzate la export". Era un semn de nobleţe. Era un motiv de mîndrie. Era o marcă a succesului personal: să poţi obţine ceea ce alţii, "străinii", refuzau.

Este totuşi adevărat că sînt multe ţări europene în care mărfurile poartă menţiunea că sînt produse naţionale. Inscripţia "produit français" poate fi deseori întîlnită în pieţele franceze, de pildă, dar nu din raţiuni patriotice ori naţionaliste. Standardele şi normele de calitate franceze sînt printre cele mai exigente din Europa, iar menţiunea că e vorba de un "produit français" are de fapt semnificaţia unei garanţii de calitate superioară. Cînd, în urmă cu vreo doi ani, au început preparativele pentru liberalizarea telecomunicaţiilor din Franţa, compania naţională France Télécom a făcut un vast sondaj printre abonaţii telefonici. Una dintre întrebări era dacă, după implantarea unor societăţi străine care urmau să ofere, previzibil, preţuri mai mici, clienţii vor prefera totuşi compania naţională... din patriotism. Rezultatele sondajului au rămas necunoscute, dar ele pot fi bănuite din strategia ulterioară adoptată de France Télécom. Societatea a redus considerabil tarifele, a oferit numeroase facilităţi, pe scurt, nu a mizat cîtuşi de puţin pe "patriotism". Şi-a fidelizat clienţii fără să invoce fidelitatea patriotică şi naţională. A dat ea însăşi dovezi de iubire abonaţilor, nu a pretins acestora să fie iubită fără condiţii. În definitiv, nu spusese Jean Cocteau că nu există iubire, ci numai dovezi de iubire?!

Zburaţi româneşte! ­ da, dar de ce?! Vremea cînd românii credeau că l-au prins pe Dumnezeu de-un picior dacă îşi cumpărau ceva "refuzat la export" a trecut. Ca şi vremea fidelităţilor aberante.

Mircea Iorgulescu, critic literar şi jurnalist, fost coordontor al redacţiei române a RFI şi director adjunct al serviciului românesc al postului de radio Europa Liberă, a murit la Paris pe 7 iunie. A avut o rubrică săptămînală la revista Dilema timp de 10 ani.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.