Tu cît poluezi pe net? este întrebarea prin care cea de-a 14-a ediție a festivalului IDEO IDEIS (6-12 august, Alexandria), propune responsabilitatea ca temă de gîndire pentru publicul adolescent, dar nu numai. Adolescenții din România sînt nativi digital și petrec mult timp pe rețelele de social media, motiv pentru care campania IDEO IDEIS se referă în mod specific la responsabilitatea online, care îi privește în mod direct pe aceștia. Fie ca utilizatori activi ai rețelelor de social media, care creează sau dau mai departe conținut, sau ca utilizatori pasivi, fiecare persoană din online are un cuvînt de spus în propagarea unor fenomene ca fake news, revenge porn sau hate speech, pe care IDEO IDEIS își propune să le explice tinerilor, pentru ca aceștia să se poată proteja de ele.

Am provocat adolescenți din comunitatea IDEO IDEIS să se filmeze vorbind despre comportamentele online care li se par nocive. Adolescenții au invocat trolling-ul, comentariile negative (bullying sau hate speech) și ipocrizia de a te prezenta altfel în mediul online decît ești în realitate, sau de a adera unor cauze pe care nu le susții decît virtual.

86% dintre tinerii din România cu vîrste cuprinse între 14 și 17 ani intră pe net de pe telefonul mobil, iar 74% dintre ei au smartphone – procentul crește la 80 după vîrsta de 18 ani. 81% dintre ei stau pe Facebook iar Instagram este rețeaua socială care are cea mai mare creștere la acest segment de vîrstă: 40% în 2018, față de 15% în 2014. Acestea sînt cîteva dintre cifrele pe anul trecut ale unui studiu de monitorizare a comportamentului media în România care pune în cifre clare obiceiurile online ale tinerilor. Conform acestui studiu, adolescenții de azi nu mai sînt influențați doar de familie, prieteni și colegi, ci foarte mult de informațiile din mediul online, la care au acces de mici. Crescuți în fața ecranelor digitale, adolescenții sînt conștienți de faptul că și ei pot avea un impact asupra altora în acest mediu, dar în același timp experiența social media le dă tendința să caute gratificări imediate și să gîndească mai puțin lucrurile dintr-o perspectivă pe termen lung.

Studiul a fost realizat de Starcom România și poate fi consultat aici.

Conform aceluiași studiu, 32% dintre tinerii între 14 și 17 ani din România au încredere în influenceri. Cu aproape 400.000 de followeri pe Instagram și YouTube, Magdyz este una dintre cele mai cunoscute vloggerițe în acest segment de vîrstă și s-a alăturat campaniei IDEO IDEIS cu un mesaj față de responsabilitatea influencerilor.

„O greșeală foarte mare pe care o fac creatorii de conținut: nu se afișează aproape de realitate și vă fac să credeți că viețile lor sînt perfecte. Sau se iau de aspectul vostru fizic reacționînd la clipuri în care voi apăreți, fără să se gîndească. Așa că dacă vreodată ai rîs de altă persoană sau te-ai luat de ea pentru că nu avea aceleași principii pe care tu le ai, vreau să te întreb: Tu cît ai poluat pe internet?” 

***

Înțelege mai multe:

Fake news: înseamnă știri false sau care conțin informații false, inserate cu intenția de a dezinforma. Există în presa din toată lumea, sînt folosite ca instrument politic și distribuite prin toate rețelele de social media. Mai multe, aici.

Revenge porn: este un caz extrem de violare a intimității care poate intra și în categoria pornografie. Pornește cu publicarea sau distribuirea de imagini cu conținut sexual mai mult sau mai puțin explicit, fără acordul persoanei din imagini, cu scopul de a se răzbuna sau de a o umili. Capătă amploare atunci cînd cei la care ajung aceste poze le dau la rîndul lor mai departe. Exemple de revenge porn în România, aici și aici.

Hate speech: este orice formă de discurs intolerant, care instigă la ură împotriva unor minorități sau categorii vulnerabile (comunitatea LGBTQ+, minorități etnice sau sociale). Conform studiului realizat anual de Active Watch, în România ne întîlnim mai ales c-un discurs naționalist îndreptat împotriva minorităților etnice rome și maghiare, cît și împotriva comunității LGBTQ+. Mai multe, aici

***

IDEO IDEIS se desfășoară între 6 și 12 august la Alexandria. Este un festival cultural pentru comunitate și, în același timp, un eveniment dedicat procesului de educație non-formală pentru tinerii liceeni din România. Structura festivalului este unică în peisajul festivalurilor de teatru din țară și are rolul de a-i ajuta pe participanți să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare, să capete încredere în ei înșiși și să interacționeze cu tipuri de modele relevante pentru dezvoltarea lor personală și profesională.