Recent, Centrul Naţional al Cinematografiei a anunţat finanţările pentru  „organizarea sau participarea la festivaluri şi tîrguri de filme interne şi internaţionale, susţinerea unor programe de cultură şi educaţie cinematografică, editarea unor lucrări de specialitate în domeniul cinematografiei sau alte activităţi, pentru manifestări organizate în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2011”.

Finanţarea cea mai mare – 690.000 de lei - a obţinut-o Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc pentru organizarea TIFF 2011. Cum era de aşteptat, de altfel, în primul rînd pentru că e unul din puţinele evenimente care chiar mişcă lucruri în domeniu şi, în al doilea rînd, pentru că anul viitor TIFF-ul face 10 ani! (la mulţi, mulţi ani!).

În listă se regăsesc finanţările pentru organizarea standurilor româneşti de promovarea la festivalurile de la Berlin, Cannes şi, culmea, după ce anul trecut au refuzat să susţină, cel de la Clermont-Ferrand, dar şi pentru workshop-uri de animaţie, documentar şi imagine.
Dar, surprize-surprize din nou.

E fabulos cum în lista CNC-ului se regăsesc nişte evenimente cu finanţări fantasmagorice, deşi nu „le recomandă” mai nimic.

Astfel, a doua cea mai mare finanţare după TIFF, şi anume 329.442 de lei, a obţinut-o Editura Noi pentru „organizarea Festivalului internaţional de film evreiesc  Bucureşti 2011”. Singura explicaţie posibilă este că e prima ediţie şi trebuie susţinut. Dar, din punctul meu de vedere nu se justifică finanţarea.

De asemenea, Aldaco Film (organizatorul Festivalului Callatis!) a obţinut 134.000 de lei pentru „Dream Fest Slatina 2011” – Festival Internaţional de Film şi Carte pentru copii. Mai trebuie comentat? Păi nu, dar pot să mai dau un exemplu din aceeaşi serie: Asociaţia pentru Integrare Europeană (AICE) a primit pentru Festivalul Filmului Documentar Artistic de istorie 108.299 de lei.

Toate astea în condiţiile în care Festivalul Internaţional de Film NexT (ediţia a cincea!) a primit 184.000 de lei, iar celelalte două festivaluri de scurtmetraje – de la Timişoara şi Piatra Neamţ – au primit finanţări atît de mici încît îţi e ruşine să le şi menţionezi.

De fapt, ajungi să crezi că nici măcar nu contează ce rezultate ai în ediţiile anterioare, cît de popular şi bine făcut e evenimentul tău, cît de mediatizat şi susţinut e. Te convingi că poate e mai bine să schimbi numele festivalulului, astfel încît să iei finanţare mare pentru că „e la prima ediţie.

Transparentizarea CNC-ului este un „must”, în mod clar, dar, atît timp cît cine decide (ministerul?!) nici măcar nu se deranjează să se întrebe de ce tot fac domne cineaştii ăştia atîta gură, de ce zbiară presa după fiecare sesiune de finanţare (fie că e vorba de proiecte cinematografice, fie că e vorba de evenimente în domeniu), este destul delimpede că finanţările în cultură sînt tabuuri.

Şi, din păcate, a devenit un soi de regulă să te întrebi mereu ironic unde se duc banii statului.

P.S.: Aş vrea să văd totuşi dosarul şi să aud şi motivaţiile comisiei CNC în cazul deciziei de respingere a finanţării evenimentului „Gala Premiilor CNC”, organizat de Lumiere Artists.

Rezultatele CNC sînt disponibile aici: http://www.cncinema.abt.ro/Files/Documents/fls-1067.pdf.

Alexandra Buzaş este jurnalist la Mediafax.