Anul 2018 a fost al doilea an consecutiv în care am putut citi multă proză scurtă autohtonă de calitate. Au publicat cărţi noi de povestiri Cristina Andrei, Andrei Crăciun, Mircea Daneliuc, Gabriel Gafiţa, Diana Geacăr, Anca Goja, Marian Ilea, Kyre, Cosmin Leucuţa, Ciprian Măceşaru, Mihai Măniuţiu, Călin-Andrei Mihăilescu, Andrei Mocuţa, Radu Părpăuţă, Ion Pleşa, Iulian Popa, Marian Truţă şi Dănuţ Ungureanu, dar şi alţii. Pînă şi Igor Bergler a scris o carte de povestiri.

A fost chiar un an peste medie la antologii, mai ales cele tematice şi de gen: 16 prozatori de azi.lit (coord. Andreea Răsuceanu, Humanitas), Mică isorie a unui secol mare (coord. Monica Onojescu, Arthur), Antologia prozei româneşti science-fiction & Antologia prozei româneşti poliţiste şi de mistere (coord. Michael Haulică) şi Amorul pe înţelesul tuturor. O antologie a prozei contemporane de dragoste (coord. Cosmin Perţa), toate la Paralela 45; plus Gastro Noir (coord. Bogdan Hrib, Mystery & Thriller) şi CenteNOIR (Crime Scene Press). Cea mai semnificativă apariţie rămîne Romanian Short Fiction. An Anthology / Antologie bilingvă de proză scurtă românească (coord. Lidia Vianu, Muzeul Literaturii Române).

Proza scurtă a stat foarte bine la traduceri, cu volume mai noi şi mai vechi scrise de Bandi, Lucia Berlin, Charles Bukowski, Raymond Carver, A Cheng, Junot Díaz, Jeffrey Eugenides, F. Scott Fitzgerald, Richard Ford, Jean-François Haas, Tom Hanks, Marguerite Yourcenar, Yasunari Kawabata, Etgar Keret, Hanif Kureishi, Carmen Maria Machado, Alice Munro, Viet Thanh Nguyen, Luigi Pirandello, Gonçalo M. Tavares, Olga Tokarczuk şi două antologii remarcabile: A fost odată o ţară. Panorama prozei de război din ţările fostei Iugoslavii şi Cea mai frumoasă iubire a lui Don Juan. Antologia nuvelelor franceze de dragoste din secolul al XIX-lea (selecţia Octavian Soviany). Plus selecţiile din Truman Capote, Julio Cortázar, Mariana Enriquez, William Faulkner şi Bohumil Hrabal, sub formă de audiobook-uri pe vinil (Editura ART), o premieră la noi.

Ca o schimbare în dinamica editorială, în 2018 Editura Polirom pare să fi pierdut monopolul, noile colecţii „Avanpost” de la Paralela 45 şi „n`autor” de la Nemira afirmîndu-se la capitolul cărţi de proză scurtă autohtonă. Ca o menţiune plăcută: Adriana Bittel (n. 1946), cea mai bună autoare de proză scurtă din întreaga noastră literatură, a primit anul trecut o distincţie specială în cadrul Galei Premiilor „Sofia Nădejde” pentru Literatura scrisă de femei.

În chip de bilanţ: în aceşti patru ani de existenţă, revista noastră a publicat exact 90 de scriitori români (dintre care 40 scriitoare, pentru cei care-şi pun problema reprezentării de gen), jumătate dintre aceştia apărînd pentru prima dată într-o revistă tipărită pe hîrtie; numărul 8 al revistei (coordonat de Cristian Teodorescu) marcînd - în mod nepremeditat - o premieră: pentru prima dată în istoria literaturii române o revistă literară a publicat de două ori mai multe scriitoare femei decît bărbaţi.

În acest context, Premiul Iocan pentru proză scurtă se întoarce, fiind - din nou - susţinut cu mîndrie de McCannPR. Iată şi cele cinci cărţi ale anului 2018 nominalizate de editorii revistei: Cele mai tîmpite momente de Mircea Daneliuc (Polirom), Cine locuieşte la subsol de Diana Geacăr (Paralela 45), Zeppelinul piticului de Marian Ilea (Paralela 45), Anotimpuri care nu se repetă de Ion Pleşa (Nemira) şi Guadalajara de Iulian Popa (Humanitas), ultimii doi - nota bene - debutanţi.

Juriul, format din editorii revistei – Florin Iaru, Cristian Teodorescu, Dan Pleşa şi subsemnatul –, plus invitata specială din acest an – regizoarea de teatru Gianina Cărbunariu; va premia cartea cîştigătoare într-o gală ce va fi anunţată în curînd în presă, precum şi pe conturile de Facebook & Instagram ale revistei noastre prin care continuăm să dăm viaţă lungă prozei scurte.

Acest text reprezintă editorialul numărului 9 al revistei de proză scurtă Iocan, aflat în curs de apariţie la Editura Vellant.

Foto copertă: Hajdu Tamás