Management cu faţa întoarsă de la publicul consumator de cultură

3 iulie 2011
Democraţie în cultură: ce nu se spunem atunci cînd discutăm jpeg

„Este vreo diferenţă între un manager cultural şi un impresar artistic?” Întrebarea a venit în prima seară la Londra, înainte de prezentarea Ioanei Raluca Voicu-Arnăuţoiu, „Enescu in Exile – Courted and Followed by the Securitate”, organizată de Fundaţia Raţiu. Fusese o zi lungă, drumul obositor şi oraşul halucinant în puţinele ore pe care le petrecusem pe străzi. Am încercat un răspuns în cheia relaţiei dintre artist şi manager, apoi între impresar şi organizaţia sau spaţiul unde artistul se manifestă. Nu era doar o problemă de semantică şi înţelegeam asta. Încercarea de a înţelege diferenţele dintre termeni o mai întîlnisem, în urmă cu mai bine de un an, la o întîlnire organizată la Bucureşti de către Societatea Academică Romînă, cu tema „Descentralizare şi management în cultură”. Acolo, problema s-a pus pe fondul reconfigurării instituţiilor publice de cultură, ca urmare a descentralizării – trecerii autorităţii de decizie şi finanţare de la nivelul ministerului la cel judeţean sau municipal –, sau a reducerilor bugetare şi colapsului anumitor instituţii, preluate sau redefinite în cadrul altora – vezi deciziile din septembrie 2009, în timpul mandatului de ministru al Culturii al lui Theodor Paleologu. Prezent la eveniment, Tudor Octavian a evitat termenul de manager cultural, şi l-a folosit pe cel de agent, un „agent specializat pentru a crea relaţia dintre producătorul de cultură şi consumator, astfel încît producţiile culturale existente să poată fi puse în valoare şi apreciate de un public cît mai larg.”

Aţi auzit în alte domenii să existe profesii de genul manager educaţional, social, sanitar? Mai mult decît o întîmplare sau un moft, propun să interpretăm această excepţie în alt sens, unul în care se recunoaşte că profilul şi rostul persoanei care încearcă aceasta au o diferenţă specifică ce transformă profesia într-un sub-gen cu note care pot fi ignorate, dar care, cît vor exista artişti şi activităţi culturale, vor supravieţui aşteptînd să fie activate, în miezul semantic al relaţiei. Am scris tot în Dilema Veche, în urmă cu aproape un an, despre o carte a unui artisti vizual şi economist olandez, Hans Abbing. De ce sînt artiştii săraci? – economia excepţională a artelor este o reflecţie sociologică şi personală asupra relaţiei dintre artist şi publicul său, optica fiind aceea a beneficiilor, materiale sau nu, pe care artiştii le prevăd, şi pe care ajung să le obţină. Nu este mult loc de nuanţe. Pe scurt, concluzia cărţii este că sărăcia este structurală în artă, că întotdeauna, procentual, vor fi mai mulţi artişti trăind la limita sărăciei decît alte persoane cu alte îndeletniciri. Oricît s-ar încerca să se obţină argumente despre rolul şi contribuţia artei şi culturii pentru societate, realitatea este că sprijinul, public sau privat, va veni doar în măsura în care cei care au puterea de decizie vor fi în ton cu atitudinea şi mizele valorice ale programului propus. În acelaşi timp, încercarea de a ridica condiţia materială a artiştilor prin indemnizaţii de merit, prin venituri „din oficiu” sau alte scheme de întrajutorare directe, spune tot Abbing, nu fac decît să întreţină piramida privilegiilor şi să creeze dorinţa celor de la bază ca, la un moment dat, să beneficieze şi ei de aceeaşi răsplată. În oglindă, managerul cultural, redus la intermedierea dintre public şi artist, dintre artist şi instituţii sau organizaţii culturale care îl pot primi/expune/prezenta/găzdui devine un fel de „placement officer”. Este asta însă povestea completă?

Ce se întîmplă atunci cînd match-ul dintre cele două nu mai funcţionează, cînd tensiunile şi nemulţumirile cresc, sau cînd resursele materiale dispar? O idee ar fi reamintirea sau rediscutarea miezului dur al profesiei. Provocările create de reducerile bugetare, în cazul instituţiilor  publice, de scăderea sau lipsa de oportunităţi de sprijin financiar pentru organizaţii neguvernamentale şi artişti individuali, au nevoie de mai mult, de o imaginaţie care să identifice nucleul creativ al iniţiativei şi să îi dea mai apoi aripi, ţinînd cont de constrîngerile obiective ale contextului de creaţie şi prezentare. Aceeași idee a fost bine exprimată într-o lucrare din 2005, Arts Management in Turbulent Times şi a revenit apoi în comentarille lui Helmut Anheier într-un dosar realizat de Fundaţia Culturală Europeană pe platforma online labforculture în 2009, dar cine a lucrat într-o organizaţie culturală, fie ea publică sau privată, înţelege aceste lucruri şi fără să le citească undeva. Întrebarea este dacă e suficient să înţelegi că lucrurile nu mai merg ca înainte, sau că proiectele au nevoie de o aranjare în funcţie de priorităţi, care nu vine doar în ordinea cronologică sau de vizibilitate a evenimentului? Dacă ar fi aşa, între administratori şi manageri culturali nu ar fi, practic, nici o diferenţă, managementul fiind doar o administrare cu cap a resurselor disponibile.

Un exemplu mi se pare lămuritor. Filarmonica Banatul este pe cale de a pierde spaţiul în care concerta, Sala Capitol din Timişoara. În consecinţă, conducerea Filarmonicii a iniţiat un demers prin care îi îndeamnă pe timişoreni să facă lobby pe lîngă autoritățile statului pentru ca instituția să rămînă în sediul actual. Filarmonica pune la dispoziţia susţinătorilor plicuri şi timbre pentru a „bombarda Bucureştiul cu scrisori” (Ioan Coriolan Gîrboni, directorul Filarmonicii, citat de Evenimentul Zilei). Dincolo de (lipsa de) justeţe a ordonanţei care înapoiază Sala Capitol RADEF-ului, din perspectiva relaţiei dintre conducerea instituţiei, public şi "instituţiile de la Bucureşti”, Filarmonica mobilizează un număr de oameni pentru a-şi susţine cauza, implicîndu-i într-o mişcare care nu are nicio dilemă. Departe de a susţine că Filarmonica ar trebui să piardă spaţiul, cred că situaţia este semnificativă pentru cum se discută de cele mai multe ori discursul instituţional în situaţii de criză: criza ca un dezastru şi nu criza ca o oportunitate de a repune în discuţie misiunea organizaţiei şi a iniţia eventual ulterior, o mişcare de lobby sau de advocacy pentru a susţine personalitatea şi programul discutat.

Ca o implicaţie secundară, viziunea cu care conducerea unei instituţii se apleacă asupra (re)definirii activităţii acesteia se reflectă şi în calitatea dezbaterilor pentru formularea şi evaluarea politicilor culturale: între a ţine cu dinţii (din inerţie sau din pasiune/convingere, e irelevant) de felul în care se fac lucrurile, sau a avea deschiderea de a adapta organizaţia la oportunităţile, provocările şi constrîngerile prezentului, ţinînd cont că există şi alte priorităţi legitime pentru sprijin public. Este cazul să punem în discuţie, de exemplu, finanţarea consistentă a festivalurilor şi argumentele pentru susţinerea acesteia, dar şi felul în care este evaluată cea a instituţiilor publice şi a proiectelor realizate de organizaţii nonguvernamentale şi artişti independenţi. Accesul la cultură prin difuzarea „valorilor autentice, de patrimoniu” sau a „valorilor înalte” este încă principalul argument pentru evaluarea proiectelor culturale şi finanţarea lor. Poate pînă cînd va fi „descoperită” şi recunoscută valoarea culturii de catalizator al unor experienţe formatoare la nivel personal şi de comunitate, capabilă să pună în discuţie şi să imagineze relaţia pe care o avem cu noi înşine şi cu ceilalţi, pînă atunci poate că va fi greu de înţeles de ce relaţia dintre artist şi public, dintre oferta culturală şi public sau participant, nu seamănă cu cea dintre producător şi consumator şi nu vom mai avea Barometre de consum cultural, ci Barometre de vitalitate artistică şi participare culturală.

Raluca Pop este iniţiatoarea banipentruarte şi membru în Coaliţia Sectorului Cultural Independent. În prezent se află la Londra, bursier prin programul Bursa Gabriela Tudor in management cultural in Marea Britanie, iniţiat de Fundaţia Gabriela Tudor în parteneriat cu Fundaţia Raţiu.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.