Inglorious Bastards - interviu cu Manuel PELMUŞ

13 martie 2012
Inglorious Bastards   interviu cu Manuel PELMUŞ jpeg

Coregraful Manuel Pelmuş va primi „Berlin Art Prize” acordat de Academia de Arte berlineză şi de către oraşul Berlin. Juriul şi-a motivat alegerea astfel: „Proiectele în care este implicat Manuel Pelmuş sînt modalităţi surprinzătoare şi sofisticate de a se adresa publicului. Ele reprezintă reacţii rebele faţă de spectacolele călduţe şi lipsite de atitudine care servesc pieţei internaţionale de artă şi sînt manevre de subminare într-o cultură dominată de conservatorism. Sînt independente, incomode şi inteligente.” Premiile vor fi decernate în data de 18 martie la sediul Academiei de Arte din Berlin (Pariser Platz), în prezenţa primarului Berlinului.

Manuel Pelmuş este unul dintre cele mai reprezentative nume româneşti pe scena internaţională a dansului contemporan. Producţiile sale au fost prezentate în teatre şi festivaluri de renume precum Tanz Im August din Berlin, TanzQuartier din Viena, deSingel din Anvers şi Judson Church din New York. Spectacolul său „preview” a fost desemnat cea mai importantă producţie a stagiunii 2007-2008 de către criticul Helmut Ploebst, în revista de specialitate Ballettanz International. În anul 2000, Manuel Pelmuş a înfiinţat împreună cu Brynjar Bandlien compania Bandlien/Pelmuş, iar în 2011 a fondat la Bucureşti, împreună cu coregrafii Farid Fairuz şi Brynjar Bandlien, Căminul Cultural.

Premiul primit de Manuel Pelmuş la Berlin apare într-o perioadă dificilă pentru dansul contemporan românesc, după ce Centrul Naţional al Dansului a rămas fără sediu şi, implicit, fără spaţiu de reprezentare a spectacolelor. În urmă cu un an, CNDB a fost evacuat din sediul său din Teatrul Naţional Bucureşti care se află în proces de renovare, fără posibilitate de reîntoarcere după terminarea lucrărilor. Practic, i s-a luat sediul fără a i se oferi altul. CNDB a funcţionat ca o placă turnantă pentru performeri. A concentrat energiile şi a creat o comunitate de creatori şi consumatori de artă contemporană. Tragerea lui pe linie (aproape) moartă prin reducerea la statutul de organizator de licitaţii de proiecte a risipit comunitatea dansului.

Manuel Pelmuş, în această lună vei primi „Berlin Art Prize”. Ce reprezintă acest premiu?

Aş fi tentat să răspund sec: e (doar) un premiu. Dar aş părea, probabil, ipocrit. Hehe. Eu un premiu care sună foarte bine, un premiu cu ceva tradiţie, acordat de Academia de Arte din Berlin. E pentru „merite artistice" şi nu pentru că sînt „artist tînar" sau „artist bătrîn" sau din alte considerente geopolitice. Şi, la nivel personal, îl primesc într-un oraş în care mă simt foarte bine şi care este destul de important pentru artele spectacolului în general.

E un premiu al primăriei Berlin. Cum ai ajuns să fii remarcat de primarul capitalei germane? Şi cum ai ajuns să fi remarcat pe o scena culturală densă si avangardistă ca cea berlineză?

De fapt, este un premiu acordat în fiecare an de către Academia de Arte din Berlin, în numele oraşului Berlin. Astfel că primarul va participa la ceremonia de decernare a premiilor. Nu ştiu dacă sînt remarcat, dar am avut constant proiecte, spectacole sau rezidenţe la Berlin. Am fost chiar bursier DAAD acum ceva vreme şi cunosc destul de bine scena de dans berlineză. Mi-am prezentat cam toate spectacolele la Berlin aşa că a existat posibilitatea de a fi „urmărit".

Cum se face că performance-urile tale au fost remarcate la Berlin, dar trec aproape neobservate la Bucureşti? Sigur, intrăm cu întrebarea asta în discuţia spinoasă a stării artei contemporane în România.

Păi starea de provizorat şi precaritate în care este menţinut şi supravieţuieşte dansul contemporan în România are efecte şi asupra statutului pe care îl poate avea ceea ce fac eu. Dar nu aş vrea să generalizez şi nici să-i nedreptăţesc pe cei care au tot scris despre spectacolele mele în toţi aceşti ani. Eu şi colegii mei am fost susţinuţi de critica de specialitate, însă pentru a ieşi din "ghettoul" cultural trebuie să te mai ajute puţin şi contextul. Sau poate că am făcut noi, de fapt, ceva greşit şi rău. Nu doresc să mă victimizez. Ştefan Tiron spune că noi, artiştii, sigur am făcut ceva rau şi tot primim pedepse meritate pentru asta. Încep să înţeleg ce vrea să spună. Am fost numiţi în multe feluri, de la distrugători ai dansului pînă la terorişti culturali. Nu avem niciun fel de glorie locală şi poate că e mai bine aşa.

De ce aveţi nevoie de recunoaşterea locală? La ce serveşte ea? Ştii expresia  „nimeni nu e profet în ţara lui”...

Nu este nevoie în sensul de faimă. Ar însemna că o activitate de peste cinci ani în singurul spaţiu dedicat dansului contemporan să nu poată fi evacuată aşa de uşor fără o soluţie decentă. Asta înseamnă că nu dă nimeni doi bani pe tine. Şi este umilitor. Eu aşa m-am simţit.

Dacă tot am ajuns la relaţia performance – administraţie publică, în ce situaţie se află CNDB acum, la un an după ce a a fost evacuat?

Din cîte ştiu eu, situaţia este neschimbată. Poate că tot la capitolul pedepse intră şi asta. Am făcut lucruri rele în ultimii cinci ani şi uite unde am ajuns. Asta par să sugereze autorităţile, ba chiar şi unii colegi. Interesant este că juriul de la Berlin a scris în laudatio că eu fac parte din scena româneasca de dans, care ar fi „avangarda Estului". Se pare că şi asta este considerat rău aici. Cred, sincer, că generaţia din care fac parte a făcut o grămadă de lucruri curajoase. Şi-a asumat multe riscuri şi s-a încăpăţînat să nu facă compromisuri artistice, în ciuda dificultăţilor. Şi cred că şi-a cîştigat foarte mult respect la nivel internaţional. Şi cu toate astea a fost evacuată şi nemulţumeşte la nivel local. Dar nu e loc nici de văicăreli, nici de romantisme şi nici de nostalgii. Aici sîntem. Putem încerca să înţelegem de ce. Sau nu.

La ce te referi cînd spui „compromisuri artistice”?

La faptul că atunci cînd, practic, nu exista nicio resursă şi tentaţia de a intra în „sistem” şi a-i reproduce logica conservatoare, inclusiv artistic, era foarte mare, majoritatea colegilor si colegelor mele a optat pentru independenţă. Au ales să reziste, în loc să fie asimilaţi. Au ales să testeze limitele şi să practice o artă critică şi ireverenţioasă prin care puneau în discuţie o serie întreagă de norme şi limitări.

Şi-au asumat o stare de precaritate, dar cred că au cîştigat artistic în acel moment. Acum îmi este greu să mai evaluez situaţia. Cu siguranţă, însă, s-au spulberat unele iluzii.

Mă întorc la premiul berlinez. Cum receptează publicul german performance-urile tale şi cum se reacţionează la Bucureşti (dacă se reacţionează)?

Nu există un public standard. Contează mai mult contextul în care prezint spectacolele. La CNDB, de exemplu, cred că era un public deschis şi răbdător. Nu cred deloc în discursul care spune că publicul nu este pregatit etc. Publicul se formează în timp. Cred că publicul e de toate felurile şi caută şi alt tip de discurs, în afara celui clasic. E arogant să spui că ştii ce nu-i va plăcea publicului „tău". Trebuie să aibă, totuşi, locuri în care să poată găsi constant acest discurs artistic diferit, pentru a se putea apropia şi obişnui şi cu alt tip de abordări artistice.

Unde crezi că este, de fapt, hiba cu arta contemporană în România? Lipsă de cultură, conservatorism pe de o parte şi hiperconceptualizare de cealaltă parte?

Poate ar trebui să vorbim, în primul rînd, de subfinanţare. După ce aloci ceva resurse şi către arta contemporană şi, mai ales, îi acorzi timp şi spaţiu suficient, poţi înţelege mai bine ce şi cum lipseşte. Cît timp este hăituită şi acuzată de toate relele din lume, cu greu poţi spune că i-ai acordat o şansă. Iar dacă compari mereu doar numărul de bilete vîndute, fără să înţelegi că nu toţi se ocupă cu acelaşi lucru şi că a face cercetare artistică nu e tot aia cu a juca clasicii, ai o problemă. Dar intrăm în politici culturale şi nu este cel mai interesant subiect. Sigur că este vorba şi de foarte mult conservatorism, dar nu vom schimba asta doar pentru că ne indignam, ci dacă protejam şi înmulţim locurile precum CNDB. În loc să le evacuăm.

Dansul contemporan a dus o luptă de gherilă cu autorităţile pentru a obţine atenţie din partea acestora. „Atenţia” înseamnă aici buget, spaţii, licitaţii de proiecte etc. CNDB – forma de „atenţie” obţinută, instituţia fiind creată ca  rezultat direct al acestei lupte – s-a poziţionat constant anti-sistem. Asta se întîmplă într-un peisaj artistic nepolitizat (mă refer la artele spectacolului, nu la film), în sensul că spectacolele se menţin în zona „artei pentru artă”. A contat în vreun fel (pozitiv, negativ) faptul că v-aţi „permis” să aveţi atitudine politică?

CNDB a dus o luptă pentru că a fost nevoit să o facă, nu pentru că era o mare veselie să protestezi şi să scrii petiţii.  S-au cerut atunci lucruri cît se poate de decente. Din punctul meu de vedere, a avea atitudine şi a lua în considerare şi aspectul politic al artei nu poate fi decît pozitiv. Mai ales într-un spaţiu în care nu prea exista atitudine, ci o cultură de faţadă, cu o raportare foarte bătrînicioasă faţă de arta contemporană. Dacă a fost şi avantajos pe termen lung, asta nu mai ştiu. Atunci exista o anumită solidaritate pentru că toţi luptam pentru acelaşi lucru. Cînd apar ceva resurse, se mai pierde din solidaritate şi se intră în competiţie. Însă, în opinia mea, cel mai important şi în acelaşi timp, periculos (pentru establishment) lucru pe care l-a obţinut dansul românesc prin CNDB este faptul că a demonstrat că o instituţie publică nu trebuie să fie o copie identică a celorlate instituţii de spectacol. Că poate arăta cu totul altfel şi poate gîndi critic. Iar în contextul românesc, nu este puţin deloc.

Foto: Adrian Ganea, Brynjar Bandlien

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.