Ziua cînd la un raliu nu s-a mai auzit „vrum, vrum”...

31 octombrie 2019
Ziua cînd la un raliu nu s a mai auzit „vrum, vrum”    jpeg

Prima mașină electrică s-a „dat” la București, la Super Rally, pe final de toamnă ruginie. Caii trăsurilor de acum 100 de ani au venit, și ei, pe Kiseleff, dar au dormit, cuminți, cîte 612 la un loc, sub capota unei bijuterii STARD / Ferratum.

Locul ales era La Șosea. Aici începuse totul în sportul bucureștean. Cu un secol și mai bine înainte, se dăduse, prin preajmă, primul match de foot-ball (da, nu rîdeți, așa era expresia, se „dădea” un joc), întîia întîlnire de rugby și primele curse automobilistice. Tot aici, la Rond, întorseseră și nebunii ce înghițiseră 200 de kilometri la Maratonul din 1896, București – Pitești și retur. Așa că era firesc ca pe Kiseleff, numele băiatului cu „Regulamentul Organic”, să se mai consemneze o premieră, în toamna lui 2019.

Dis-de-dimineață pilotul bolidului s-a trezit înaintea ceasului. Îl pusese la 07.00, la 06.20 făcuse ochi. Nițică tensiune, deși se „dăduse” (iarăși același verb, dar cu alte conotații, ceva mai moderne!) în zeci de curse, la zeci de raliuri. Acum, însă, era altceva. Prima mașină sută la sută electrică urma să alerge pe bucata dintre Arcul de Triumf și Casa Presei Libere. Cine era „fata”? Și de unde venea „ea”?

Cei de la STARD Austria meșteriseră o bomboană: Ford Fiesta electRX, toată electrică. „Bomboană” am scris? Da, asta la exterior. La interior, o „bestie”, în limbajul pasionaților de automobilism: trei motoare, sistem de propulsie EV #REVelution, putere de 612 CP, 4WD. Partenerii de la Ferratum, susținători ai motorsportului, erau încîntați să alerge pe domeniul sustenabilității, așa că apăruse această provocare: o mașină electrică participantă la un raliu pe șosea, în mijlocul unui oraș.

Cristina Neagu, Teslovan, Adina Buzatu, „Titi” Aur, Iuliana Luciu

Locația? București. Data? 26 octombrie, dis de dimineață!  Pentru? A patra etapă de Campionat Național de Super Rally. „Timp frumos, vreme propice pentru curse, spectatori, cu mic, cu mare”, cum ar fi scris vechii cronicari din Gazeta sporturilor.

Dani Oțil, pilotul, a ajuns deveme la standul... STARD. Cum, cine? Băiatul de la Neatza? Da, cel „fiert” pe sporturile cu motor, cîștigător la Mangalia, cu cîteva luni în urmă. Pe grilă, nume grele: Adrian Teslovan, Vlad Cosma, „Titi” Aur, Mihai Leu, Tavi Ciovică, Cristian Timișcă. Uite-o și pe Cristina Neagu, „Messi de pe semicerc” dacă ar fi să-l rugăm pe Iliuță Dobre să-i facă o descriere. A venit și Iuliana Luciu, cu combinezon cu tot, semn că va sta în dreapta unui bolid, și Adina Buzatu, și Flick, maestrul rimelor, și Răzvan Popescu.

dani jpg jpeg

Soarele-i de două suliți pe cer cînd se pleacă-n recunoaștere. Manfred Stohl supervizează totul. Stop! Da, fostul mare pilot, campion mondial de raliuri în 2000, actualmente președintele Stohl Group. „Electrica” curge frumos. „Pleacă atît de repde de sub mine, că am impresia că nu mă mai opresc”, spune Dani. Oamenii din echipă verifică GoPro-urile de pe mașină. Sîntem în 2019, nu? Totul se vede live...

manfred stohl jpg jpeg

Lumea se adună ca la urs să admire bijuteria. „Țiparii” de sub capotă sînt controlați pe laptop, mașina e ascultată, la stetoscop, după fiecare cursă. „Nu facem zgomot, dar, mai ales, nu poluăm!”, spune Dani. „Stați puțin!”, o să contraatacați. „Păi la raliu nu se face vrum, vrum, nu se scoate fum, nu se ard gumele, nu se lasă urme pe asfalt?” N-apuci să-ntrebi de două ori, că ai și găsit un „client”. Sorin Ene nu se lasă rugat de două ori. Bagă un cameraman în mijloc, prinde a se roti cu bolidul în jurul său. Pneurile-s ascultătoare, scot un fum roșu, o frumusețe pe care o vezi doar pe youtube, la cursele cu ștaif din întreaga lume.

Dronele nu-s bune numai la nunți

Dani scoate timpi buni. Mihai Leu trage tare, Cosma, campionul en-titre, la fel. Costel Cășuneanu nu se lasă. Sînt copii, mulți. Se saltă dronele. „Vezi, astea nu-s bune numai la nunți”, glumește careva. Accelerație, frînă, din nou accelerație. 05, 04, 03, 02, 01, START! Apa Herăstrăului tremură, mătușile scuipă-n sîn. Locul cailor și al trăsurilor de acum un secol e luat tot de cai, dar unii pitiți sub capotă. Miroase a ferodou, a plăcuțe de frînă. Se aleargă, deja, de cinci-șase ore, dar nimeni nu e obosit. 41 de nebuni frumoși, 41 de piloți.

Se intră în faza finală. Vlad Cosma termină primul. Costel Cășuneanu prinde „argintul”, iar Bogdan Marișca, ultima treaptă. „Dănuțe, ești supărat?” „Nu, nici vorbă. Ieri ne-am găsit prima dată, eu și mașina, așa că e clar că trebuie să mai conviețuim”, spune omul de televiziune. Apoi trage cu coada ochiului la „bombonica” pe care mecanicii (printre care sînt și doi specialiști români) o descalță de gume: „Mi-ar plăcea să mă dau cu ea toate zilele, dacă aș putea”. Accentuează „toate zilele”, pentru că la doi pași e Jorma Jokela, fondatorul și CEO al grupului finlandez „Ferratum”...” Mi-a plăcut mult aici! Vreme senzațională, mașina a curs frumos, spectatori. Ce să-ți mai trebuiască?” Microfonul ajunge și în fața lui Manfred Stohl. „Manfred, păi nu ai promis că te dai și tu?” Austriacul își lovește mîna de frunte, ceva de genul: „Doamne, cînd a trecut timpul?” Între două verificări ale bolidului și două vorbe cu Dani, clipele s-au scurs extrem de repede. Deci rămîne promisiunea că ne vedem altădată, cu cască, cu mănuși, în combinezon...Soarele dă și el să plece la culcare, bucuros că i-a plăcut ceea ce a văzut...

În română e: „Cînd e cursa stradală următoare?” Dar cum se spune asta în austriacă și-n finlandeză?

Ziua cînd la un raliu nu s-a mai auzit „vrum, vrum”...

Prima mașină electrică s-a „dat” la București, la Super Rally, pe final de toamnă ruginie. Caii trăsurilor de acum 100 de ani au venit, și ei, pe Kiseleff, dar au dormit, cuminți, cîte 612 la un loc, sub capota unei bijuterii STARD / Ferratum.

Locul ales era La Șosea. Aici începuse totul în sportul bucureștean. Cu un secol și mai bine înainte, se dăduse, prin preajmă, primul match de foot-ball (da, nu rîdeți, așa era expresia, se „dădea” un joc), întîia întîlnire de rugby și primele curse automobilistice. Tot aici, la Rond, întorseseră și nebunii ce înghițiseră 200 de kilometri la Maratonul din 1896, București – Pitești și retur. Așa că era firesc ca pe Kiseleff, numele băiatului cu „Regulamentul Organic”, să se mai consemneze o premieră, în toamna lui 2019.

Dis-de-dimineață pilotul bolidului s-a trezit înaintea ceasului. Îl pusese la 07.00, la 06.20 făcuse ochi. Nițică tensiune, deși se „dăduse” (iarăși același verb, dar cu alte conotații, ceva mai moderne!) în zeci de curse, la zeci de raliuri. Acum, însă, era altceva. Prima mașină sută la sută electrică urma să alerge pe bucata dintre Arcul de Triumf și Casa Presei Libere. Cine era „fata”? Și de unde venea „ea”?

Cei de la STARD Austria meșteriseră o bomboană: Ford Fiesta electRX, toată electrică. „Bomboană” am scris? Da, asta la exterior. La interior, o „bestie”, în limbajul pasionaților de automobilism: trei motoare, sistem de propulsie EV #REVelution, putere de 612 CP, 4WD. Partenerii de la Ferratum, susținători ai motorsportului, erau încîntați să alerge pe domeniul sustenabilității, așa că apăruse această provocare: o mașină electrică participantă la un raliu pe șosea, în mijlocul unui oraș.

Cristina Neagu, Teslovan, Adina Buzatu, „Titi” Aur, Iuliana Luciu

Locația? București. Data? 26 octombrie, dis de dimineață!  Pentru? A patra etapă de Campionat Național de Super Rally. „Timp frumos, vreme propice pentru curse, spectatori, cu mic, cu mare”, cum ar fi scris vechii cronicari din Gazeta sporturilor.

Dani Oțil, pilotul, a ajuns deveme la standul... STARD. Cum, cine? Băiatul de la Neatza? Da, cel „fiert” pe sporturile cu motor, cîștigător la Mangalia, cu cîteva luni în urmă. Pe grilă, nume grele: Adrian Teslovan, Vlad Cosma, „Titi” Aur, Mihai Leu, Tavi Ciovică, Cristian Timișcă. Uite-o și pe Cristina Neagu, „Messi de pe semicerc” dacă ar fi să-l rugăm pe Iliuță Dobre să-i facă o descriere. A venit și Iuliana Luciu, cu combinezon cu tot, semn că va sta în dreapta unui bolid, și Adina Buzatu, și Flick, maestrul rimelor, și Răzvan Popescu.

Soarele-i de două suliți pe cer cînd se pleacă-n recunoaștere. Manfred Stohl supervizează totul. Stop! Da, fostul mare pilot, campion mondial de raliuri în 2000, actualmente președintele Stohl Group. „Electrica” curge frumos. „Pleacă atît de repde de sub mine, că am impresia că nu mă mai opresc”, spune Dani. Oamenii din echipă verifică GoPro-urile de pe mașină. Sîntem în 2019, nu? Totul se vede live...

Lumea se adună ca la urs să admire bijuteria. „Țiparii” de sub capotă sînt controlați pe laptop, mașina e ascultată, la stetoscop, după fiecare cursă. „Nu facem zgomot, dar, mai ales, nu poluăm!”, spune Dani. „Stați puțin!”, o să contraatacați. „Păi la raliu nu se face vrum, vrum, nu se scoate fum, nu se ard gumele, nu se lasă urme pe asfalt?” N-apuci să-ntrebi de două ori, că ai și găsit un „client”. Sorin Ene nu se lasă rugat de două ori. Bagă un cameraman în mijloc, prinde a se roti cu bolidul în jurul său. Pneurile-s ascultătoare, scot un fum roșu, o frumusețe pe care o vezi doar pe youtube, la cursele cu ștaif din întreaga lume.

Dronele nu-s bune numai la nunți

Dani scoate timpi buni. Mihai Leu trage tare, Cosma, campionul en-titre, la fel. Costel Cășuneanu nu se lasă. Sînt copii, mulți. Se saltă dronele. „Vezi, astea nu-s bune numai la nunți”, glumește careva. Accelerație, frînă, din nou accelerație. 05, 04, 03, 02, 01, START! Apa Herăstrăului tremură, mătușile scuipă-n sîn. Locul cailor și al trăsurilor de acum un secol e luat tot de cai, dar unii pitiți sub capotă. Miroase a ferodou, a plăcuțe de frînă. Se aleargă, deja, de cinci-șase ore, dar nimeni nu e obosit. 41 de nebuni frumoși, 41 de piloți.

Se intră în faza finală. Vlad Cosma termină primul. Costel Cășuneanu prinde „argintul”, iar Bogdan Marișca, ultima treaptă. „Dănuțe, ești supărat?” „Nu, nici vorbă. Ieri ne-am găsit prima dată, eu și mașina, așa că e clar că trebuie să mai conviețuim”, spune omul de televiziune. Apoi trage cu coada ochiului la „bombonica” pe care mecanicii (printre care sînt și doi specialiști români) o descalță de gume: „Mi-ar plăcea să mă dau cu ea toate zilele, dacă aș putea”. Accentuează „toate zilele”, pentru că la doi pași e Jorma Jokela, fondatorul și CEO al grupului finlandez „Ferratum”...” Mi-a plăcut mult aici! Vreme senzațională, mașina a curs frumos, spectatori. Ce să-ți mai trebuiască?” Microfonul ajunge și în fața lui Manfred Stohl. „Manfred, păi nu ai promis că te dai și tu?” Austriacul își lovește mîna de frunte, ceva de genul: „Doamne, cînd a trecut timpul?” Între două verificări ale bolidului și două vorbe cu Dani, clipele s-au scurs extrem de repede. Deci rămîne promisiunea că ne vedem altădată, cu cască, cu mănuși, în combinezon...Soarele dă și el să plece la culcare, bucuros că i-a plăcut ceea ce a văzut...

În română e: „Cînd e cursa stradală următoare?” Dar cum se spune asta în austriacă și-n finlandeză?

ferratum electric car jpg jpeg
serileRRM25 landscape 1920x1080 jpg
Serile Radio România Muzical – 25. Recital susținut de violonistul Răzvan Stoica și pianista Andreea Stoica
Îndrăgitul violonist Răzvan Stoica, alături de sora sa, pianista Andreea Stoica, vor urca pe scena Sălii Radio joi, 2 iunie, ora 19:00.
Stailer, inspirație pentru cei care merg la saloanele de hair and beauty jpeg
Stailer, inspirație pentru cei care merg la saloanele de hair and beauty
Toți cei care au nevoie de serviciile din saloanele de beauty se pot programa online, la doar cîteva click-uri distanță, la orice salon își doresc.
4 legende pe care merită să le știi jpeg
4 legende pe care merită să le știi
Anumite legende au intrat deja în folclorul popular și, chiar dacă istoricii nu au reușit să le demonstreze veridicitatea în totalitate și unele par simple fabule, ele au un farmec aparte și sînt foarte interesante.
POLIȚIA ROMÂNĂ LANSEAZĂ CAMPANIA DE EDUCAȚIE RUTIERĂ PENTRU PIETONI, CONDUCĂTORI DE BICICLETE ȘI TROTINETE jpeg
POLIȚIA ROMÂNĂ LANSEAZĂ CAMPANIA DE EDUCAȚIE RUTIERĂ PENTRU PIETONI, CONDUCĂTORI DE BICICLETE ȘI TROTINETE
Scopul general al proiectului este ca România să devină o țară cu un trafic rutier mai sigur, prin reducerea progresivă a numărului victimelor accidentelor rutiere.
Fundația Superbet continuă să fie alături de cel mai cunoscut brand cultural românesc prin susținerea seriei „Conferințele Dilema veche” jpeg
Fundația Superbet continuă să fie alături de cel mai cunoscut brand cultural românesc prin susținerea seriei „Conferințele Dilema veche”
În 2022, Fundația Superbet este din nou alături de revista culturală, susținînd organizarea seriei „Conferințele Dilema veche”.
Cum să compari jocurile de masă la cazino? jpeg
Cum să compari jocurile de masă la cazino?
Sînt foarte multe jocuri, foarte multe posibilități, iar dacă ești începător, există riscul să te simți puțin stînjenit, să nu știi exact ce să te joci și să închei sesiunea cu un gust amar.
Modul în care porți geanta poate indica trăsături de personalitate pe care le ai  Zevo te inspiră jpeg
Modul în care porți geanta poate indica trăsături de personalitate pe care le ai. Zevo te inspiră
Iubitoarele și iubitorii de fashion vor găsi la magazinul online Zevo acele accesorii nelipsite din fiecare zi, realizate cu atenție la detalii și cu designuri inedite - GENȚILE!
Unde sa iti cumperi uniforme de calitate pentru bucatari jpeg
Unde sa iti cumperi uniforme de calitate pentru bucatari
Îmbrăcămintea de protecție și echipamentul personal de protecție (EIP) reprezintă o caracteristică de siguranță esențială în orice loc de muncă, iar industria alimentară nu face excepție.
Iată o dilemă nouă: să achiziționezi un dulap metalic clasic sau cu uși glisante? jpeg
Iată o dilemă nouă: să achiziționezi un dulap metalic clasic sau cu uși glisante?
Dulapurile produse din metal sînt structuri solide, foarte sigure și eficiente atunci cînd vine vorba despre depozitarea documentelor, obiectelor vestimentare, dar și a altor obiecte sau accesorii.
Leggings, blugi sau pantaloni de jogging? Ce pantaloni să alegi cu cizmele de damă? jpeg
Leggings, blugi sau pantaloni de jogging? Ce pantaloni să alegi cu cizmele de damă?
Pentru ca ținutele tale să arate perfect, merită să înveți arta purtării botinelor și cizmelor.
Moda de vară   Ce costume de baie vor fi un succes în acest sezon? jpeg
Moda de vară - Ce costume de baie vor fi un succes în acest sezon?
Noile tendinţe în materie de ţinute estivale sînt extrem de ofertante, dîndu-ţi posibilitatea de a jongla cu creativitatea şi de a-ţi dezvolta ideile vestimentare.
Cum a schimbat inteligența artificială joburile din lumea cazinourilor jpeg
Cum a schimbat inteligența artificială joburile din lumea cazinourilor
În ultimii cinci ani, tot mai mulți pasionați de jocuri de noroc au mutat distracția în online, beneficiind de avantajele oferite de acest mediu.
„Viața după Auschwitz” de Eva Schloss și Karen Bartlett – Cînd suferința are chip de femeie jpeg
„Viața după Auschwitz” de Eva Schloss și Karen Bartlett – Cînd suferința are chip de femeie
Sînt cărți care îți schimbă total viziunea despre lume, iar „Viața după Auschwitz” este una dintre ele.
Produsele Olaplex: ce reprezintă și de ce ar trebui să le folosești jpeg
Produsele Olaplex: ce reprezintă și de ce ar trebui să le folosești
Unul dintre principalele obiective ale producătorilor a fost să creeze produse cît mai naturale și au reușit.
Iată o dilemă nouă: cum să nu cheltui o avere pe accesorii de motocoasă? jpeg
Iată o dilemă nouă: cum să nu cheltui o avere pe accesorii de motocoasă?
Pentru a-ți ușura munca, ai nevoie de instrumente specializate, care să te ajute să toaletezi elementele de vegetație în siguranță și fără eforturi fizice prea mari.
De ce sînt video urile cu unboxing atît de populare? jpeg
De ce sînt video-urile cu unboxing atît de populare?
Cel mai mare succes îl au prezentările de gadget-uri, cum ar fi ultimele tipuri de telefoane.
Cînd nu se poate produce alăptarea jpeg
Cînd nu se poate produce alăptarea
Există situaţii în care alăptarea nu se poate produce, din varii motive, fie aparţinînd mamei, fie nou-născutului.
Cum să economisiți bani în mod corespunzător jpeg
Cum să economisiți bani în mod corespunzător
Cu un plan financiar scris și elaborat, va fi mai ușor să vă planificați rambursarea banilor pe care trebuie să-i împrumutați.
Revelion cu bun gust: băuturi rafinate, în funcție de preparate jpeg
Revelion cu bun gust: băuturi rafinate, în funcție de preparate
Este important să asociem corect preparatele festive cu licorile care le potențează aroma.
Lista cu rezoluții de Anul Nou trebuie să includă cursuri de dezvoltare personală jpeg
Lista cu rezoluții de Anul Nou trebuie să includă cursuri de dezvoltare personală
Știai că există cursuri de dezvoltare personală concepute special pentru adolescenți?
Cum poți să reduci consumul de energie electrică? jpeg
Cum poți să reduci consumul de energie electrică?
Pentru a te asigura că de fiecare dată cînd faci plata factura electrica online plătești sume cît mai mici de bani, este bine să respecți o serie de reguli.
Nu e prea tîrziu să cumperi pompe de căldură! Iată ce trebuie să știi! jpeg
Nu e prea tîrziu să cumperi pompe de căldură! Iată ce trebuie să știi!
Acest echipament pentru încălzirea locuinței se remarcă prin faptul că produce căldură fără să utilizeze combustibil, ci folosind pur și simplu resurse din natură, precum apa, aerul și solul.
Cum funcționează un cazino online? jpeg
Cum funcționează un cazino online?
Platformele online permit o dinamică mai accentuată și un ritm de joc mai rapid, deoarece nu există nici o interacțiune între jucători și sistemele tehnologice.
Cum funcționează centrala pe peleți și ce avantaje are pentru mediul înconjurător și pentru buzunarul tău jpeg
Cum funcționează centrala pe peleți și ce avantaje are pentru mediul înconjurător și pentru buzunarul tău
Alegînd o centrală pe peleți nu doar că vei face economii substanțiale în buget, ci vei ajuta și la protecția mediului înconjurător.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.