Straw Dogs

Teodora LASCU
9 aprilie 2013
Straw Dogs jpeg

Filmul ÔÇ×Straw DogsÔÇŁ (1972), realizat de Sam Peckinpah, ruleaz─â joi 11 aprilie 2013 de la orele 19.00 (├«n versiunea original─â cu subtitluri ├«n limba englez─â) ├«n sala de cinema a UNATC, ├«n cadrul Cineclubului Film Menu. Discu┼úia ulterioar─â proiec┼úiei va fi moderat─â de Andreea Mihalcea ┼či de Andrei Rus. Intrarea la proiec┼úie ┼či la dezbaterea ulterioar─â este liber─â.

ÔÇťHeaven and earth are heartless,

treating creatures like straw dogsÔÇŁ

(Tao Te Ching, capitolul 5)

La fel cum ÔÇ×The Wild BunchÔÇŁ (filmul din 1969 al lui Sam Peckinpah care a r─âmas ├«n istorie ca fiind cel mai s├«ngeros western ╚Öi care i-a adus cineastului porecla de ÔÇ×Bloody SamÔÇŁ) se deschide cu o scen─â ├«n care un grup de copii chinuie doi scorpioni, ├«mping├«ndu-i cu be╚Ťe pentru a le bloca ruta de evadare din calea unei hoarde de furnici ro╚Öii, cadrele de ├«nceput din ÔÇ×Straw DogsÔÇŁ surprind jocul unor copii ├«n cimitirul bisericii, ├«n timp ce se ├«nv├«rt mali╚Ťios ├«n jurul unui c├«ine. Rugat s─â schimbe titlul filmului, care trebuia ini╚Ťial s─â poarte numele c─âr╚Ťii dup─â care se inspir─â, ÔÇ×The Siege of TrencherÔÇÖs FarmÔÇŁ, pentru c─â suna prea mult a un western, Sam Peckinpah preia o formul─â din cartea lui Lao Tzu: straw dog reprezint─â ├«n tradi╚Ťia chineazeasc─â un obiect ceremonial, iar ├«n englez─â cap─ât─â sensul de obiect/persoan─â de sacrificiu, ╚Ťap isp─â╚Öitor sau victim─â lipsit─â de liber arbitru. 

Filmat ├«n Anglia, ÔÇ×Straw DogsÔÇŁ urm─âre╚Öte povestea lui David Sumner (Dustin Hoffman), un matematician american care urmeaz─â s─â-╚Öi petreac─â urm─âtorul an ├«ntr-un sat din Cornwall, al─âturi de Amy (Susan George), t├«n─âra ╚Öi foarte atr─âg─âtoarea lui so╚Ťie de origine britanic─â. David, tipul intelectualului pacifist ╚Öi distrat, e ├«nt├«mpintat cu o atitudine batjocoritoare din partea localnicilor, ajung├«nd treptat s─â fie h─âr╚Ťuit de c─âtre un grup de b─ârba╚Ťi pe care ├«i angajase s─â-i repare garajul, ├«n timp ce so╚Ťia lui devine ╚Ťinta privirilor libidinoase ale acestora, ├«ntre╚Ťin├«nd ceva tentative ambigue de flirt cu unul dintre muncitori (Charlie, despre care afl─âm c─â e fostul ei iubit). Atmosfera filmului ne introduce ├«nc─â de la bun ├«nceput ├«ntr-o stare de tensiune permanent─â: ├«ntre David ╚Öi localnici, ├«ntre David ╚Öi Amy (pe care Peckinpah ne-o arat─â frivol─â ╚Öi imatur─â), ├«ntre Amy ╚Öi localnici etc. Toate aceste conflicte  (pe parcurs, David ├«╚Öi g─âse╚Öte pisica sp├«nzurat─â ├«n ╚Öifonier, iar Amy e violat─â de c─âtre doi dintre muncitori - Charlie fiind unul dintre ei) vor culmina la final cu decizia lui David de a lua ├«n sf├«r╚Öit atitudine ├«mpotriva grupului de localnici turmenta╚Ťi, printre care ╚Öi fo╚Ötii lui angaja╚Ťi, ├«n momentul ├«n care ace╚Ötia ├«ncearc─â s─â-i ia casa cu asalt, ├«n dorin╚Ťa disperat─â de a-l extrage de acolo pe prostul satului, suspectat c─â ar fi r─âpit (╚Öi molestat) o adolescent─â (care se poate sau nu s─â ╚Öi-o fi c─âutat cu lum├ónarea ├«n accep╚Ťiunea lui Peckinpah). Treptat, conflictul escaladeaz─â c─âp─ât├«nd dimensiuni extrem de s├«ngeroase, iar David devine din ce ├«n ce mai determinat s─â nu permit─â nim─ânui s─â-i invadeze teritoriul. 

De la bun ├«nceput, ni se explicteaz─â pulsiunile sexuale care vor ac╚Ťiona drept catalizator pentru a scoate la suprafa╚Ť─â dimensiunea neandarthalian─â a personajelor: dup─â ╚Öirul de imagini cu copii care se joac─â ├«n ÔÇ×parcÔÇŁ, urmeaz─â o serie de cadre care ne fac cuno╚Ötin╚Ť─â cu protagoni╚Ötii. ├Äntr-un plan ├«ntreg, ├«l urm─ârim pe David ie╚Öind dintr-un magazin, apoi trecem la un plan detaliu care, ├«nainte s─â panorameze ├«n contra plonjeu pe chipul lui Amy, porne╚Öte direct de pe pieptul ei (asupra c─âruia st─âruie╚Öte ├«ndeajuns ├«nc├ót s─â ne d─âm seama c─â aceasta nu poart─â sutien), ca imediat apoi s─â-l vedem pe Charlie ├«ntr-o cabin─â telefonic─â, v─âdit surprins de apari╚Ťia femeii. At├«t s├ónii lui Amy, c├«t ╚Öi ÔÇ×capcana uman─âÔÇŁ (un instrument cu aspect ├«nvechit ╚Öi greoi care va at├«rna ostentativ deasupra ╚Öemineului conjugal din camera de zi a familiei Sumner), pe care doi adolescen╚Ťi o car─â spre ma╚Öina cuplului, par c─â servesc tradi╚Ťiei dramaturgice a pistolului lui Cehov. 

Filmul pune ├«n discu╚Ťie apetitul intrinsec al oamenilor pentru violen╚Ť─â, aparent reduc├«nd b─ârba╚Ťii care particip─â ├«n mod extrem de agresiv la izbucnirea ╚Öi purtarea conflictului, la ni╚Öte instincte animalice de a-╚Öi marca ╚Öi proteja teritoriul (teritoriu din care fac parte ╚Öi femeile din via╚Ťa lor); conform declara╚Ťiilor lui Peckinpah f─âcute odat─â cu apari╚Ťia filmului ├«n 1971, aceste motiva╚Ťii servesc mai degrab─â drept pretext pentru a justifica de fapt ÔÇ×setea noastr─â primitiv─â de s├«ngeÔÇŁ. P├«n─â ├«n ultimul moment, David r─âm├«ne un personaj prins ├«ntre impulsurile lui intelectuale, civilizate ╚Öi cele violente. El rezist─â cu stoicism, dac─â nu chiar cu la╚Öitate, ├«n fa╚Ťa numeroaselor ├«mpuns─âturi venite at├«t din partea localnicilor, care ├«l tachineaz─â ne├«ncetat ╚Öi ├«l batjocoresc pe la spate, c├«t mai ales din partea lui Amy, care aproape c─â ├«l emasculeaz─â prin nevoia ei insistent─â de a i se lua ap─ârarea. Filmul a dat na╚Ötere la controverse din dou─â mari motive: ├«n primul r├«nd, pare s─â sus╚Ťin─â faptul c─â David devine b─ârbat de-abia ├«n momentul ├«n care se decide s─â-╚Öi apere casa de grupul de invadatori be╚Ťivi. Numai prin a deveni o brut─â el ├«nsu╚Öi, David poate s─â-╚Öi asume ÔÇ×adev─ârataÔÇŁ lui identitate masculin─â. Iar ├«n al doilea r├«nd, demersul lui Peckinpah a fost acuzat de misoginism ╚Öi atitudine antifeminist─â ├«n urma scenei cu violul, c─âruia la ├«nceput Amy i se opune; treptat, ├«ns─â, femeia ├«ncepe s─â-╚Öi refuleze resentimentele, transform├«nd brusc o scen─â de viol ├«ntr-una de pasiune erotic─â (confirm├«nd astfel prejudcata conform c─âreia o femeie nu ╚Ötie ce vrea p├«n─â nu i se arat─â). Asta p├«n─â ├«n momentul ├«n care un al doilea b─ârbat intervine ╚Öi o sodomizeaz─â. La fel ca ╚Öi ├«n cazul lui David, care e departe de tipologia eroului hollywoodian, inten╚Ťia regizoral─â pare s─â fie aici de a crea un conflict ├«ntre reac╚Ťia emo╚Ťional─â a publicului ╚Öi cea intelectual─â, aproape imposibil de reconciliat. Pe ├«ntreg parcursul filmului, e din ce ├«n ce mai dificil s─â-╚Ťi proiectezi simpatiile ├«ntr-un personaj: David devine erou nu datorit─â ini╚Ťiativei lui, ci luat prin compara╚Ťie cu o serie de antagoni╚Öti care ac╚Ťioneaz─â ├«n opozi╚Ťie cu gama noastr─â de valori morale; iar ├«n final, c├«nd se r─âzvr─âte╚Öte ├«mpotriva lor, e inevitabil s─â nu te ├«ntrebi dac─â actele lui de violen╚Ť─â sunt ├«ntr-adev─âr justificabile prin auto-ap─ârare. ╚śi, de╚Öi e drept c─â pe alocuri se poate intui o simpatie complice pe care Peckinpah o manifest─â pentru brutele lui (├«n momentul final, David nu se poate ab╚Ťine s─â nu z├«mbeasc─â oarecum satsif─âcut ├«n fa╚Ťa m─âcelului petrecut ├«n casa lui ╚Öi ╚Öopte╚Öte, parc─â impresionat de el ├«nsu╚Öi, ÔÇ×I gotÔÇÖem allÔÇŁ), exist─â o calitate a cauzelor pierdute ├«n personajele lui, care pune sub semnul ├«ndoielii empatizarea absolut─â cu ac╚Ťiunile lor.

Straw Dogs

SUA - Marea Britanie 1971

Regie: Sam Peckinpah

Scenariu: David Zelag Goodman, Sam Peckinpah, Gordon Williams (romanul ÔÇťThe Siege at TrencherÔÇÖs FarmÔÇŁ)

Imagine: John Coquillon

Montaj: Paul Davies, Tony Lawson, Roger Spottiswoode

Sunet: Garth Craven

Cu: Dustin Hoffman, Susan George

Imagine featured jpg
Enola Holmes 2, noul film bazat pe seria autoarei Nancy Springer, se lanseaz─â spre finalul anului
Filmele ale c─âror scenarii s├«nt inspirate din c─âr╚Ťi de succes r─âm├«n o constant─â ╚Öi ├«n lumea actual─â a cinematografiei.
man plugging charger into electric    Copy jpg
5 motive să alegi o mașină electrică sau hibrid
În 2022, autoturismele electrice sau hibrid sînt o alegere tot mai populară în rîndul cumpărătorilor auto.
74907741 afc99f4360 k jpg
Scrisoare deschis─â Ministrului Educa╚Ťiei
Asocia╚Ťia Profesorilor de Limba ╚Öi Literatura Rom├ón─â Ioana Em. Petrescu (ANPRO) v─â solicit─â aten╚Ťia cu privire la urm─âtoarele sesiz─âri ╚Öi propuneri referitoare la Proiectul Legii ├Änv─â╚Ť─âm├«ntului Preuniversitar ÔÇ×Rom├ónia educat─âÔÇŁ, aflat ├«n dezbatere public─â:
20220726 185215 jpg
Bătrînii
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural ÔÇô Cronicari Digitali
20220728 210201 jpg
Integrarea la scoala jpg
Cum po╚Ťi facilita integrarea copilului ├«n sistemul de ├«nv─â╚Ť─âm├«nt
Atunci c├«nd copiii merg la cre╚Ö─â, gr─âdini╚Ť─â sau ╚Öcoal─â, activit─â╚Ťile de orientare ├«i ajut─â s─â se familiarizeze cu mediul nou ├«n care ├«╚Öi vor petrece o mare parte a zilei.
Palama lui Dumnezeu jpg
Poiana Omului
Text de Toader P─âun, jurnalist, c─âut─âtor de oameni, locuri ╚Öi experien╚Ťe de milioane
G0122246 JPG
Drumul transform─ârii
Text de Toader P─âun, jurnalist, c─âut─âtor de oameni, locuri ╚Öi experien╚Ťe de milioane
Imagine dilemaveche ro jpg
Ce ├«nseamn─â expresia ÔÇ×Toate drumurile duc la RomaÔÇŁ ╚Öi care s├«nt originile sale
Roma a fost mereu o destina╚Ťie popular─â pentru produc─âtorii de filme ╚Öi jocuri video.
20220724 174033 jpg
20220722 180510 jpg
20220721 180351 jpg
Prezent ├«n propria-╚Ťi via╚Ť─â
Text de Diana Popescu, jurnalist cultural, realizatoarea celui mai ascultat podcast cultural ÔÇô Cronicari Digitali
Resita vedere de sus jpg
Cea mai bună dilemă în gama RE
Text de Silvia Teodorescu, coordonator al campaniei Cronicari Digitali
20220719 160815 jpg
Piftii de iulie ÔÇô jurnalul unui gurmand pe Via Transilvanica
Text de Cosmin Dragomir, jurnalist culinar ╚Öi autor al c─âr╚Ťii ÔÇ×Curatorul de Zacusc─âÔÇŁ
20220720 185246 jpg
20220719 170725 jpg
ÔÇ×Rucsacul cu Povestiri de pe Via TransilvanicaÔÇŁ concentreaz─â cea mai complex─â experien╚Ť─â turistic─â ╚Öi cultural─â din Rom├ónia
Al doilea an de reziden╚Ť─â itinerant─â de digital storytelling pune ├«n valoare patrimoniul cultural de pe Via Transilvanica.
Aula magna cairoli jpg
Plagiatul la români: îngrijorări și propuneri
Scrisoare deschis─â adresat─â universit─â╚Ťilor rom├óne╚Öti ╚Öi Ministerului Educa╚Ťiei
Rucsacul cu Povestiri de pe Via Transilvanica jpg
ÔÇ×Rucsacul cu Povestiri de pe Via TransilvanicaÔÇŁ ÔÇô Peste 1000 km din Rom├ónia autentic─â, parcur╚Öi ├«n dou─â s─âpt─âm├«ni
ÔÇ×Rucsacul cu Povestiri de pe Via TransilvanicaÔÇŁ scoate la lumin─â 50 de obiective de patrimoniu cultural, comunit─â╚Ťi etnice, antreprenoriate locale, gastronomie, natur─â, oameni-tezaur ╚Öi localit─â╚Ťi uitate.
video poker sanse castig jpg
Are Video Pokerul cele mai bune ┼čanse de c├«┼čtig?
├Än peisajul ofertelor de cazino ├«┼či face apari┼úia un joc care cel mai adesea este trecut cu vederea de juc─âtori, cel de Video Poker.
imagine (4) jpg
Teorii cu privire la serialul ÔÇ×Stranger ThingsÔÇŁ, ce ar putea fi confirmate ├«n sezoanele viitoare
Sezonul cu numărul 4 a fost mult timp așteptat de fani, care deja se gîndesc acum la viitorul sezon.
chirilov cover jpg
Mihai Chirilov: ÔÇ×Un festival, dac─â nu e construit ├«n jurul comunit─â╚Ťii, e degeabaÔÇŁ
ÔÇ×Filmul de art─â te for╚Ťeaz─â s─â devii inventiv ├«n a g─âsi metode de expunere pentru a ajunge la c├«t mai mul╚Ťi oameni.ÔÇŁ
ILC jpg
Posteritatea Graziellei
├Än to╚Ťi ace╚Öti (mul╚Ťi) ani ├«n care l-am recitit, periodic, pe Caragiale, m-am ├«ntrebat nu o dat─â cum se face c─â opera sa a p─ârut s─â accepte tot felul de interpret─âri, unele de-a dreptul stupide, reductive ╚Öi, ├«n fond, absurde.
jocuri noroc populare jpg
Care sînt cele mai populare jocuri de noroc din străinătate?
Oamenii din diferite ╚Ť─âri de pe glob au preferin╚Ťe specifice ├«n materie de jocuri de noroc, modelate de culturi distincte.
boluri diversificare little prints jpg
Diversificarea, acum o joac─â de copii ÔÇô ce am ├«nv─â╚Ťat de la genera╚Ťiile mai vechi de p─ârin╚Ťi
Din drag pentru copii, din nevoia de a oferi celor mici tot ce mai bun din tot ce mai bun, au apărut și branduri de lux, cu produse premium.

Adevarul.ro

image
Ciobanul din Valahia ajuns domnitor al ┼ó─ârii Rom├óne┼čti. A dus o prigoan─â aprig─â ├«mpotriva marilor dreg─âtori
Mircea Ciobanul - domnitorul ┼ó─ârii Rom├óne┼čti care a primit acest nume pentru c─â ├«nainte de a urca pe tron cump─âra oi pentru Constantinopol. Chiar dac─â avea o preocupare pa┼čnic─â, asta nu l-a ├«mpiedicat s─â devin─â unul dintre cei mai cruzi domnitori rom├óni.
image
Concubine plimbate în turism sexual. Cele mai mari preţuri erau la Suceava
Un ora┼č din nordul Bucovinei a ajuns paradis pentru proxene┼úi ┼či prostituate datorit─â tarifelor mari care sunt practicate ├«n aceast─â zon─â.
image
ÔÇ×Pietrele FoameiÔÇŁ au ie┼čit la suprafa┼ú─â ├«n albiile secate ale R├óului Elba: ÔÇ×Dac─â m─â vezi, s─â jele┼čtiÔÇŁ
Europa se confrunt─â cu o secet─â sever─â ├«n urma unor valuri de canicul─â f─âr─â precedent, ceea ce a determinat sc─âderea dramatic─â a debitului unor r├óuri europene importante. ├Än Germania, ├«n albiile secate ale r├óurilor au ie┼čit la iveal─â pietre masive folosite ├«n urm─â cu sute de ani pentru a prevesti vremuri vitrege pentru omenire, relateaz─â Miami Herald.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciad─â
├Än ziua de 27 noiembrie 1095, pe c├ómpul din fa╚Ťa ora╚Öului Clermont, c├óteva sute de oameni a╚Öteptau s─â aud─â predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al R─âzboiului ruso-turc din 1877-1878
R─âzboiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unit─â╚Ťi otomane, ruse╚Öti ╚Öi rom├óne╚Öti ├«n principal, dar ╚Öi trupe s├órbe╚Öti ╚Öi muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemor─ârii recente a mor╚Ťii voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Na╚Ťional ÔÇ×Regele Ferdinand IÔÇŁ a publicat pe pagina de socializare a institu╚Ťiei povestea inedit─â a raclei ├«n care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.