Spectacolul „Costumul”, în regia lui Peter Brook, vine la Bucureşti
Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” prezintă duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie a.c., spectacolul muzical Costumul (The Suit), o producţie a Teatrului Bouffes du Nord din Paris în regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk. Programat să se joace pe scena Operei Naţionale Bucureşti, începînd cu ora 19.00, spectacolul se desfăşoară în avanpremiera celei de-a VI-a ediţii a Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă!”, care va avea loc între 7 şi 17 noiembrie 2013.
Unul dintre evenimentele muzicale majore ale anului, Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical „Viaţa e frumoasă!” va reuni o serie de spectacole, concerte, gale şi activităţi conexe (lansări de carte, seri muzicale tradiţionale, workshopuri), continuînd tradiţia iniţiată de Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” în noiembrie 2008, odată cu lansarea conceptului şi organizarea primei ediţii a Festivalului.
Adaptat după nuvela cu acelaşi titlu a lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare, spectacolul The Suit (Costumul), montat originar în limba franceză, a revenit într-o nouă montare, în limba originală (engleza) la Theatre Bouffes du Nord, teatrul parizian pe care Peter Brook l-a făcut celebru şi pe care l-a și condus mai bine de 30 de ani. Noua montare include melodiile de jazz ale vremii interpretate live de un grup de patru actori, alături o mică orchestră pe scenă și este unul dintre cele mai aclamate spectacole ale lui Peter Brook.
Vorbind despre motivul „reîntoarcerii” spectacolului într-o nouă formă la Theatre Bouffes du Nord, cei doi regizori spuneau:
„Ce ne împinge să ne întoarcem la Costumul, un spectacol în limba franceză, care a străbătut întreaga lume de-a lungul anilor? Faptul că în teatru nimic nu e niciodată bătut în cuie, fără îndoială – unele teme se epuizează, iar altele, dimpotrivă, îşi schimbă înfăţişarea şi stârnesc nevoia de a reveni la ele. (...) Pe-atunci am simţit nevoia de a folosi muzică în spectacol şi am recurs la muzică înregistrată. Acum, fireşte, am dorit să ne întoarcem la această aventură şi s-o prezentăm în engleză, limba originară a piesei, alături de o mică orchestră pe scenă, într-o versiune aflată undeva între limba vorbită şi cea cântată”.” (Revista Yorick, 2011)
Montarea pe care o va putea urmări publicul român se încadrează aşadar în repertoriul stagiunii 2013-2014 a teatrului francez, spectacolul înregistrând recenzii deosebit de favorabile în presa de specialitate şi fiind descris drept „un memento al afecţiunii pierdute”.
„Paradisul teatrului! (…) Marea artă a (falsei) simplități a lui Peter Brooke este afișată în întreaga ei splendoare. […] Nu există aproape nimic dar totul este acolo” - Fabienne Darge, Le Monde
„Toată lumea prezentă pe scenă este foarte aproape de perfecțiune.” - Ben Brantley, The New York Times
„Concluzia se poate să fie sumbră dar, pe măsură ce scena este inundată de lumina dimineții transmisă de o arie a lui Bach, există o aluzie, tulburată, de izbăvire.” - Andrew Dickson, The Observer
Peter Brook este considerat o figură emblematică a teatrului secolului al XX-lea, regizorul provocând în mod constant convenţiile teatrale atât prin subiectele abordate, cât şi prin maniera sa unică de a le pune în scenă. Influenţat de Antonin Artaud şi de Teatrul Cruzimii, dar abordând totodată şi tehnici specifice teatrului experimental, regizorul britanic este cunoscut pentru spectacolele sale, care comunică printr-un vocabular teatral aparte – interdisciplinar şi intercultural. În 1970, Peter Brook a pus bazele Centrului Internaţional al Cercetărilor Teatrale (International Centre for Theatre Research), devenit în 1974 Centrul Internaţional de Creaţie Teatrală (vezi acronimul CICT), o companie teatrală ai cărei actori şi colaboratori artistici, reuniţi din numeroase ţări, îşi propun să transcendă prin intermediul creaţiei teatrale limitele impuse de formele şi limbajele naţionale, creând un spaţiu care permite accesul la un alt nivel de experienţă.
Costumul
Adaptare, regie şi muzică de: Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Franck Krawczyk
Light design: Philippe Vialatte
Scenografie şi costume: Oria Puppo
Asistent de regie: Rikki Henry
Cu: Nonhlanhla Kheswa, Jared McNeill, William Nadylam
Muzicieni: Arthur Astier (chitară), Raphaël Chambouvet (pian), David Dupuis (trompetă)
The Suit - teaser from Théâtre des Bouffes du Nord on Vimeo.