Soy Cuba

Raluca DURBACĂ
21 ianuarie 2014
Soy Cuba jpeg

Filmul Soy Cuba (URSS – Cuba 1964, realizat de Mikhail Kalatozov) rulează marți 21 ianuarie, de la ora 19, în sala de cinema a UNATC, în cadrul Cineclubului Film Menu, fiind subtitrat în limba engleză. Discuția ulterioară proiecției va fi moderată de Raluca Durbacă și de Ioana Moraru.

„Nu cred că există țară în lume, inclusiv în rîndul țărilor aflate sub dominație colonială, unde colonizarea economică, umilința și exploatarea s-au manifestat mai pregnant decît în Cuba, în parte din cauza politicilor adoptate de țara mea în timpul regimului Batista. Am fost de acord cu proclamația pe care Fidel Castro a făcut-o în munții Sierra Maestra, cînd a cerut, în mod justificat, dreptate, tînjind după eliminarea corupției din Cuba. Voi merge chiar mai departe: pînă la un anumit punct e ca și cum Bastista era încarnarea unui număr de păcate comise de către Statele Unite ale Americii. Acum va trebuie să plătim pentru acele păcate. În ceea ce privește regimul Batista, sînt de acord cu primii revoluționari cubanezi. Acest lucru este clar."[1]

Declarația de mai sus este extrasă dintr-un interviu pe care președintele John F. Kennedy i l-a acordat jurnalistului Jean Daniel în 24 octombrie 1963, la trei ani după embargoul impus de SUA Cubei și la doi ani după invazia eșuată din Golful Porcilor, în care același John Kennedy a încercat să răstoarne regimul proaspăt instaurat al lui Fidel Castro. Declarația este și mai surprinzătoare în condițiile în care vine din partea președintelui unei țări acuzate în repetate rînduri de colonizare economică și culturală. Însă este o declarație care spune multe atît despre complexitatea politicianului John F. Kennedy, cît și despre superficialitatea cu care a fost împachetat, vîndut și consumat Războiul Rece, o perioadă istorică în care diavolul se muta cînd de o parte, cînd de cealaltă a globului, în funcție de ideologia celui care construia mesajul.

Declarația lui Kennedy este cît se poate de precisă. Regimul lui Fulgencio Batista schilodise economic această mică insulă din Caraibe, unde analfabetismul și sărăcia erau în floare, în mare parte cu ajutorul Mafiei și a companiilor americane ce dețineau o bucată grasă din economia țării. Revoluția lui Fidel Castro a fost o mișcare de eliberare de sub dominația acestora și a adus reforme importante care au crescut nivelul de trai al populației, au scăzut rata de analfabetism și au relansat economia. Din păcate, pentru restul lumii "libere", a fost o revoluție marxistă, deci nu putea fi susținută. Ca urmare a embargoului impus de SUA, Cuba a făcut eforturi extinse să se apropie de URSS. Bucuroși că au un vîrf de lance în spinarea imperialistă a SUA, liderii URSS s-au grăbit să laude și să susțină modelul cubanez. Soy Cuba, regizat de Mikhail Kalatozov în 1964, este unul dintre rezultatele acestei fructuoase colaborări.

Realizat de Mosfilm și Instituto Cubano del Arte y la Industria Cinematográficos cu scopul de a construi o aură mitologică în jurul Revoluției Cubaneze și de a răspîndi mesajul său în alte țări aflate într-o luptă de eliberare, fapt de care se fac vinovate și multe filme realizate la Hollywood fără a-și dezvălui atît de vădit intențiile, produse cu unicul scop de a crea legende în jurul unor fapte de curaj - și aici putem vorbi de la Nașterea unei națiuni (1915), al lui D.W. Griffith, pînă la recentul Lincoln (2012) al lui Steven Spielberg, trecînd prin multele filme de gen sponsorizate de armata americană, precum Pearl Harbor (2001, r. Michael Bay) - Soy Cuba nu este altceva decît istoria romanțată a unei revoluții, o melodramă încapsulată în agitprop, însă este unul dintre cele mai ciudate și mai fascinante filme de propagandă produse vreodată. Inspirat și modelat după Que viva Mexico! (1930) documentarul neterminat al lui Serghei Eisenstein despre Mexic, Soy Cuba a fost respins atît de poporul cubanez, cît și de cel sovietic, încă de la lansare, fiind acuzat de formalism și lipsă de etică. Ca urmare a acestui lucru, a fost pus pe raft și dat uitării timp de 30 de ani pînă cînd a fost redescoperit, în 1992, și primit cu laude de către critici de film, cineaști și cinefili, deopotrivă bucuroși că pot lăsa Războiul Rece în urmă și că pot discuta liberi despre film fără teama de a fi acuzați că fie sînt comuniști, în cazul vesticilor, fie sînt anti-comuniști, în cazul celor din fostul bloc sovietic.

Acuzațiile de formalism, aruncate, de altfel, și lui Eisenstein și avangardiștilor sovietici în epoca stalinistă, par controversate în condițiile în care filmul a fost realizat într-o perioadă de dezgheț estetic, post-stalinist, în care rigorile stricte ale realismului socialist fuseseră date la o parte pentru a face din nou loc ambițiilor și esteticii avangardiste ce propulsaseră cinemaul sovietic într-o poziție de lider în anii '20. Însă chiar și în lumea orwelliană a imperiului sovietic, acestea se susțin. Nivelul ideologic din Soy Cuba se prăbușește în primul rînd în fața stilisticii alese de Kalatozov și în al doilea rînd în fața încărcăturii meodramatice a celor patru povești care alcătuiesc filmul.

Astfel, prima poveste prezintă fața hidoasă a caracatiței imperialiste americane și a reprezentanților săi, veniți să se bucure de cazinourile și bordelurile Cubei, care refuză însă să vadă mizeria vieții de zi cu zi a oamenilor pe care îi exploatează. Tinere fete stau înșirate la bar ca bucăți de carne în vitrine, așteptînd să fie "consumate" de o mînă de americani grotesc portretizați, în timp ce în fundal un tînăr cîntă înconjurat de statui ale unor idoli. În cea de-a doua poveste, un țăran ce află că plantația lui de trestie de zahăr stă pe o bucată de pămînt vîndut companiei americane United Fruit adoptă tehnica "pîrjolirii pămîntului", dîndu-și singur foc la plantație înainte să cadă în mîna capitaliștilor. A treia poveste prezintă asaltul asupra Palatului Prezidențial din Havana, din 1957, și tragica moarte a unui student marxist care înfruntă tunurile de apă ale armatei lui Batista și moare de mîna șefului supraponderal al Poliției, în timp ce a patra poveste prezintă momentul formării armatei de guerillă a lui Fidel Castro în munții Sierra Maestra, personificată printr-un țăran care își pierde copilul într-un bombardament comandat de Batista și care își cîștigă locul printre soldați omorînd un om și capturîndu-și singur propria armă. Este poate de înțeles de ce aceste portretizări melodramatice ale unei revoluții mult prea recente și prea dureroase i-au indignat pe cubanezi, așa cum este de înțeles de ce viziunea romanțată și lirică a unei revoluții marxiste de succes i-a nemulțumit pe sovieticii care sperau ca filmul să îndemne și alte popoare la luptă.

Deși Kalatozov îi face numeroase reverențe lui Eisenstein în acest film, Soy Cuba este mai degrabă melancolic și nu are nimic din forța, ritmul și capacitatea de indignare pe care o au filme ca Greva (1924) sau Crucișătorul Potemkin (1925), la care Kalatozov face, de altfel, trimitere directă în secvența luării cu asalt a Palatului Prezidențial din Havana, inclusiv prin filmarea revoluționarilor coborînd treptele palatului pentru a înfrunta armatele lui Batista. Mult-hulitul formalism intervine în opțiunile estetice ale lui Kalatozov și ale operatorului Sergei Urusevsky, alături de care Kalatozov a filmat cele mai apreciate filme ale sale, Zboară cocorii (1957) și O scrisoare care nu a fost trimisă niciodată (1959). Filmul are foarte puțin dialog, predominantă fiind muzica nondiegetică și voice over-ul narat în limba spaniolă, în care o voce feminină, personificarea Cubei, își recită amărăciunea în cuvinte scrise de poetul sovietic Evgenii Evtushenko. Mizanscena, însă, este de cele mai multe ori hipnotizantă. Printr-un balet al camerei care se poate regăsi mai apoi în filmele lui Theodoros Angelopoulos (strict prin felul în care camera urmărește un personaj pe care îl părăsește după un timp pentru a urmări un altul, totul într-un singur cadru secvență), Kalatozov te invită să aluneci într-o Cuba expresionistă, filmată din unghiuri ascuțite, într-un chiaroscuro puternic, în spații distorsionate prin lentile cu unghiuri largi și filmări hand-held în care camera plonjează de pe acoperișul unei clădiri direct în apa unei piscine. Stilul vizual este atît de puternic, încît înghite cu totul mesajul politic, ceea ce este de neacceptat, chiar și în Uniunea Sovietică reformată post-stalinistă. Deși mitologizant, romanțat și prea liric pentru inimile înfierbîntate și nerăbdătoare ale revoluționarilor, Soy Cuba este unul dintre cele mai curajoase și mai fascinante documentare făcute vreodată, o odă închinată avangardiștilor sovietici, un film care merită studiat pe îndelete.

Soy Cuba (Eu sînt Cuba)
URSS – Cuba, 1964
Regie: Mikhail Kalatozov
Imagine: Sergei Urusevskiy
Scenario: Evgenii Evtushenko și Enrique Pineda Barnet
Sunet: Vladlen Sharun
Muzică: Carlos Fariñas
Montaj: Nina Glagoleva

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Cuban_Revolution

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Parteneri

banner lena enache png
Donald Trump FOTO Profimedia jpg
Trump spune că urmează o „mare discuție” cu privire la programele de vaccinare a copiilor: „Rata autismului este la un nivel mare”
Președintele ales al SUA, Donald Trump, a declarat joi, într-un interviu, va discuta cu Robert F. Kennedy Jr, candidatul său la conducerea Departamentului de Sănătate și Servicii Umane, despre încetarea programelor de vaccinare a copiilor.
electrocutat bihoreanul Foto Bihoreanul jpg
Cazul morții unui bărbat electrocutat sub firele electrice ce îi traversează curtea, pe care nu le-a atins. Zona, considerată periculoasă
Cazul morții unui bihorean electrocutat sub firele de curent care îi traversează curtea, anchetat de Parchetul Aleșd, trenează de peste un an, spre disperarea familiei care acuză autoritățile pentru cele întâmplate.
Ilan Sor bloc Victorie FOTO Facebook jpg
Cum a încercat Kremlinul să schimbe rezultatul alegerilor și referendumului pro-UE din Rep. Moldova. Rolul lui Ilan Șor
Kremlinul a creat un centru operațional de comandă pentru compromiterea referendumului republican constituțional și a alegerilor prezidențiale, iar acesta est coordonat de oligarhul fugar Ilan Șor, care a beneficiat de bani uriași, precum și de resurse umane, logistice și tehnice, potrivit șefului S
image png
Carmen Șerban sare în apărarea Adrianei Bahmuțeanu, care se luptă să-și recupereze copiii din casa lui Silviu Prigoană
Carmen Șerban, renumită cântăreață și bună prietenă cu Adriana Bahmuțeanu, intervine în lupta acesteia de a-și recupera băieții, pe Maximus și pe Eduard, din casa regretatului lor tată. Ce dezvăluiri a făcut artista?
cub horoscop 1 gif
Horoscop vineri, 13 decembrie. Gemenii se tem să facă primul pas, iar Scorpionii iau distanță față de partener
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale pentru ziua de vineri, 13 decembrie.
andreea balan victor cornea colaj instagram jpg
Andreea Bălan, declarații neașteptate despre nunta cu Victor Cornea: „Este hotărârea lui, decizia lui și va fi cum vrea el”
Andreea Bălan traversează cea mai frumoasă perioadă a vieții ei, de mai bine de un an de zile. Recent, jucătorul de tenis a cerut-o în căsătorie în timpul zborului către Laponia. După acest eveniment important pentru ei și cei dragi, urmează întrebarea: pe când nunta?
„35 de ani și o zi” - proiect expozițional dedicat Revoluției Române, prezentat simultan în țară și peste hotare
„35 de ani și o zi” - proiect expozițional dedicat Revoluției Române, prezentat simultan în țară și peste hotare
La 35 de ani de la căderea Zidului Berlinului și de la prăbușirea regimului comunist în România, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), Muzeul Național Cotroceni și Institutul Cultural Român (ICR) itinerează expoziția „35 de ani și o zi”.
SCHENGEN jpg
România în Schengen – O victorie pentru români! Care este următorul pas
Începând cu 1 ianuarie 2025, România va fi membră cu drepturi depline a Spațiului Schengen. Aceasta nu este doar o realizare pe care eu o consider ca fiind istorică pentru țara noastră, ci și o demonstrație a capacității Uniunii Europene de a evolua și de a-și îndeplini promisiunile.