Opt premiere canneze din Les Films de Cannes à Bucarest își caută distribuitor
În cei opt ani de la înființare, festivalul Les Films de Cannes à Bucarest a adus publicului din România peste 100 de premiere selectate de cel mai important festival de film din lume, cel de la Cannes. Majoritatea acestor filme nu au avut parte de distribuție în cinematografele românești – cele mai multe au putut fi văzute doar în cadrul festivalului.
Cea de-a noua ediție a Les Films de Cannes à Bucarest (19-28 octombrie) introduce secțiunea competitivă Aide à la Distribution. Aceasta oferă șansa unui film prezentat la Cannes, în 2018, care nu și-a găsit încă distribuitor în România, să fie achiziționat și prezentat publicului în cinematografe. Alegerea filmului va fi făcută prin votul publicului dintr-o selecție de opt titluri. Filmul cîștigător va primi un sprijin pentru distribuție constînd în sprijin financiar și un pachet de promovare, în valoare de 2500 EUR. Premiul este oferit de Asociația Cinemascop și va fi acordat unei companii de distribuție de film din România.
Aide à la Distribution cuprinde trei filme din selecția oficială, două din secțiunea Quinzaine des Réalisateurs și trei prezentate în Semaine de la Critique. Filmele pot fi văzute în cele patru locații ale festivalului: Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union.
Ash is Purest White, regizat de Jia Zhangke și inclus în competiția oficială de la Cannes, este o poveste cu aer futurist despre un șef mafiot și femeia care îl iubește și merge la închisoare pentru el. Este a șasea participare la Cannes a regizorului chinez care a obținut, în 2013, premiul pentru scenariu cu filmul A Touch of Sin.
Tot din competiția oficială au făcut parte și 3 Faces, cel mai recent film al lui Jafar Panahi, recompensat cu premiul (ex-aequo) pentru scenariu, și Ayka, regizat de Sergey Dvortsevoy, filmul cîștigător al premiului pentru cea mai bună interpretare feminină la Cannes, acordat actriței Samal Yeslyamova.
Les Confins du monde, regizat de Guillaume Nicloux, a fost prezentat în premieră modială la Cannes, în Quinzaine des Réalisateurs. Filmul spune povestea unui soldat francez, singurul supraviețuitor al unui masacru în timpul căruia fratele său este ucis, în Indochina, în 1945. La Cannes, presa a remarcat demersul rar și curajos al cineastului de a ecraniza un moment lipsit de glorie din istoria Franței. Rezultatul este „un film realizat cu măiestrie și filmat superb” (The Hollywood Reporter), în care îi regăsim pe Gaspard Ulliel, numit de critici „un tînăr Alain Delon” și pe Gérard Depardieu.
Shéhérazade, filmul de debut al lui Jean-Bernard Marlin, prezent la Cannes tot în Semaine de la Critique, spune povestea unui băiat recent ieșit din închisoare și îndrăgostit pînă peste cap de o fată care se prostituează pe străzile Marsiliei. Delincvența juvenilă este un subiect familiar regizorului iar Shéhérazade pare o continuare a mediumetrajului La Fugue (Ursul de Aur la Berlin, 2013). Personajele principale sînt interpretate de actori neprofesioniști, Kenza Fortas și Dylan Robert, amîndoi crescuți în cel mai sărac cartier al Marsiliei, amîndoi familiari cu lumea descrisă în film. Înainte să-i descopere regizorul, Kenza, care renunțase la școală la 16 ani, trăia cu mama ei într-o tabără de rromi, iar Dylan fusese la închisoare pentru trei luni. Shéhérazade este „un film ca o vîlvătaie deasupra unui mic miracol: dragostea care înflorește într-un loc fără pic de inimă”, scrie publicația franceză L'Obs.
Între 1998 și 1999, pe timpul regimului lui Milosevic, mii de albanezi au fost omorîți într-un exercițiu sadic de epurare etnică, apoi cadavrele au fost transportate în secret din Kosovo în Serbia și abandonate în gropi comune. Despre aceste transporturi vorbește regizorul Ognjen Glavonic în documentarul Depth Two, 2016. The Load, lungmetrajul de debut prezentat la Cannes în Quinzaine des Réalisateurs, este povestea unui șofer de camion care se angajează să transporte ceva secret din Kosovo pînă la Belgrad, pe timpul bombardamentelor NATO din 1999. „Filmul, în toată simplitatea lui, ne revelează un adevăr dureros care ne face să ne simțim culpabili: să ignori o atrocitate de care ai cunoștință te face părtaș la ea”, scrie Variety.
One Day, filmul de debut al regizoarei Zsófia Szilágyi, este printre primele proiecte ieșite din incubatorul Hungarian Film Fund, proiect care are ca obiective încurajarea și descoperirea tinerelor talente. Prezentat anul acesta la Cannes în secțiunea Semaine de la Critique, One Day prezintă o zi din viața unei femei perfecționiste, mamă a trei copii, și este o dramă domestică reinventată sub formă de thriller.
Fugue, cel mai recent film al regizoarei poloneze Agnieszka Smoczyńska, cea care a reinventat povestea micii sirene în debutul The Lure, propune o poveste întunecată despre o femeie care suferă de amnezie și își regăsește familia după doi ani de absență. „Meritele filmului ar trebui împărțite frățește între Agnieszka Smoczyńska și remarcabila Gabriela Muskala, care a reușit un scenariu de debut extrem de puternic, dar și o interpretare electrizantă a personajului central”, aprecia Variety. Filmul a avut premiera mondială la Cannes, în Semaine de la Critique.
Rămîneți la curent cu cele mai noi știri despre Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook. Biletele vor fi disponibile în curînd pe Eventbook.ro.