Lidl România şi responsabilitatea socială
Încă de la intrarea pe piața din România, Lidl a căutat să acționeze responsabil în toate domeniile sale de activitate. Sub umbrela „Pentru un viitor mai bun“, acesta și-a dezvoltat o strategie de responsabilitate socială bazată pe cinci piloni definitorii pentru activitatea sa: societate, mediu, sortimentație și produse, resurse umane și logistică. Eforturile Lidl se îndreaptă spre sprijinirea educației, a unui stil de viață sănătos, obținut prin echilibrul dintre alimentația corectă și sport, dar și spre susținerea categoriilor defavorizate. Totodată, cu ajutorul clienților și angajaților, compania sprijină în mod constant organizațiile non-profit care au dezvoltat proiecte reprezentînd soluții pentru nevoile societății, prin campanii de donații la casele de marcat.
În domeniul educației, compania a demarat acum trei ani cea mai amplă campanie de educație rutieră, în parteneriat cu Poliția Română. Încă din 2013, în fiecare an, Lidl România dă „Verde la educaţie pentru circulaţie“, un proiect ce duce la conștientizarea de către cei mici a importanței cunoașterii și respectării regulilor de circulație. Aceasta poate conduce, pe termen lung, la reducerea semnificativă a numărului accidentelor rutiere în care sînt implicați cu vină copiii. Statisticile pe care Poliția Română le oferă în acest sens par să demonstreze că efectele unor astfel de demersuri sînt benefice.
În domeniul sănătății, Lidl a inițiat o campanie de donații la casele de marcat „Donează pentru cei care salvează“, în parteneriat cu Fundația pentru SMURD. Cei care salvează vieți au nevoie de ajutorul nostru pentru a dezvolta sistemul integrat medical și tehnic de urgență ce va duce la îmbunătățirea calității vieții persoanelor care locuiesc și muncesc în România. Din fondurile colectate – 100.000 de euro – și din cele donate de Lidl în nume propriu – 50.000 de euro – au fost achiziționate cinci motociclete de intervenție urbană și 23 de echipamente de protecție pentru personalul medical în acțiunile de salvare.
În zona resurselor umane, retailer-ul ia o serie de măsuri de responsabilitate socială pentru cei peste 4200 de angajați Lidl România. Pentru ca fiecare nou angajat Lidl să aibă un start bun în carieră, acesta a creat programe de training specifice fiecărei funcții și a dezvoltat o serie de beneficii asociate pachetului salarial, cum ar fi creșterile progresive ale zilelor de concediu sau remunerarea fiecărui minut lucrat. Unul dintre cele mai mari programe pentru angajați, „Viitorul Șef de Magazin“, a fost premiat recent pentru „Cea mai bună inițiativă a unui angajator“. Prin acesta, Lidl a decis să investească în îmbunătăţirea calităţilor manageriale şi de leadership ale fiecărui şef de magazin din ţară, precum şi în formarea viitorilor şefi.
Protejarea mediului prezintă, de asemenea, un interes constant pentru Lidl, astfel că investește într-un viitor mai verde și în protejarea comunităților de riscurile poluării. În 2014 a avut campania „1 leu pentru copacul meu“ și a organizat sesiuni de împădurire în șase localități din România.
În 2015, Lidl a inițiat programul național de reciclare „ComPETiția pentru un viitor mai bun“. Campania a avut ca scop educarea și implicarea în colectarea selectivă a deșeurilor de ambalaj, în special a PET-urilor.
În fiecare an, Lidl depune în centrele specializate de reciclare tone de deşeuri de hîrtie şi mase plastice. Toate pungile de cumpărături marca Lidl sînt fabricate în proporţie de peste 80% din materiale reciclabile şi poartă sigla „Der Blaue Engel“, simbol ecologic recunoscut internaţional.
UTZ Certified este un program ce încurajează producția sustenabilă de cacao, cafea sau ceai. Programul îi învață pe producători despre cultivarea corectă și responsabilă, protecția muncii și a mediului înconjurător. Lidl finanțează înființarea unei școli pregătitoare pentru micii producători, care se obligă să păstreze normele UTZ Certified. Sistemul implementat asigură transparență în comerțul cu produse certificate și se asigură că, într-adevăr, aceste produse provin din culturi sustenabile, care nu afectează mediul înconjurător și în care condițiile de muncă respectă un anumit standard de calitate.
Din punct de vedere logistic, Lidl optimizează zilnic rutele camioanelor, pentru a reduce impactul pe care transportul de marfă îl are asupra mediului. Sediul logistic Lidl din Lugoj este construit conform standardelor de sustenabilitate. Pe lîngă folosirea unor materiale de construcții ecologice sau chiar naturale ori reciclate, procesul de execuție în sine este în conformitate cu normele de protecție a mediului. Vor fi introduse tehnologii ce folosesc refrigerant natural sau instalații de încălzire ce utilizează energia geotermală. Vor fi încorporate panouri fotovoltaice, pentru a putea beneficia de energia solară și, tot în vederea economisirii energiei, va fi folosit un sistem de iluminat pe bază de LED-uri.
Foto: D. Drumea