Întîlnire cu România la Astra Film Sibiu, 2014
Cea de-a XXI-a ediție a Astra Film Festival, care va avea loc între 6 și 12 octombrie 2014 la Sibiu, prezintă o selecție a celor mai recente documentare filmate în România, de autori români și străini, reprezentînd o radiografie a societății românești din perioada comunistă pînă în prezent. Filmele abordează subiecte sensibile actuale și episoade istorice controversate.
Efectele migrației, istoria comunităților etnice din România, povești inedite despre oameni deosebiți; sînt subiecte transpuse pe marele ecran sub formă de documentare observaționale, filme de autor, eseuri sau producții de televiziune. La finalul proiecțiilor, subiectele sînt discutate în sala de cinema, iar publicul interacționează direct cu autorii, producătorii sau chiar cu personajele filmului.
În premieră la AFF!
În premieră absolută la AFF 2014 va fi proiectat documentarul Alyiah DaDa (regia: Oana Giurgiu), care prezintă soarta comunității de evrei din România pe o perioadă de 100 de ani. Cum a cîștigat Ceaușescu un miliard de mărci din vînzarea în secret a 246.000 de etnici germani?; aflăm din Pașaport de Germania (regia: Răzvan Georgescu), o producție HBO, de asemenea, în premieră absolută la Sibiu.
Waiting for August (regia: Teodora Ana Mihai) urmărește cotidianul a 7 copii din Bacău care trăiesc singuri, mama lor coordonîndu-i prin skype și telefon din Italia, unde se află la muncă. Filmul a luat Marele Premiu la Hot Docs 2014 din Toronto și la Festivalul de Film de la Karlovy Vary și este prezentat în premieră în România la AFF. Rezoluții 2014, premieră absolută, (regia: Mihai Cristian Tranca) surprinde frămîntările unui tînăr antreprenor care încearcă să-și mențină afacerea într-un moment de cotitură.
Realități de azi...
Les Fleurs de l’ombre (regia: Olivier Magis) intră în culisele unui concurs de frumusețe dedicat femeilor nevăzătoare din România, organizat în fiecare an la Brăila. Cum este promovată literatura în România postmodernă?; aflăm din documentarul CDPL Story (regia: Vlad Rotaru). Breadtime (regia: Bjorn Reinhardt) este o colecție de portrete ale bătrînilor din Roșia Montană.
Majoritatea activităților lucrative pe timp de noapte, în Londra, sînt desfășurate de migranți vulnerabili și predispuși la abuzuri și neglijență; subiectul este reflectat în documentarul Invisible Lives : Romanian night workers in London (regia: Timothy Marrinan). Our Currency is Information (regia: Marek Tuszynski) prezintă metode de investigare a corupției si crimei organizate prin prisma lui Paul Radu, fondatorul Centrului Român de Jurnalism pentru Investigații.
...și de ieri!
Experimentul București (regia: Tom Wilson) amestecă teorii conspiraționale ale comunismului despre tehnici de manipulare prin frecvență vibratorie, o poveste de dragoste nimicită de acest experiment și reeducarea prin tortură de la Pitești. Pădurea (regia: Sinisa Dragin), premiat la Visions du reel și Festivalul Internațional de Film de la Sarajevo, spune povestea unui tablou dăruit de statul român în 1947 liderului iugoslav Tito, care cîțiva ani mai tîrziu a fost parte a unei afaceri de spionaj care ar fi putut afecta serios relațiile dintre cele două state. Revision (regia: Philip Scheffner) reconstituie cazul neelucidat a doi români împușcați întîmplător în 1992 la granița cu Germania, într-o perioadă în care numărul mare al imigranților români ilegali din țările occidentale ale Europei stîrnea reacții violente din partea extremiștilor rasiști.
Cum acționa Securitatea în anii ’70 și ’80 pentru a controla, supraveghea și, în unele cazuri, pentru a reprima cetățenii României?; ”M-au urmărit pentru că mă duceam la Biblioteca Americană și luam discuri pentru clubul de jazz, așa că mi-au deschis dosar de urmărire ca posibil spion al americanilor”, depune mărturie un fost deținut politic în filmul Supravegheat de Securitate (regia: Nicolae Mărgineanu).
”An de an ne bucurăm să constatăm că în România se fac filme documentare. Producția lor este într-o continuă ascensiune, iar subiectele și abordările cinematografice sînt tot mai variate și aduc la lumină o Românie diferită decît cea pe care o cunoaștem noi. Chiar dacă în România există puține medii în afara festivalurilor și proiecțiilor dedicate prin care filme documentare ajung la spectatori, interesul publicului pentru acest gen de cinema este și el în creștere.”, a declarat Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Festival.