Importanța reglării unghiurilor direcției
Unul dintre factorii care pot duce cel mai mult la uzura prematură a anvelopelor este reglarea incorectă a unghiurilor direcției, dar această consecință este doar unul dintre aspectele negative ale acestui factor mecanic.
Cînd o mașină rulează, anvelopele oferă cea mai bună aderență atunci cînd calcă perpendicular pe sol. De asemenea, roțile trebuie să fie paralele cu axa de rulare a vehiculului atunci cînd acesta se deplasează în linie dreaptă. Aici intervine unghiul de convergență. Cu volanul pe poziția neutră (centru), distanța dintre partea din spate și partea din față a anvelopelor trebuie să fie egală. Dacă unghiul este închis (roțile stau ușor bracate una spre cealaltă), atunci vom avea un unghi închis. Prin urmare, acestea vor crește rezistența la rulare și anvelopele se vor uza prematur pe partea exterioară. Dacă, în schimb, unghiul este deschis (roțile sînt ușor orientate spre exteriorul vehiculului), pneurile se vor uza mai mult pe partea interioară. Niciuna dintre situații nu este de preferat.
Ce trebuie să știți este că pentru a compensa forțele de propulsie, vehiculele cu tracțiune față au în mod natural un unghi deschis, iar cele cu punte motoare spate vor fi invers, adică vor avea un unghi închis. Atelierele care verifică și reglează aceste unghiuri cu siguranță vor ști ce valori trebuie stabilite pentru a regla corect unghiul de convergență.
Un alt factor important este unghiul de cădere. Acesta este format dintre planul roții și asfalt și, în mod ideal, trebuie să fie de 90 de grade, adică pneurile calcă permanent cu toată suprafața de rulare pe șosea. Ca regulă generală, cu cît o roată are o pată de contact mai mare cu drumul, cu atît performanțele anvelopei vor fi mai bine exploatate. Asta înseamnă o stabilitate mai bună, o capacitate de frînare îmbunătățită și un consum de carburant mai redus. Deci ignorați acel trend care vă îndeamnă să modificați mașina astfel încît să arate crăcănată. Este nu doar costisitor ci și periculos.
Al treilea element al geometriei direcției este dat de unghiul de fugă. Acesta este dat de unghiul format dintre axa jambei și perpendiculara mașinii pe sol trecînd prin centrul roții. În general, sînt puține vehicule la care acesta se poate regla. În general cînd acesta nu mai corespunde caracteristicilor furnizate de producătorul mașinii, sînt necesare piese de schimb cum ar fi bascule, brațe sau chiar jambe.
Nu vă bazați că odată reglate aceste unghiuri vor rămîne la fel pe toată durata de exploatare a vehiculului. Șocurile preluate și amortizate de suspensiile mașinii vor putea modifica în timp oricare dintre aceste valori. Schimbările vor apărea, de cele mai multe ori, treptat. Este foarte posibil nici să nu vă dați seama. Tocmai de aceea se recomandă să le verificați periodic, dacă nu odată cu schimbarea pneurilor atunci la 10.000 de kilometri.
Odată cu apariția sistemelor de suspensii independente pentru puntea spate, a apărut necesitatea reglajelor unghiurilor și aici. Mașinile dotate cu suspensii rigide (osii) sau semi-independente în general nu necesită asemenea reglaje. Dar, pe de altă parte, acestea nici nu pot asigura confortul și manevrabilitatea unui vehicul cu suspensii independente pe ambele punți.
Verificînd și remediind din timp aceste neajunsuri care pot surveni în 10.000 de kilometri veți prelungi durata de viață a anvelopelor și jantelor. În plus, vă veți asigura și că stabilitatea vehiculului pe viraje este una corespunzătoare. Primul element care trebuie să vă tragă un semnal de alarmă este modul în care stă volanul. Dacă trebuie să faceți corecții atunci cînd rulați în linie dreaptă, sau trageți mai greu de el la stînga decît la dreapta (sau invers), atunci cu siguranță trebuie să ajungeți la un service unde să vă refaceți reglajele.