Femeile la putere – de la Camera d’Or la Marele Premiu
Cinci filme intense regizate de cineaste sau axate pe personaje feminine puternice vin în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie), la Cinema Patria, Cinema Studio și Elvira Popescu. Două dintre ele au obținut premii importante la Cannes: Le Meraviglie a cîștigat Marele Premiu, iar Party Girl – Camera d’Or.
Cannes-ul este criticat constant pentru lipsa regizoarelor din selecție, însă un raport recent al European Audiovisual Observatory arată că filmele regizate de femei sunt, de fapt, rarități: între 2003 și 2012, doar 16.3% din totalul peliculelor produse în Europa au fost semnate de cineaste.
Unul dintre cele mai neconvenționale portrete feminine din cinema poate fi găsit în Party Girl, regizat de un grup de prieteni - Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuel Theis - și premiat cu Camera d’Or și Premiul Un Certain Regard pentru Cel mai bun ansamblu de actori. Povestea filmului în sine este una neobișnuită: fascinate de mama lui Samuel Theis, care a decis să se căsătorească la 60 de ani, după o viață tumultoasă petrecută prin cluburi, cele două regizoare i-au propus să facă un film despre ea. Angélique Litzenburger a ajuns astfel să-și joace propriul rol într-un film doar parțial ficțiune, alături de familie și actori non-profesioniști. „Este portretul unei femei mature ale cărei parcurs și personalitate sfidează toate normele sociale sau cinematografice”, scrie „Les Inrockuptibles”.
Marele Premiu la Cannes, al doilea ca importanță după Palme d’Or, i-a revenit cineastei italiene Alice Rohrwacher, pentru Le Meraviglie. Cap de afiș sunt Alexandra Maria Lungu, fiica unor imigranți români, aflată la primul rol, Monica Bellucci și Alba Rohrwacher, sora regizoarei. Actrița româncă, descoperită de regizoare pe cînd avea 11 ani, la o oră de religie, o interpretează pe Gelsomina, fiica unor fermieri italieni care duc o viață retrasă, într-un colț mirific de țară, avînd grijă de stupii lor de albine. Apariția unui băiat și a unei prezentatoare TV (Bellucci) în satul lor o fac să-și dorească o altfel de viață. Alice Rohrwacher a mai fost selecționată la Cannes în 2011, în Quinzaine des Réalisateurs, cu Corpo Celeste.
Un trio fascinant formează actrițele Juliette Binoche, Kristen Stewart și Chloë Grace Moretz, în noul film al renumitului cineast francez Olivier Assayas, Clouds of Sils Maria, unul dintre cele mai apreciate din competiția Cannes 2014. Intens și subtil, realizat la dorința lui Juliette Binoche, care l-a provocat pe Assayas să-i creeze un personaj complex, filmul urmărește o actriță (Binoche) pusă în fața provocării de a juca în aceeași piesă controversată despre două lesbiene care i-a adus celebritatea cu 20 de ani în urmă. Doar că, de data asta, trebuie s-o interpreteze pe femeia mai în vîrstă dusă la disperare de iubita ei tînără. Provocarea o obligă să-și pună sub semnul întrebării statutul, viața, relațiile. O însoțește în acest demers asistenta ei, jucată de Kristen Stewart, în ceea ce presa internațională descrie drept cel mai bun rol din cariera ei. Olivier Assayas este unul dintre obișnuiții Cannes-ului, cu peste zece filme selecționate.
Cu totul bizară este povestea din Amour Fou, cel de-al șaselea film regizat de austriaca Jessica Hausner și proiectat în Un Certain Regard. Acțiunea este plasată în 1810, în Berlin, și este inspirată de povestea adevărată a scriitorului Heinrich von Kleist (Christian Friedel) și a iubitei lui, Henriette Vogel (Birte Schnöink). Deprimat de insuccesul cărților lui și sufocat de apatia și rigiditatea din înalta societate, acesta își propune să se sinucidă, însă nu fără a avea un companion alături. Acceptă să intre în acest „pact întru moarte” o femeie căsătorită. „Un film misterios, care o să vă bîntuie multă vreme”, titrează ARTE. Extrem de atent cu scenografia, costumele și imaginea, Amour Fou este considerat cel mai bun film al autoarei. Jessica Hausner a mai concurat la Cannes cu Lovely Rita (2001) și Hotel (2004).
Un autor respectat, Pascale Ferran, distinsă cu Camera d’Or în 1994, pentru Petits arrangements avec les morts, a revenit la Cannes, în Un Certain Regard, cu o poveste de dragoste: Bird People. Filmat aproape în întregime într-un hotel de aeroport, îi are în distribuție pe Josh Charles, Anaïs Demoustier, Roschdy Zem, Radha Mitchell. În aeroportul din Paris, doi străini încearcă să găsească un sens în viețile lor: un inginer american care decide să-și schimbe radical viața și o tînără cameristă care trece printr-o experiență copleșitoare. După cum a mărturisit într-un interviu, Pascale Ferran a scris scenariul cu gîndul la linia extrem de subțire dintre viața privată și cea publică, în lumea modernă.