Ce site-uri accesează cel mai frecvent copiii români
De 1 iunie, Ziua copiilor, cei de la Kaspersky au decis să întocmească un raport în care detaliază comportamentul online al copiilor din toată lumea, dar și din România.
Kaspersky Lab a publicat ultimul raport despre detecțiile făcute pe computerele folosite de către copii. Analiza indică faptul că, în medie, copiii din toată lumea comunică, se joacă și accesează conținut pentru adulți prin intermediul computerelor mai puțin decît o făceau anul trecut, dar deschid site-uri cu informații despre droguri, alcool și tutun mai mult. Ultima temă prezintă un interes deosebit pentru copiii din America de Nord, Oceania și Europa de Vest. În cazul României, site-urile de comunicare sînt pe primul loc, cu 47,66%, urmate de cele cu informații despre alcool, tutun și droguri (26,05%) și jocuri pe computer (13,13%).
Raportul prezentat cu ocazia zilei copilului acoperă 12 luni, din mai 2016 pînă în aprilie 2017, și se bazează pe statistici anonime ale soluțiilor Kaspersky Lab pentru PC-uri Windows și Mac-uri, cu modulul de control parental activat. Acesta prezintă procentul de vizite sau tentative de vizitare a unor site-uri cu un conținut potențial dăunător care se încadrează într-una dintre cele mai populare șapte categorii prestabilite*: mijloace de comunicare pe Internet; alcool, tutun, droguri; jocuri pentru calculator; software, audio, video; e-commerce; limbaj explicit; conținut pentru adulți.
Copiii au deschis site-uri de comunicare (cum ar fi platforme de social-media, servicii de mesagerie sau de e-mail) în 61% din cazuri, comparativ cu 67% în anul precedent (din mai 2015 pînă în aprilie 2016). Jocurile au scăzut de la 11% la 9%, iar site-urile pentru adulți reprezintă acum 1,2% față de 1,5%. În același timp, vizitele paginilor care conțin informații despre droguri, alcool, tutun acum însumează 14% din totalul detecțiilor, deși cifra a fost de numai 9% de-a lungul perioadei de raportare precedente. Interesul pentru paginile despre software, audio și video a crescut de asemenea: 6% vs 3%.
În România, copiii sînt atrași cel mai mult de site-urile de comunicare, cu o proporție de 47,66%. Dintre acestea, Facebook ocupă primul loc detașat (90,56%), urmat de Google+ (3,32%) și Twitter (2,34%). După site-urile de comunicare, sînt cele cu informații despre alcool, tutun și droguri (26,05%), iar pe locul al treilea jocurile pentru computer (13,13%). Cea mai populară platformă online de jocuri pentru copiii români este roblox.com (80,92%), urmată de minecraft.net (10,06%) și steampowered.com (6,70%).
„Observăm o mare schimbare în activitatea online a copiiilor: trecerea de la computere la dispozitive mobile”, comentează Anna Larkina, Web-content Analysis Expert la Kaspersky Lab. „Copiii folosesc acum computerele doar pentru a vizita site-uri care nu au aplicații echivalente pentru mobil sau care sînt mai ușor de văzut pe ecrane mari. Acest lucru ar putea să explice de ce scade proporția deținută de site-urile de comunicare deschise de pe computere, în timp ce proporția paginilor din categoria «Alcool, tutun, droguri» este în creștere. Scăderea categoriei jocurilor nu înseamnă că acum copiii se joacă mai puțin pe computer. Ei tind să aleagă cîteva site-uri și să rămînă la ele ele, dar pot să petreacă o grămadă de timp jucîndu-se.”
Raportul indică, de asemenea, că cei mai „comunicativi” copii locuiesc în țările arabe, unde 89% dintre detecții au avut legătură cu site-urile de comunicare. Copiii din America de Nord folosesc computerele în acest scop cel mai puțin - doar 28% din cazuri. Site-urile despre droguri, alcool și tutun sînt cele mai populare în America de Nord (32%), Oceania (30%) și Europa de Vest (26%), pe cînd copiii din țările arabe nu sînt interesați să acceseze aceste site-uri - doar 3% din cazuri. Categoria „Jocuri pentru calculator” urmărește același model: sînt cel mai populare în America de Nord (20%), Oceania (20%), Europa de Vest (18%), dar foarte puțin populare în țările arabe (2%). Este interesant faptul că Orientul Îndepărtat** iese în evidență prin categoria E-commerce, ajungînd la 13% dintre detecții, în vreme ce media globală este de doar 5%. Copiii din Orientul Îndepărtat folosesc, de asemenea, software și site-uri pentru adulți mai mult decît cei din alte regiuni.
Kaspersky Total Security și Kaspersky Internet Security includ un modul de control parental care ajută părinții să-și protejeze copiii împotriva amenințărilor online și să blocheze site-urile și aplicațiile cu un conținut inadecvat. Kaspersky Lab, oferă, de asemenea, soluția Safe Kids care le permite părinților să monitorizeze ce fac copiii lor, ce văd sau ce caută online pe toate dispozitivele, incluzînd dispozitivele mobile, și să primească informații utile despre cum să îi ajute pe copii să navigheze în siguranță.
Octavian Palade este Events & Content Strategist la start-up.ro şi fost redactor-șef la Playtech.ro.
Articol preluat de pe start-up.ro.
Foto: D. C. Adams, flickr