Bursele Superscrieri/BRD oferă 12.000 de euro pentru proiecte jurnalistice despre educaţie și în 2016
România este o țară a polarității educației: în timp ce cîțiva elevi de top obțin punctaje foarte mari la testele naționale și internaționale și plasează România printre primele țări din lume la olimpiadele internaționale, aproape 50% dintre elevi nu reușesc să îndeplinească baremele minime la examenele naționale. Cum se echilibrează acest sistem și cum prețuiește el, în cele din urmă, viața unui copil care petrece în medie 15 ani în învățămîntul preuniversitar?
Fundația Friends For Friends și BRD – Groupe Société Générale readuc o temă esențială pentru interesul public în atenţia jurnaliștilor și a autorilor români de non-ficţiune: educaţia formală/sistemul de învățămînt preuniversitar de stat. Cea de-a doua ediție a programului Bursele Superscrieri/BRD oferă 6 burse jurnalistice în valoare de cîte 2000 de euro acelor autori care vor să realizeze materiale jurnalistice pe această temă.
Scopul organizatorilor este să aducă în dezbatere aspecte revelatoare pentru majoritatea dintre noi, cei care beneficiem de acest sistem, care să poată constitui un punct de plecare pentru modele de urmat în viitor. Exemplele de proiecte căutate pornesc de la explorarea întrebărilor și a temerilor pe care le au părinții în ceea ce privește viitorul școlii și al copiilor lor, sau a acelor aspecte care ne pot face să înțelegem cum și de unde pot veni formulele de reformare a sistemului din interior (fie că ne referim la modele de management, la relația profesor-elev, la cei care experimentează sau la modele concrete de performanță).
Pe lîngă noile perspective asupra sistemului de învățămînt pe care pune accent ediția curentă, programul subliniază și rolul important al susținerii autorilor români buni în a duce radiografia acestui sistem la următorul nivel:
1. Astfel de burse sînt o șansă pentru a crea cadrul efectiv de care autorii au nevoie pentru a documenta și lucra materiale complexe:
„Strict jurnalistic, am fost norocoși. A fost una dintre foarte rarele ocazii în care am putut lucra cu sprijinul unui editor dedicat, Mona Dîrțu, în liniște și deplină relaxare financiară.(…)” (Andrei Crăciun, Dela0.ro, bursieri 2015)
2. O astfel de temă creează o miză personală mai mare pentru autori, care se implică la alt nivel pentru a realiza materiale în care cred
„Am început să documentez articolele referitoare la stresul la catedră cu gîndul la fiul meu și la alte milioane de copii pe care îi încredințăm, zi după zi, unui al treilea părinte .(…)” (Raluca Ion, Republica.ro, bursier 2015)
„Întotdeauna ne-a interesat modul în care este integrat Internetul în cultura educațională - Vlad e pasionat de tehnologie și mediul online - așa că, atunci cînd a izbucnit scandalul de la Cluj, am decis că ăsta e cel mai bun studiu de caz. (...)” (Lina Vdovîi, Casa Jurnalistului, bursier 2015)
Poate cîștiga o bursă Superscrieri/BRD orice autor din România - indiferent că este profesionist sau amator, jurnalist sau blogger, se exprimă prin cuvînt sau prin imagine, publică pe platforme tradiționale ori exclusiv în mediul digital. Organizatorii încurajează proiectele complexe, realizate de echipe autor + fotoreporter/artist vizual.
Propunerile de proiecte vor fi evaluate de un juriu format din jurnaliști - Simona Tache (simonatache.ro), Irina Păcurariu (TVR), Florin Negruțiu (Republica.ro), Mihnea Măruță (Pressone.ro), Paul Radu (RISE Project), Teodor Tiță (Mediafax), Vlad Mixich (Hotnews) - și un reprezentant BRD (Flavia Popa, Secretar General).
Organizatorii vor sprijini bursierii în realizarea celor șase materiale de substanță, pe lîngă finanțare, cu un program de mentorat și Seminarii Superscrieri de bune practici - ambele susținute de jurnalista Mona Dîrțu.
Cea dintîi ediție a Burselor Superscrieri/BRD a reprezentat un prim pas în radiografierea sistemului de educație. Cele șase materiale au fost publicate în Casa Jurnalistului, Decît o Revistă, Dela0.ro, Dilema Veche, Republica.ro și Teleleu.eu și au tratat subiecte precum relația elev – profesor și libertatea de exprimare într-un sistem de învățămînt cu reflexe autoritare, pînă la presiunile cărora un cadru didactic trebuie să le facă față și care, inevitabil, îi influențează comportamentul în clasă și au astfel un impact indirect asupra copiilor. Materialele pot fi accesate aici. (bit.ly/1Wp62Ws)
Aplicațiile pentru ediția curentă sînt deschise pînă pe 5 mai, iar formularul de înscriere, precum și alte detalii depre program, pot fi accesate pe site-ul FFFF.